Ga naar inhoud

Slecht lopen


Levtrix

Aanbevolen berichten

Het is mij zaterdagavond opgevallen dat mijn 4 jaar oude Groot Lotharinger voedster opeens heel erg slecht loopt... Haar achterste valt al bijna om naar een kant met lopen. Mijn vermoeden gaat toch meer uit dat door haar sore hocks ze een van haar achterpoten op een verkeerde manier belast heeft ondanks de behandeling er tegen. Natuurlijk hou ik ook de mogelijkheid EC in mijn hoofd.


Ondanks ik wist dat het niet goed ging komen die zaterdagavond, dacht ik ergens optimistisch. 


Mijn gevoel zegt gelijk dat er een kans bestaat dat ik haar zal moeten laten inslapen. Vooral als ik kijk dat ze sinds zaterdagavond zich heel slecht kan verzorgen aan de achterkant. 


 


Ik heb al zo geregeld dat ik vandaag op tijd richting de dierenarts kan gaan om dan als een van de eersten daar te zijn als het spreekuur om 17:00 begint. Ik ben dan benieuwd wat de dierenarts hierover denkt en wat haar mening is.


 


Maar toch ben ik aan het twijfelen.. Mocht er een keuze zijn dat ik haar kan helpen, is dit wel reëel? Voor een groot konijnenras is 4 jaar al vrij oud. Moet ik haar op haar oude dag wel gaan vervelen hiermee? Ik weet dat ze hier totaal niet van houdt. Maar stiekem hoop je toch op iets wat je kan verhelpen...


Tot nu toe neig ik meer richting om haar dan in te laten slapen. Vooral omdat ik denk dat deze situatie toch ook geen pretje voor haar moet zijn.


 


Het blijft moeilijk om een keuze te maken hierover helaas. Ik wil toch de beste keuze maken voor haar.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst even afwachten wat de diagnose is, voordat je je helemaal gek maakt met mogelijke scenario's. Sore hocks en EC zijn allebei te behandelen, en voor een konijn van 4 jaar zou ik dat zeker wel proberen. Je merkt vanzelf dan na een paar weken of het aanslaat of niet. Indien dat het geval is, kan ze evengoed nog een hele tijd mee. Als er iets anders zou zijn (veel pijn, verlamming, weet ik wat), kan je nog altijd met de dierenarts overleggen. Veel succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik best hoor, en het is ergens ook wel nuttig om voor jezelf te bepalen waar je de grens trekt. Persoonlijk zou ik voor een iets ouder konijn denk ik sowieso een behandeling met medicijnen wel proberen, een zware operatie waarschijnlijk niet. Maar ja, dat hangt toch telkens af van de specifieke situatie. Gelukkig weet je zo meteen meer, hopelijk heeft je nijn niet teveel pijn en krijg je haar er weer bovenop!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er een grote kans is dat het beter gaat met medicijnen, dan ben ik best bereid om het te proberen. Mocht die kans vrij klein zijn, dan zegt mijn gevoel dat het beter is om haar te laten gaan. Dit is misschien niet de keuze die iedereen zou maken in deze situatie, maar dit is voor mij persoonlijk de grens.


Ik ben het volledig met je eens dat het afhangt van de situatie.


Hopelijk brengt de dierenarts goed nieuws.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik behandeling altijd proberen.


Ook een operatie. wat is het ergste dat kan gebeuren? Als je niets doet wordt een konijn niet vanzelf beter.


 


Ik vind het fijn om alles geprobeerd te hebben, en heb liever dat een beestje op de operatietafel sterft dan dat ik het 'preventief' laat inslapen...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de dierenarts heeft ze een kneuzing in de rug. Hoe ze dit voor elkaar heeft gekregen is een raadsel. Maar met een verkeerde sprong kan het al gebeurd zijn. Natuurlijk ben ik blij dat het een kneuzing is.


Ze heeft daar een injectie met pijnstilling gekregen en ik heb pijnstillers mee naar huis gekregen. Ze moet nu dagelijks medicatie toegediend krijgen. Ook is het welbekende advies van hokrust mee gegeven. In principe zou het nu langzaam aan moeten verbeteren.


Verder zei de dierenarts nog nadrukkelijk dat ik haar moet gaan helpen met het verzorgen van haar achterkant door het te wassen. Zelf bood ik aan om preventief anti myasis van Beaphar te gaan gebruiken. De dierenarts vond dit een goed idee.


 


Ik had de dierenarts ook gevraagd hoe ik het zou moeten oplossen omtrent de hokrust van de dame. Ze zit samen met een gecastreerde ram in een hok. De dierenarts raadde ze aan om ze te scheiden in verband met dat de ram alsnog op haar rug kan springen om te rijden. 


Maar nu is mijn vraag : Is het tijdelijk scheiden van een koppel door medische oorzaak aan te raden? Ik weet dat mijn ram een nogal actief konijn is die erg gesteld is op zijn ruimte.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat moet dat moet. Je wilt niet hebben dat er nu klappen op de rug komen en straks voorgoed schade. Ook duurt zo'n genezing dan alleen maar langer.

Het is helemaal niet leuk maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden denk ik altijd maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk Lonja. Dan wordt het maar een tijdje gescheiden leven. Gelukkig heb ik nog ruimte over om haar voor een tijdje apart te zetten van de ram. Die ruimte heb ik gelukkig op dit moment net klaargemaakt. Ik ga me zo maar eens begeven om haar achterkant te wassen. Nadat ze goed droog gemaakt is, gaat ze richting het kleinere hok gescheiden van haar vent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan ben je ook weer fris en schoon ;)

Ik heb nog wel een tip; probeer iedere dag toch heel even haar even een metertje of 2 te laten lopen om de voortgang te kunnen zien.

Ik heb zelf een konijn wat ook een weekje hokrust moest ivm een zenuwbeschadiging aan de voorpoot. Ik heb haar braaf een week in die kooi gehouden maar had op een gegeven moment het idee dat het eigenlijk slechter werd, dat ze wankeler werd, maar daar heb je natuurlijk slecht zicht op zo.

Toen ik haar na 5 dagen toch maar eens liet lopen bleek het bar slecht te zijn. Ik weet nog steeds niet wat ze heeft en ben aan het behandelen tegen EC.

Ik wil je niet bang maken hoor, maar ik denk achteraf: had ik haar maar iedere dag even uit die kooi gelaten zodat ik beter (eerder) had kunnen zien hoe het ging. En als het vooruit gaat is dat ook fijn om te weten natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja dat zeker!


Bedankt voor de tip Lonja! Zal hem proberen te onthouden.


 


Ik zit wel nog met een vraag. Hoe zit het nou met die anti myasis spray als je je konijn om de aantal dagen moet wassen? Ik neem aan dat het de werking kan verslechteren omdat je het verdund met water. Heb dit helaas nergens op de verpakking uit kunnen halen hoe het nou precies zit in combinatie met water.


 


Edit: Las zonet op de site van Beaphar zelf dat baden de werking wel degelijk kan verminderen en dus vaker aanbrengen vereist. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine update over mijn dame:


Vanmorgen had ik haar heel even maximaal 2 meter laten lopen. Het zag er stabieler uit dan afgelopen maandag. Ook heb ik haar van de week al betrapt met het wassen van haar rechter achterpoot in een houding wat maandag niet eens zou lukken. Zo te zien gaat het met hokrust en pijnstillers langzamerhand beter. Hopelijk blijft het beetje bij beetje vooruit gaan.  :)


Haar man mist haar af en toe stiekem toch wel een beetje. Maar als het zo doorgaat krijgt hij binnenkort zijn dame weer terug.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .