Spring naar bijdragen
Bunnies for ever

Verwaarloosde teddy konijnen overgenomen

Recommended Posts

Ik heb twee tamme lieve teddy konijnen van een mevrouw overgenomen omdat ze ze niet kon verzorgen. Ik heb zelf lang geleden een angora gehad dit lijkt mij nu een teddy genoemt te worden. Maar die vacht van hun is zo vervilt tot bijna op de huid. Je kon niet eens het geslacht zien van ze. Je zag de achterpoten niet echt heel erg.

Nu heb ik beetje bij beetje geknipt. De 1 is echt een man en straks een het. De ander is een dame en zwanger denk ik. Ze is een beetje bollig bij de flanken. Nu heeft ze allemaal vervilte klonten op haar buik. Die heb ik geprobeerd vanaf de zijkant weg te knippen terwijl ze gewoon in het hok zit. Kan ik haar op de schoot nemen en op de rug leggen om te knippen of is dit voor haar en de misschien babies gevaarlijk? Ze had ook ingegroeide duim nagels voor. Die heb ik kunnen knippen en verwijderen. Verder is de stand van haar pootjes niet normaal door de mega lange nagels die zij had. Komt dit nog goed nu de nagels zijn geknipt. Ze zouden 10 maanden zijn. Ik denk ouder. Ze hebben hele gele tanden. Of is dat normaal. Kan het van mijn konijn niet meer herinneren. Erg toch?

Oh en die mevrouw heeft nog meer zitten dat wist ik niet. Ze vroeg of ze die bij mij mag brengen met buitenhok ze hoeft geen geld ervoor. Als ze maar een goede thuis heben. Ene kant denk ik ja is beter voor ze andere kant nee, want dat zijn er dan totaal zes met vacht problemen en misschien zwanger en dan zit ik met mega veel baby konijntjes. Ze wil ze niet naar de opvang brengen omdat ze wil weten waar ze terecht komt en bang is dat ze misschien aangifte gaan doen van dierenmishandeling. Wat misschien terecht is. Hoewel ik denk dat het niet met opzet is maar meer onwetendheid.

Wat adviseren jullie?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan je dierenartskosten aan voor alle konijnen? Want ik gok dat die er wel aankomen, los van vaccinaties... En genoeg ruimte? Anders misschien contact opnemen met een opvang en herplaatsing proberen te regelen? Klinkt wel alsof ze daar echt weg moeten.

Is de andere een heer? Dan voor de zekerheid apart houden, niet dat madam na de bevalling meteen weer gedekt wordt. Je kan ook overwegen haar nu direct te laten casteren, dat is effectief abortus.

Lastig allemaal, lief dat je je er druk om maakt.

Persoonlijk zou ik zsm een rondje dierenarts met ze doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat lief van je dat je die twee lieve teddy's hebt overgenomen. Ik begrijp het heel goed dat je er liever niet nog 6 (mogelijk meer als de voedsters zwanger zijn) van die pluizenbollen bij wil hebben. Er gaat toch een hele hoop onderhoud in zitten.

Ik zou de vrouw toch adviseren om ze naar een opvang te brengen, ze kan dan later altijd naar de opvang bellen om te vragen hoe het met de konijnen gaat en misschien dat de volgende eigenaar ook af en toe iets wil laten weten. De voedsters zullen daar waarschijnlijk ook worden gecastreerd, de meeste opvangen zijn er namelijk geen voorstander van om nog meer teddy's op de wereld te zetten.

Wat betreft de teddy's waarvan jij de zorg op je hebt genomen: je kan haar best even op haar rug leggen om rustig haar buik te knippen, ze zal het niet leuk vinden, maar een vervilte buik lijkt me een stuk erger. De stand van de poten kan ook aangeboren zijn, ik heb ook een ram met scheve pootjes. Ik weet niet wat je bedoelt met hele gele tanden, maar normaal zijn konijnen tanden wit of misschien een beetje lichtgeel. Teddy's staan volgens mij ook een beetje bekend om gebitsproblemen, omdat er zo onzorgvuldig mee wordt gefokt, dus hou dat in de gaten.

Ik zou ook nog even heel goed nadenken of je de voedster niet ook gelijk laat castreren. Twee teddy's zijn naar mijn mening al best veel werk, dus is het misschien verstandiger om de baby's niet geboren te laten worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi,

Ik zou de mevrouw proberen te overtuigen ze toch af te staan aan de opvang. Als ik het zo hoor en het is onwetendheid geweest, dan zal een dierenopvang daar wellicht ook wel rekening mee houden. Het blijft nog steeds dierenmishandeling en je wilt dat ze weer dieren krijgt, ook al bedoelt ze het goed.

Anders de opvang bellen, de situatie uitleggen en aangeven dat jij alle Teddy's bij mevrouw weghaalt en ze komt brengen. Maar super van je dat je die twee andere Teddy's al hebt
weggehaald, chapeaux! Hou ons op de hoogte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor de lieve reacties met goede tips.

Ze zitten niet meer samen vanaf dat ik zag dat het een hij en zij is. Hij wordt volgende week gecastreerd.

Net contact met de dierenarts gehad om afspraak in te plannen en info gevraagd.

Hij denkt dat rare stand van de voeten komt door verkeerde voeding of overgewicht. Donker gele tanden durft hij niet te zeggen of het een probleem is of misschien een heel oud konijn en verkeerde voeding. De duimnageltjes zullen een probleem blijven en wekelijks moeten gecontroleerd.

Als de man gaat voor castratie gaan ze hem meteen helemaal scheren. Dat is prettiger voor hem. Zijn staart is 1 klont haar en ontlasting waar ik met de schaar niet goed kan knippen.

De vrouw wil hij niet casteren als ze zwanger is. Maar gaf aan dat ze vermoedelijk door haar slechte conditie en stress zelf een abortus zou krijgen. Hij adviseert haar eerst goed fit te krijgen en het dan te doen. Het is nooit zonder risicos.

Ik vind het echt onzet zielig voor ze. Kleine moeite toch om ze elke 4 weken. Te knippen. En elke week te borstelen. Als je het bijhoud heb je maar een half uur nodig per konijn. Nu ben ik 1 uur per konijn bezig geweest, om ook vooral ze niet pijn te doen. En ik heb nog niet alle klitten eruit.

Ja, ik heb er plek voor. Maar niet om ook de eventuele babies te houden. Ik heb wel 2 gezinnen maar die willen dan of 2 vrouwtjes of 2 mannetjes. Om te verzorgen zou ik maximaal nog 2 teddy's een thuis kunnen geven omdat de vaccinaties best duur zijn. En als ze ziek zijn de kosten ook betaald moeten kunnen worden. Het eten, stro en hooi is geen probleem. Hoe groter je koopt hoe voordeliger.

Ik zal ook even de opvang hier in de buurt bellen of wij misschien samen die andere konijnen kunnen helpen. Ik heb nu ook gehoord dat er een grote zwangere vlaamse reus zit in een hok van nog geen meter.

Ik houd jullie op de hoogte. En meer tips of info is welkom. Mijn man zegt dat ik geen idee heb wat ik eventueel op mijn hals haal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat goed dat je deze twee opgehaald hebt. Hopelijk komt er voor de anderen ook een oplossing.

Ik denk dat hulp vragen bij een opvang een goede optie is. Haal ze dan desnoods op en sta ze zelf af. Ik wil daar nog aan toevoegen dat je echt eerst even moet overleggen. De meeste asiels zitten in deze tijd propvol en niet elke opvang kan zorg aanbieden voor teddy's. Het is nu eenmaal veel werk. Dit:

"Anders de opvang bellen, de situatie uitleggen en aangeven dat jij alle Teddy's bij mevrouw weghaalt en ze komt brengen."

klinkt een beetje als een mededeling, maar zo zou ik het niet aanpakken. ;)

Ik vind het castreren van de voedster eigenlijk wel een goede optie. Jammer dat je dierenarts dit niet wil doen. Ik ken asiels die hier meestal voor kiezen en dat gaat toch eigenlijk altijd goed. In de opvang waar ik hielp hadden we er de middelen niet voor. 1 maal hebben we het bij een teddy koppel laten doen, omdat de ram ook nog olifantstanden had. En de voedster kon 2 weken later worden herplaatst, wat heel fijn was.

Die gele tanden heb ik wel vaker gezien bij teddy's. Ik denk eigenlijk dat dat een fokfout is. Net als de hele teddy trouwens. ;)

Als je in de buurt woont wil ik je best even helpen de pluizebollen uit de klit te halen. Opvangen lukt mij nu even niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Anders de opvang bellen, de situatie uitleggen en aangeven dat jij alle Teddy's bij mevrouw weghaalt en ze komt brengen."

klinkt een beetje als een mededeling, maar zo zou ik het niet aanpakken. ;)

Dit was zeker geen mededeling, maar een optie om een situatie aan te pakken als men zelf geen ruimte heeft de dieren in huis te nemen EN de vrouw in kwestie ze zelf niet wilt afstaan.

Als nu blijkt dat Bunnies for ever ze wel in huis kan nemen, dan is het super. 

Maar ik ben persoonlijk (dus mijn mening..;) ) geen voorstander van dieren bij mensen laten die niet in staat zijn om voor de dieren te zorgen en men de dieren niet 

naar de opvang wilt brengen omdat ze bang zijn geregistreerd te worden voor dierenmishandeling. Onwetendheid is geen excuus, ook al zijn je bedoelingen goed.

En als daar een grote vlaamse reus zit in een hok van een meter, dan lijkt me dan ook een situatie die je wilt aanpakken en zo te horen zal TS niet zo gauw de Vlaamse reus

in huis nemen. 

Ik hoop dat deze toelichting mijn optie wat duidelijker maakt... ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is duidelijk dat die dieren daar weg moeten, maar als er hulp nodig is, dan wel in overleg. Dat is wat ik bedoelde te zeggen.

Bij AaenHunze hebben we 2 keer een vrouw met een auto vol 'slachtkonijnen' gehad. Ze zou ze gered hebben van een slagerij. Diertjes hadden syfilis en er zaten kleurdwergen bij... Ze kwam ze gewoon ongevraagd brengen en daar wordt je als opvang niet echt blij van, zeker als je al vol zit. Vandaar even overleggen,. zodat meerdere asiels wellicht de last kunnen verdelen of zodat er doorverwezen kan worden.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik persoonlijk, zou toch overwegen om een klacht neer te leggen voor dierenmishandeling.

Ik vind dat onwetendheid geen excuus is om dieren op deze manier te laten leven...

Zeker als je zelf ziet hoe erg deze 2 teddies eraan toe zijn...

Ik weet ook niet hoeveel konijnen deze dame nog zitten heeft en of deze er allemaal zo erg aan toe zijn?

Misschien heb je foto's getrokken van hoe erg de teddies bij je toe gekomen zijn?

Dit kan dan ook altijd als bewijs dienen...

Verder zou ik er ook voor kiezen om de konijnen vandaag nog te laten scheren.

Zo heb je een heel goed overzicht van de mogelijke schade die de konijntjes hebben.

En zullen ze heel erg opgelucht zijn om van al die vieze, plakkende, klitten af te zijn...

Of eventueel rechtstreeks bij de dierenarts laten scheren, zo kunnen wonden direct behandeld worden.

Ik vind dit persoonlijk noodgevallen en zou geen heel weekend nog wachten...

Ik vind het fantastisch dat jij deze zorgen op jou wilt nemen en deze konijntjes wilt helpen.

Opvangen contacteren in verband met het weghalen van deze konijnen kan je altijd doen...

Het is een hoop werk dat er zal bijkomen en deze periode in het jaar zullen er veel opvangen zijn die dumpertjes zullen moeten opvangen.

Fantastisch dat je er iets aan wilt doen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is duidelijk dat die dieren daar weg moeten, maar als er hulp nodig is, dan wel in overleg. Dat is wat ik bedoelde te zeggen.

Bij AaenHunze hebben we 2 keer een vrouw met een auto vol 'slachtkonijnen' gehad. Ze zou ze gered hebben van een slagerij. Diertjes hadden syfilis en er zaten kleurdwergen bij... Ze kwam ze gewoon ongevraagd brengen en daar wordt je als opvang niet echt blij van, zeker als je al vol zit. Vandaar even overleggen,. zodat meerdere asiels wellicht de last kunnen verdelen of zodat er doorverwezen kan worden.

Tuurlijk in overleg! Dat spreekt voor zich  ;)

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind ook wel dat mensen zelf ook met een beetje nadenken kunnen nagaan dat een teddy goed gekamd moet worden. Toen wij aan konijnen wilden beginnen, wees mijn man me nog op teddy's en mijn reactie was: ga jij ze elke dag borstelen? Ik niet! En ik had echt 0,0 verstand van konijnen, laat staan van teddy's. Honden worden ook geborsteld, vooral met langer haar. Net als katten. Een konijn (of cavia) is op dat gebied niet anders...

Ik zou idd ook even contact opnemen met opvangen en de situatie uitleggen. Al zullen de meesten door de vakantie helaas wel behoorlijk vol zitten. Maar ze kunnen je iig advies geven, wat zij altijd doen. Goed dat je ze hebt opgevangen, maar zo te horen ben jij straks een konijnenopvang en dat lijkt me nou ook niet de bedoeling (tenzij je dat altijd al graag had willen beginnen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een naar en verdrietig verhaal Bunnies for ever.

Ook ik vraag mij af wat 'onwetendheid' is. Zijn er echt zóveel mensen die niet weten van de bloemetjes en de bijtjes en die 'zomaar' ineens drachtige voedsters hebben (nou ja, er is een groep die de geslachten van hun dieren niet weet, maar toch wel 1 + 1 is misschien 2). En weet men echt niet dat je een pluiskonijn moet kammen/scheren? Ik vind persoonlijk 'onwetendheid' wel vaak gemakkelijk. Temeer als je weer wel zo pieter bent om te weten dat de dierenbescherming waarschijnlijk niet blij met je gedrag is...  Is onwetendheid niet vaak ongeinteresseerdheid? Internet is gewillig toch?

Of kan ik mij bepaalde dingen gewoon niet voorstellen (ik denk het...).

Affijn, belangrijk is nu dat de dieren daar weg kunnen en ik vind het lief dat je je daar voor inzet.

Kan de Teddyvoedster wel bevallen met al die klitten en poepballen? En kan ze dan de jongen wel zogen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou inderdaad kijken om ze naar een opvang te krijgen.

De meeste opvangen doen geen aangifte van mishandeling, in iedergeval wij niet. Hoe verwaarloosd etc. we ze ook binnenkrijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk wel meteen, als je de dierenpolitie erbij haalt, zij kunnen wel makkelijker een beslissing nemen over de mate van verwaarlozing en of het de moeite nog is het leven van het dier te redden. Als particulier doe je dat niet zo makkelijk natuurlijk. Krom gegroeide poten klinkt niet best namelijk, en ik denk dat het goed mogelijk is dat als de dierenpolitie die konijnen had aangetroffen, dat ze ze allemaal in hadden laten slapen. Ik begrijp best dat jij die beslissing niet zomaar kan maken, ook omdat je nu emotioneel aan de diertjes gehecht bent geraakt. Ikzelf heb dat heel snel iig. En ik denk niet dat ik daarover een beslissing zou kunnen maken. Stel, je houdt ze, dan is er wel een kans dat ze altijd wat zwakker zullen zijn, snel ziek of vaak. Of dat die poten niet meer goed komen. Een opvang/dierenpolitie heeft daar meer ervaring mee. Misschien een overweging waard. Sterkte iig en erg lief van je dat je je zo inzet voor die arme beestjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voel mij verantwoordelijk omdat ik weet hoe ze daar erbij zitten. De mevrouw heeft mij meersere keren al gevraagd of ze de konijnen mag komen brengen met hun hok etc. de vlaamse reus wilt ze nog houden. Zucht. Tijdelijk kan ik ze zelf wel opvangen als het om 4 teddy's gaat. En kan ze ook waarschijnlijk plaatsen. Alleen als ze zwanger zijn dan ben ik bang dat ik mijn hele netwerk al voorzien heb van konijntjes. Ik heb nu dan een man en zwangere dame en dan zouden er nog 2 zwangere bijkomen en 2 mannen.

Ik probeer haar over te halen om de vlaamse reus ook een andere thuis voor te zoeken. Maar ik zit dan wat tijdelijke opvang vol. en ik denk noet dat je een zwangere vlaamse reus de hele dag vrij kan laten lopen in huis. Ik heb ook nog mijn kinderen. Kwam er nu ook achter dat ze zwangere katten heeft waar ze geen raad mee weet. Of ik ze wilde. Ze heeft ze op internet gezet.

Onwetendheid gaat er bij mij niet meer in hoor. Dit is gewoon stom ze lopen vrij buiten.

Ik vang normaal konijnen op van mensen die op vakantie gaan of andere reden. Maar die worden weer opgehaald. Dit jaar heb ik 2 kleine dwerg konijnen opgevangen omdat de eigenaar terug moet naar zijn eigen land. Ze zijn voor herplaatsing alleen is er weinig interesse na. Ik heb hier straks zelf een konijnen opvang alleen dan zonder de donaties...

Kan die andere beestjes toch niet zo laten zitten daar. En als ik dierenbescherming op de hoogte brengt dan weet ze dat ik dat heb gedaan en ze weet waar ik woon. Zo een fris type is het noet denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga straks een tondeuze kopen voor ze. En dan toch proberen om zelf de klitten eruit te scheren. Is misschien veiliger dan met een schaar.

En inderdaad met die klitten op haar buik kan ze niet zogen of bevallen. Hij en zij kunnen wel weer huppen en op de achterpoten staan.

Ik heb geen foto's gemaakt van hoe ze eruit zagen. Het mannetje heeft een smetplek boven zijn staart. Daar heb ik de haren heel kort geknipt en ontsmet. Daar moet denk antibiotica zalf op. Ik heb alleen alcholoc 100% em betadinezalf in huis. De konijnen hebben het benauwd ze ademen heel zwaar. De dierenarts zegt beter om maandag te komen in verband met de warmte.

Ze staan bij mij binnen. Ik heb ventilators aan. En een waterzak gevuld met ijskoudwater en handdoek erover. Het mannetje is erop gaan liggen het vrouwtje heeft alleen haar hoofd erop. Mijn andere konijnen zijn gewoon normaal en de dwerg konijnen zijn erg actief.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De dierenbescherming gaat meestal al zorgen dat die dieren daar weggehaald worden en de eerste zorgen krijgen.

Verdere stappen van een dierenbescherming weet ik eigenlijk niet...

Het is natuurlijk mogelijk dat deze een procedure starten voor het verwaarlozen van huisdieren maar daar ben ik niet van op de hoogte.

Misschien kan je hier naar informeren? Bovendien is het ook wel delicaat aangezien die vrouw weet waar je woont...

Ik zou verder toch alsnog aanvragen bij je dierenarts of je toch niet de voedster (die je nu hebt) kan laten helpen.

Dit zou al veel problemen verminderen want zo'n nestje kan best nog veel meer problemen veroorzaken...

Niet alleen het aantal maar er is een mogelijkheid dat de moeder sterft of uiteindelijk ook alle kleintjes.

Eventueel een andere dierenarts contacteren die dit misschien wel wilt doen?

Het is een moeilijke situatie waarbij er meerdere oplossingen mogelijk zijn.

Wat ook een mogelijkheid is, is haar hulp aanbieden om die beestjes al de eerste zorgen te geven bij haar.

Dus knippen/scheren en al vastzetten in rennen?

Ik denk maar mee, maar het is niet zo'n makkelijke situatie.

In welke omgeving zitten deze konijnen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees dat het mannetje zo in de klit zit dat er ook poep vast zit ... en dat het pas verwijderd gaat worden met zijn castratie. Kan dat zo lang nog wachten? Als ik het zo lees krijg ik een enorm gevoel van urgentie eerlijk gezegd. Het warme weer compliceert wat zaken maar met wat verkoeling in een draagkooi moet je toch een heel eind komen? Dan zijn ze vanavond lekker goed in de vacht, eindelijk. Ook minder kans op myiasis, als dat al niet het geval is...

Wat betreft de overige konijnen sta je ook sterker als een dierenarts de huidige twee beesten ziet en met een professionele blik kan constateren hoe erg het is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zaanstreek-waterland is de regio.

Ik heb het haar aangeboden om haar te helpen om vanavond te scheren en knippen en ze te sexen. Dat zal bij volwassen exemplaren makkelijk zijn denk ik.

Maar ze wil liever de konijnen bij mij brengen. Liefst allemaal. Heb haar gezegd dat ze hier ook niet kunnen blijven. Aangegeven dat zij zelf de opvang kan bellen voor hulp of dierenbescherming. Maar dat wil ze helemaal niet.

Ik denk dat ik ze hier laat brengen. Zijn ze daar weg. Kijk ik welke het ergste eraan toe zijn, maak daar fotos van en overleggen met de opvang en dierenarts. Misschien is inslapen nodig.

De vlaamse reus wil ze niet wegdoen. Het lijkt mij dat deze ook snel weg moet. Ik zal proberen op haar in te blijven praten. De katten lopen buiten te zwerven dus dat is eenvoudig om door de dierenbescherming meegenomen te worden zonder problemen. Denk ik. Maar ik wil vooral geen problemen met haar. Dan is mijn gezin niet veilig. En dat gaat voor. Hoe erg ik het ook voor de dieren vind.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat je geen dieren opdringen door haar...

Want dat is ook zeker geen goede oplossing...

Je ligt iets te ver van mij verwijderd dus kan ik moeilijk helpen maar misschien BB-ers die dichter in de buurt wonen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik woon ook in de zaanstreek, wat nogal een grote 'streek' is... als je op fietsafstand zit kan ik nu wel even langswippen mocht je hulp nodig hebben met dieren vasthouden om te scheren ofzo? Ik kan helaas ook geen dieren opnemen verder, ook niet tijdelijk. Of het moet héél duidelijk zijn dat het voor een dagje of een weekendje is en ze daarna (bij mij) worden opgehaald door iemand.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap dat je geen problemen wilt met die mevrouw, maar die krijg je denk ik toch. Het lijkt mij een behoorlijke verzamelaar als ik het tussen de regels door lees. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .