Spring naar bijdragen
moonderus

Jong vogeltje...

Recommended Posts

Hoop dat ik hier goed zit

Hooi iedereen.

Ik heb net een klein vogeltje af gepakt van mijn 1 jarige poes. Het is een klein koolmeesje, ik vermoed dat ze nog niet lang geleden is uitgevlogen. Het diertje is niet gewond oid. Ik heb haar nu in een dichte hamster kooi zitten(zonder tralies dus) met zaagsel onderin. Is dit goed? En wat kan ik verder doen?

Xx

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het beestje niks mankeert zou ik hem gewoon meteen vrijgelaten hebben.. In zo'n dichte bak beleeft hij/zij vast veel stress aangezien het een wild vogeltje is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ze vol in de veertjes zitten en eruit zien als een kleine bal fluffy koolmees, dan is het waarschijnlijk al een uitvlieger. Ze krijgen nog wel eens wat te eten van mams en paps, maar moeten zelf ook gaan leren te 'zoeken'. Je kan een bordje water neerzetten (het simuleren van een plas water), en koolmezen zijn voornamelijk zadeneters: vogelzaadmix, pinda's (pas op, écht jonge vogeltjes kunnen hierop stikken) en zonnebloempitten en morgen vroeg de kooi buiten zetten. Als het beestje oud genoeg is en niets mankeert zal het (met wat opstartproblemen) ervandoor gaan ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze is al redelijk volwassen. Heeft nog wat dons op de buik maar heb haar zien vliegen. Is het normaal dat de pootjes nogal slap zijn? En stel ik zet een bakje met vogelzaad neer dat kan dan gewoon?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ps dit is een pimpelmees

Ik weet dat met dat maskertje aan zijn gezicht

In een nestkast bij mijn huis zaten koolmezen die zijn anders hoor

Ps geef rupsen of meelwormen ofzo

Geef ze ook een badje

Ps dit is een jonge pimpelmeespost-18984-0-30177400-1400526926_thumb.j

En dit is een jonge koolmeespost-18984-0-76696200-1400526948_thumb.j

Een koolmees kan je ook herkennen aan de streep aan zijn buik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat haar moeite doen voor haar eten

Verstop het een beetje

Maar ze moet het kunnen vinden he

Verstop het hoog dat ze moet vliegen en ook onder het zaagsel dat ze moet zoeken bakje water

En zeker een bad

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vaak maken de ouders voldoende lawaai om te bepalen waar het jong vandaan komt. Wij zetten de jongen als het kan terug in de buurt van de ouders (en houden de katten een uur binnen). Vaak zien we dan dat de ouders de zorg weer oppakken, lukt dat niet dan brengen we ze naar de vogelopvang.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh oke sorry ben niet heel goed met vogels. Ik heb m nog in de hamsterkooi in de schuur zitten dus kan m niet laten vliegen. Ik zal een bakje neerzetten met water. Ik ben alleen bezorgd om haar pootjes omdat ie die niet belast.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Myrna helaas heb ik niks gehoord en gevonden. Ik ben nogal dom geweest om het jong in mijn handen te houden :s dus denk zowiezo niet dat de ouders het mog terug nemen mocht ik ze vinden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Myrna heb ik net opgezocht maar die blijkt gestopt te zijn ( vogelopvang.com ) het is in de buurt van eindhoven. Mischien dat een van jullie iets weet?

Jojo124 dat wil ik wel maar mijn moeder niet. Aangezien het maar voor een dag ofzo is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan de dierenambulance bellen. Normaal als een vogel gepakt is door een kat krijgt deze altijd antibiotica (in kattentanden zitten veel bacteriën).

Gewoon met rust laten vannacht en eventueel vanavond of morgenvroeg eventjes bellen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anders kan je wel een hok maken he een beetje draad enzo of koop na deze pimpelmees een ander vogeltje dan mag dat misschien wel he die vogelkooi

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan de pootjes is niks te zien. Hangen er gewoon slap bij en vogeltje geeft geen teken van gevoel als ik ze aanraak of beweeg. De kooi is een ferplast mary

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er geen vogelopvang in de buurt zit kun je het beste, zoals Laptopmuis al aangeeft, de dierenambulance bellen. Hoe goed je het ook bedoelt, als je niet weet waar je mee bezig bent dan doe je helaas vaak meer kwaad dan goed. Je kunt het beter over laten aan professionals, zij kunnen de situatie goed beoordelen en het dier helpen als het medische zorg nodig heeft. Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie hulp allemaal. Helaas is het vogeltje overleden. Ik vermoed dat ie gewoon te gestrest was. Ook was er iets met de ppotjes waardoor ze het zowiezo niet had overleefd

Nogmaals bedankt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .