Ga naar inhoud

Enten


Cinderella

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,


 


Babs is het nieuwe vriendinnetje van Bobo. Toen we haar afgelopen zaterdag kochten, was ze 'ongeveer' 3 maandjes oud. Nu moet ze eigenlijk geënt worden en dat wilde ik tegelijk met Bobo laten doen. Alleen Bobo mag pas in maart 2015 weer. Kan Babs zo lang wachten? Want met mooi weer gaan ze wel met z'n 2tjes naar buiten. Of is het misschien beter om ze allebei aan het einde van het jaar te laten enten (met de konijnen ent dag) en dat Bobo dan de enting wat eerder krijgt?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook als ze binnen blijft heb je risico op myx en die andere ziekte, word meestal overgebracht Door vliegen/muggen enz...

ik heb ze alle 4 binnen maar ze worden ieder jaar om dezelfde tijd geënt.

Ik zou babs nu doen en dan volgend jaar samen in maart (een paar maanden eerder zal niks uitmaken voor babs volgend jaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opzich denk ik dat je nog wel even kan wachten, maar dat is echt je eigen keuze. Ik heb eerst een konijn gehad die is nooit ingeënt en 9 geworden zonder ziektes. Nu heb ik een konijntje die ik ook nooit ingeënt heb, zij loopt dag en nacht buiten en is 3 (ook nog nooit ziek geweest)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morty is misschien 2 keer geënt in het begin, maar verder nooit. Hij zat altijd binnen en is bijna 11 geworden.


Twee andere dames zijn ongeveer 6 geworden en zaten altijd buiten en waren (dacht ik?) ook nooit geënt. Alles wat ik nu heb, is wel geënt en zit altijd buiten. Dat is puur omdat ik nu meer informatie heb en ik graag een dergelijke ziekte voor ben. Zeker nu het ook overgedragen kan worden op mijn andere konijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het wel doen, een enting is niet heel duur en voorkomt een zeer aangrijpende en dodelijke ziekte... en inderdaad, in maart of april kan je het weer doen. de meeste dieren artsen hebben een inenting actie waardoor het iets goedkoper is dan anders. onze dieren arts doet dit in april. check bij jouw dieren arts wat en of hun zo een moment hebben.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben echt een chaoot met inenten. Ik denk er alleen maar aan als er iets met de nijnen is waar ik voor naar de DA ga. Noga is laatst geënt. Lex vorig jaar mei/juni ergens. Daxter alweer twee jaar terug en Jak nog nooit.

Overigens nog nooit iets gehad qua ziekte waar ik ze voor heb ingeënt maar ja, dat weet je nooit van te voren he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou Babs gewoon nu laten inenten en Bobo in maart. Als je daarna graag het voordeel wil van korting op het tweede konijn wanneer je er twee tijdens 1 consult meeneemt (ik weet niet of je dierenarts daar aan doet) kun je zoals Aniek zegt Babs misschien in maart nog een keer laten enten, dan lopen ze daarna gelijk. Moet de korting alleen wel aardig zijn, want je betaalt natuurlijk eerst een extra enting. Dus die moet je er daarna wel weer uithalen. (Wat soms al best snel kan hoor. ) :)


En over wel of niet enten; of iemand dit wel of niet doet is zijn/haar eigen keuze natuurlijk. Maar dat er een paar konijnen oud zijn  geworden zonder enting is absoluut geen goede leidraad. (Als we dat gaan aan moeten houden zou ik mijn konijnen ook gewoon gescheiden in een hokje kunnen houden, op gemengd voer en zonder hooi. Het konijn bij de ouders van mijn vriend is immers ook zo 12 jaar oud geworden.) Er zijn meer dan genoeg konijnen, wild en tam, die wel heel erg ziek worden en sterven. Maar dat is niet iets dat je - buiten het nieuws bij de dierenarts en in artikelen op BB wellicht - veel hoort. Vaak weten mensen heel niet wat de doodsoorzaak is, laat staan wat VHD/myx überhaupt is.

 

Het ligt er maar net aan waar die ene vlo of mug landt, en of jij of een ander toevallig met je schoenen door een besmet gebied bent gelopen. Of een ander (wild/ontsnapt) konijn misschien in de buurt komt en de ziekte overdraagt. En als je geluk hebt, dan ontspringen je konijnen de dans. Heb je pech - en die kans is aanzienlijk met de vele uitbraken dit jaar - dan heb je daarna een leeg hok.
Het is puur statistiek/kansberekening.
 

 (Geen aanval verder hoor. Als men niet wil enten is dat ieders goed recht. Alleen iemand anders te 'informeren' op basis van wel erg twijfelachtige argumenten lijkt me niet zo verstandig. :) )

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou Babs gewoon nu laten inenten en Bobo in maart. Als je daarna graag het voordeel wil van korting op het tweede konijn wanneer je er twee tijdens 1 consult meeneemt (ik weet niet of je dierenarts daar aan doet) kun je zoals Aniek zegt Babs misschien in maart nog een keer laten enten, dan lopen ze daarna gelijk. Moet de korting alleen wel aardig zijn, want je betaalt natuurlijk eerst een extra enting. Dus die moet je er daarna wel weer uithalen. (Wat soms al best snel kan hoor. ) :)

En over wel of niet enten; of iemand dit wel of niet doet is zijn/haar eigen keuze natuurlijk. Maar dat er een paar konijnen oud zijn  geworden zonder enting is absoluut geen goede leidraad. (Als we dat gaan aan moeten houden zou ik mijn konijnen ook gewoon gescheiden in een hokje kunnen houden, op gemengd voer en zonder hooi. Het konijn bij de ouders van mijn vriend is immers ook zo 12 jaar oud geworden.) Er zijn meer dan genoeg konijnen, wild en tam, die wel heel erg ziek worden en sterven. Maar dat is niet iets dat je - buiten het nieuws bij de dierenarts en in artikelen op BB wellicht - veel hoort. Vaak weten mensen heel niet wat de doodsoorzaak is, laat staan wat VHD/myx überhaupt is.

 

Het ligt er maar net aan waar die ene vlo of mug landt, en of jij of een ander toevallig met je schoenen door een besmet gebied bent gelopen. Of een ander (wild/ontsnapt) konijn misschien in de buurt komt en de ziekte overdraagt. En als je geluk hebt, dan ontspringen je konijnen de dans. Heb je pech - en die kans is aanzienlijk met de vele uitbraken dit jaar - dan heb je daarna een leeg hok.

Het is puur statistiek/kansberekening.

 

 (Geen aanval verder hoor. Als men niet wil enten is dat ieders goed recht. Alleen iemand anders te 'informeren' op basis van wel erg twijfelachtige argumenten lijkt me niet zo verstandig. :) )

Helemaal waar Marjoleintje. Zal ook nooit zeggen dat je nijnen niet hoeft te enten, het is een groot risico dat je loopt. Ik bedenk me net ineens dat ik met Lex, Dax en Jak (Noga is pas geweest) wel moet gaan... De hond heeft vlooien! Wellicht krijgt ik wel stapelkorting ;-) Zal zo eens bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook nog nooit een konijn aan myx of vhs verloren hoor, maar alle konijnen worden hier ingeënt sinds enkele jaren. Want als het eenmaal gebeurd is er geen weg meer terug, de overlevingskans is 1%. 


De konijnen daarvoor die zonder inenting gewoon oud zijn geworden, helemaal super natuurlijk, maar als die ene mug of vlieg bij mij binnen komt vliegen wil ik het niet op mijn geweten hebben. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .