Spring naar bijdragen
Springkonijn

Graafbak

Recommended Posts

Het is lang geleden dat ik hier ben geweest. Goed teken, het gaat echt super met mijn konijnen. Ze zijn nog steeds smoorverliefd en ze huppelen uren door de tuin, die ik met de nodige moeite konijnvriendelijk heb kunnen maken. Ze verrasten me telkens weer. Ze zijn zo slim en vindingrijk!

Maar het is nog niet goed genoeg. :) Konijnen willen graven, dat is duidelijk. Bijna alle plekjes die ik vond waar ze hun pootjes in zetten en waar ik dat niet wilde, zijn nu afgedekt met tegels. Maar. Elk klein graafplekje benutten ze. Kortom, ze vinden het geweldig en voelen zich natuurlijk pas helemaal nijn als ze daaraan lekker mogen toegeven. Dat wil ik dus regelen. Maar hoe? In mijn tuin diep in de grond graven, om er een ingegraven konijnengraafplek te maken, is onmogelijk. Vanwege erg veel wortels van (vroegere) planten die een erg ondoordringbaar netwerk hebben gevormd. Daar kom je bij wijze van spreken alleen met dynamiet doorheen. ;)

Ik dacht aan een zandbakje, zo'n plastic schelp. Maar ik heb er dan last van dat ze het zand door de hele tuin heen schoppen. Dat doen ze nu ook op de plekjes waar ze nog illegaal graven en ik word daar niet zo blij van. Hebben jullie foto's van iets overdekts? Dan kan ik inspiratie opdoen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ikzelf heb ook zo'n schelp ingegraven, vind het ideaal. Elke dag of om de dag even terug vegen maar dat is voor mij geen probleem.

Anders een overdekte kattenbak ofzo met zand ergens neerzetten of als je toch veel ruimte hebt een kinderspeelhuisje en daar zand in gooien zodat ze daar kunnen graven, het zand niet nat wordt en het in het huisje blijft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben idd bang dat ik toch ook moet gaan vegen. ;) De bak ingraven is geen optie, maar ze hebben er vast geen problemen mee als ik hem gewoon op de tegels zet. :) Een kattenbak heb ik ook gedacht, maar dat is best klein. Het zijn wel 'dwergkonijnen', althans, zo heb ik ze gekocht, maar echt klein vind ik ze niet. Beetje een middenslag konijn. Dus ik wil ze graag lekker de ruimte geven in hun graafbak.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt kijken voor een bak met hoge randen. Of een ren aan hun hok zetten die je open laat en daar dan een bak met zand neerzetten. Want in de ren mag wel wat zand liggen dan denk ik ;). Of het wordt inderdaad af en toe even vegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze hebben een aardige ren, waar ze doorheen mogen huppen als ze niet in de tuin mogen. Maar dat is weer net te klein voor de zandbak denk ik, al zou ik dat kunnen uitproberen inderdaad. En het wordt sowieso even vegen... net als toen mijn kinderen nog klein waren. ;) (hun zandbak heb ik al lang niet meer hoor).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi,

Aanvullend vraagje van mij hierover: Ik wil ze graag een soort van binnenshuis zandbakje geven, heeft 1 van jullie dat? 

Het idee van een overdekte kattenbak staat me wel aan, in de serre ligt toch een stenen vloer welke makkelijk te vegen is, maar als jullie andere
suggesties hebben....

En...stomme vraag misschien...wat voor zand doen jullie er in? Gewoon kinder zandbakken zand of meer iets van tuinaarde?

Thanks!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier gaat het in ieder geval zandbakzand worden. Tuinaarde geeft zo'n rotzooi. Ik gun ze veel maar ik heb zelf ook wensen. ;)

LOL! :D Als zandbakkenzand geen issues geeft voor die beesten, dan ben ik er ook voor! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In ons vorige huis zaten de konijnen binnen en met goed weer mochten ze op het dakterras (hun kamer grensde aan het dakterras dus deur open en ze konden gaan) en daar had ik ook gewoon de zandbak op de tegels, dat vinden ze niet erg hoor. Hier vul ik de zandbak ook met zandbak zand.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Top, zandbak zand it is! Omdat ik niet weet hoe de nijnen gaan reageren op een zandbakje, begin ik klein en bestel ik een open kattenbak.

Zoiezo kan te groot niet, omdat ik het in de serre wil zetten. Ben benieuwd! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mmhh heb zaterdag een overdekte kattenbak gekocht. Zand erin en graven maar. Vanochtend lag wederom 1/3 van de inhoud in het hok. Het mengt nogal met rondslingerend hooi dus kan niet alles opvegen en teruggooien. Ze maken er in ieder geval grif gebruik van. Op t balkon staat ook nog een bak maar daar kunnen ze alleen bij als ik thuis ben, dus had nog een extra aangeschaft. Ik denk: hoe groter hoe beter, des te meer moeite ze moeten doen om het zand eruit te halen ( het ding hoeft niet vol natuurlijk)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal van de week ook eens gaan kijken. Ik ga het in de tuin zetten en wil hem dus kunnen afdekken, omdat mijn kat en vele andere er anders ook in komen 'graven'. Jakkie! Dus toch inderdaad maar zo'n klein plastic zandbakschelpje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk eens bij ikea of xenos voor een grote plastic bak. Ik heb er zelf eentje van de xenos als zandbak, werkt prima. Het zijn opbergboxen, dus gewoon deksel er op en klaar als je het af wilt dekken.

Aan degene die vroeg of iemand een zandbak binnen heeft: ja ik, een hoge bak dus, waar ze met een trapje in moeten. Gevuld met speelzand, dat koop je voor een prikkie bij de bouwmarkt.

Er zijn heel erg veel topics over dit onderwerp, even de zoekfunctie gebruiken en er rolt een heleboel uit. Ik heb even een topic opgezocht waar een foto van mijn zandbak in staat. Klik en even naar beneden scrollen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thanks voor je reactie! Hier op werk kan ik een hoop foto's niet zien, bekijk ik thuis even. Heb een goedkope kattenbak nu besteld, even kijken hoe dat gaat. 
Maar dat van die opbergboxen is ook een goed idee. En ik zal even zoeken in de verschillende topics... ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt vast ook wel tuinaarde gebruiken, maar als dat droog is stuift het erg en het is zulk donker spul. dat heb ik liever niet door mijn tuin gespetterd. ;)

maar het zal dus vast ook wel kunnen. je krijgt er ook wel wat stoffige konijnen van denk ik. Dus voor binnenshuis (als je het daar zou willen) lijkt me speelzand beter.

Zo'n opbergbox is idd wel een goed idee. Misschien neem ik die wel. Maar ik zie ook weer voor me dat dat niet groot genoeg is, ik verwen mijn nijnsels graag denk ik ... ;) Ik kijk van de week nog wel...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had een opbergbox, maar Medes vond het eng om er via een trapje in te gaan. En toen ik hem gisteren verschoof om even te vegen, kon hij het gewicht niet meer aan en krakte hij. Dus nu was ik van plan mijn oude kinderbadje te vullen met zand en er dan 's nachts een soort afdak op te zetten, al weet ik nog niet helemaal hoe ik dat ga doen. In de winter ga ik waarschijnlijk voor een nieuwe (stevigere) box voor binnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn nijnsels hebben hun graafbak. Met moeite gisteren en vandaag alles hier gekregen. Best lastig soms zonder auto, al ben ik het gewend. Maar ze liggen uitgeteld in hun ren. Wel met het deurtje open en normaal gesproken rennen ze dan meteen de tuin door en zouden ze zo'n nieuwe bak beslist aan een onderzoek hebben onderworpen. Kun je dat eten? Kun je er ook in graven? Maar het is ze veel te heet, ze verzetten geen pootje.

Hopelijk hebben ze vanavond nog een beetje puf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites