Spring naar bijdragen
reusje1985

Vlaamse reus als huisdier binnen?

Recommended Posts

Hallo,

Na een tijdje meegelezen te hebben op dit leuke forum heb ik nu zelf een aantal vraagjes.

Uiteraard heb ik al veel gegoogeld en gelezen, maar ik zou toch ook graag wat ervaringen willen horen.

Ik vind grotere konijnen helemaal geweldig (kleintjes ook trouwens

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een tijdje twee konijnen in de woonkamer los gehad en dat zijn Vlaamse reus kruisingen dus best groot. En ik heb ook eventjes een echte Vlaam los gehad. Het is wel zo dat ze overal aan kunnen gaan knagen en ik vond ook wel eens een plasje hier en daar. De keutels zijn net knikkers, haha, die vind je ook nog wel, ondanks dat ze redelijk zindelijk waren. Ik vond het wel erg gezellig.

Alleen hadden we toen een hond en toen we er een bij kregen, heb ik ze toch maar in een ren gestopt. Ondanks dat de honden erg lief voor ze zijn, dat waren de konijnen andersom dus niet. Muffin viel ze nog wel eens aan en ik wilde het risico niet nemen dat ze op een dag 'hap' zouden zeggen. Wat overigens helemaal terecht zou zijn maar ja, een konijn is geen partij voor een hond natuurlijk. Maar die Muffin deed echt lelijk en ging ze toeterend achterna jagen enzo. Het is altijd even afwachten of iedereen lief tegen elkaar is, dat weet je pas als je ze samenbrengt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou zeker niet gaan voor 2konijnen van bij de fokker en dan apart houden.

Het probleem hierbij is dat je ze niet direct kan laten daten...

En ook kunnen ze hierdoor gefrustreerd raken...

En je bent dus ook niet zeker dat ze goed gaan overeenkomen in de toekomst.

Je kan eigenlijk gewoon kiezen: wil je een ram of voedster?

Als je daar uit bent dan kan je op zoek gaan naar een fokker van Vlaamse reuzen.

Dan zorg je ervoor dat ze volwassen is bij het castreren en dan kan je voor een gezel gaan.

Uit een opvang is altijd een groot voordeel: dan kunnen ze daten.

Ook ben je dan zeker van hun karakter en dat ze goed samen gaan.

De huisvesting voor grote konijnen is niet zo simpel als kleine.

Grote konijnen hebben veel plaats nodig en daar moet je zelf ook plaats voor hebben.

Je zou graag een ren zetten voor als niemand thuis is: ga voor een puppyren.

Erg stevig en van goede kwaliteit maar dan zul je er minstens 2 of 3 nodig hebben.

Ik heb 1puppyren: 80cm op 80cm. Maar je hebt er ook nog grotere van 90op90.

Hierin kun je nog genoeg onderzoek doen...

Mijn 2 kleine konijntjes hebben een oppervlakte van 6m2 en ze zijn samen maar 2kg750.

Je kan ook voor 1 Vlaamse reus gaan en voor een kleiner konijn...

Gaat ook perfect samen dus dit is wat je zelf het liefst hebt.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou trouwens wel een goede fokker zoeken want de Vlaam staat bekend, voor zover ik weet tenminste, als gevoelig. Dus snel ziek enzo, kwetsbaar. Je weet van tevoren alleen niet of ze erg kwetsbaar zullen zijn, als ze nog jong zijn, weet je dat nog niet. Dus ik snap dat je een jong wilt maar het zou kunnen dat je dan met een zorgenkind komt te zitten. Dus zoek dan iig een goeie fokker uit om dat te voorkomen.

Over het algemeen zie ik trouwens meer voedsters in de opvang, echte Vlamen zie je sowieso niet zoveel maar je zou ook met een jonge ram kunnen beginnen en er een volwassen voedster later bij halen. Een ram kun je ook iets eerder laten castreren dan een voedster. Ik ben ook dol op Vlamen maar met wat ik nu weet, zou ik er niet meer aan beginnen maar dat is aan een ieder natuurlijk. Middenmoot konijnen zijn bv iets goedkoper en praktischer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen ervaring met Vlamen maar ik heb een Franse Hangoor ram genomen. Napoleon. Met 8 weken im huis gehaald. Hij had zijn eigen kamer met ren voor de deur en als ik thuis was, dan liep hij los. Hij was volkomen zindelijk en we lagen vaak samen tv te kijken. Hij lag op mn voeten als ik achter de pc zat. Samen eten koken in de keuken ( na ja ik kook, hij stond tegen het keukenkaastje omhoog kijken of hij nog wat kreeg).

Il heb eerst een ram genomen omdat je die eerder kan laten casteren en niet zo terretoriaal zijn. Met 4 mnd heb ik heb gecastreerd en Josephine gehaald. En tja

Mevrouw weigert zinnelijk te worden dus ik laat ze nu niet meer rondlopen. Ze zitten in hun eigen kamer en ik ga daar vaak bijzitten maar natuurlijk niet zoveel als dat ik in de huiskamer zit. Sowieso denk ik dat twee loslopers erg veel werk is met kn de gaten houden qua slopen.

En in hun eigen kamer maken ze een troep! Niet normaal. Nu is dat prima want ze slopen wat ze mogen slopen en laten de rest met rust, maar het is echt veel werk. Overal zand, hooi, keutels en heel veel haar.

Maar goed. Wat ik wil zeggen is dat je geen garantie hebt. Het kan wel. Een groot konijn is toch veel robuuster en ik had het idee van een kleine hond/ kat die overal met me meeliep, super gezellig maar het ligt aan het konijn.

Ik zou sowieso eerder een ram nemen, castreren en dan een dame erbij koppelen. Kan evt net zo oud of ouders zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties!!

Na dit gelezen te hebben denk ik dat ik eerst voor een ram ga.

Na zijn castratie kan er dan een leuke voedster bijkomen (groot of klein,wat er op dat moment het beste klikt met de ram).

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren , veel info inwinnen en als ik wat leuks tegen kom koop ik het alvast

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is wel zo, konijnen zijn schemerdieren en zijn 's nachts vaak actiever dan overdag. Dus je zegt de ren is ook voor als jij slaapt maar dan wil je konijn juist actief zijn. Het zou kunnen dat ie het dus niet zo leuk vindt om de ren in te moeten voor de nacht. Het is een detail maar ik zeg het even voor de zekerheid.

Ik had ze 's nachts los en dan kwamen ze ons gezellig wakker snuffelen. Als een konijn heel dicht bij je gezicht snuffelt, wordt je wel wakker. Bij mijn vriend gingen ze dan aan zijn baardharen trekken, haha. Ze kunnen ook je wenkbrauwen aanknagen terwijl je ligt te slapen dus wees gewaarschuwd.

In de ren stoppen voor de nacht is wel veiliger voor ze, konijnen kunnen soms rare streken uithalen. Maar je zou hem bv een graafbak of kartonnen doos kunnen geven zodat ie zich niet verveelt. Vlamen hebben wel karakter en laten het dus ook wel weten als iets ze niet bevalt, is mijn ervaring tenminste.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog een site van een fokster maar ik zal die even per PB sturen, want ik weet niet of ik hem zo neer mag zetten.

Mijn konijnen in de woonkamer zitten 's nachts ook achter een hek hoor, anders blijft er echt niks van mijn huis over, maar dan hebben ze nog zowat de halve kamer dus ze mogen niet klagen. Er ligt vanalles in waar ze aan kunnen en mogen knagen en ze kunnen rondrennen dus de ruimte hebben ze wel. En nu op het moment zitten ze ergens onder de tafel te suffen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb sinds een aantal maanden een Vlaamse man 'in huis', dat wil zeggen: buiten in een grote ren met zijn vriendinnetje ;)

Wij hebben Bender uit de opvang, hij is zwervend gevonden en kwam in de opvang binnen geschat tussen de 6 en 10 maanden. Ons dametje Lizzey mocht mee op date omdat haar vriendje is overleden voor de zomer en het klikte goed met Bender dus samen gingen ze mee naar huis, 

Binnen kun je prima een koppel grote konijnen houden denk ik, zeker als ze los mogen lopen zolang je inderdaad maar realistisch bent dat je 2 konijnen los hebt lopen en geen 2 hondjes. Ze knagen, keutelen etc. Niet alle konijnen zijn even zindelijk. Maargoed als dat bij keutels blijft die je af en toe vind en je geen rondkruipende baby's meer hebt hoeft dat geen probleem te zijn natuurlijk ;) Zeker niet als je schoonmaken niet erg vind.

Voor een ren zou ik dan goed rondkijken wat je aanschaft omdat ik vermoed dat 2 Vlamen niet in een onoverdekte panelenren zullen blijven 's nachts. Zorg dat ze ook 'snachts voldoende beweegruimte hebben en iets te doen hebben.

Een konijn van dat formaat plast en keutelt wel echt wat meer dan een klein konijn, ik was gewend aan 2 hangoren toch ook van redelijk formaat (zeker geen dwergjes) maar wat Bender produceert... ;) haha.

Nu ben ik zelf van mening dat karakter meer zegt dan een bepaald ras maar Bender is wel echt een lieverd. Natuurlijk kun je vast wat aflezen van een bepaald ras maar elk konijn heeft toch een eigen karakter.

Bender was heel angstig toen hij bij ons kwam wonen, in de opvang konden ze hem ook moeilijk benaderen, aaien was al helemaal een 'no go' maar ik nam hem met de gedachte: 'Als Lizzey maar blij met hem is'.

We weten natuurlijk ook niet waar hij vandaan komt en heeft meegemaakt dus we hebben hem gewoon de tijd gegeven, wat hij niet wilde hoefde niet. Hij heeft tijd nodig gehad om ons te vertrouwen en achter dat konijn wat angstig en bang de opvang in kwam blijkt nu een ontzettende lieve reus te zitten.

Inmiddels is hij omgeslagen als een blad aan een boom, hij is echt dol op aaien en kriebelen, als ik op mijn hurken in de ren zit springt hij op schoot, hij snuffelt me elke dag helemaal af, geeft likjes, is super nieuwsgierig, dol op aandacht van ons en is dol op Lizzey. Voor Lizzey is hij echt super lief.

Ik zou zoals je zelf al aangaf ook eerst voor een ram gaan zodat je die kan laten castreren op zijn tijd en dan daarna een voedster erbij zoeken die er qua karakter bij past. Je zou altijd nog tegen die tijd rond kunnen kijken of er geen vlaamse dame ergens in de opvang zit zodat je met je ram 'op date' kan. Het nadeel van er zelf een bij zoeken is dat je er mee zit als het niet klikt met je ram. Ik weet niet of er fokkers zijn bij wie je ook eventueel eerst kan kijken of klikt met je eigen konijn want terugbrengen gaat vaak niet. Kijk in ieder geval goed uit dat je een goede fokker te pakken hebt en geen broodfokker.

Succes met de zoektocht!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mijn konijnen ook binnen in de huiskamer en ik vind het altijd zo gezellig. Het zijn kleine konijnen, dus die doen het prima in een standaard panelen rennetje. Snachts en als we weg zijn moeten ze daar in, maar als overdag de ren open staat kiezen ze er ook vaak voor om er lekker in te blijven.

Gaat ook prima samen met de kat. De kat kan makkelijk in de ren, maar doet dat eigenlijk nooit.

Het kost even wat aanpassing om je huiskamer konijnproof te maken, maar het is het wel waard vind ik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik was een beetje aan het rond googlen naar vlaamse reus fokkers omdat ik je topic heb gelezen, nu ben ik vrij kritisch hoor op fokkers, misschien wel té? Ik zit dan te lezen en dan klinkt het allemaal nog wel 'aardig' over de liefde die iemand heeft voor het ras, ervaring, aangesloten bij dit en dat maar als je dan leest wat ze bijvoorbeeld als minimale huisvesting aangeven wat een vlaamse reus nodig heeft, dan schrik ik echt. 1,20 x 0,60 x 0.80. Daar kan zo'n beest alleen in liggen en dan de hoogte, 60 centimeter, ppfff dat is toch bizar? Bij zo'n fokker zou ik persoonlijk al afhaken.

Dat ze bij een fokker er misschien niet zo bij kunnen zitten als dat wij ze houden, oké dat is dan tot daar aan toe maar dat je mensen ook niet goed informeert over de levensbehoeften vind ik 'bijzonder' te noemen.

Al vind ik eigenlijk dat een fokdier ook waardig gehouden dient te worden, in ieder geval niet 24/7 in zo'n klein hokkie. Hoe goed is dat voor de bouw en ontwikkeling van zo'n konijn? Maargoed, dat is een discussie apart.

Ook nergens iets over het konijn als groepsdier en het wel aardig is om ze minimaal met z'n 2e te houden. Een leek denkt er dus goed aan te doen zo'n flink konijn in zo'n mini hokje te stoppen in z'n eentje. 

Nou verschilt het allemaal wel wat per fokker en per site, de een geeft uitgebreid toch redelijk wat info, de ander amper. Ik zou het als koper ook wel belangrijk vinden te weten tot hoe lang de jongen bij de moeder blijven bijvoorbeeld maar ook daar wordt lang niet op elke site informatie over gegeven of hoeveel nesten er jaarlijks worden gefokt zodat je een beetje weet waar het de fokker om te doen is, wordt er op gezondheid gefokt, op karakter etc.

Veel dingen vind je allemaal niet terug op zo'n site, misschien ben ik op zoek naar 'te veel' info hoor of zoek ik naar iets wat er helemaal niet is maar ik dacht, ik kijk eens met je mee zogezegd.

Ppff het lijkt mij een hele klus een 'goede' fokker te vinden maar misschien ben ik al 'bevooroordeeld' doordat ik een voorstander ben van een konijn uit de opvang halen, ik weet het niet. 
Ik dacht ik spam niet gelijk je topic vol in vraag en aanbod want uiteindelijk heb ik nog geen tip voor je. Ik hoop dat er iemand is die een goede fokker kent en je daarop kan wijzen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou gewoon gaan voor 15-25 gram voer per kg lichaamsgewicht. De gemiddelde vlaam wordt ongeveer 7 kg, dus ongeveer 140 gram voer per dag. Je zou in het begin de junior kunnen voeren, maar de meeste jonge konijnen doen het ook prima op de gewone SS.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aangeraden wordt 20 gram biks per kilogram lichaamsgewicht / verwacht lichaamsgewicht. Dus een groot konijn voer je inderdaad meer dan een dwerg, afhankelijk de grootte en het gewicht. Naar mijn weten hoeven jongen konijnen niet perse de junior variant en kunnen ze de gewone science selective van jongs af aan eten.

Daarnaast natuurlijk onbeperkt hooi maar dat weet je al en opbouwen met groenvoer maar je bent zo te lezen geen beginneling :)

Het is ook geen schande hoor dat je een konijn naar je keuze wil en dat van jongs af aan op wil voeden. Ik had altijd ook al wel een zwak voor vlaamse reuzen, vond ze altijd al super mooi en het toeval wilde dat er een in de opvang zat toen mijn eigen ram overleed. Ik had nog echt in mijn hoofd: het moet Lizzey's keus zijn maar ze was het gelukkig met me eens ;) haha. En had ze hem niks gevonden was het gewoon een ander leuk rasloosje geworden.

Ik wilde zomaar mijn bevindingen eens laten weten omdat ik wat aan het googlen was op vlaamse reus fokkers. Het lijkt mij ook best moeilijk de goede er tussen uit te halen maar er gaan kijken is natuurlijk alleen maar goed. Dan kun je met eigen ogen zien hoe de dieren er bij zitten en een praatje maken met desbetreffende fokker, je kunt bijvoorbeeld wat vragen stellen waar uit je vast al het een en ander kan opmaken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga ik dit zeggen? Ik kan het toch niet laten... Ik weet dat je op zoek bent naar een echte (en jonge) Vlaamse reus, maar ik wil je toch nog even zeggen dat er bij konijnenopvang Binkies in Galder (dus vlakbij jou) op het moment heel veel babykonijnen zitten. Misschien dat er daar ook iets Vlaamsereusachtigs tussen zit? Van de winter hadden ze er ook een lieve blauwe Vlaamse reus look a like zitten van 6 maanden oud.

Ik wil je niet voor het hoofd stoten hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik vind het heel goed dat je naar een GOEDE fokker zoekt en voor de tweede naar een opvang gaat. Ik zag toevallig op de site van Binkies dat ze zoveel jongen hebben zitten, en omdat jij dan ook nog zo in de buurt woont... Misschien had je er nog niet over gedacht. Vandaar :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier iemand die een blauwe Vlaamse ram heeft én een wit/blauwe Lotharinger, maar er niet aan moet denken om ze binnen te houden!

Heb een (klein) zindelijk koppel, maar juist mijn grote koppel is NIET zindelijk te krijgen, en geloof me....... wat die produceren op een dag, niet normaal!

Ik kan je 2 adressen geven van fokkers waar de mijne vandaan komen (heb hiervoor een blauwe dame gehad) één daarvan zit niet op internet, maar in mijn ogen een fantastische fokker.

Beide zitten in de achterhoek, dus niet naast de deur, maar ja... dat was het voor ons ook niet en uiteindelijk de moeite waard.

Evt. kunnen zij je misschien verwijzen naar iemand wel in je richting.

Wil ik nog even inhaken op een opmerking van Dolly, dat Vlamen bekend staan om kwaaltjes en kwetsbaarheid.

Ik weet niet waar zij die info vandaan haalt, maar ik beweer het tegendeel, zeker als je ze bij een goede fokker kunt krijgen.

Qua karakter kan ik je Vlamen zeker aanbevelen, onze dame was pittig, onze ram een echte sul, maar over het algemeen zeer zachtaardige, intelligente dieren, goudeerlijk in karakter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik qua voer de gewone ss ga geven, de hoeveelheid zou ik eens moeten gaan wegen ook voor de nijntjes van nu aangezien ze toch best zwaar zijn.

Anjo super dat je zo meedenkt!

Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje een beginneling

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier iemand die een blauwe Vlaamse ram heeft én een wit/blauwe Lotharinger, maar er niet aan moet denken om ze binnen te houden!

Heb een (klein) zindelijk koppel, maar juist mijn grote koppel is NIET zindelijk te krijgen, en geloof me....... wat die produceren op een dag, niet normaal!

Ik kan je 2 adressen geven van fokkers waar de mijne vandaan komen (heb hiervoor een blauwe dame gehad) één daarvan zit niet op internet, maar in mijn ogen een fantastische fokker.

Beide zitten in de achterhoek, dus niet naast de deur, maar ja... dat was het voor ons ook niet en uiteindelijk de moeite waard.

Evt. kunnen zij je misschien verwijzen naar iemand wel in je richting.

Wil ik nog even inhaken op een opmerking van Dolly, dat Vlamen bekend staan om kwaaltjes en kwetsbaarheid.

Ik weet niet waar zij die info vandaan haalt, maar ik beweer het tegendeel, zeker als je ze bij een goede fokker kunt krijgen.

Qua karakter kan ik je Vlamen zeker aanbevelen, onze dame was pittig, onze ram een echte sul, maar over het algemeen zeer zachtaardige, intelligente dieren, goudeerlijk in karakter.

Miss zou je mij een pb willen sturen over de fokkers?

Ik neig ook erg naar de Vlaamse reus qua karakter en ik heb idd ook gelezen dat het qua gezondheid een goede keuze is.

Een Franse hangoor vind ik ook erg leuk , maar daar heb ik qua gezondheid dus minder goede dingen over gelezen.

Ik hoop op hele zindelijke konijnen haha mocht dat niet zo zijn gaan ze met lekker weer na buiten, dat is mijn plan B

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vlaam is redelijk zindelijk, vanaf dag 1 plast hij op het toilet en de meeste keutels belanden er ook wel. Maar er liggen toch ook wel wat keutels verspreid door de ren maar hij keutelt dan ook echt veel (het zal normaal zijn maar ik was twee van kleiner formaat hangoren gewend) ;).

Ik merkte dat hij tijdens het eten ook veel liet vallen dus de hooiruif boven het toilet gehangen en dat scheelt al een hoop.

Ik dacht uit wat je schreef op te maken dat wel het een en ander weet, gezien je al een koppel hebt en de konijnen die je hebt ook de nodige ruimte hebben. Ook dat je aangaf niet in paniek te schieten als er tandjes in je meubels staan of er een keutel in de woonkamer ligt, dat is niet vanzelfsprekend bij iedereen maar wel realistisch vind ik. Ook dat er een planB is mocht het binnen niet werken is fijn natuurlijk.

Veel mensen hebben een hoop hoge, niet haalbare verwachtingen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hoor, ik vind ook dat je je heel goed voorbereidt en realistisch bent over wat je kan verwachten. Mochten de reuzen uiteindelijk toch niet zindelijk zijn, of echte buitenkonijnen blijken en je ze dus besluit naar buiten te doen, dan is het misschien nog een idee om het kleinere stel naar binnen te halen. Ik weet niet hoe tam die zijn en of ze het binnen fijn vinden, maar omdat je aangeeft dat die goed zindelijk zijn en je graag een stel binnen wil is dat misschien nog een optie als de reuzen naar buiten zouden moeten.

Veel plezier met de verdere voorbereidingen! :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hoor, ik vind ook dat je je heel goed voorbereidt en realistisch bent over wat je kan verwachten. Mochten de reuzen uiteindelijk toch niet zindelijk zijn, of echte buitenkonijnen blijken en je ze dus besluit naar buiten te doen, dan is het misschien nog een idee om het kleinere stel naar binnen te halen. Ik weet niet hoe tam die zijn en of ze het binnen fijn vinden, maar omdat je aangeeft dat die goed zindelijk zijn en je graag een stel binnen wil is dat misschien nog een optie als de reuzen naar buiten zouden moeten.

Veel plezier met de verdere voorbereidingen! :)

De buiten nijntjes zijn super lief , vooral de ram die komt altijd om kroeltjes vragen.

Maar ik denk dat ze liever buiten zijn, lekker in het zonnetje luieren , racen in de ren en hun eigen gang gaan.

Ze willen ook absoluut niet opgepakt ( gebeurd ook alleen bij medische noodzaak oid) en houden wel erg veel van knagen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vlaam is redelijk zindelijk, vanaf dag 1 plast hij op het toilet en de meeste keutels belanden er ook wel. Maar er liggen toch ook wel wat keutels verspreid door de ren maar hij keutelt dan ook echt veel (het zal normaal zijn maar ik was twee van kleiner formaat hangoren gewend) ;).

Ik merkte dat hij tijdens het eten ook veel liet vallen dus de hooiruif boven het toilet gehangen en dat scheelt al een hoop.

Ik dacht uit wat je schreef op te maken dat wel het een en ander weet, gezien je al een koppel hebt en de konijnen die je hebt ook de nodige ruimte hebben. Ook dat je aangaf niet in paniek te schieten als er tandjes in je meubels staan of er een keutel in de woonkamer ligt, dat is niet vanzelfsprekend bij iedereen maar wel realistisch vind ik. Ook dat er een planB is mocht het binnen niet werken is fijn natuurlijk.

Veel mensen hebben een hoop hoge, niet haalbare verwachtingen.

Ik zag toestraks een foto van een Vlaam in een ren, daar lagen idd grote knikkers haha.

Ik duim alvast dat ik hem heel zindelijk krijg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites