Ga naar inhoud

Zindelijkheid bij koppel: uit elkaar of samen?

bloemmie29

Aanbevolen berichten

Goedenavond Bunnybunchers!

Ik heb weer eens een vraag. Napoleon is nu 10 weken bij mij en nadat ik hem heb opgehaald heb ik hem in een grote binnenkooi gedaan. Ik had daar een krant in liggen met zaagsel/hennepvlas in een hoekje en vanaf het begin heeft hij daar geplast en gekeuteld.

Na ongeveer een dagje of wat heb ik er een ren omheen gezet en kon hij eruit. Elke keer ging hij terug in de bak om te plassen en te keutelen. "s Nachts en tijdens werken ging hij weer in de dichte kooi. Na 3 dagen heb ik de kooi open laten staan en ging het allemaal prima. Met een week had hij al een fors gebied van de kamer ter beschikking, maar altijd terug in de kooi om te keutelen en te plassen. Hij heeft twee keer bovenop zijn salontafel geplast en toen heb ik daar de kattenbak neergezet en alles sindsdien helemaal in orde. Nooit meer 1 plasje en zelfs geen keuteltje ergens anders dan in de plas bak.

Ik ben dus super verwend met een uber zindelijk konijn. Napoleon is inmiddels gecastreerd en gisteren hebben we Josephine opgehaald. Ze zat in een hok met haar broertje en daar stonden twee plasbakken in met hennepvezel. De koppeling ging super goed en thuis heb ik ze in een klein deel van de konijnenkamer gezet. Ik heb de toilet in dezelfde hoek gezet als voorheen. Napoleon gaat er weer netjes naartoe, en ook Josephine gaat er lekker inzitten, beetje hooi knabbelen om er vervolgens uit te springen en direct overal waar ze gaat te keutelen en ook op random plaatsen te plassen.

Uiteraard heb ik haar plasjes opgepakt met een papiertje, papiertje in de toilet, keutels erin, met azijn dweilen en hopen dat ze het snapt. Niet dus. Ze hebben nu met z'n tweeën niet echt een grote ruimte, ongeveer 3 a 4 m2 denk ik, maar mevrouw doet het gewoon overal! Ik heb al een tweede toilet gepakt en deze alleen gevuld met hennep vlas, maar daar gaat mevrouw alleen maar in liggen. Ze is nu 12 weken dus een stuk groter dan Napoleon destijds, dus ik kan haar moeilijk in de kooi opsluiten.

Nu had ik bedacht dat ik een stukje panelen ren pak en haar gebied erg klein maak. Dus open kooi en klein beetje ruimte om eruit te gaan, maar niet te veel. Dit zou dan nog in Napoleon's ren staan, maar dan zitten ze dus wel 'apart'. Ik twijfel echter heel erg, omdat ik overal lees dat je ze na een succesvolle koppeling niet meer uit elkaar moet halen? Maar een ren in de ren van het konijn (of eigenlijk hun gezamelijke ren?) kan dat kwaad? Ik wil echt niet dat ze straks ruzie krijgen of dat ik ze opnieuw zou moeten koppelen maar ik zou heel graag willen dat Josephine ook zindelijk wordt/is.

Ik weet dat sommige konijnen niet zindelijk te krijgen zijn, maar daarvoor vind ik het nu nog een beetje te vroeg, dus iemand tips? Kan ik haar ruimte in hun ruimte kleiner maken? Of breng ik dan de koppeling in gevaar? Het zou dan voor vannacht en morgen overdag zijn, na het werk kan ze er dan weer uit...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een foto van de situatie, ongeveer. Deze foto is toen Napoleon nog klein was. Hij heeft dus een ren ter beschikking die ik helemaal uitgesopt had en waar ze nu met z'n tweeën al twee dagen vredig in leven. Bovenop de salontafel staat de plas bak. Josephine de acrobaat zat er binnen no time bovenop, dus dat is geen probleem. Mijn idee is dus om een kleiner rennetje om de kooi te zetten op de grond, met daarin een plas bak voor haar. Dit dan allemaal wel in hun gezamelijke verblijf alleen heeft zij minder ruimte..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf die twee niet scheiden als het zo goed gaat, dat is toch risico nemen. Wat je zegt, niet iedereen konijn is zindelijk maar het hoeft helemaal niet te betekenen dat zij niet zindelijk te krijgen is hoor. Plus het kan ook goed te maken hebben met het feit dat ze net gekoppeld is en zo probeert terrein van haar te maken, de boel af te bakenen met haar geur etc. En misschien heeft het gewoon tijd nodig, die zou ik haar gewoon geven, ze is een ander konijn dan Napoleon en doet dingen ook op haar eigen tempo, zo zou ik het benaderen. Hij heeft het gewoon snel door gehad en daar heb je geluk mee gehad ;)

Eventueel de hooiruif boven het toilet hangen? Wil ook nog wel eens helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze ook niet scheiden, dit hoeft niet te betekenen dat ze altijd overal zal plassen, kan heel goed zijn dat ze de eerste tijd gewoon terrein wil afbakenen en dmv haar geur het gebied markeert (ze is er tenslotte nog maar net, en met ander konijn...). Hoe lastig ook, ik zou even doorbijten. Wel steeds alles in de bak blijven gooien. Met wat geluk gaat het na een paar dagen/weken alweer beter, ze leren ook wel van elkaar dus als je rammetje zindelijk is helpt dat ook wel. Als het echt blijft duren kan je nadien nog drastischer gaan, maar voor nu zou ik een pril koppeltje niet scheiden want dan zouden ze net aan het hek weer kunnen beginnen markeren omdat ze het terrein niet meer delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt. Ik laat het maar zo. Ik heb geen plasjes meer gevonden en de keutels lijken zich meer te concentreren. Sommige ruiken echt heel sterk dus misschien is het inderdaad gebied afbakenen. Het stomme is dat ze wel op de wc gaat zitten. Rustig gaat zitten knabbelen aan het hooi om er vervolgens weer uit te springen en direct een paar keuteltjes neer te leggen.

We kijken het nog even aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, het lijkt al veel beter te gaan. Josephine keutelt voornamelijk naast de andere plas bak. Tis al een beetje vol maar heb er nog een bak neergezet en ze heeft keurig daar gekeuteld. Wel helaas dikke vette zachte keutels, dus dat is weer minder, maar toch op 1 plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meiyo doet het ook hoor. Hormoontjes, zichzelf het terrein eigen willen maken inderdaad. Ik merk dat die van mij het vooral doet als ze opgewonden is op haar manier, als ik met haar aan het spelen ben (beetje ruw stoeien). Dan rent ze als een rek om mij heen en vliegen de druppels alle kanten op. Ik houd mezelf maar voor dat ik het nog even uit moet zingen en dat het dan vanzelf minder wordt. De schoonmaakmiddelen en wasmachine zijn geduldig... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .