Ga naar inhoud

Ex-ram probeert te dekken


Nvy

Aanbevolen berichten

Voor de verandering maar weer eens een vraag over Sid  :wink2: .


 


Sid is een niet altijd even rustig konijn, vermoedelijk omdat hij angstig is (mogelijk door zijn nier- en hartproblemen) en hij zijn territorium probeert te verdedigen.


Onze konijnen lopen vrij rond en zitten nu sinds een maand in een andere ruimte omdat deze beter te luchten is en ik (met hooikoorts) hier minder hoef te zijn. Sindsdien rijdt Sid vaker op Lola, maar we dachten dat dit vooral te maken had met het wennen aan een nieuwe ruimte.


 


Deze week viel in een keer op dat hij in plaats van knullig rijden (eerst op haar kop, dan omdraaien en het nog maar een tijdje op haar billen proberen ;)) nu gericht rijdt, knort, en eraf valt. Omdat bij mij een aantal belletjes gingen rinkelen heb ik Lola daarna bestudeerd en Sid laat een vloeistof op haar onderrug achter (het richten blijft dus een beetje knullig :P).


 


Ik weet dat in het voorjaar ook bij gecastreerde dieren hormonen mee kunnen spelen, maar begin nu toch te twijfelen. Is dit nog steeds normaal of moeten we door de combinatie hiervan met Sids territoriale gedrag toch aan een hormoonprobleem denken? Onze dames zijn overigens ook allebei al ruim een jaar gecastreerd, terwijl Sid zelf vroeg gecastreerd is (dus met 12 weken, wat bijna twee jaar geleden is) en met castratienaden bij ons kwam.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reactie Christa!


 


Ik bedoel inderdaad de castratiehechtingen (er was gisteravond blijkbaar wat Duits in mijn Nederlands gekropen  :sarcastic: ).


 


Het is dus ook normaal dat Sid erafvalt als na een geslaagde dekpoging en Lola nu een paar dagen af en toe een natte vlek onder op haar rug heeft?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sproeien doen ze met geurklieren toch, niet met hun erhm, voortplantingsorganen? Ik dacht dat bij castratie de prostaat wel gewoon aanwezig blijft en dus ook het zaadvocht.


 


Wat er uit komt bij een mannelijk orgasme (het sperma) zijn zaadcellen en zaadvocht. Zaadcellen worden gemaakt in de testikels/ballen (die dus weg zijn of waar de verbinding naartoe is afgesloten). Zaadvocht wordt deels in de testikels gemaakt, maar ook in de prostaat. Als een mannelijk dier ejaculeert dan komt er dus wel gewoon nog wat uit, ondanks castratie. Alleen kan hiermee niks worden bevrucht omdat het dus geen zaadcellen meer bevat.


 


De natte rug lijkt mij dus niet te komen van sproeien (dit gaat naar achter ook toch?), maar gewoon omdat hij.. ehm tja, klaarkomt :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, uiting van dominantie? Met happy ending?

:mdr:

 

Het lijkt mij ook dat het vocht het resultaat is van ejaculatie (Lola droog, Sid springt erop, knort, valt eraf, Lola nat), maar net als Lonja vraag ik me dus af of dit nog 'hoort' bij een ex-ram.

Van wat ik verder op internet tegen ben gekomen heeft Sid het materiaal om het nog te doen, maar zou hij het niet meer moeten willen doordat door de castratie zijn testosteronniveau heel laag zou moeten zijn. De bronnen die ik tegenkwam gaven aan dat bij gecastreerde konijnen een kans van minder dan een procent is dat ze zo fanatiek zijn dat ze echt willen dekken.

 

Maar omdat de praktijk soms anders is dan onderzoeksresultaten dus mijn vraag of iemand dit herkend als normaal lentegedrag voor een ex-ram  :neutral: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken t niet. Het is dat je zelf zegt dat je de hechtingen hebt zien zitten. Amders was mijn vraag echt geweest: weet je zeker dat hij gecastreerd is?

Theoretisch zijn na 8 weken de hormonen op een dusdanig laag peil dat je dit gedrag niet ziet. Wat mij dan weer brengt op de vraag: hoe komt t testosteronlevel dan zo hoog?

Misschien dat je dit aan de dierenarts kunt vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik jaaaaren geleden een gecastreerde heer had en hij heel eventjes bij een voedster zat (lang verhaal) reed hij ook flink. Ze kenden elkaar net dus geen idee of het lust was of een bepaling van rangorde. Heb het hem na zijn castratie nog een of twee keer op een kussen zien doen ook.


 


Ik vraag me af of het niet een soort gewenning is. Misschien reed hij een keer uit dominantie, kreeg een orgasme en nu is 'rijden' gelinkt aan 'lekker' ofzo? Net zo goed als konijnen leren dat ze wat lekkers krijgen als ze de biksjes horen bij wijze van spreken. Aangeleerd gedrag.


 


Geen idee.. even aankijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag voor de zekerheid de DA gebeld die bevestigde dat ex-rammen nog kunnen dekken ook als het geen resultaat heeft.


 


Hij zei verder dat Sid een konijn lijkt dat ondanks castratie behoorlijk hormonaal is, en dat het aan ons is om te kijken in hoeverre wij (en vooral Lola) er last van hebben. Mocht het echt extreem worden is eventueel hormoontherapie mogelijk.


 


Om nog even verder te speculeren over het hoe en waarom (waar ik het met de DA trouwens nog niet over heb gehad): ik heb ook ergens gelezen dat bij sommige vroeggecastreerde rammen de bijnieren het lage hormoongehalte gaan compenseren door testosteron te produceren. Hoe dan ook, na onze ervaringen met Sid geloof ik niet meer dat vroeggecastreerde rammen altijd veel rustiger zijn dan rammen die later gecastreerd zijn omdat hun lichaam nooit met seksuele hormonen te maken krijgt :s .


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maximus was ook gecastreerd en deed dat ook. Dan wel niet op een ander konijn, maar die had een pluchen bal van de Ikea waar hij eerst mee voetbalde, en later de beste (te goede) maatjes mee was... En als je een knuffel onbeheerd achterliet kon je er donder op tegen zeggen dat het raak was... 


 


K lees dus even mee, want ik vroeg me dus ook af of er iets mis was gegaan bij de castratie dat hij nog zo'n voorplantingsdrift had (zomer, winter, maakte hem overigens niet uit hoor..)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dit even doorlezen: http://www.rabbit.org/journal/4-10/sexhormones.html 


Volgens mij stond het verhaal van Marshall nog ergens uitgebreider beschreven maar ik kan het zo gauw niet vinden. 


 


Overigens is het logisch dat vroeg gecastreerde rammen niet ALTIJD rustiger zijn, ik denk dat je dat sowieso niet kan stellen en ik heb zelf die ervaring ook niet, maar los daarvan kun je eigenlijk nergens over zeggen dat het ALTIJD bij alles in elk geval en elke situatie zo is natuurlijk. Je hebt altijd uitzonderingen en Sid kan daar best een voorbeeld van zijn. Sowieso is dit (gelukkig) vrij uitzonderlijk, of het nu om vroeg, normaal of laat gecastreerde rammen gaat. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor de link Dollie, dat komt inderdaad aardig overeen met wat ik tot nu toe heb gelezen.


 


Het was niet mijn bedoeling om te generaliseren ten nadele van vroegcastratie, het was meer bedoeld tegen de generalisatie van de voordelen van vroegcastratie. In Oostenrijk, maar ook in het algemeen op Duitstalige sites en forums wordt op dit moment vroegcastratie aangeprezen alsof het dé oplossing voor alle mogelijke konijnenproblemen is. Er wordt daarbij vaak gezegd dat er geen nadelen aan verbonden zijn. Ik snap best dat Sid een uitzondering zal zijn en dat de meeste gecastreerde konijnen geen hormoonbommetjes zijn. Ik word er alleen een beetje moe van dat vroegcastratie hier als een wondermiddel wordt gezien.


 


Christa, de DA raadde het op dit moment ook niet aan, en gaf aan dat het behoorlijke bijwerkingen heeft. De enige situatie waarin wij ons voor kunnen stellen de voor- en nadelen toch nog eens met de DA te bespreken is als Sids gedrag zo extreem zou worden dat ons trio uit elkaar zou vallen en we drie konijnen alleen zouden hebben (de dames samen zonder heer gaat niet en omdat de oorzaak van de nierproblemen niet duidelijk is wordt ons afgeraden er andere konijnen bij te zetten). Maar goed, zo ver is het absoluut niet, en het lijkt er op dit moment ook niet op dat het zo ver gaat komen - zoals je zegt, het blijven knijnen en als Sid klaar met haar is gebruikt Lola hem gewoon weer als kussen  :wink2: .


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .