Ga naar inhoud

'een klein beetje' last van gas?


julie

Aanbevolen berichten

Kunnen konijnen in principe 'een beetje' last hebben van gas, zonder dat ze daarvoor heel ernstig ziek zijn en naar de dierenarts moeten? Ik merkte gisteren al op dat mijn voedster bijna de hele dag in haar hok was gebleven in plaats van buiten in het zonnetje te gaan liggen met haar maatje. Ook leek het mij niet dat ze daar echt relaxed lag, terwijl ze normaal gezien wel altijd ergens languit te vinden is. Haar eetlust was wel normaal en er lagen keutels dus ik maakte me niet meteen zorgen. Vanochtend viel het me echter op dat ze nog steeds te angstig leek om uit het hok (of er van onder) te komen, ik kon haar ook niet van het hok weg lokken met eten, hoewel ze nog steeds even gulzig haar eten op at als je het gewoon bij haar legde. Ook waste ze zich nog altijd normaal.
Omdat ik het toch maar raar vond begon ik wat te lezen over gas of verstopping (haar maatje, dat ze geregeld wast, is heel erg aan het ruien dus daar zat ik ook mee in), en heb ik haar buik zachtjes gemasseerd. Ik voelde wat in beweging komen en hoorde ook wat geluidjes toen ik daarmee bezig was, is dat eigenlijk normaal of wijst dit sowieso op gas? Het leek mij ook alsof ze het echt wel fijn vond dat ik het deed, terwijl ze er normaal gezien niet van houdt als je aan haar buik zit. Vrijwel meteen daarna sprong ze zonder aarzelen vrolijk uit haar hok, en ging ze zich op haar zij gaan smijten bij haar vriendje op de zetel. Dat is nu ongeveer een uurtje geleden en sindsdien doet ze weer helemaal normaal.

Nu vroeg ik mij af of konijnen ook gewoon een klein beetje last kunnen hebben van gas, zonder daarbij echt eetlust te verliezen en zo. En is het normaal dat je geluidjes hoort en dingen in beweging voelt komen bij buikmassage? Of ben ik me gewoon teveel zorgen aan het maken en had mijn konijn misschien gewoon een mindere dag? Ik had ze trouwens ook geen abnormaal voedsel gegeven, en ze eten hier veel hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou konijnen kunnen zeker een dagje ziek zijn zonder dat je erachter komt wat er nou aan de hand was. Heb ik al vaker meegemaakt. Een keer met een voedster die 's avonds niet wilde eten en in elkaar gedoken zat. Getempt, had ze een ondertemperatuur van 36 graden! Dus ik stond 's ochtends klaar met de mand, is ze ineens weer helemaal okee en zit biks te knagen, nou ja! Ik dacht die ben ik kwijt, nee dus, een mysterieus nachtje ziek. De dagen erna ook niks aan de hand. Geen idee wat je konijn had maar het is weer over. Dat scheelt weer een hoop stress!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje heeft wel eens last van een beetje gas. Dan heeft hij geen trek en blijft hij alleen maar liggen. Ik voel dan eerst nog even aan zijn buikje of het wel echt gas is en dan geef ik hem een beetje infacol. Dan is het een uurtje later eigenlijk altijd weer over. Mocht het aanblijven houden na een uur of twee ga ik natuurlijk wel meteen naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk nauwelijks ervaring met gas maar is het dan zo dat ze zomaar uit het niks gas krijgen? Is dat een aanleg die ze kunnen hebben, net als haakjes? Het lijkt me vreselijk als je konijn dat vaak heeft. Of krijgen ze ook gas van biks ofzo? Ik heb het een keer meegemaakt met een konijn wat waarschijnlijk veel boerenkool had gegeten maar nooit zomaar. Masseren schijnt wel te helpen maar wel op een bepaalde manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe voel je het dan eigenlijk aan de buik of het gas is? Ik wou vergelijken met mijn andere konijn of het anders voelde, maar hij moet er niets van weten en springt telkens weg.
En ik vraag me zoals Sanne ook wel af of ze het zonder aanleiding kunnen krijgen. Ze hebben hun gewone portie biks gekregen, en daarnaast gewoon witloof, selder en hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft een beetje gevoelige darmen, hij krijgt gas van teveel stress, hij had het ook vooral toen hij hier net was en de laatste keer is alweer ruim een half jaar geleden.

Een gasbuik kun je vooral horen eigenlijk, als je de voorpootjes van je konijn optilt en met twee vingers tegen het buikje klopt hoor je een soort hol geluid bij gas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He bah, balen. Als je haar buik zo hard hoort, neem ik aan dat het gas zal zijn. Toch een verraderlijk iets, gas. Mijn konijnen staan midden in onze woonkamer dus als er andere geluiden zijn, hoor ik het meestal wel. Nou ik hoop dat ze snel weer opknapt dan, ga je haar buik ook masseren? Ik moet toch eens gaan lezen hoe dat moet, je weet maar nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vanmorgen nog naar de dierenarts mogen gaan, ze voelde geen gas in de buik maar omdat ze het niet normaal vond dat ik geluiden kon horen en ze zich zo raar gedroeg heb ik wel medicatie ter bevordering van de spijsvertering en pijnstiller meegekregen. Angezien ze nog goed eet en keutelt hoefde ik me nog geen grote zorgen te maken. Ik moet haar juist vanavond en vrijdag eens updates geven hoe het nu gesteld is met mijn konijn. Verder was alles ook in orde met gebit en zo, dus ik vermoed dat ze gewoon een beetje last heeft van spijsvertering, en dat het met de medicatie die ik nu heb wel goed komt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

O goed nieuws, wat fijn. Fijn ook dat je dierenarts op de hoogte gehouden wil worden. Als het dan toch weer niet zo lekker gaat, kun je meteen terug. Het kan best zijn dat ze even een oprisping oid had, konijnen zijn soms een beetje mysterieus wat dat betreft. En nou houden zo he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .