Ga naar inhoud

Mijn konijn drinkt niet!


jolienb

Aanbevolen berichten

Mijn Pools dwergkonijntje, Pablo van 5 jaar drinkt al 2 weken heel weinig.


Hij drinkt op 3 dagen nog geen 25ml en vroeger dronk hij per dag bijna 100ml. Zijn naar de dierenarts geweest en ze vinden geen oorzaak voor het weinig drinken: geen haakjes, niet uitgedroogd,  een goede lichaamstemperatuur, goede stoelgang, eet goed.


Maar maak me nog steeds zorgen???


Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt Pablo ook groentes te eten?


In groenvoer zit vocht waardoor ze minder behoefte hebben aan water. Mijn koppeltje drinkt bijna geen water, en de groep van 6 konijnen drinkt wel water, maar ook niet veel. En de ene dag wordt er meer gedronken dan de andere. Ze hebben hier drie keer per dag groente op het menu, dus vandaar het weinige drinken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het drinkflesje ontkalkt? Want er kan wat kalk afzetten waardoor er minder water uit komt. Dat had ik een keer namelijk, daar kwam nog wel iets uit maar veel te weinig. Verder, ik had het ook eens bij een konijn wat een abces had op zijn kaak. Daardoor werd het pijnlijk zijn kop op te richten/te draaien. Misschien kun je een bakje neerzetten ipv een flesje. Wie weet heeft ie bv wat last van zijn nek namelijk waardoor hij zich niet op wil richten. Met dit warme weer, het is hier 22 graden, drinken ze hier duidelijk meer trouwens dus ik zou het ook vreemd vinden als ze dan niet willen drinken. Maar idd als je veel groente geeft of meer groente bent gaan geven, kan dat ook de oorzaak zijn. Het is soms even zoeken wat er mis is he en vaak genoeg is het vals alarm maar ik snap dat je je zorgen maakt. Ik zou hem goed in de gaten houden, meer kun je nu even niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent bij de dierenarts geweest waar ze niets konden zien, dus ik ga er vanuit dat er geen lichamelijke oorzaak is. Ik sluit me aan bij de andere tips. Probeer een andere drinkfles of een bakje. Eventueel kun je er een scheutje appelsap doorheen doen.


Geef ook eens een 3e van een komkommer. Die zit boordevol vocht.


 


Probeer ook te kijken naar de urine. Die is licht doorzichtig tot geel. Soms is het een beetje troebel. Hoe troebeler en hoe meer oranje, hoe minder vocht, hoe donkerder en dikker de urine. Uiteindelijk kan het haast rood van kleur worden en wordt het lastiger om op te houden. Het kan dan lijken alsof overal drupjes bloed liggen, maar het is urine.


 


Als het te troebel wordt, moet je even kijken naar een komkommertje. Die zijn regelmatig in de aanbieding en kosten niet zoveel. Witlof bevat ook veel vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is de hoeveelheid vocht altijd heel duidelijk te zien haha. Turtle is af en toe ondeugend en plast dan zomaar ergens in de huiskamer. Normaal gesproken zijn dat keurige kleine plasjes, maar op warme dagen drinkt hij meer en dan liggen er af en toe plassen waar je u tegen zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet de drinkflesjes eens in de paar maanden in water met azijn en allesreiniger en laat dat een nacht weken. Daarna flink uitspoelen. Niet alleen kalk kan zich afzetten maar ook vuil. Ik heb van die flesjes met een dekseltje en soms komt er wat hooi in terecht. En idd bacterien kunnen zich aan plastic hechten. Af en toe in de week zetten is dus wel aan te raden. Ik koop ook af en toe allemaal nieuwe flesjes, ik weet namelijk niet hoe schadelijk dat plastic is na langdurig gebruik. Je kunt die frisdrankflesjes van 0,3 liter ook niet heel lang gebruiken, dan schijnen namelijk de plastic moleculen los te laten. En bij de rand, hopen zich bacterien op, als je ze niet regelmatig schoonmaakt. Die gebruik ik ook een paar keer en dan gaan ze weg. Je zegt dat je kalkvrij water hebt dus ik neem aan dat je het flesje dan niet schoonmaakt, of vergis ik me dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat niet maar ik bedoel dat het flesje gedeeltelijk verstopt kan zijn waardoor er veel minder water uit komt. En dan is het flesje nog vol als je verwacht dat het leeg zou zijn. Ik heb het eens gehad, of wel vaker trouwens en een keer had ik het door omdat het konijn gefrustreerd aan het flesje zat te trekken maar sommige konijnen doen dat niet. Die gaan gewoon minder drinken dan en maken geen stampij. Als ze een andere waterbron hebben, dan zullen ze daar wel drinken, mocht het flesje verstopt zijn. Dan is er niks aan de hand met de watervoorziening iig. Daar heb ik blijkbaar overheen gelezen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist niet dat de rode of oranje kleur iets zei over hoeveel vocht het konijn in zich heeft. Is dat zo? Want die kleur komt toch door stoffen in groenvoer?

Nouja, als je ze bieten geeft (geen idee of ze dat mogen hebben) dan wordt het rood ja. Net als bij ons.

Maar ik zei ook iets over de troebeligheid van de urine. Als het een dikke donkergekleurde vloeistof is, dan wordt er echt niet genoeg gedronken. Als het helderrood is, heeft dat niets met het vochttekort te maken bijvoorbeeld, omdat het helder is en niet troebel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .