Ga naar inhoud

Norbert ziek. E.Cuniculi?


JoyceG

Aanbevolen berichten

Zaterdag ging ik het hok schoonmaken, net zoals ik iedere week doe.


En ik merkte direct dat levenslustige Norbert nogal slapjes in de hoek zat.


 


Nu omdat mijn konijnen niet houden van aaitjes ga ik ze niet zonder reden bepotelen. Maar ik nam hem vast en schrok me kapot, zijn ruggegraat was wel heel heel heeeeel erg duidelijk voelbaar.


Norbert is een langharig rasloos beestje dus zag je totaal niet dat hij vermagerde.


Vorige week zondag had ik hem nog een goede borstelbeurt gegeven, en toen voelde hij nog normaal. niet dik, want dat is hij nooit geweest, maar zeker niet te mager


Dus is hij in 5 dagen tijd serieus vermagerd. hij weegt nu nog net 1 kilo...


 


Nu, wij direct de DA bellen, maar op zaterdag heb je enkel die van wacht.. Daar gelukkig direct naartoe kunnen gaan.


Maar die vond niets.. Ze dacht zelf aan vanalles, van suikerziekte tot tumoren. Maar niets van al dit volgens haar.


 


Wel eet hij goed, drinkt veel en poept normaal.


Dus ik dacht aan E. Cuniculi, maar zij dacht daar niet aan omdat zn hoofdje niet scheef stond.


Het is zeker geen konijnkundige DA, want ze stelde voor hem prei te geven om op krachten te komen.


 


Het verdict was: ik weet het niet, dus we geven pijnstilling en AB. en terug naar huis


Ook was haar idee om hem binnen te halen zodat hij niet kan onderkoelen.


 


We hebben hem nu binnen met veel hooi, water en hij krijgt al zn lievelingsgroentjes.


Zijn eetlust is niet afgenomen(hij eet constant) maar zijn gewicht is op die 2 dagen lichtjes gestegen maar niet echt veel.


 


Ik heb al contact gehad met onze eigen DA. En die stelt voor om een behandeling Panacur te starten tegen eventuele EC.


En Nora( zijn vriendinnetje) preventief mee te behandelen


 


Nu vraag ik met wel af wat ik het best doe.


Norbert weer buiten zetten bij Nora?


Of ze gescheiden houden.


 


Allebei binnen is praktisch onmogelijk omdat het hok waar Norbert nu in zit echt te klein is voor 2...


 


 


Als er mensen zijn die me eventueel kunnen bijstaan met raad, feel free!


 


Joyce


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan EC zijn, daar hoeven ze geen scheve kop voor te hebben. Maar ik heb geen ervaring met EC.


 


Kun je hem overdag niet naar buiten laten als het mooi weer is? Al is het maar voor eventjes. Of heb je misschien een panelen ren die je binnen aan het hok kunt zetten? Het is inderdaad wel zielig als hij alleen zit, maar het belangrijkste is dat hij snel weer beter wordt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk buiten voelt hij zich meer op zijn gemak maar daar kun je hem niet in de gaten houden wat betreft eten, plassen en drolletjes leggen.

Is het jou opgevallen dat er meer gedronken of geplast werd???
Onze Wim die werd ook steeds magerder en die zette ik vaak even apart in een hok met een bakje voer. Want Serenay at gewoon veel sneller en at veel meer dan hem. Zo hield ik hem redelijk op gewicht.

Ik denk dat je gewoon naar je gevoel moet luisteren voelt het beter en is jouw konijn blijer bij Nora doe dat dan. Haal hem eventueel even een uurtje naar binnen om extra eten te geven en even op te letten op zijn drolletjes en plasjes.

Ik denk dat panacure geven niet echt kwaad kan proberen kan altijd. Is het werkelijk EC dan moet je het meestal gecombineerd geven met AB.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zit hij dus 2 dagen binnen, mooie keutels, eet goed, plast veel en drinkt veel (heel erg veel)


Ik denk persoonlijk dat hij ook meer op zn gemak is bij Nora, maar ben bang datie het te koud zou krijgen dan.


Apart voeren is geen probleem, het is heel erg groot kippenhok, waar je het nestgedeelte dus kunt afsluiten.


Ik kan dus gerust Norbert boven eten geven en Nora beneden zodat ze op hun gemak het nodige binnenkrijgen.


 


Nu in die maanden dat ze al samen zijn hebben we nooit problemen gehad met de verdeling van eten, nora is eigenlijk degene die altijd iets minder eet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou als ik dit lees zou het dan toch EC kunnen zijn. Gewichtsverlies, veel plassen en drinken zijn bij mij meestal tekens dat EC weer de kop opsteekt.


Ik zou dan toch zeker gaan behandelen met Panacure liefst gecombineerd met AB.


Op dit moment is het nog niet heel erg koud. Ik zou hem dan toch bij Nora zetten als het bij jou goed voelt. Eventueel  een doos met hooi en een kruik erbij. Samen houden ze elkaar ook wel warm.


Als je inderdaad goed kunt zien of hij genoeg eet is dat ook geen probleem dan. Eventueel iets extra's geven. Wim kreeg conditie mix en erwtenvlokken als extra. IK voer normaal altijd HFST omdat dat met 6 konijnen stuk goedkoper is. maar heb altijd een klein zakje SS brokken in huis voor ziekte ook dat gaf ik Wim dan vaak extra erbij. Dit zou je ook gewoon als snoepje vaker op een dag kunnen aanbieden aan Norbert.


Misschien dat je ook nog zoiets als echinacea kunt geven om extra weerstand te krijgen??


Succes en sterkte ermee.


Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel had de DA al een AB voorgeschreven, maar ik kan nu wel even niet op de naam komen.


Ik bel nu nog eens naar onze DA, welke AB hij dan moet krijgen samen met die panacur.


 


Nora ook behandelen? De DA raadde dit wel aan, maar ik heb al enkele verhalen gelezen waar mensen het dan toch niet doen?


Ik ga een kruik bij hun leggen :), is een goed idee! bedankt!


 


Ik voer standaard wel SS, en heb op een ander forum ergens iets gelezen over een soort kruidenelixir van Jan Smith? Mss heeft hier iemand ervaring mee?


Ik dacht dat het zelfs Aniek was die erover begon?


 


Bedankt alvast voor de steuntjes :)


Ik was vorige week nog aan het stoefen datk echt geluk heb dat we nog geen zieke konijnen gehad hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je je konijn aub geen prei willen voeren? Dat is nl echt heel slecht voor ze. Niet zo'n goed advies van die dierenarts. Dit staat er bij Bunnybunch op de website van giftige planten over prei: 



prei

gehele plant

zeer

darmproblemen, gasaanvallen, bloedarmoede, donkere urine, zwakke hartslag, wankelen

Sorry dat ik zo meteen binnenkom, maar daar viel gewoon als eerste mijn oog op en je hebt er niks aan als je er een probleem bij krijgt. 


 


Beterschap!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je je konijn aub geen prei willen voeren? Dat is nl echt heel slecht voor ze. Niet zo'n goed advies van die dierenarts. Dit staat er bij Bunnybunch op de website van giftige planten over prei: 

prei gehele plant zeer darmproblemen, gasaanvallen, bloedarmoede, donkere urine, zwakke hartslag, wankelen

Sorry dat ik zo meteen binnenkom, maar daar viel gewoon als eerste mijn oog op en je hebt er niks aan als je er een probleem bij krijgt. 

 

Beterschap!

 

Kwam mss verkeerd over, maar ik doelde erop dat het geen konijnkundige DA is, net omdat ze dus voorstelde prei te geven. Het lijstje met giftige planten en groenten hangt aan onze frigo zodat vriendlief ze niet per ongeluk een verkeerd soort groente geeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kruidenmix heb ik ook wel gebruikt had dat hier ook gelezen. Ik merkte geen verschil maar goed ieder zijn eigen ervaringen denk ik.

Welke AB heb je meegekregen?

Ik zou zeker ook panacure geven.

Knuffels Belleke

 

Ik weet het niet. Maar ik ga direct vragen wat het precies is! Ik zit op het werk en vriend is thuis de wacht aan het houden :)

Aha, ja ik denk datk het toch maar bestel. Alles om hem er bovenop te krijgen :)

 

En Ainariel, geen probleem hoor! Ja zeker, alles beter dan een ziek(er) konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap voor Norbert!

 

Bedankt,

ik ben echt enorm geschrokken, vooral die hij zoo mager was, en dat ik dat niet een paar dagen eerder had gemerkt... Echt vreselijk schuldig voel ik me daardoor.

Maar nu gewoon met volle moed behandelen.

Hij lag zaterdag echt volledig slap in mn armen, het beestje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan gewoon snel gaan. Een schuw konijn is ook niet gelukkig als je hem elke week, of zelfs vaker, controleert. Ik doe dat ook niet hoor, dat geeft bij een schuw konijn teveel stress. Je moet ze natuurlijk wel controleren als ze zich 'verdacht' gedragen, en dat heb je gedaan! En trouwens, je hebt hem vorige week nog in je ander gehad en toen was hij nog niet zo mager, anders had je dat wel gevoeld. Had je hem dan elke dag moeten controleren zijn hele leven? Daar wordt hij niet gelukkig van. Voel je dus niet schuldig, je bent hem nu goed aan het behandelen dus je bent heel goed bezig :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan gewoon snel gaan. Een schuw konijn is ook niet gelukkig als je hem elke week, of zelfs vaker, controleert. Ik doe dat ook niet hoor, dat geeft bij een schuw konijn teveel stress. Je moet ze natuurlijk wel controleren als ze zich 'verdacht' gedragen, en dat heb je gedaan! En trouwens, je hebt hem vorige week nog in je ander gehad en toen was hij nog niet zo mager, anders had je dat wel gevoeld. Had je hem dan elke dag moeten controleren zijn hele leven? Daar wordt hij niet gelukkig van. Voel je dus niet schuldig, je bent hem nu goed aan het behandelen dus je bent heel goed bezig :)

 

Neen, zou hij absoluut niet fijn vinden. Gelukkig datk het zaterdag toch gevoeld had, anders was het mss wel te laat geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van een "kijkkonijn" is dat je ze niet zo goed kunt controleren en dat je vaak pas ziet dat er iets mis is als ze echt al heel ziek zijn. Maar dat is eigenlijk het enige nadeel wat ik kan bedenken, want ik vind ze echt geweldig leuk om naar te kijken. :)


 


Ik hoop dat hij weer snel beter is en ga je nou niet schuldig voelen. Het blijven prooidieren en dat zijn meesters in het verbergen. Jij bent er immers direct mee naar de dierenarts gegaan? Meer dan dat kon je niet doen op dat moment. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat fijn.

Dit gaat de goede kant op.

Ja bazen begrijpen niet dat je af belt als je een ziek konijn hebt.

Knuffels Belleke

 

Neen, hij vroeg als het niet gwn in de pot mocht met pruimen...

 

Het gaat idd de goede kant op! Gelukkig.

Nu begin ik wel wat te vrezen voor een eventuele herkoppeling samen..

Nora is vrij teritoriaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .