Ga naar inhoud

Verharing binnenkonijn


Ainariel

Aanbevolen berichten

Wie van jullie heeft ook konijnen binnen die gigantisch aan het verharen zijn? De rui van Stampertje komt gewoon geen eind aan. Hij rent inmiddels al weg zodra de borstel in zijn gezichtsveld komt.

Het is puur Stampertje. Net even getest bij Cassie en bij haar kwam nauwelijks wat af. Maar ja, in de opvang zat ze ook buiten. Ik hoorde van de week dat binnenkonijnen veel langen ruien.

Stamper heeft echter nog nooit zo verhaard als nu. Ik haal er elke dag bijna ee half boterhamzakje uit. Plukken gaat niet zo makkelijk als borstelen. Maar inmiddels zit meneer behoorlijk te stribbelen natuurlijk.

Verharen die van jullie ook zo erg dit jaar? Nog tips evt qua voeding voor een betere vacht/snellere verharing? Of werkt dat niet bij konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.knagers.net/rui.htm


 


Dit vind ik wel een interessant artikel. Eén van onze langhaar is ook volledig verhaard net, en één van m'n kortharige verloor ook wel wat. Ik doe niets speciaals buiten borstelen, en stofzuigen :P Maar als het echt extreem is kan ik me wel voorstellen dat je je afvraagt of je niets kan doen. Op de site staat dat het toch goed 6 weken kan duren. Als ie verstopping zou krijgen door al dat haar wat ie binnenkrijgen raden ze prozyme aan, en als extra hulpmiddel zonnebloempitjes (of olie). De mijne krijgen hier in hun kruidenmengeling altijd wel een paar zonnebloempitten, maar of het echt een verschil maakt zou ik niet kunnen zeggen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dan verwissel ik de rozijnen wel even door zonnepitten. Mogen ze ook maar weinig van. :) Ik borstel overigens niet elke dag hoor, we plukken tussendoor ook, maar 3-4x per week is Stamp wel aan de beurt. Maar dit duurt eerlijk gezegd al langer dan 6 weken en daarom vroeg ik me af of er meer mensen last van hebben (of liever gezegd: de konijnen). Het komt ook door het weer. Nauwelijks winter gehad en weerschommelingen. Warm - koud - warm - koud. Hij ziet er onderhand ook gewoon niet meer uit met al die losse plukken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Diesel verhaart ook enorm!! Hij is een kortharige, maar ik zou er eigenlijk een langharige van kunnen maken met wat ervan afkomt en wat ik allemaal los pluk van hem :)
Ik had nog geen 3 min geplukt op zijn neusje, en mijn heel hand lag vol.. 

 

Ik weet ook niet hoe dit komt of wat het best is om eraan te doen.

Gewoon wachten tot het gedaan is en zijn keutels in de gaten houden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paarden krijgen lijnzaadolie om hun vacht beter te laten verharen? Ik weet niet hoe je dat aan konijnen kunt geven, maar zonnebloempitten zal ook wel werken dan... Beide nijntjes hebben nog grotendeels baby-vacht, al begint dat er nu langzamerhand af te komen... 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het in een pompflacon en doe er altijd 1 pompje overheen. Het kan geen kwaad als er eentje niet verhaard.

Je kan het inderdaad in de reformwinkel kopen of de Tuinen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier blijven ze ook maar verharen. Jerry was al heel vroeg en is nu met z'n 2e verhaarsessie dit voorjaar bezig. Hij heeft echt al een dun vachtje. Loetje blijft maar verharen, heeft ook nog een dikke vacht. Als ik ze aai pluk ik ze ook een beetje. De rest wil niet aangeraakt worden, dus daar doe ik niks aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spook ziet er bij mij ook echt verschrikkelijk uit met zijn verharing hoor. Duurt volgens mij ook al ongeveer 2 maanden. En ook deze meneer weet precies wanneer de handdoek en de borstel tevoorschijn komen en krijg je hem nauwelijks meer te pakken! Probeer af en toe met knuffelen wat te plukken zodat het niet al te vervelend voor hem is. En Buster krijg ik echt geen haartje vanaf met borstelen, heel apart dat verschil!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dit een 'simpele' tip is, of dat hij voor iedereen werkt, maar ik merk dat Fluffy beter blijft liggen als ik mijn hand op z'n hoofdje/over z'n oogjes houd. Hij gaat dagelijks een paar keer languit op een vertrouwd plekje liggen en eerst aai ik 'm dan een minuut of 5. Daarna leg ik dus m'n hand op z'n hoofdje (en blijf af en toe een aai geven) en begin ik zachtjes met de andere hand te borstelen. Sinds ik het zo doe, knarst Fluffy zelfs bij het borstelen. (Daarvoor moest hij er ook niks van weten.)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .