Ga naar inhoud

Megacolon/dysautonomie


Sanne1993

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen, 


 


Ik ben vandaag met mijn lieve Turtle naar de dierenarts geweest, omdat ik me zorgen maakte over eventuele blaasproblemen.


Dit bleek niet aan de orde, maar de dierenarts heeft wel iets heel anders vastgesteld. Turtle heeft megacolon / dysautonomie. Nu is het volgens mij nog vrij onbekend, dus handig om er een topic over te openen.


 


Megacolon en dysautonomie zijn twee verschillende dingen die in Turtles geval met elkaar te maken hebben. Het heeft allebei een belemmerende werking op de darmen.


 


Megacolon betekent letterlijk 'grote dikke darm'. De dikke darm is te groot om mooie ronde keutels te kunnen kneden, waardoor de keutels vaak een andere vorm hebben dan normaal. 


Misschien een beetje een vies plaatje, maar even ter vergelijking:


2le57c9.jpg


 


Links de 'megacolon' keutels van Turtle en rechts de normale keutels van gezonde Rouge.


 


Het is een aangeboren afwijking die vooral voorkomt bij witte konijnen met gekleurde vlekjes. Turtle heeft er over het algemeen geen last van, maar het kan zorgen voor verstoppingen. Konijnen met megacolon hebben vaak ook moeite met het ontrekken van essentiële voedingsstoffen aan hun voedsel en hebben blijven daarom moeilijk op gewicht.


 


 


Dysautonomie is een afwijking aan het autonome zenuwstelsel, waardoor bij Turtle de darmen en waarschijnlijk ook de blaas niet meer goed worden aangestuurd. De darmwerking is daardoor niet meer optimaal.


De dysautonomie is waarschijnlijk ook de oorzaak voor zijn incontinentie.


 


 


Ik zal nog even iets vertellen over hoe de diagnose is gesteld en over de behandeling:


De dierenarts heeft Turtle goed onderzocht en vond hem erg mager, maar zijn buik voelde wel vollig aan zonder gas. Dit in combinatie met Turtles witte vachtje met bruine vlekjes waren voor de dierenarts al aanwijzing voor megacolon. Hij heeft me toen gevraagd naar de keutels gevraagd. Ik had deze niet van te voren meegenomen, omdat ik voor een blaasprobleem ging, maar de dierenarts had foto's laten zien van keutels van megacolon konijnen en die kwamen toch wel aardig in de buurt. De diagnose was toen gesteld. 


 


Helaas is het een chronische aandoening, dus ben je er niet met een antibioticakuurtje vanaf. Turtle mag voor de rest van zijn leven twee keer per dag een lage dosering cisaral en laxatract om de darmpjes te helpen.


 


Ik hoop dat ik jullie hiermee een beetje heb kunnen informeren en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel interessant. was gelijk even in google gedoken, maar kom het bij konijnen niet direct tegen. De meest stukken gaan over katten.


 


Ik vind het wel een plausibel verhaal. Toch vraag ik me af of je andere oorzaken niet zou moeten uitsluiten. Er zijn denk ik meer aandoeningen waarbij vermagering en incontinentie voorkomen, zoals EC, diabetes, wormen etc. Ik vraag me wel af of het nog verstandig zou zijn daarvoor te behandelen (EC) of onderzoek te doen. Voor altijd aan de medicatie is toch wel heftig.


 


Ook vraag ik me af waarom er medicatie gegeven moet worden. Wat als je dat niet geeft? En wat te doen aan de urinebrand?


 


Witte konijnen met vlekjes zijn niet bepaald zeldzaam. Toch is deze aandoening dat volgens mij wel. Hoe kan het dan zo typisch zijn bij deze kleur konijnen?


 


Dit alles niet om de woorden van je dierenarts in twijfel te trekken, maar ik zou er wel meer over willen weten. :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er ook wel benieuwd naar, ik kwam net een onderzoek naar megacolon bij konijnen tegen, dus dat ga ik dalijk maar eens uitgebreid lezen. 


Ik ben speciaal naar Utrecht gereden om dingen als EC uit te sluiten, omdat ik weet dat ze daar ontzettend veel ervaring mee hebben. Het punt is ook dat hij niet opeens vermagerd is. Zijn gewicht is al sinds hij bij mij is ongeveer gelijkgebleven en hij is in mijn ogen juist iets dikker geworden dan vermagerd. Dat wijst er toch wel op dat er altijd al iets is geweest.


De urinebrand was gelukkig nog helemaal niet erg, als de huid echt rood wordt kan ik er een beetje sudocreme op smeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel interessant dit! Onze Bob heeft ook zulke keutels, mijn dierenarts heeft hier ook geen oorzaak van kunnen vinden. Toen we hem net hadden, had hij wormen en is hier voor behandeld. Wat later had hij last van druppelend urineverlies, maar geen blaasafwijkingen gevonden. Twee dagen later zag ik bij hem evenwichtsproblemen, dus na overleg met de DA behandeling tegen EC gestart. De symptomen verdwenen en Bobbie was een gezond en happy konijn. Toch bleven de keutels deze vorm houden, de ene dag erger dan de andere. Ik heb niet het idee dat hij last heeft van zijn darmen, maar na het eten maken ze wel regelmatig veel geluid.

Ik had hier ook nog nooit van gehoord. Ik denk dat mijn DA dit ook wel interessant zou vinden.

Ter toevoeging, Bob is een wit konijn met hele lichte plekjes en weinig pigment in zowel vacht als ogen. Dit verhaal klinkt voor mij dus erg aannemelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je verhaal. Ik vind het eigenlijk ook wel heel logisch klinken allemaal. De darmen zijn erg belangrijk (zowel bij konijnen maar ook bij ons. Bepalen toch voor het grootste gedeelte de weerstand en opname van vitaminen) en ik kan me er wel in vinden. 


 


Ik hoop dat hij door de medicatie weer het leven van een gewoon konijn kan volgen. :)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die megacolon, kunnen ze dat ook later in het leven krijgen? Ik heb een voedster met darmproblemen en die produceert de vreemdste keutels. Dat is alleen een Vlaamse reus kruising en heeft een bruin-grijze vacht. Of haal ik ze nu door elkaar?

Interessant, weer wat geleerd. Er zijn nu twee topics over incontinente konijnen, ik weet niet of die iets in het verhaal herkennen. Iets om in het achterhoofd te houden, vind ik, want ik weet van niet veel andere oorzaken van incontinentie behalve blaas en nierproblemen bij konijnen. Ik denk niet dat de gemiddelde dierenarts deze aandoeningen voor in het geheugen hebben liggen iig. Bedankt voor de info, ik hoop dat ie met de medicatie niet al te vaak problemen zal hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee of konijnen het ook op latere leeftijd kunnen krijgen Dolly, bij Turtle is het echt genetisch, maar ik heb gelezen dat het bij mensen ook voorkomt en dat die het wel op latere leeftijd kunnen krijgen. 


 


Turtle heeft vanavond al netjes zijn medicijntjes genomen. Ik heb het eerst zo aangeboden, maar daar moest hij niks van hebben. Klein beetje wortelhap erdoor en dan is het ineens heel erg lekker.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Beetje verdrietige afloop helaas. Turtle kreeg een week nadat ik was begonnen met de cisaral en laxatract last van een extreme gas aanval en daar hebben we hem toen niet meer van kunnen redden. De dierenarts zei al dat konijnen met een megacolon nooit echt oud zullen worden, maar dat het zo snel zou gaan had ik niet verwacht. Hij is uiteindelijk ook maar anderhalf jaar geworden.

Zodra je merkt dat je konijnen gaan vermageren terwijl ze nog wel gewoon goed eten zou ik me pas echt zorgen gaan maken, want daaraan merk je dat ze geen voedingsstoffen meer opnemen. Keutels die een andere vorm hebben zegt meer iets over de motiliteit van de darm en zeker als je die maar af en toe vind zou ik me daar niet te druk om maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .