Spring naar bijdragen
Shivas

Mijn werk materiaal.

Recommended Posts

Maar idd, respect voor je vakmanschap. Het lijkt me wel heerlijk om helemaal vervilte konijnen te helpen, dat geeft vast voldoening.

Knip je je eigen konijnen ook wel eens kort eigenlijk? Ik denk eigenlijk van niet, want je bent zo goed met die vacht dat het niet nodig is. Ik weet dat sommige het knippen van de vacht niet zien zitten, omdat die een isolerende werking heeft tegen kou en warmte. Ik ben alleen van de praktische, met een lange vacht hou je meer kans op klitten. Dus ik denk dat ik hem kort ga houden met de tondeuse op een centimter of twee. Hij is ook een jonge ram die veel rent en springt dus wil ik dat ie geen klitten in de liezen en oksels krijgt. Maar ik moet wel toegeven dat de vacht ook als ie kort is, erg klit. Je moet evengoed kammen maar toch is dat minder werk en minder lastig als die vacht kort is, vind ik. Ik denk wel, de isolerende werking van de vacht is er nog steeds als je hem kort knipt want het onderdons haal je daar niet mee weg, toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Scheer jij ook erg vervilte konijnen?

Ja ik neem erg vervilte konijnen ook onder handen zelfs konijntjes die het niet gewoon zijn fatsoeneer ik ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar idd, respect voor je vakmanschap. Het lijkt me wel heerlijk om helemaal vervilte konijnen te helpen, dat geeft vast voldoening.

Knip je je eigen konijnen ook wel eens kort eigenlijk? Ik denk eigenlijk van niet, want je bent zo goed met die vacht dat het niet nodig is. Ik weet dat sommige het knippen van de vacht niet zien zitten, omdat die een isolerende werking heeft tegen kou en warmte. Ik ben alleen van de praktische, met een lange vacht hou je meer kans op klitten. Dus ik denk dat ik hem kort ga houden met de tondeuse op een centimter of twee. Hij is ook een jonge ram die veel rent en springt dus wil ik dat ie geen klitten in de liezen en oksels krijgt. Maar ik moet wel toegeven dat de vacht ook als ie kort is, erg klit. Je moet evengoed kammen maar toch is dat minder werk en minder lastig als die vacht kort is, vind ik. Ik denk wel, de isolerende werking van de vacht is er nog steeds als je hem kort knipt want het onderdons haal je daar niet mee weg, toch?

Ik knip enkel mijn langharige konijnen als er wordt voorspeld dat de temp.enkele dagen boven de 25° blijft anders knip ik ze niet.

Eerlijk gezegd ben ik geen voorstander om konijnen te knippen/scheren,ik doe het wel eens als er echt geen andere oplossing voor

is doordat de vacht te erg vervilt is.

Meestal als ik één van mijn konijnen borstel zit ik daar één tot anderhalf uur aan.

Als je op 2 cm knip haal je inderdaad geen onderdons weg,sommige knippen hun konijnen tot er maar enkele millimeter van de vacht

blijft staan en dat is veel tekort,hoe vaker en korter je een konijn knipt/scheert zoveels te fijner groeien de nieuwe haren terug.

Een teddy moet normaal niet geknipt/geschoren worden,wel is het beste om ze 3x per week een goede borstelbeurt te geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeetje zeg, ik ben nog steeds onder de indruk. Zelfs na de prachtige uitleg van alle attributen sta ik nog te kijken van alle spullen. Sommige dingen lijken erg op elkaar, maar toch zit er veel verschil in het gebruik. Diep respect voor jou!

Ieder attribuut heeft zijn eigenschap en nut.

Bedankt voor je mooie woorden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah vandaar dat je knippen niet ziet zitten, omdat het fijner terug groeit. Mm, dat wil ik ook niet natuurlijk. Maar jij doet er 1,5 uur over per konijn, zijn dat Teddy's of Angora's? Met Bobby ben ik minder lang bezig, maar dat is ook een klein manneke. Ik ga eens nadenken hoe ik het borstelritueel wat leuker/prettiger kan maken dan.

Geweldig trouwens dat je die fabrikanten van antiklitpoeder gaat mailen. Ik hoop dat die het nog kunnen/willen maken! Er zijn wel een boel sprays ed om kammen makkelijker te maken maar die zitten vol chemische rommel die giftig zijn voor konijnen. Dus ik hoop dat je wat van ze hoort.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah vandaar dat je knippen niet ziet zitten, omdat het fijner terug groeit. Mm, dat wil ik ook niet natuurlijk. Maar jij doet er 1,5 uur over per konijn, zijn dat Teddy's of Angora's? Met Bobby ben ik minder lang bezig, maar dat is ook een klein manneke. Ik ga eens nadenken hoe ik het borstelritueel wat leuker/prettiger kan maken dan.

Geweldig trouwens dat je die fabrikanten van antiklitpoeder gaat mailen. Ik hoop dat die het nog kunnen/willen maken! Er zijn wel een boel sprays ed om kammen makkelijker te maken maar die zitten vol chemische rommel die giftig zijn voor konijnen. Dus ik hoop dat je wat van ze hoort.

Als ik een angora borstel zit ik daar meestal één tot anderhalf uur aan omdat zij een dikkere odervacht hebben dan een teddy,

aan een teddy of teddywidder zit ik gemiddeld 20 à 30 min. Als ik klaar ben vind je ook echt geen enkel knoopje meer en kan je door hun vacht met een heel fijn kammetje.

Heb al enkele fabrikanten gemaild maar nog geen reactie gekregen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar als je halverwege een haar knipt verander je toch niets aan het haarzakje? 

Als je het haarzakje niet wil raken moet je een teddy knippen om een lengte van 3-3,5 cm en een angora op 6cm.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar als je halverwege een haar knipt verander je toch niets aan het haarzakje? 

Bij mensen is het ook zo dat als je de haar scheert, dat het dan sneller teruggroeit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb gisteren een professionele tondeuse gekocht de Aesculap Favorita II (kostprijs 349,85€) zonder scheerkop,

de scheerkoppen die ik erbij gekocht heb zijn de GT746 0,5mm en de GT749 3mm(speciaal voor angora’s kostprijs voor de

scheerkoppen 126,65€).

Heb de tondeuse vandaag getest op mijn angora Mopke en hij werkt uitstekend

zonder te haperen of vast te lopen.Hij is zogoed als geluidsloos op wat gezoem na.Mopke is een heel moeilijk konijn

als het om vachtverzorging gaat.Bij het scheren heeft hij alles mooi toegelaten heb hem tijdens het scheren vaak gezegd

dat hij een hele knappe en flinke jongen hij was.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de honden gebruiken we antiklit spray voor paarden ,dat werkt heel goed. Ik weet niet of dat ook voor konijnen kan. Maar misschien een goede vervanger voor de poeder als die niet meer te krijgen is. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de honden gebruiken we antiklit spray voor paarden ,dat werkt heel goed. Ik weet niet of dat ook voor konijnen kan. Maar misschien een goede vervanger voor de poeder als die niet meer te krijgen is. :)

De antiklit spray voor paarden is niet goed voor de konijnen omdat daar producten inzitten die giftig zijn voor het konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb aan mijn DA gevraagd welke anti klit poeder/spray voor langharige konijntjes mag gebruikt worden waarop

zij mij antwoorde dat de antiklit spray die wordt gebruikt voor honden & katten gerust mag gebruikt worden voor

konijntjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .