Ga naar inhoud

Tips voor het geven van medicijnen


Poodja

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik moet mijn konijn Lilly 3x per dag orale medicatie geven en dan per keer 3 verschillende soorten. Dit vindt ze echt verschrikkelijk. Ik wikkel haar dan in een handdoek en bedek haar oogjes, maar op het moment dat ik dat spuitje tegen haar bekje zet begint ze enorm te spartelen. Soms lukt het niet eens om de medicatie in haar bek te krijgen. En na elke spuit is ze helemaal van slag en dit moet dus 3x3....En ik ben erna ook van slag omdat ik het superzielig vind dat ze zo reageert. Ik heb haar vanavond gewoon rustig het spuitje laten ruiken door het weer bij haar bekje te houden (zonder iets te doen en zonder haar te hebben gewikkeld in handdoek) dit vond ze echt niet leuk en maakte rare sprongetjes alsof ze er bang voor was en begon te piepen. Ik vind het zielig om dat te zien. Ook omdat ze nu zelfs bang is voor mij als ik haar probeer te aaien. Hebben jullie misschien tips hoe ik die medicijnen kan geven zonder stress??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het eventueel ook al zonder handdoek geprobeerd? Bij de meeste konijnen werkt het inbakenen in de handdoek goed, maar die van mij raakte er altijd extra van in de stress.


Ik moet hem nu ook medicijnen geven en geeft veel stress. Hij is alleen dol op olvarit wortel, dus ik heb nu ook een spuitje olvarit liggen. Geef hem eerst een klein beetje olvarit, daarna klein beetje medicijnen, dan weer olvarit, weer beetje medicijnen enz enz. Hiermee krijg ik de medicijnen er in zonder dat de helft ernaast gaat en ik merk dat hij iets minder stress heeft omdat er wat lekkers is. Misschien heeft zij ook iets dat ze lekker vind en in het spuitje kan.


Eventueel een deel van de medicijnen in iets lekkers doen, maar dan moet je wel zeker weten dat het opgegeten wordt (die van mij trapt daar dus niet in).


Verder zo snel mogelijk alles achter elkaar erin doen zodat het zo snel mogelijk klaar is en ik beloon ze altijd met wat lekkers erna.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel belangrijk is dat je zorgt dat je zelf rustig bent, Lilly voelt jou stress ook en raakt daardoor nog gestresster. Ik weet dat het heel simpel klinkt maar echt zorg dat je zelf rustig bent en laat het zielig vinden niet winnen. Uiteindelijk is het voor haar eigen bestwil en dat doel moet je voor ogen houden.

Is er niet iemand die je kan helpen met medicatie geven? Met zn tweeen werkt vaak beter dan alleen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt alle medicatie bij elkaar in een spuitje doen, in de maag komen die ook samen dus dat maakt niets uit. Ik heb lang twee keer per dag medicatie gegeven en ik kocht tijmplantjes bij de dekamarkt, van die hele slappe tijm is dat. En dan nam ik een streng tijm, draaide daar een balletje van in mijn handen en spoot de medicatie in het balletje. Alsof het sladressing is. Omdat de medicatie in het midden van de bal zit, eten ze eerst tijm zonder medicatie en dan pas met de medicatie. Het kost wel wat tijm natuurlijk. Tijm ruikt en smaakt heel sterk waardoor het andere geuren en smaken overheerst. Het werkte hier geweldig. Ik vond het ook niks dat ze bang van me werden door het dwingen, zorg dat je er niet ongemotiveerd door raakt en een dosis overslaat want dat had ik wel eens. Daar heb jij niks aan en het konijn ook niet. 'Tough love' dus, het is ook maar voor even, neem ik aan. Medicatie kan trouwens ook over de biks, als ze die zeker opeet, als al het andere mislukt. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,


Hoe wikkel je haar in een handdoek? Ik wikkel ze echt als een baby’tje erin en zet ze dan op hun kontje op m’n schoot terwijl ik mijn knieën opgetrokken heb (dan leunen ze tegen mijn knieën). Strak ingewikkeld, maar niet te strak natuurlijk. Alleen het hoofdje steekt er uit. Bij de één moet ik het hoofdje een beetje vasthouden (hand over de ogen zou ik niet perse doen) en bij de ander hoeft dit niet.


 


En ik neem aan dat je de spuit niet recht van voren probeert in te brengen? Succes in ieder geval!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bunnybunch heeft een mooie tutorial op Youtube staan. Zo doe ik het ook met Flap. Alleen doet ze "de schildpad" als het haar niet aanstaat, dus ik moet nog iets meer oefenen. :P


 


>http://www.youtube.com/watch?v=kZaBsoeZ5yg


 


Gaat om dwangvoeren maar handdoek wikkelen laten ze ook mooi zien.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze meestal op een tafel staan de spuitjes zijn tegen dan al helemaal klaar om te geven.


Ik laat haar eigenlijk tegen mijn lichaam aan leunen en dan "klem" ik haar tussen mijn onderarm.


Elleboog aan haar poep en handen aan haar mondje.


Je hebt eigenlijk naast haar voorste tanden een spleetje en hierin kan je heel gemakkelijk alles spuiten zonder haar bekje te moeten open doen.


En dit gaat behoorlijk snel.


Na het geven van de spuitjes geef ik haar een lekker gezond snoepje en dan sluit je het ook af met een leuke gedachte.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha! Die van mij blijven hoe ziek ze ook zijn echt niet zo zitten xD ik trek de handoek altijd over de kont naar voren, zijkanten snel insteken en dan met mn ene arm er om heen om het kopje zachtjes vast te houden en het lipje te vinden (heb een "loinhead" daar vind je het bekje niet zo makkelijk :P ) en tegen mn bovenlichaam aan drukken en met de andere hand dien ik de spuitjes toe. Medicatie heb ik net als maddy als klaar liggen, dwangvoeren gaat hier beter met een ml spuitje dat ik dus met mn vrije hand steeds bijvul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor medicatie krijgt je konijn? Ik vind het mengen met wat vers fruit of evt wortelhapje erg fijn. Hier ging dat bij mijn (inmiddels overleden) ram zo goed en zonder dwang, dan at hij vrijwilliger de medicatie mee op.

Ik deed een kleine hoeveelheid fruithap op een schaaltje gemengd met de medicatie.

Ik gaf de voedster dan ook fruit op een schaaltje, zo hoefde ik ze ook niet te scheiden, niet te tillen, helemaal zonder stress, ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie ook nog tips voor het smeren van oogzalf zonder te veel stress? Rouge durft niet eens meer in mijn buurt te komen :(

Ik zou hier een apart topic voor aanmaken, zo heb je dalijk twee onderwerpen door elkaar lopen in 1 topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms hebben ze ipv zalf ook druppels bij de DA, ik heb ervaren bij Pluis dat ze dat om de een of andere reden minder eng vindt dan zalf. Het gaat sneller.


 


Voor het geven van medicijnen bij een konijn dat wel eet: je zou het kunnen proberen met die Vitakraft Lofty's. Die zijn hol van binnen en daar kun je de medicatie in laten lopen, en dan aan je nijn aanbieden. Het nadeel hiervan is dat ze het op een gegeven moment door hebben en het gewoon niet meer opeten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai,


 


Ik heb het geprobeerd zonder handdoek en gelukkig wel met iemand erbij. Dit lukte al beter. Maar ik heb niet het gevoel dat ik het volledig in haar bekje krijg. Ik doe het aan de zijkant van het bekje inspuiten btw.


 


Ik moet haar laxerende medicijnen geven, dit zou de eventuele haarballen in haar maag moeten oplossen. De andere 2 weet ik de naam niet zo van, was iets van parrafine en medicare drops (?).


De tip om te mengen met fruit ga ik zeker proberen vandaag! Dankjewel daarvoor.


 


Het gekke is dat ze wel hooi eet en wat groente (zoals komkommer) en ze wil ook nog steeds haar ýoghurt drops. Misschien komt het gewoon door de warmte dat ze d'r brokjes niet wil eten...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik de laatste keer gedaan heb, was zelf appelsap en wortelsap (afwisselend) gemaakt. Daar een beetje van in het spuitje, medicijn erin en dan weer sap. Dan gewoon even laten ruiken, in de mond steken en loslaten, hij bleef dan vanzelf verder drinken, lekker makkelijk. Extra goed vasthouden, ogen bedekken of in een handdoek wikkelen werken hier net averechts. Daarvoor deed ik het altijd op de grond, konijn tussen de knieën en inderdaad langs de zijkant inspuiten. Lukte ook wel, maar minder goed dan met het appelsap. Medes werd na een tijdje ook wat wantrouwig tegenover mij, dus gaf ik hem tussendoor gezonde snacks en dan vergaf hij mij wel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai,

 

Ik heb het geprobeerd zonder handdoek en gelukkig wel met iemand erbij. Dit lukte al beter. Maar ik heb niet het gevoel dat ik het volledig in haar bekje krijg. Ik doe het aan de zijkant van het bekje inspuiten btw.

 

Ik moet haar laxerende medicijnen geven, dit zou de eventuele haarballen in haar maag moeten oplossen. De andere 2 weet ik de naam niet zo van, was iets van parrafine en medicare drops (?).

De tip om te mengen met fruit ga ik zeker proberen vandaag! Dankjewel daarvoor.

 

Het gekke is dat ze wel hooi eet en wat groente (zoals komkommer) en ze wil ook nog steeds haar ýoghurt drops. Misschien komt het gewoon door de warmte dat ze d'r brokjes niet wil eten...

 

Wat heeft de dierenarts geconstateerd? Heeft hij niet verteld wat je konijn heeft? Ze eten door de warmte wel eens wat minder maar als je laxerende medicijnen krijgt zou ik denken aan een evt verstopping? Gelukkig eet je konijn wel zelf hooi en wat groen. Keutelt ze ook?

Niet willen eten kan verschillende oorzaken hebben, haken op de kiezen, gas in de buik, verstopping etc maar zijn allemaal verschillende dingen die verschillend behandeld dienen te worden. Maar ik neem aan dat de dierenarts het wel onderzocht zal hebben?

In ieder geval beterschap en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is inderdaad medicatie door fruithap succesvol en anders pak ik liever injecties. Dat laatste moet je wel kunnen en een dierenarts hebben die dat goed vindt als je dat zelf doet. In dit geval zijn injecties natuurlijk geen optie.

Maar probeer eens perenhapje, dat werkt vaak heel goed op een schaaltje.

Verder zou ik nooit klakkeloos medicatie mengen, er is zeker wel medicatie die niet samen mag en waar je dan bijvoorbeeld een kwartier mee moet wachten tussendoor. Zou dit altijd aan de dierenarts navragen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brokjes eten ze na ziekte pas als laatste weer. Als er hooi en groente gegeten wordt is dat in ieder geval al goed, hopelijk ook binnen korte tijd weer brokjes. En die yoghurt drops... die zou ik gewoon weglaten. Het is echt niet goed voor je nijn, geef liever lekker wat kruiden of gedroogde bloemen als snoep. Beter voor de buik!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .