Spring naar bijdragen
Z500

Geluid van een kattenverjager

Recommended Posts

Beste,

De buren hebben sinds kort last van een kat die snachts op hun lounge bankje slaapt. Ze hebben nu dus een kattenverjager, welke ikzelf trouwens ook goed hoor, aangeschaft.

Nu vraag ik mezelf af, hebben de konijnen, met hun goed gehoor, hier nu last van? Ik lees op internet dat andere dieren zoals honden en zelfs vogels dit goed kunnen horen, dus konijntjes waarschijnlijk ook.

Dalijk zitten ze continue met een irritant geluid opgescheept. Weet hier iemand meer van?

Alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het zelf hoort lijkt het me simpel: irritant! Buren er op aanspreken. Je bent vast vrij jong nog, jonger dan 25 jaar? Dan hoor je nog ultrasone (hele hoge) geluiden die oudere mensen vaak niet meer horen.

Ik ben even voor je gaan googlen en kom op het volgende uit:

Je kan zo'n ding (als het goed is) instellen op verschillende frequenties. Alles tussen de 19.5kHz en 23.5kHz schijnt katten te weren, terwijl voor knaagdieren (even hopen dat ze hier denken dat konijnen dat ook zijn) een frequentie tussen de 13.5kHz en 17.5kHz irritant vinden. Ideaal gezien zetten je buren dat ding dus zo hoog mogelijk, boven de 20kHz zou jij het zelf amper nog moeten kunnen horen.

Ze kunnen het ding ook zachter zetten (dus wel hoge toon, maar niet zo hard). Katten hebben namelijk een beter gehoorbereik dan konijnen. Als je hangoortjes hebt is het nog makkelijker, als je Vlamen hebt met van die enorme schotels op hun hoofd wat lastiger.

Naja... uitproberen maar. Hopelijk willen je buren een beetje meewerken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een ondingen zijn dat ook... Een vriendin van me zit al een maand met de ramen toe in huis omdat het door alles heen gaat. En het ergste is dat het niet eens werkt, de katten trekken zich er niets van aan. Ik zou toch wel eens met je buren praten, want dat ze 'last' hebben van een kat die SLAAPT, lijkt me wel heel flauw.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er bestaat geen enkele wetenschappelijke basis dat dit geluid katten tegengaat. Geluidsoverlast mag niet. Je hebt ook kattenverjagers die werken op een toonhoogte van 25KHz. Die kan ik niet horen en veroorzaken tenminste geen overlast voor de mensen. Let wel: Op de specificatie kan de toonhoogte wel weergegeven worden maar de vraag is of het daar ook op werkt. Een Mosquito waarmee hangjongeren worden weggejaagd werkt ook met hoogfrequent geluid maar kost dan iets van 1000 euro. Een kattenverjager voor 30 euro. Waarom zijn die zo goedkoop? Ik heb verschillende exemplaren getest en terug gebracht naar de winkel. Katten reageren er verschillend op. Sommige katten gaan zelfs voor het apparaat zitten en dan lekker liggen. MIsschien dat die kat stokdoof is geworden door dat harde geluid? 

De SP, Groenlinks en de Partij voor de Dieren zijn tegen het gebruik van deze toestellen. 

https://utrechtstad.partijvoordedieren.nl/recent/news/i/8479/stop-verkoop-kattenverjagers

http://www.rijnmond.nl/nieuws/25-04-2014/groenlinks-wil-verbod-op-kattenverjagers

Meester Visser bekend van de Rijdende Rechter heeft dit onderwerp ook eens te pakken gehad:

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/recht-in-de-regio/uitzending-gemist/zijn-kattenverjagers-toegestaan

Niet iedereen kan het geluid horen, naarmate je ouder wordt neemt je gehoor af. Dat proces wordt presbyacusis genoemd. 

Het is zeer belangrijk klachten ook te melden bij https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/Warenklachten_vragen_formulier_v9

Op dit moment zijn er weinig onderzoeken gedaan naar hoogfrequent geluid. Wanneer je een gehoortest laat doen dan testen ze maar tot een toonhoogte van 8KHz. Zij beweren dat de tonen die daar boven zitten je niet nodig bent, voor de spraak. Een mens kan horen tot circa 20KHz. Deze toonhoogtes heb je wel degelijk nodig vind ik, als je muziek stuk doffer hoort is het niet meer een mooi geluid. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Mosquito, grappig dat je je aanmeldt hier voor deze toelichting, dank! Een vriend van me heeft waarschijnlijk Tinnitus en dat is echt niet tof nee. Ik hoop dat jouw passie over dit onderwerp niet ook voortkomt uit erg vervelende ervaringen zelf hebben?

Jammer dat we niks meer van de topicstarter hebben gehoord, ik ben wel benieuwd of het gelukt is dit vreedzaam met de buren op te lossen. Ik zou gek worden als ik de hele dag een piep zou moeten horen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Asti,

Helaas is dat wel het geval dat ik vervelende ervaringen heb met deze geluiden. Hogere tonen zijn schadelijker voor het gehoor. Het geluid bleef elke keer als ik er in terecht kwam doorgaan terwijl ik niet meer op die plek was. Omdat ik dagelijks aan deze geluiden werd blootgesteld bleef het geluid in je gehoor. Kattenverjagers geven doorgaans een harde volume af. Ik zag dat in de specificatie van het toestel staat dat het 140 decibel volume afgeeft. Dat is zo danig hard dat je gelijk gehoorbeschadiging krijgt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

140 DB????? Ik ben niet bekend met die dingen, maar ik zag die 140 staan en daar schrok ik van. Volgens mij is het bij een gemiddeld concert zo dat de max is bepaald op 103 db (gedurende 15 minuten achter elkaar)...klinkt als een omstreden apparaatje...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik begrijp sowieso niet dat mensen in de stress raken omdat er 's nachts een kat op hun bank ligt... gooi er een kleed over .. probleem opgelost en de kat kan ook lekker slapen  :sleep:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hierbij de specificatie. Ik heb dit toestel gekocht, daar staat een waarschuwing bij: Gebruik het niet in het bij zijn van speeltuin, kinderen, baby's en jong volwassenen.

Advertentie met 140dB aan attack waves en het bestrijkt een oppervlakte van 1500m2! En hemelsbreed is het 39 meter bereik. Canadees onderzoek geeft aan dat mensen al gehoorklachten krijgen bij 75dB. 

http://postimg.org/image/wxszbqzj7/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat jullie denk ik even vergeten is het om de andere kant van het verhaal te kunnen begrijpen.

Ik ben een echte kattenliefhebber, maar de laatste 2 maanden is dat volledig omgeslagen.

Voor het eerst heb ik een tuin en ik steek daar veel tijd en geld in om dat mooi te krijgen.

Ik heb werkelijk de afgelopen 8 weken niks anders geroken dan kattestront in de tuin.

Op het laatst ook in het huis en zelfs in mijn auto stonk het ernaar omdat ik dat naar binnen liep enz.

Ja heel leuk voor de katten een schone zandbak van 20 m3, maar voor mij zeker niet.

Er lopen er hier minimaal 6 rond van de buren….

Nu ik de tuin eindelijk dicht heb, schijten ze "alleen" nog maar in mijn nieuw aangelegde perk iedere nacht.

6 stinkende drollen per dag moet ik er uit vissen, leuk he voor iemand ANDERS zijn beest!

Ik val niemand lastig en alles moet maar kunnen, maar ik heb hier echt veel last en ergernis van.

Waarom moet ik mijn tuin aanpassen met katteverjagers, schrikdraad, koffieprut en weet ik wat?

Als ik bij de buren voor de deur schijt is het zeker anders….

Ik heb ook zo'n ultrasoon ding gekocht en ik hoop dat het gaat werken (weer kosten).

Als dat niet werkt ga ik steeds een stapje hoger tot er iets wel werkt...

Mocht daar iemand last van hebben is dat jammer, ik heb ook veel last en daar interesseert

zich ook niemand voor blijkbaar.

Als mensen hun eigen beest binnen houden en daar laten schijten, kunnen andere mensen zelf kiezen wat ze

willen ruiken als ze in hun eigen tuin lopen, simpel toch?

Sorry voor jullie gevoelige oortjes, je weet nu waarom mensen het doen…..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, het zit je blijkbaar wel heel hoog als je je speciaal hiervoor op een KONIJNENforum gaat aanmelden om in een twee jaar oud topic je gal te spuwen? Wij hebben die katten toch niet in jouw tuin gezet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Dollie:

Zo, het zit je blijkbaar wel heel hoog als je je speciaal hiervoor op een KONIJNENforum gaat aanmelden om in een twee jaar oud topic je gal te spuwen? Wij hebben die katten toch niet in jouw tuin gezet?

:lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig hebben onze buren geen kattenverjagers. Ik snap beide kanten, mijn vader houd postduiven en heeft vroeger ook een kattenverjager gehad. Werkte helaas niet echt goed om de katten uit de tuin te houden. Op het moment is de hele tuin daar als een soort fort afgezet met gaas. 

Zelf heb ik altijd veel last van de piep die het geeft. Hier in het dorp zijn er verschillende mensen met zo'n ding in de voortuin, en als wij de honden uitlaten en dus over de stoep (zelfs de stoep aan de overkant van de straat waar de kattenverjager staat) gaat dat ding af. Gelukkig heb je dan de optie om snel door te lopen, maar ik kan mij voorstellen dat mens en dier niet blij is met zo'n ding in de buurt van je huis. Ik snap dat katten in de tuin frustrerend kunnen zijn, maar er zijn meer opties om ze uit de tuin te houden dan alleen zo'n ding.

Jammer dat er niet beter onderzoek is gedaan voor zo'n product op de markt komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de meeste mensen die een kattenverjager aanschaffen zelf geen katten hebben, maar van tuinieren houden, van een vijver vol vissen of van vogeltjes... ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoel dat mensen een huisdier aanschaffen en deze blijkbaar niet zelf de ruimte kunnen bieden die het nodig heeft. Zij laten hun huisdier vervolgens zonder toezicht door de hele buurt struinen met alle gevolgen van dien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hier de laatste week ook iedere nacht last gehad van een kat in de tuin. Erg vervelend omdat de konijnen er van van de rel gaan en ik 2 oudjes heb die niet zoveel drukte moeten hebben vind ik. Ze staan helemaal stijf paraat om hun ren te beschermen. En ik vind dat ze gewoon zorgeloos moeten kunnen genieten van hun oude dag. 

De kat die hier nu komt is een nieuwe, de "oude"  katten uit de buurt lopen keurig om de tuin heen, maar deze was vrij hardleers. Aangezien ik dus zelfs konijnen heb is zo'n piep apparaat geen optie vind ik, plus ik hoor die toon zelf ook. Ik mocht het hondje van mijn zusje wel even lenen haha maar dan is de hele buurt wakker vrees ik. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben zelf 3 katten, maar dat zijn huiskatten. Toch hebben wij nauwelijks last van katten in de tuin. Hoewel onze honden prima met onze eigen katten kunnen, wordt elke buurkat als indringer gezien. Er zijn er heel wat verticaal de schutting op gevlogen, die niet wisten hoe snel ze de tuin uit moesten komen. Nu is het lekker rustig met katten in de tuin. Werkt beter dan een kattenverjager dus, een hond ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben ook veel katten in de tuin en Mylo slaat compleet op tilt. Die is zo bang voor ze en gaat vervolgens uren in zn eentje in het nachthok liggen. 

Maarja ik kan er weinig aan doen, we hadden vroeger zelf ook katten. Vind het ook zielig als katten alleen in huis zitten zoals bij mn vriend in de flat. 

Die krijgt later wss een catio

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dollie verjaagt de buurtkat hier ook, zie m nooit meer in de tuin. Ideaal tegen de poep op mn kunstgras want dat heb ik hier nog niet gezien dit jaar en vorig jaar kon ik steeds opruimen zo vies!!

WIj krijgen straks ook kittens maar die blijven binnen, niemand heeft er last van en ik vind dat veel gezelliger ook nog.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites