Spring naar bijdragen

Recommended Posts

Hoi iedereen!

Pas was ik bij een vriend en hij had een furminator voor zijn kat. 

Het is een soort apparaatje om loszittende haren uit de vacht te halen (dus geen tondeuse want hij pakt alleen loszittende haren)

Nou leek dat me super handig voor mijn 2 teddy dwergjes. Ik knip ze ongeveer elke 2 weken en als ik ze daarna kam, hebben ze bijna nooit klitten (alleen bij hun staartje maar die knip ik weg) maar ik kam er wel heel veel haren uit.

Maarrrrr voordat ik dat ding ga kopen:

- kent iemand dit apparaat

- zo ja, is het geschikt om voor konijnen te gebruiken of niet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij is er speciaal voor konijnen, maar dan heeft hij wel een flinke gebruiksaanwijzing die je ook moet lezen!! (en laten we eerlijk zijn... Wie leest een gebruiksaanwijzing tegenwoordig?). 

De Furminator is geen stand-alone borstel, wat sommigen willen denken. Ook moet je opletten hoe je de tandjes houdt. 

Zo hebben konijnen bijvoorbeeld een bijzonder gevoelige huid: Houdt de tanden parallel op de vacht (zodat de tandjes erdoor glijden) en niet haaks (zo ga je krassen). Probeer het anders maar op je eigen huid en voel het verschil. Ik had hem ooit een keer op de grond laten slingeren en nadat Max ermee gespeeld had ben ik erop gaan staan (per ongeluk)... Omfg, dat doet pijn... Pleisterwaardig pijn... 

Ook wordt er in de gebruiksaanwijzing van de Furminator duidelijk gewaarschuwd dat je iedere plek in de vacht maar 1 (!!!) keer mag borstelen. Dus niet nog 5/6 keer over dezelfde plek gaan, want dan ga je inderdaad kale plekken trekken. Na iedere strook maak je de borstel schoon, en als er teveel vacht in gaat zitten maak je de stroken korter. Alle haren die je dan uit de ondervacht gehaald hebt en op de vacht liggen haal de dan met een 'aaiborstel' van varkenshaar weg. Als je de borstel iedere dag even door de vacht haalt voorkom je klitten en hoef je ook niet uren op een plekje te gaan zitten borstelen (en dus een kale plek trekken). 

Voor teddies zou ik voor de speciale langharige furminator gaan die tegenwoordig te koop is. Het verhaal gaat dat de 'kortharige' furminator een beetje de neiging heeft de haren af te snijden (op een compleet random manier). 

Zelf gebruik ik een combo van borstels: een furminator om de vacht los te maken, een mensen-massageborstel om de haren op te woelen naar het oppervlak en de vacht glad te trekken, en een varkenshaar borstel om alle losse haren van de vacht te trekken en een extra glansboost te geven (paardenborstels van de laatste twee modellen werken ook, mits de kindermaatjes, anders verzuipt je konijn onder de borstel... ), ze zijn tegenwoordig ook in 'mensenborstel' te koop, die varkenshaar dingen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

we hebben zelf ook nagedacht over een furminator voor de honden.

We hebben er toch geen aangeschaft door alle slechte verhalen. De kam snijdt ook de goede haren kapot, daarom komt er zoveel vacht vanaf.

En als je hem niet goed gebruikt, doe je ze idd pijn. Er zijn honden geweest die de schrammen op hun lijf hadden staan.

Ik zou hem zelf iig niet aanschaffen voor teddy's, maar gewoon blijven knippen en kammen met een gewone kam. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb hem voor mijn honden gekocht maar het is niet wat zij zeggen vind ik, het is gewoon een  mesje tussen de tanden, je snijd hun vacht gewoon af en niets alleen de losse haren, ze zijn hartstikke duur en echt heel slecht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een furminator speciaal voor konijntjes.

Mijn konijntje heeft ook lang haar en ik gebruik het niet zo vaak eigenlijk aangezien ik hem altijd goed kort hou.

Voor de rui is dit wel een goed product aangezien het heel veel haar wegneemt...

Verder gebruik ik nog een borstel met zachte haren om de nog loszittende, achtergebleven haren weg te nemen.

je snijd dus gewoon de goeie haren af

Op zich zou een furminator toch niet slecht zijn voor langharige konijnen?

Aangezien we de gezonde haren ook "wegsnijden" maar dan in de vorm van knippen?

Of zie ik dit verkeerd?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor langharige konijnen is de furminator niet handig, daar zou ik 'm niet voor komen. Voor konijnen met een dikke, kortharige vacht zoals Franse hangoren is ie nog wel handig, al moet je inderdaad wel uitkijken hoe je 'm gebruikt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er ook niet zo'n fan van. Geef mij maar een borstel, kam en schaar. Ik weet niet meer wie, ik dacht iemand hier op het forum, (Eefje? Was jij dat?) had hem thuis op proef en tijdens gebruik bleef ie toen vasthangen in de vacht ofzoiets?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee ik heb me nooit aan de furminator gewaagd, teveel nare verhalen over gehoord.. Ik heb weleens onderzocht wat een geschikte tondeuse zou zijn, maar voor die fijne konijnenvachtjes kosten die dingen al gauw honderden euro's en je moet er vreselijk voorzichtig mee zijn. Bovendien vind ik de koppen van die tondeuses behalve veel te duur ook wel heel erg groot en lomp voor zo'n klein konijntje. Ik houd het dus bij mijn trimschaartje voor Wilma, aangezien zij toch niet ruit en bij Frits haal ik de losse plukken gewoon met mijn vingers uit zijn vacht. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb voor mijn kortharige konijntje wel een FURminator. Bij goed gebruik kun je niet veel schade aanrichten. 

Ik vindt het bij de extreme rui periodes wel een uitkomst. Even met de FURminator en dan de stofzuiger erop en klaar!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi!

Ik heb ook slechte ervaringen met de Furminator. Ik had een konijn met een normale vacht en her en der wat lange plukken (nek/kont). Ze was vrij oud, niet helemaal gezond meer en ze kwam daardoor niet meer zo goed door de rui. Ik dacht een handje te helpen, maar haar vacht raakte echt beschadigd. Niet meer mooi glanzend en vol. Ze was natuurlijk niet helemaal in orde, maar na het gebruik van de Furminator werd het echt veel slechter. Niet doen zou ik zeggen!

Groetjes,

Suzanne

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag de furminator ook hangen en dacht misschien wat voor mijn Teddy, maar goed dat ik hem niet gekocht heb met al die slechte ervaringen, misschien maar gewoon een borstel, kam en schaar blijven gebruiken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is me gisteren op de trimcursus ook weer benadrukt dat ding vooral niet te gaan gebruiken. Het snijdt de ondervacht weg met gezonde haren bovenop. Op die manier ontregelt het de complete vachthuishouding waardoor het behandelde dier blijft wisselen van vacht. Kan dus nooit goed zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zo'n unit gekregen bij het krijgen van het krijgen van Zeus... maar hoe moet je het eigenlijk gebruiken? Want ik heb ook geen gebruiksaanwijzing of wat dan ook. En eigenlijk vind ik een normale kam net zo goed werken bij hem...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .