Ga naar inhoud

Agressief pleegkonijn Roosje


Syrabi

Aanbevolen berichten

Hai allemaal,


 


ik heb zojuist pleegkonijn Sunday omgeruild voor Roosje. Sunday is weer zo goed als normaal konijn geworden en ze kan weer terug naar de opvang voor een permanent nieuw verblijf.


 


Roosje is een dame van een kilo of 2 met een heleboel haar. Een soort leeuwekop alleen nog wat erger. Teddy is het nog niet. Ze gromt en piept heel veel en valt bij het minste geringste naar je uit. Ook als ze in de kooi zit en je loopt er langs. Het is de bedoeling dat ik ervoor zorg dat Roosje dadelijk gewend raakt aan handen, zodat ze niet meer zo zal grommen en piepen en vooral niet meer zal bijten. De dame van de opvang zei dat ze niet echt beet, maar dat doet ze dus wel. Ik had een papiertje in mijn hand en daar mist nu een hele hap uit. Ik ben blij dat het mijn hand niet was...


 


Op dit moment eet ze lekker hooi en biks en zit ze braaf op haar toilet voor de behoefte. Dat is allemaal in orde. Drinken moet nog.


Over een dag of drie moet ik haar wel even borstelen, want dat heeft de vacht wel nodig.


 


Is er iemand met ervaring betreffende agressieve konijnen?


Roosje is niet gecastreerd, maar het is geen hormonenkwetstie, volgens de opvang. Ik weet niet hoe ze reageert op andere konijnen, maar ik ben niet van plan om haar kennis te laten maken met mijn eigen konijnen.


 


Waar kan ik het beste beginnen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou benieuwd zijn wat ze doet als dit gedrag geen gevolgen heeft. Ze zal nu gewend zijn dat ze zo mensen kan wegjagen. Wat als je een (oven)handschoen aantrekt en zo rustig je hand in haar hok stopt? Ze zal het bevechten, maar wat als dat geen effect heeft? Ik zou wachten totdat ze opgeeft en een tijdje rustig is en dan wat lekkers geven.

Ze heeft wel de ruimte nu? Het is geen pure hoknijd uit frustratie? Ze moet haar energie wel kwijt kunnen natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is ook dat "hun ervaring: Ik bijt, dus mens gaat weg" kan zorgen dat sommige konijnen (en honden, katten, paarden etc) compleet onhandelbaar worden. Vertrouwen kweken en zorgen dat je niet gebeten kan worden (dikke ovenwanten inderdaad, met de nadruk op dik) en vooral niet je hand terugtrekken, zelfs niet een klein beetje als ze uitvalt. Claim je ruimte en geef ze de ruimte om jou te ontwijken als ze even moeten verwerken dat ze je niet weg kunnen laten jagen. Succes in ieder geval! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede adviezen tot zo ver :) Ik zal morgen aan de slag met de ovenwanten. Ik laat haar nu even lekker bijkomen. Ze zit op dit moment in een kleine kooi in de huiskamer. Puur even om te kijken of ze eet en drinkt. Morgen gaat ze naar buiten met kooi en al en dan een ren eromheen. Dan heeft ze de ruimte. En dan zal ik haar buiten eens met ovenhandschoenen en andijvie verwennen. Ik hou jullie op de hoogte :)


 


EDIT: ze was bij haar vorige baasjes ook al agressief. Die deden haar naar de hondentrimmer en daar durfden ze haar ook niet meer te borstelen. Het heeft niet echt met hoknijd te maken heb ik het idee, maar we zullen het morgen zien.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je eerst het idee van agressie moet loslaten.


Dit arme dier heeft waarschijnlijk weinig begrip gehad in haar leven. Ik durf te wedden dat ze altijd alleen in een te klein hok heeft gezeten. En dan moet je ook nog telkens opgepakt worden en gekamd. Welk konijn voelt zich daar niet ellendig bij?!


 


Ik zou haar echt veel ruimte proberen te geven. Een vriendje wordt natuurlijk lastig. Voorlopig niet kammen, maar gewoon met rust laten. Als ze knopen krijgt, knip je die er maar uit. Ze moet eerst aan mensen wennen. En leren dat die niet eng zijn. Laat je niet verleiden toch telkens weer te gaan oppakken en kammen, onder het motto dat ze het moet leren.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Agressie komt naast homonen ook vaak voort uit angst. En dan beloon je dat gedrag idd door je hand weg te trekken. Ik zou rustig voor de kooi gaan zitten met beschermende kleding/handschoenen zodat bijten niet zeer doet. Gewoon rustig zitten en tegen haar praten. Eerst misschien nog met de kooi dicht. En niks forceren. Toenadering vanuit haar laten komen. Lokken met wat lekkers.

voor het borstelen kan ik je een dikke trui adviseren en vol houden.

En heeft ze ook iets om in te schuilen? Een plekje waar ze zich veilig kan voelen? Als haar kooi te klein is voor een huisje of die heb je niet, kun je ook de helft bedekken met een handdoek. Een kooi is natuurlijk best heel erg open voor een prooidier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou idd ook met ovenhandschoenen gaan zitten en als dat lukt met die ondingen: lekkere dingetjes uit de hand voeren. Ik denk dat het angst is. Een kat in het nauw gaat ook het gevecht aan zeg maar. Ze moet eerst leren dat handen niet eng zijn maar ze is wss veel opgepakt en altijd in negatieve zin (borstelen bv).

Misschien dat het met de grotere ren al wat beter gaat.

Succes! Lijkt me best belonend als ze over een tijdje wat meer vertrouwen in de mensheid heeft gekregen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht heeft ze nog even in haar kleine kooi gezeten, maar ik had vanochtend een dubbele panelenren in een hoek van de tuin gezet. m2 denk ik. Kooi met konijn en al erin gezet en hier heeft ze lekker binkies gemaakt. Ze heeft wel absoluut een hekel aan mensen, maar het is te doen. Toen ze buiten zat en mijn eigen drie konijnen naar buiten gingen, vlogen Bèta-caroteen en Ascorbine elkaar wel in de haren. Ja, er is toch een vreemd konijn bij. Maar het was ook heel snel weer afgelopen. Ze kunnen Roosje wel zien, maar net niet aanraken vanwege de dubbele ren. Ik heb geen zin in afgebeten neusjes enzo, maar ik wil wel dat ze allemaal de ruimte in de tuin hebben.


 


Bij het voeren heb ik de ovenhandschoen aangetrokken en daar daarmee geaaid. Ze valt je echt meteen aan en bijt dan flink in de handschoen, maar als je niet bang bent en gewoon meteen haar hoofdje wat naar beneden duwt en haar zachtjes aait, dan houdt het grommen en piepen gauw op. Als je daarna weer de arm weghaalt, valt ze je soms weer aan. Na enkele keren herhalen doet ze niets meer. Voor de rest laat ik haar zoveel mogelijk wennen.


Ik gaf haar gisteren nog biks uit mijn hand, maar ze wreef erover met haar kin en liep dan steeds weer weg. Beetje vreemd XD "Zeg, dit biksje is alvast van mij, maar ik eet het later op. Dan weet je dat vast. Ajuuuu."


 


To be continued.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom laat je haar niet eerst even met rust? Ik snap eigenlijk niet waarom je haar nu dwingt zich te laten aaien. Als je wilt dat ze minder bang wordt, lijkt dit me echt niet de manier. Ga bij haar zitten met iets lekkers, maar forceer niks. Ik denk eigenlijk dat je daar meer mee bereikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had niet heel veel keus, want het voerbakje staat in de kooi. Als ik mijn hand in de kooi steek, valt ze die met veel bloedvergieten aan. Dus om het voer bij te vullen, druk ik haar zachtjes weg en aai ik haar, waardoor ze rustig blijft. Dan kan ik met de andere hand het bakje vullen. Ik heb haar sinds gisteravond nu in totaal misschien een minuutje of drie lastig gevallen en meer niet. Maak je daar niet te veel zorgen over, want ik besef heus wel dat haar dat niet blij gaat maken ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het vooral angst is. Ze moet leren dat mensen(handen) leuk zijn, en niet eng en vervelend. Daarom zou ik haar zoveel mogelijk met rust laten, dus inderdaad niet kammen of verplicht aaien. En elke keer dat je naar haar toe gaat zou ik iets lekkers meenemen. Bijvoorbeeld een stukje fruit, groenten, rozijntje, etc. Dan gaat ze handen misschien associëren met iets lekkers.


 


Als ze straks niet meer zo bang is en uit je hand eet, zou ik pas beginnen met proberen te aaien.


Kan ze trouwens 's nachts ook in de ren?? Ik denk dat ruimte (en eigenlijk ook een maatje, maar daar moet ze nog even op wachten) nu heel belangrijk is om te voorkomen dat ze bijt uit frustratie door te weinig ruimte.


 


Heel veel succes! :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had niet heel veel keus, want het voerbakje staat in de kooi. Als ik mijn hand in de kooi steek, valt ze die met veel bloedvergieten aan. Dus om het voer bij te vullen, druk ik haar zachtjes weg en aai ik haar, waardoor ze rustig blijft. Dan kan ik met de andere hand het bakje vullen. Ik heb haar sinds gisteravond nu in totaal misschien een minuutje of drie lastig gevallen en meer niet. Maak je daar niet te veel zorgen over, want ik besef heus wel dat haar dat niet blij gaat maken ;)

Oke, dan heb ik niks gezegd. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een goede tip. Ik ga vanmiddag iets lekkers meenemen in mijn ovenhandschoen en kijken of ze het nu op wil eten of het gaat claimen met haar kin. Het zou in elk geval al leuk zijn als ze naar me toe komt zonder me pijn te willen doen.


Ik weet ook wel zeker dat het angst is hoor. Soms vraag ik me af wat mensen toch doen met konijnen. Wat bezielt ze toch..


 


'Snachts kan ze niet naar buiten in de ren, omdat er katten rondlopen en de ren niet afgedekt kan worden. Een maatje krijgt ze later wel, maar eerst is ze bij mij als pleegkonijn om ervoor te zorgen dat ze geplaatst kan worden. Dat ze dan even alleen moet zitten is dan niet anders. Investeren in een betere toekomst.


 


EDIT


Volgens de opvang konden de vorige eigenaars haar vachtverzorging niet aan. Die deden haar dus naar een hondentrimmer om de vacht te verzorgen, maar dat ging ook niet goed. Vandaar dat ze zo bijt altijd. Haar vorige baasjes hebben ook altijd snel snel het hok verschoond, eten gegeven en gauw weer weg. Want ze waren natuurlijk gewoon bang van haar. Om hun schuldgevoel te compenseren gaven ze haar alleen maar snoepjes en geen hooi of biks. Eenmaal bij de opvang liep ze gewoon leeg met diarree en zat haar hele buik eronder. De opvang heeft het voor elkaar gekregen dat ze biks eet en ook weer wat hooi. Haar ontlasting is nu in ieder geval in orde. Ze mag ook een blaadje witlof en een blaadje andijvie. Heel weinig iig.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine update:


Ik laat haar door mijn vriend met ovenwanten in de buitenren zetten, zodat ze niet bang wordt van mij, maar van hem :P Geen idee of dat werkt, maar we kunnen het proberen. Eenmaal in de ren is ze ook boos op alles wat in de buurt komt. Als je haar van bovenaf en een beetje van voren benaderd, dan is ze minder aggressief, dan dat je op gelijke hoogte of lager naar haar toe komt.


Ik heb nu twee dagen een tijdje bij haar in de ren gezeten. Ging ik lekker breien of een spelletje doen. Ze vond het maar niets dat ik daar zat, maar ze ging nu wel steeds dichter naar me toe.


Sochtends en savonds gaf ik haar brokjes uit mijn hand. Ik moet dan wel mijn hand hoog houden, anders maakt ze korte metten met mijn arm. Met veel gegrom en gepiep pakte ze dan een stukje biks uit de ovenhandschoen. De dag erna probeerde ik het zonder handschoen en dat ging ook. Ze gromde nog wel.


 


Gisteravond en vandaag was het heel leuk. Andijvie in stukjes gescheurd en die gegeven. Ze kwam echt naar me toegelopen en pakte dan heel voorzichtig een stukje uit mijn vingers. Heel lief en beleefd en helemaal geen gegrom.


Vanochtend kon ik haar ook 'per ongeluk' aanraken. Aaien doe ik niet, maar ik pak bijvoorbeeld iets wat dicht bij haar in de buurt ligt en dan raak ik haar aan. Ze loopt dan wel meteen weg, maar het is niet zo dat ze bij de eerste beweging aan haar haren, zich grommend omdraaid en uitvalt.


 


Ik moet zeggen dat dit me meevalt. De eerste dagen waren echt erg, maar ineens is er een omslag :)


  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ik lees zo over je eerste bericht heen.


Ik kan haar nu nog even niet in een hok met vaste ren zetten. Ze houdt niet van gladde vloeren en in de woonkamer ligt alleen hout en een duur tapijt. Ik wil perse niet dat daar op geplast wordt. Ook niet als ik er nog wat overheen leg.


 


We zitten nu buiten met een putje waar de blubber van een oude vijver ingegooid is. Door mij... Zucht. De rottende stank ruik je zelfs als je door de straat loopt... Dus voordat ik buiten een hoekje inricht onder het afdak, wil ik vanavond eerst die blubber met een schepje naar een vuilniszak verbannen. Ik kan de ren vanwege de onmogelijke vorm niet afdekken met een net, maar ze kan dan wel meer naar buiten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .