Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Normaal borstel ik mijn konijn(en) niet, ze hebben er een hekel aan en ze zien er normaal gesproken netjes verzorgd uit van zichzelf.

Maar nu komt 1 konijn heel slecht uit de rui. Op zijn rug lijkt hij weer zijn normale vacht te hebben, maar de zijkanten op op zijn komt blijven dik en plukkerig.

Die probeer ik zoveel mogelijk los te plukken zoveel hij dat toelaat, maar dat helpt weinig tot niks.

Kan ik hem het beste een keer vangen en kammen (zo ja welke kam is effectief, een furminator is geen aanrader begreep ik) of moet ik afwachten? (Hij heeft het niet eerder zo gehad, elke keer was het een gelijkmatige rui die vanzelf over ging).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan je konijn dichtvoeren met lijnzaad(olie) en zonnebloempitten, dat schijnt prima te werken ^^ 

Daarnaast gebruik ik zelf wel de furminator (t heeft een gebruiksaanwijzing en ja, die moet je lezen en volgen, anders gaat het mis) en heb ik pas een kleine collectie paardenborstels op de kop gesnord voor kinderen (en kleine ponies). Vinden ze helemaal geweldig... Het is ook wel echt gestoord weer, Makoto is ook een speldenkussen wat zijn haar betreft. Overal steekt wel iets uit,en Meiyo is gewoon niet in de rui gegaan, maar Maxje had er wel af en toe last van. Ik probeerde zijn huidje een beetje te masseren om de doorbloeding te verbeteren (en, zo redeneerde ik, de regulatie en communicatie tussen het hoofdje en de haartjes). 

Succes met de hupsels in ieder geval! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hier ook, kick komt ook slecht door de rui heen allemaal plukken op zijn rug en zijkant ziet er niet uit :P marley ruit heel anders geen plukken maar gewoon wat losse haren die je er zo afveegd met aaien ;) stukken minder 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb Stamper en Cassie vanaaf maar even geborsteld  en weer een boterhamzak vol met haar. Het lijkt maar niet op te houden en over 2 maanden begint de wintervacht weer. Pfffff

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn oudste is ook zeer heftig en raar in de rui...ook allemaal plukjes op d'r kontje en aan de zijkant...dacht dat het wellicht iets te maken had met de leeftijd (geen idee trouwens), want normaal is ze niet zo erg!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft meer met het weer te maken. We hebben een heel zachte winter gehad en toen een warme periode. Toen ineens koelde het in april/mei behoorlijk af en nu weer hartstikke zomer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hier ook, kick komt ook slecht door de rui heen allemaal plukken op zijn rug en zijkant ziet er niet uit :P marley ruit heel anders geen plukken maar gewoon wat losse haren die je er zo afveegd met aaien ;) stukken minder 

Onze Lizzy ziet er momenteel ook niet uit met al die losse plukken. Stamper en Punky haren ook uit maar dan ook gewoon met losse haren die je er zo afveegt. Hier gaat het dus op dezelfde manier.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier hebben we er een die kale plekken met heel kort haar eronder krijgt. Een die ook van de stomme plukken heeft en een die ook verhaart dat je het er zo afveegt. Ze blijven hier maar verharen door dat rare weer xD

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik had de tip gekregen om met natte handen te aaien, dan haal je er al meer uit dan zonder. Bij mij is het erg vreemd, zo zie ik 2 dg geen haar en dan ligt ineens de hele ren vol met wolken haar (geen pukken, dus geen ruzie). Ik kan ondertussen een mooie trui ervan breien.

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 1 konijn die verhaart totaal niet. Ideaal. Maar mijn andere kleine vriend laat echt wolken haar achter.. die borstel ik ook vaak. Hij mag hier op de bank. S ochtends zie ik precies waar meneer heeft gelegen. :)

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen witje en stefan heel erg in de rui of iets anders is weet ik niet ik kam ze

Elke dag en nog veel haren eraf komt hoe lang duurt het als ze nieuw vacht heb

Tips zijn welkom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kam mijn konijnen over het algemeen ook niet. Heel af en toe daisy maar ze houd er absoluut niet van. ( Is volgens mij en de DA een kruizing Widder)

Ik vind nu wel dat ze raar in de vacht zitten en lees hier dat we niet als enige dat probleem hebben.

Is er een tip wat ik kan doen dat ze niet verstopt raken door al dat haar? Of lost de natuur zeg maar dat probleem zelf wel op?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Yep hier nog eentje... arme Pooke, hij ziet er niet uit. Ik aai hem met een hand en met de andere hand pluk ik hem heel voorzichtig. Hij vindt het vreselijk en optillen nog erger, dus dat doe ik hem niet aan. Elke dag krijg ik zo een klein bosje vacht eruit. Hij is wat rustiger dan normaal, maar ik zie hem toch wel tussendoor een sprint trekken en hij eet goed. Het komt vast goed. Met wat hulp en de natuur komen ze er vast allemaal wel doorheen :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook mijn Saartje ziet er niet uit, nog niet eerder een konijn zo zien verharen.

Ik zat mij net te bedenken dat in het SS voer ook lijnzaadolie wordt toegevoegd, dat helpt met de rui.

Zijn er meer merken die lijnzaadolie toevoegen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

zo af en toe probeer ik hier ook wat stiekem weg te plukken bij ze. De ene ziet er nog erger uit dan de ander.

Ik voer die van mij hfst. ik weet eigenlijk niet of daar lijnzaadolie inzit. Heb de verpakking al weggegooid.

Heeft iemand een idee of dat erin zit? kan dat op google niet zo gauw vinden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .