Ga naar inhoud

Zindelijkheid

Moniiek

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb nu voor het eerst een konijntje binnen. Ik heb haar nu net iets langer dan 2 weekjes. En probeer haar een beetje zindelijk te maken zodat ze niet de hele ruimte onder poept. Ze heeft een kooi met een huisje erin. Nu vind ze het heerlijk om naast haar hoektoilet ook in het huisje te plassen maar ik kan er niet echt een wc onderzetten hebben jullie tips. Daarnaast lukt het haar wel om af en toe in het hoektoiletje te plassen maar poepen dat doet ze er niet op tenzij ze er toevallig zit. Overal liggen keuteltjes niet bepaald op een plekje waar ik een wc neer kan zetten maar over de hele kooi en de hele ren verspreid. Ik doe netjes een paar keer per dag al haar keuteltjes op de wc maar ze poept nog steeds overal moet ik gewoon hiermee hard doorzetten en gaat ze het vanzelf leren of gaat ze dit niet leren? 

01-62051SLAAPHOK%20VOOR%20KLEINDIEREN%20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daarnaast nog een vraag. Ze is naar de dierenarts geweest een dikke week geleden alleen het eerste prikje ging niet helemaal goed en een beetje over haar vacht heen. Nu heb ik even gewacht of dat vanzelf schoon ging maar haar haren zijn daar nog helemaal vettig en plakken een beetje aan elkaar waardoor ze op die plek wat kaler lijkt kan ik haar ook wassen ? en waarmee en hoe? of moet ik wachten tot het eruit groeit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik al zeker zou doen is de handdoeken en zachte dekentjes weghalen en niets in haar hok leggen.

Doe alleen bodembedekking in haar toilet zodat ze weet dat het daar te doen is.

Zaagsel is ook niet zo goed voor konijntjes, je kan beter houtkorrels gebruiken.

Deze vind je in (bijna) elke dierenwinkel en supermarkt.

Dit neemt heel goed de geur op en is helemaal niet zo stoffig als zaagsel.

Wat je kan doen om de vettige plek weg te halen is met een vochtige doek over die plek heen gaan.

Daarna even kammen en eventueel de volgende dag nog eens herhalen.

Helemaal wassen is hiervoor niet echt nodig en is ook niet zo goed voor een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tuttebol deed precies hetzelfde, nu heb ik in haar wc houtkorrels gedaan en heel veel hooi erop (tip van opvang). Ze gaat erin zitten om het hooi te eten en meteen poept en plast ze. Ik was zeer verbaasd en vond het een beetje onhygiënischmaar het werkt wel! (bij mij dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pft weer een paar dagen aangehouden geen kleedjes in het hok, de plas met een wc papier opvegen en in haar wc doen vervolgens de plek schoonmaken met azijn. Ze plast overal op elke plek in haar kooi, en keutelen doet ze echt overal in haar ren in haar kooi ze laat het gewoon lopen wanneer ze loopt.. Als er nou systeem in zat dan kon in de wc op die plek neer zetten maar die is er niet, probeer haar nu al 3 weken zindelijk te krijgen en ze snapt er nog geen biet van  ©

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

wauw mijn konijn doet echt precies hetzelfde

Ik heb mijn konijn nu 10 dagen, en meestal heb ik het idee dat ze het wel snapt, maar dan ligt er ineens een klein plasje net naast de wc.

Als haar toiletje niet elke keer verschoond word nadat ze zijn/haar behoefde gedaan heeft, doet mijn konijn het gewoon naast de wc

Dus toen heb ik haar een keer een uurtje op de bank laten lopen met de konijnen wc nog geen meter naast me. Ze/Hij kwam heel lief op mijn schoot zitten en ging mij likken, maar 5 minuten later zag ik ineens dat kleine staartje op en neer bewegen, en niet veel later volgde het natte warme konijnenplasje op mijn broek...  |-)

In de kooi heb ik de kleinste formaat houtsnippers met stro eroverheen liggen. Het wc'tje is gevuld met wc papier en wat houtsnippers die al onder geplast zijn. Maar mijn vriend kwam op het idee om er kattenbak korrels in te doen zodat m'n konijn een geur heeft om aan te wennen en kan herkennen zodat ze daar naar de wc gaat.

Is dit een goed idee? en zo ja, wat voor kattenbakkorrels moet ik dan hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook. Josephine doet het wel op de bak maar net zo vrolijk ernaast. En niet standaard op 1 plek maar gewoon her en der. Laatst lag ze er zelf nog midden in zelfs! Ik krijg ook het idee dat ze het niet wilt doen op een gebruikte toilet. Ik ga dus even kijken of (nog) vaker verschonen helpt.

Ik gebruik krant, houtkorrels en daarover hennepvezels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .