Ga naar inhoud

Te veel Metacam?! Help


Flappietjes

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

Ik had van de dierenarts de raad gekregen om Metacam te geven ivm pijn aan de poot. Het is Metacam voor honden en er staat 13 druppels per dag op. Hij heeft dit gisterenavond gekregen maar eet vandaag niet. Nu kijk ik dit na op internet en hier spreken ze van een veel lagere dosering..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, heeft ze misschien perongeluk de dosering voor metacam kat opgeschreven? Die dosering is namelijk een stuk hoger dan die voor metacam hond.

Ik weet niet hoe zwaar je konijn is, maar mijn dwergkruising van 1,5 kg kreeg 0,3 ml metacam kat toen ze last had van haar pootje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zwaar is je konijn? 13 druppels Metacam Hond is wel heel veel inderdaad!


Ik heb nog niet zo lang geleden ook Metacam aan een van m'n nijnen moeten geven, en had ook een verkeerde dosering meegekregen…


Heb naar aanleiding daarvan een topic over pijnstilling aangemaakt. Misschien heb je er wat aan: http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/74384-pijnstilling-voor-konijnen/?hl=pijnstilling


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon even bellen met de dierenarts. Toen ik laatst een van de katten twee soorten medicatie moest geven was ik ook zo in de war ermee dat ik zelfs twee keer heb moeten bellen... zucht. Als je mij tijdens een spreekuur vanalles verteld terwijl ik daar met een zenuwachtige kat in mijn handen sta onthoud ik dat echt allemaal niet :P


 


Vinden ze niet erg joh als je belt. Ik zou niet afgaan van wat anderen zeggen op internet, want als het toevallig net een andere sterkte metacam is dan gaat het straks daar nog op mis. Bovendien áls de dierenarts zich vergist heeft dan is het helemaal belangrijk dat ze dat zelf ook even weten, voor een volgende keer.


 


Je bent nu bang dat je teveel hebt gegeven begrijp ik? Wat staat er in de bijsluiter over overdosering?


 


Kan je nu nog bellen? Anders morgen maar even doen.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je nog snel advies kon krijgen van een andere dierenarts. Oh jemig... dat zou wel echt een enorme blunder zijn van jouw eigen DA dan zeg, wat erg! Zorg dat je het doosje enzo goed bewaard, zodat je alles kan 'bewijzen´ nog.


 


He wat vreselijk joh... dat wordt een spannende nacht voor jullie :( Ik ga heeeeel hard duimen voor je nijn!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft niet van de metacam te zijn dat je konijn niet meer wil eten. Veel konijnen stoppen met eten omdat ze pijn hebben. En als ze daarmee stoppen en hun temperatuur daalt ook nog eens dan gaan de darmen stil liggen en heb je een probleem.

Hopelijk is je konijn alweer iets opgeknapt. Houd in jeder geval de temperatuur in de gaten.

Afgelopen week had ik ook een konijn wat niet wilde eten. Ze had geen verstopping en geen gas. Maar toch wilde ze niet eten en had ze ondertemperatuur. Eenmaal opgewarmd en medicijnen toegediend begon ze weer te eten en is nu weer de oude. Maar de oorzaak blijft gissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet nog steeds beetjes, maar helaas geen keutels sinds 8u deze ochtend (tenzij dat hij ze misschien opeet, heb hem net zien knabbelen toen hij op zen toiletje zat en het was geen hooistrootje)..

Kan een ingetrokken achterpootje ook een symptoom van EC zijn? Hij strekt zijn poot constant uit naar voor, bij het hupsen trekt hij hem in, likt er heel vaak aan en vaak trekt hij zijn achterlichaam ook eens naar boven (alsof hij zijn achterpoten wil strekken).. Aan de poot zelf is geen wonde of zwelling te zien. Hij is ook zeker niet gebroken. Heel erg bedankt aan iedereen om mee te lezen / denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat hij in ieder geval wat gegeten en gekeuteld heeft, hopelijk gaat hij opknappen.


 


Mijn konijn trok zijn poot onder zich met hupsen en als hij zat strekte hij hem vaak helemaal naar voren (beetje lastig uit te leggen hoe hij dat deed). Hij had ook moeite met zich wassen als hij op zijn achterpoten zat. Hij zetten die ene acheterpoot niet goed neer waardoor hij steeds bijna om leek te vallen. We dachten dat hij zich ergen pijn mee had gedaan aan zijn poot of rug. De DA voelde geen breuken, maar hij moest op pijnstiller. Dit hielp niet en aangezien er echt niks bijzonders te vinden was werd hij op de fenbendrops (panacur) gezet. Dit hielp maar een klein beetje. Er is toen besloten hem 2 keer per dag fenbendrops te geven en nu gaat het weer prima met hem. Dus ws toch EC. Het optrekken van het pootje kan dus van EC komen, Maar hij  kan zich natuurlijk ook gewoon pijn hebben gedaan zonder dat het gebroken is.


Hij kreeg ook kale plekken op zijn hakjes (sore hocks). Volgens de DA doordat hij anders was gaan lopen en dat deel van zijn poten kon dat niet goed hebben. Nu hij weer gewoon kan hupsen zien zijn pootjes er ook weer beter uit. Bij hem was het gelukkig ook niet open gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan dit ook hebben als hij toch pijn heeft door bijvoorbeeld een verkeerde sprong. Daar horen de symptomen ook wel bij en is bij die van mijn namelijk ook aan gedacht. Pas toen pijnstillers helemaal niks deden werd er voor de zekerheid ook Fenbendrops bij geadviseerd en dat werkte gelukkig. Toch lastig dat die konijnen niet kunnen praten en zeggen of ze pijn hebben. Zou het soms een stuk makkelijker maken. 


 


Hopelijk knapt die van jou snel op. Is hij wel weer helemaal de oude nadat hij teveel metacam gehad heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is zeker nog niet de oude, tot vrijdagavond was hij actief (ondanks last met pootje) Hij is erg stil, maar eet en keutelt sinds zondagochtend wel op eigen krachten (hij krijgt elke dag ook verschillende keren ciseral drops om zijn darmen te helpen). Ik begin te denken dat het toch geen verkeerde sprong zal zijn aangezien hij eerst op zijn tip liep en dan pas later poot begon in te trekken? Bovendien is het nu bijna twee weken dat hij raar doet met de poot en de dagen dat hij aan de metacam zat zag ik ook geen groot verschil... Gisteren heb ik hem voor de eerste keer panacur gegeven. Deze ochtend liep hij voor het eerst enkele rondjes in zijn hok. (Nu is hij jammer genoeg weer stil) Is dit toeval of kan hij na een keer metacam al even een positief effect gehad hebben??!

Zaterdagochtend was het problematisch, ik kan natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen of hij gestopt is met eten door een reactie op de metacam van de avond ervoor.. Of door bvb pijn aan de poot of EC... Jammer genoeg kunnen ze idd zelf niets aangeven! Het is altijd zoeken en gissen voor een stuk als het geen superduidelijke symptomen zijn...

Xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .