Ga naar inhoud

konijn niest regelmatig


MoppeDroppie

Aanbevolen berichten

een van mijn konijntjes niest best veel nou ja vandaag 2 keer maar dan 3,4 niesjes achter elkaar.


Heeft dit iets te betekenen of heeft ze long ontsteking? of heeft ze griep?


Mijn andere konijn heeft het niet.


 


Even beschrijving van huisvesting als dit ergens mee te maken kan hebben:


 


slapen 's nachts binnen in een kooi, met tegenwoordig een open luikje zodat ze in de bijkeuken kunnen hier kunnen ze nergens heen of iets kapot knagen. En overdag zitten ze de hele dag buiten in een ren.


Behalve bij heel erg slecht weer zoals hagel, veel regen, harde wind, omweer etc. gaan ze niet naar buiten.


Als het regent terwijl ze buiten zitten en ik weg ben ( en de rest van het huis ook) dan hangt er een parasool boven voor de schaduw en eventuele miezer oid ik houd het weer van te voren in de gaten maar ja nederland zou nederland niet zijn als het droog beloofd te zijn en het uiteindelijk regent.


 


Ik hoop echt dat het niks ernstigs is. Er komt geen snot oid uit de neus en ze ziet er niet anders/slechter uit ze beweegt gewoon, is alert, et gewoon en racet door de tuin als ze even los in de tuin mogen haha zo leuk zicht met die blijheidssprongetjes! Als ze niest ziet het er ook schattig uit maar ja alles aan konijnen is schattig :love:


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde met een van mijn nijnen. Ben vorige week naar de dierenarts geweest en heeft een licht anti-biotica kuurtje voorgeschreven voor tien dagen.


Dierenarts twijfelde of ze iets mee zou geven.


Het is nu dag 8 en hij niest nog steeds.


Verder gedraagt hij zich kerngezond.


Ik heb in het verleden een konijn overgenomen met Pasteurella en dat zag er anders uit; konijn was doodziek.


Ik denk dat ik het nu even aankijk, ik denk inderdaad aan een allergie.


Heeft iemand daar ervaring mee???


Link naar reactie
Delen op andere sites

Niest een konijn ook net als mensen gewoon zomaar? Ik bedoel lijkt me niet dat een konijn alleen maar niest als hij/zij iets mankeert.


Ik zet liever niet mijn dieren op medicijnen als het niks ernstigs is. Het is me vandaag pas opgevallen en ga het de komende week even in de gaten houden


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Rakker niest ook al een tijdje. Gisteren is hij bij de dierenarts geweest en is er een kies getrokken. Ik vroeg aan de dierenarts of het niezen met het probleem van de kies te maken zou kunnen hebben, en hij zei eigenlijk van niet. Hij vroeg of ik stoffig hooi heb, maar dat is het ook niet. Ik heb hooi van de boer, wat niet stoffig is. Er is bij Rakker niets ontdekt wat het niezen zou kunnen veroorzaken. Ik ga de bodembedekking in zijn hok maar weer veranderen. Rakker had voorheen hennepvezel. Sinds een tijdje doe ik beukensnippers in zijn hok. Wellicht dat hij daar niet goed tegen kan. Ik ga gewoon diverse dingen uit proberen, ik denk dat het toch met een allergie te maken heeft. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Niezen moet je eigenlijk in combinatie met de rest zien... Een waterige uitvloeiing uit de neus en/of waterige oogjes en/of een pieperige ademhaling duiden vaak op luchtwegproblemen (van heel simpel tot erg). Konijnen kunnen niezen als iets hun neusje irriteert (allergie), zoals mensen, als ze per ongeluk water inademen van hun waterbakje (dat lukte Max altijd heel goed, diepte van het water inschatten was nooit zijn sterkste punt), of zelfs als ze simpelweg onrustig zijn over iets. Maximus "nieste" als hij tegenover katten stond. Dan draaide hij zijn kop, schudde zijn oren, nieste en dan sloeg alles ineens naar achteren en viel hij met een lage diepe knor uit. Soort oversprong gedrag dus. Konijnen kunnen zelfs last hebben van hooikoorts. Het is dus even kijken wanneer en in welke frequentie dit niezen plaatsvindt. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

De beukensnippers die ik gebruik zijn heel fijn gesneden. Ik zie geen problemen bij de poten van de nijnen. Ik heb ook cavia's die ook op beukensnippers zitten en daar zie ik ook geen problemen. Ik kan me wel voorstellen als je de grof gesneden beukensnippers heb, dat dit wel problemen voor de pootjes met zich mee kan brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het hooikoorts zijn?! Want het sneeuwt van de pollen.

En een konijn op houtvezels? Ik dacht dat hun pootjes daar niet tegen konden of is dat alleen bij cavia's ?

ik weet niet of konijnen hooikoorts kunnen hebben, maar daar heb ik zelf ook aangedacht bij bindi. Sinds het mooi weer is niest ze. Ook al de DA gebeld, maar ze kunnen niks doen. Sinds ik het hooi vochtig spuit, niest ze gelukkig veeel minder.heb je dat al geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morty had al vanaf het moment dat ik hem kreeg, last van snot. In het begin nieste hij wel veel (soms wel 20 keer en zo hard, dat hij achterover een koprol maakte), maar er was nauwelijks snot.


Na een paar jaar was het snot duidelijk te zien en werd het alleen maar erger en erger. Een maand voor zijn 11de verjaardag kreeg hij een acute longontsteking. Trust me, dit herken je wel. Als wij snotverkouden zijn en wij snuiten de zakdoek eens flink vol, dan is dat veel snot. En zoveel snot kwam er bij hem elke paar seconden uit. I kid you not.


Hoe dit eindige is wel duidelijk denk ik..


 


Nu heb ik alleen nog gezien dat Ascorbine af en toe nieste, maar dat was ook weer gauw over. Een ander hooimerk deed wonderen. En het hielp ook om het hooi wat lager op te hangen, zodat het niet in zijn gezicht stoof en in zijn neusje kietelde. Hij had iig geen niesbuien van 20 keer achtereen.


 


Met echte snot kunnen ze bij de dierenarts ook wel een kweekje maken van het snot. Bij de oude Morty zag je zijn oogjes tranen, de vacht op zijn voorpootjes zat samengeklonterd door de hard geworden snot. Net als de vacht rondom zijn neusje en natuurlijk de oogjes die volliepen. Kale plekjes bij de ogen vanwege de vacht die daar geklonterd was en zijn oogjes een beetje dichthield. Maar goed, tegen de tijd dat hij er zo uit zag, was hij allang 8.


 


Laat je niet te snel gek maken door een dierenarts die geen bacterie in het kweekje kan zien maar je toch een dure anti-biotica kuur mee wil geven. Kijk eerst of er geen stuivend zaagsel of hooi is. Want dan kun je nog zoveel dure en zinloze medicatie geven, als het geen bacterie is, maar slechts stof, dan blijft de oorzaak en het gevolg hetzelfde.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn niest niet zijn longe uit zijn lijf om het zo maar te noemen. Ze niest gewoon 'hatschie hatschie hatschie' en daarna was ze haar gezichtje en eet ze verder (zo schattig) maar niet dat ze om rolt oid.


Ik heb nog niet geprobeert om hooi nat te voeren, ze eten ook niet echt van het hooi, wat voor hooi gebruiken jullie eigenlijk? Ik heb tijm geprobeert en nu heb ik een of andere kruiden hooi maar het hooi is wel weg maar t is niet dat ze er om staan te springen oid.


 


Ik dacht dat konijnen/cavia's niet op beukensnippers mochten omdat ze geen voetkussentjes hebben of gevoelige kussentjes iets in die richting. Maar kan zijn dat ik het verkeerd heb gehoord hoor :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

 Ik dacht dat konijnen/cavia's niet op beukensnippers mochten omdat ze geen voetkussentjes hebben of gevoelige kussentjes iets in die richting. Maar kan zijn dat ik het verkeerd heb gehoord hoor :)

Ik heb er nog niet iets van meegekregen dat konijnen/cavia's beter niet op beukensnippers kunnen zitten, maar het zou goed kunnen hoor. Ik ga het zeker even uitzoeken, want het is niet de bedoeling dat hun pootjes pijn doen. Mocht het niet goed zijn dan gaan ze weer op de hennepvezel.

Bij de opvang hier in de buurt haal ik een grote baal kruidenhooi wat bij de boer vandaan komt. 1 van mijn konijnen was een moeilijke hooi-eter, maar sinds ik dat hooi heb, eet hij wel hooi. Het is een kwestie van uitproberen. Net als de mens hebben konijnen ook smaakverschillen. Ik doe er ook altijd een beetje extra gedroogde kruiden (aardbeiblad, weegbree etc) door, wordt ook zeer gewaardeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil met mij  opmerking trouwens niet zeggen dat het foei slecht is. Als jou diertjes er geen last van hebben en geen pijn hebben, dan zou ik gewoon de beukensnippers aanhouden.


 


Ik heb nu nog 8 kilo hooi in de schuur staan. Ze eten het wel hoor maar ja niet zo enthousiast als de konijntjes bij mij op stage en die hebben dezelfde hooi en dat is ook het hooi die zij gewend zijn qua smaak :) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil met mij  opmerking trouwens niet zeggen dat het foei slecht is. Als jou diertjes er geen last van hebben en geen pijn hebben, dan zou ik gewoon de beukensnippers aanhouden.

Zo vatte ik het ook niet op hoor. Andermans mening of idee kan je wel eens aan het denken zetten. Zo ook bij mij. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan. En als ik goed nadenk valt me ook op dat voorheen, toen ik in 1 van de hokken bij mijn groep van 6 nog hennepvezel had, ze vaker in dat hok lagen dan nu met beukensnippers. Bij mijn koppeltje wordt altijd de boel opzij geschoven voordat ze gaan liggen. Toen ze hennepvezel hadden, deden ze dat niet. Kan toeval zijn, maar toch. Dit weekend moeten de hokken weer helemaal verschoond worden, dus dan ga ik weer hennepvezel proberen, en dan bezien hoe er dan op gereageerd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren hoorde ik mijn andere konijn ook niezen.


Dat vond ik wel een kwalijke zaak. Twee niezende konijnen vind ik geen goed teken. Straks niezen al mijn konijnen.


Ook hebben ze hun groenvoer laten liggen.


De tien daagse kuur heeft niets gewerkt, ik heb nu van de dierenarts Duplociline meegekregen.


Ik heb daar goede ervaringen mee in het verleden.


Ik ben toch erg blij dat ik weer naar de dierenarts ben gehold.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .