Ga naar inhoud

Konijnen knagen


Jill85

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af hoe sommige onder jullie de konijnen 24/24 laten loslopen. Dit lijkt me heel gezellig maar ondanks dat de kabels zoveel mogelijk zijn afgeschermd bijten mijn hooligans aan alles: de plinten van de deur, stuk uit salontafel. Jack is zelfs is in de keukenkast gekropen en buis van waterleiding doorgebeten. Dit tot grote ergernis van mijn vriend. Omdat ze dan in hun kooi moesten blijven ben ik blij dat ze nu buiten in hun ruime ren zitten (die overigens ook helemaal kapotgeknaagd is. Een vriendin v mij heeft een konijn binnen en die ís gewoon braaf en moet niet voortdurend int oog gehouden worden. Heb ik gewoon pech met mijn knagers?

Ze hadden binnen anders wel speelgoed genoeg om aan te knagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier moet ik Max ook in de gaten houden, hij knaagt overal aan. Ook verzint hij iedere keer dingen die we niet verwachten, zit hij ineens weer ergens op grote hoogte. Daarom moet hij dus ook in zijn ren of kooi wanneer we er niet zijn, het is niet anders. Een vriendin had vroeger ook haar konijn voortdurend loslopen in haar appartement, bij sommigen kan het dus inderdaad wel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze buiten zitten hoeven ze toch niet naar binnen?

Maar je kunt ook een grote ren om de kooi heen zetten met speeltjes enzo erin en als jullie dan thuis zijn kun je ze los laten lopen. Of met een waterspuit (klein straaltje) spuiten als ze iets doen wat niet mag. Maar sommigen reageren daar niet op en gaan gewoon door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is waar maar het is toch gezelliger een konijn binnen. Een ren errond heb ik geprobeerd maar hij sprong er altijd over. En met de hond durven ze er niet meer uit. Nochtans doet hij er niets naar, hij is alleen wat speels ( is nog pup)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik ze zie knagen dan roep ik hard de naam en "eh". Gaan ze door dan wordt het onherroepelijk in hun hok. Tegenwoordig hebben we standaard een appeltak pontificaal in de keuken liggen. Zodra het deurtje opengaat, rennen ze er als een speer naar toe en de plinten laten ze met rust. Maar af en toe een uitstapje naar een plint blijft wel. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Ainariel zegt over de appeltak werkt echt! Mijn konijnen hebben ook een deel van hun (buiten) hok aan geknaagd. Sinds ik ervoor zorg dat ze altijd verse takken hebben zijn ze veel minder aan het knagen.


Heb je ook al speeltjes speciaal voor de konijnen? Misschien vervelen ze zich en willen ze meer uitdaging.


Heb je al geprobeerd om een net/doek over de ren te doen? Zo kan je konijn er niet meer uitspringen.


Daarnaast is wat Christaa zegt ook waar het zijn konijnen ze zullen altijd blijven knagen maar misschien met een kleine aanpassing iets minder.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt geen pech, maar je vriendin heeft geluk. Het zijn nu eenmaal konijnen. Wat had je dan verwacht? :P

Ja dat is waar maar mijn vriend vindt dit iets minder leuk. Nochtans had ik vroeger een huiskonijn dT tikkertje speelde met de hond en nergens aan beet. Dat was echt een lief beestje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij scheuren behang van de muur. Kwestie van de losse hoekjes consequent nalopen en weer vastplakken ^^ En als je even geen tijd hebt, er iets voor zetten. Voor de rest houden ze zich netjes aan hun FibaFirst, kartonnen appel-dozen, telefoongidsen en andere speelgoed, én door het hele huis liggen bakjes en doosjes met lekkers verstopt waar ze de hele dag naar op spit zijn. Maar ik laat ze er geen 24/7 uit omdat de woonkamer ook fungeert als logeerkamer, en dat het irritant kan zijn als je midden in de nacht ineens een konijn op bed hebt zitten dat het geweldig vindt om (in Meiyo dr geval) het haar van je hoofd te eten of (in Makoto zijn geval) je gehele gezicht een grondige wasbeurt te geven... Dát, of ze zitten vol overgave aan hun tralies te rammelen omdat ze er normaal uit mogen en het nu toch wel belachelijk vinden dat ze voor 1 of 2 nachten in hun vrijheid beperkt worden... Verder heb ik metalen tafels en (voor nu) een metalen bank, dus als ze daaraan willen knagen wens ik ze veel succes... 


 


In de konijnenboeken van Bernice wordt gezegd: Een verveeld konijn is een sloop-konijn, maar als ik eerlijk ben heeft Makoto een berg met speelgoed en kan hij zoeken naar eten (wat hij geweldig vindt) maar van de oude radiogids waar hij mee mag spelen moet hij niets weten, maar de nieuwe op de bank is toch wel he-le-maal geweldig, en hetzelfde geldt voor hun collectie knaag-mandjes, de rieten lectuurbak van mijn ma is toch wel stukken leuker, haha... Met Maximus trainde ik best veel, maar ook die wist nog 10 minuten rottigheid eruit te persen als je dacht dat ie helemaal kapot was.


 


Net kleine kinderen: Als het niet mag is het 10 keer zo spannend en dan het liefste als mamma even 5 seconden niet kijkt... De een is wat ondeugender en ondernemender dan de ander... En dat 10 jaar lang, hèhè... 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind wel dat Bernice een punt heeft. Sinds de.appeltak oplossing heb ik geen konijn meer aan ze. ^^ Deze tak is kaalgevreten en ze hebben m gister door de hele keuken gegooid en gesjouwd. In de hoop nog een plekje te vinden.

En soms is het een aandachttrekkerij issue. Als ik op de bank lig en ik heb ff de laptop op schoot en die doe ik niet aan de kant omdat meneer wil knuffelen, probeert hij het snoer door te bijten.

Behang trekken doen ze hier ook. In hun hok moeten ze zelf weten. Buiten hun hok is het hommeles. En Cassie heeft laatst in hun hok een stukje muur kapot geknaagd. :O Als we de kamer gaan renoveren toch daar maar tegels tegen de muur....

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Konijnen knagen'. Dat is een feit toch, geen vraag? Net als 'konijnen verharen' enzo. Vergeet niet dat konijnen in de natuur de hele dag bezig zijn met eten zoeken, eten naar binnen werken, territorium verdedigen, vluchten voor enge dingen, hun jonkies verzorgen, seks hebben... en hier zetten wij ze in een kleinere ruimte, geven ze op vaste tijden eten dat ze in no-time op hebben en nemen hun seksuele lust weg. Tja... wat ga je dan doen? Knagen.


 


Mijn konijn vroeger binnen heeft ook veel stuk geknaagd. Zoals een mooie grote plek uit het vinyl, midden in de woonkamer. Heel trots zat hij ernaast, zucht.


 


Dit hoort bij konijnen. Je kan de schade beperken door geen kostbare spullen (boeken!) in hun buurt te laten liggen... je kan zorgen dat het een veilige omgeving is voor hen (álle kabels weg, ja echt alle)... en that's it.


 


Verder lekker buiten laten in de grote plek als je die dus hebt. Zijn ze blijer dan binnen in een klein kooitje omdat ze daar niet los mogen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind wel dat Bernice een punt heeft. Sinds de.appeltak oplossing heb ik geen konijn meer aan ze. ^^ Deze tak is kaalgevreten en ze hebben m gister door de hele keuken gegooid en gesjouwd. In de hoop nog een plekje te vinden.

En soms is het een aandachttrekkerij issue. Als ik op de bank lig en ik heb ff de laptop op schoot en die doe ik niet aan de kant omdat meneer wil knuffelen, probeert hij het snoer door te bijten.

Behang trekken doen ze hier ook. In hun hok moeten ze zelf weten. Buiten hun hok is het hommeles. En Cassie heeft laatst in hun hok een stukje muur kapot geknaagd. :o Als we de kamer gaan renoveren toch daar maar tegels tegen de muur....

 

Nou... sommige konijnen zijn gewoon terroristen, hoe goed je ze ook bezig houdt met aandacht en leuke speeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij kunnen zich ook echt niet vervelen. Veel speelgoed, een graafbak, veel knaaghout, altijd hooi, altijd wel een vriendje... En wat doen ze? Ze knagen hier de kozijnen kapot. Het hardhouten raamkozijn, de deur, het deurkozijn... Ook al zijn het knagers: Ik ben daar toch niet blij mee! Afzetten heeft geen zin, dan ga ik ze in hun ruimte beperken en dan wordt het verblijf te klein. De ruimte die ze nu hebben, hebben ze ook echt nodig als ze even geen zin hebben in elkaar. Ja, een klein stuk gebruiken ze niet, maar uitgerekend daar zit geen kozijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreselijk is dat. Wij hebben hier trouwens ook happen uit de vensterbank. 1 omdat Stamp kwaad was omdat ik ergens nee om heb gezegd en hij vond dat blijkbaar een leuk spelletje of zo. Hij sprong op de vensterbank en het was meteen hap. Ik boos natuurlijk. ;)

Ik heb dus blijkbaar de mazzel dat ze zich laten afleiden door een simpele tak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet blij bent met knagende konijnen, had je je dat vantevoren toch even moeten bedenken... ik vind het net zoiets als dat iemand zou zeggen "mijn hond blaft, wat nu?" of "mijn kat miauwt" ....


Wij mensen vinden ons eigen gedrag nou eenmaal erg voorbeeldig. Dieren vertonen ander gedrag, en zijn geen mensen. Daar kunnen we ons maar moeilijk aan aanpassen. Konijnen die knagen, overal poepen en plassen, vogels die poepen op plaatsen waar wij het niet leuk vinden, ganzen die onze weilanden kaalvreten terwijl we dat toch echt zelf zo voor hen geregeld hadden, een overschot aan mest waarvan we niet weten waar we er mee naartoe moeten terwijl we ons ondertussen helemaal vol vreten met miljoenen kippen en varkens...


Je zou het overdreven kunnen noemen, maar een knagend konijn vind ik een mooi voorbeeld op micro niveau van het leven tussen mens en dier en de mens die maar niet weet hoe hij zich hieraan aan moet passen. De wereld is van ons, en dieren moeten doen wat wij zeggen. Tsk, tsk.


  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik vind het niet erg dat ze knagen maar ik wil ook niet dat ze alles vernielen! Zeker mijn vriend kan daar niet mee lachen. En ze opsluiten in hun hok vind ik ook geen optie. En dat op voorhand bedenken, ik heb vroeger ook konijnen gehad en die hebben nooitets stukgebeten! Aan hun speelgoed zal het niet liggen want ze hebben hooitunnels, knaagtakjes enz, maarja iets dat niet mag is interessanter. Voor de konijnen is het ook fijner dat ze buiten zitten eant daar mogen ze doen wat ze willen. Mijn vriend gast volg jaar trouwens een grote ren bouwen v 8 vierk meter. En ze komen niets tekort. Maarja ergens de gulden middenweg zoeken.

Trouwens mijn hond blaft ook maar dat moet hij ook niet constant doen als er iem voorbij komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ideale optie blijft je konijnen een ruimte te geven waar ze niks kunnen slopen wat niet mag, problem solved! Maar het is vaak weer iets wat 'wij' leuk vinden door ze in de huiskamer te willen hebben, niet omdat zij dat nou zo leuk vinden. Sluit me helemaal aan bij Rian.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja dat ze knagen, best. een muur is tot een halve meter bijna behangloos :D achja binnenkort maar eens lambrisering gaan maken van hout waar ze zich op los kunnen leven. De plinten laten ze gelukkig behoorlijk met rust en ja er staan een paar tand afdrukjes in de deur mja dan moet ik de deur maar of goed dicht doen of helemaal open. Het enige waar ik niet blij mee ben is dat mn bank is aangevreten. Nouja dat zijn konijntjes, de bank was nieuw (tweede hands) en beviel ze blijkbaar niet zo (of juist wel). Ik baal eventjes en thats it, dat weet je als je hupsels in huis haalt. Mn vriend was minder blij met de aangevreten bank maar die kreeg van mij op zn donder, als er iemand boos op ze word ben ik dat en daarnaast het zijn maar spulletjes. Zolang ze mn tenen ofzo er niet af knagen kan ik moeilijk boos worden om natuurlijk gedrag. Hier hebben ze ook allerlei speeltjes en afleiding (geen takken want die laten ze echt gewoon links liggen) maar als ze die niet willen is dat jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .