Ga naar inhoud

Nierproblemen bij konijn?


Laura020

Aanbevolen berichten

Mijn Sam is nogal een zorgenkindje, schreef kiesje, kapotte pootjes, gas/verstopping, blaasproblemen...

Nu heeft hij nog geen 2 weken geleden een kuurtje voor een blaasontsteking gehad, ook was toen zijn ph waarde te hoog. Hij moest meer drinken, groen etc. Ik had zijn urine laten nakijken omdat hij ineens niet meer zindelijk was, plasje naast kleedjes in de huiskamer. Na de kuur de urine laten nakijken, leek wel water zo helder en het was een grote plas. Geen onstekingscellen meer te zien.

Nu plaste hij vandaag weer een mega plas naast zijn kleedje. Dus maar weer weggebracht. Precieze uitslag belt de dierenarts morgen over, die kent hem goed maar de assistente benoemde wel dat er wat ontstekingscellen inzaten maar niet veel. Een andere da kijkt het nog na onder de microscoop.

Assistente benoemde wel er er weinig in zijn urine zit. Water is 1000 en nu had hij 1009 en vorige keer 1004, blijkt te laag te zijn, mogelijk dus een nierprobleem. Waarschijnlijk wordt het bloed prikken om de nieuwwaarde de controleren maar ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met konijnen met vergelijkbare problemen.

De laatste dagen lijkt hij ineens meer te drinken maar het kan ook zijn dat een kat mee drinkt omdat ik meer thuis ben en de ren dan open staat.. Vorige week had Sam van het ene op het andere moment een licht scheef kopje, dacht gelijk aan EC, het was toen al bijna 12 uur dus besloot de volgende morgen weer te kijken en was er niks meer te zien...had een rotnacht achter de rug maar goed..

Hij eet gelukkig verder nog goed en is levendig.

post-26569-0-38760700-1400681222_thumb.j

Meneer op zijn troon. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ec behandelen is verstandig.

Als dit niet werkt zou je de nieren op een rontgenfoto kunnen laten zetten.

Heb dit ook gedaan bij Vos(ook eerst behandeld met Panacur) en die bleek een niersteen te hebben.

Zij dronk gemiddeld een halve liter per dag weg... En heel veel plasjes overal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is eind vorig jaar of begin dit jaar een echo en foto gemaakt van zijn blaas omdat ze wat voelde erin. Het was geen steen, wat wel was de vraag, dit was later ook weer verdwenen... Als dit niet helpt had de da het over een punctie en op kweek laten zetten, dacht ik. Ik neem aan dat nieren dan ook zichtbaar zijn bij echo en foto, bij de echo is zijn hele buik nagelopen, maar ik ga het onthouden, bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat lekker, vanmorgen at hij maar een paar brokjes...duurde ook even voordat hij er op af kwam. Hij krijgt nu geen pijnstillers maar kan het van de pijn komen rondom blaas, nieren (terwijl hij eerder wel at) of moet ik aan iets anders denken...misschien weer zijn kiesje ondanks het nog niet zo lang geleden is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even met de dierenarts overleggen. Of je bij nierproblemen zomaar pijnstilling mag geven vraag ik me af. Kiezen kunnen we hier natuurlijk niet zien. En je kunt beter zaterdag ochtend naar de dierenarts gaan dan zondag of ergens de komende nachten. Ik zou zelf even naar de dierenarts willen in dit geval.

Beterschap!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb even overlegd met de da, ik mocht metacam geven en hij staat maandag op het programma voor zijn gebit. Hij eet wel paardensla en selderij, alle zachte dingen dus. Gister liet hij in eerste instantie ook al zijn wortel liggen. Helaas een bekend probleem.

Woensdag gaan we ook een lang weekend weg en vind het dan prettig dat hij daarvoor behandeld is. Vorige keer toen hij gas/verstopping had was het echt een zielig poppetje dat is hij nu gelukkig niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hoi


 


Ik weet precies wat je doormaakt. Ik heb ook een konijn met nierproblemen.


Goed dat er aan EC wordt gedacht. Alleen is de vraag.... Zijn de nierproblemen een oorzaak of gevolg van de EC? Het lijkt me zo ie zo verstandig om een behandeling te gaan starten met Panacur voor de EC.


Mijn konijn heeft nierspoelingen gekregen via een infuus. Ik heb dit zelf thuis mogen doen i.v.m. dat ik verpleegkundige ben, maar het kan zijn dat ze je konijn daar dus voor opnemen. Mijn Zoey kreeg een infuus en ik moest daar 500ml vocht toedienen in 3 dagen .  Dit is speciaal infusievloeistof. Daarnaast kreeg zij ook pijnstilling .Ik heb haar er bovenop weten te krijgen. Ze is 700 gram aangekomen (ze was broodmager). En ze doet het super. Wel krijgt zij nog dagelijks haar panacur ivm er voor zorgt dat haar bibs droog blijft. Zodra ik een paar dagen stop met de panacur krijgt ze weer natte billen en urinebrand.  Zoey haar urine blijft heel erg helder en ze blijft veel drinken. Dit heb ik geaccepteerd. Ze geniet nog volop van het konijn zijn met haar vriendje Boris.


 


Suc6 en beterschap met je nijn!


 


groetjes Solange


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister zijn er 3 haakjes verwijderd, het is allemaal goed gegaan en thuis at hij al weer groen gister eind van de middag. Eet nu gelukkig goed.

Bedankt voor je reactie Solange! Ik denk dat als het inderdaad EC is, het een gevolg is. Hij heeft 1 maal licht urine brand gehad verder niet meer. Dit was eind vorig jaar. Laatste dagen drinkt hij niet meer zoveel, lijkt bij vlagen. Gelukkig is Sam niet te mager. Hij is goed op gewicht. Nu heeft hij ook weer normale hoeveelheid urine en het ziet er normaal uit voor een konijn. We zullen afwachten hoe de medicijnen tegen de EC aan slaan. Het kuurtje voor de ontsteking is bijna voorbij. Hij plast in ieder geval weer in zijn hok en niet meer op/naast zijn kussentjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We doen weer een stapje terug.... :-(

Vanmiddag naar de da dan gaan ze urine prikken en op kweek zetten. Hij plast weer op rare plekken en laat beetjes urine lopen. Na twee kuren kijken welke hij moet krijgen.. Gelukkig doet hij het verder nog goed, in de zin van eten en levendig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitslag van de kweek is binnen, er zitten geen bacteriën in. Da denkt toch aan een neurologisch problemen waarschijnlijk door EC. Dat hij misschien te laat door krijgt dat hij moet plassen oid. We houden hem gewoon in de gaten en anders weer een ritje da. Hij zit goed in zijn vel, maakt binky's dus als mijn andere konijnen verhuizen naar het nieuwe buitenhok kan Sam ook een dame gaan uitzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .