Ga naar inhoud

Hoeveel drinkt jullie konijn?!


spring

Aanbevolen berichten

Mijn 10 weken oude Teddy widder drinkt ongeveer 300 ml op een dag. Hij heeft een standaard drinkflesje van 320 ml en die is elke avond bijna op. (hij zit binnen)


Is dat normaal?


 


Het lijkt mij zoveel!


Hij heeft altijd zoveel gedronken. Ik heb niet de indruk dat hij pijn heeft, want hij is lekker actief en hij plast gewoon plasjes op zijn toiletje en af en toe nog in de huiskamer.


Urine is licht troebel zonder bloed, hij is ook helemaal schoon zonder urinebrand. Reden om naar een dierenarts te gaan of zijn er meerdere konijnen die zoveel drinken?


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel konijnen drinken kan erg wisselen. Het ene konijn heeft meer behoefte aan vocht dan een ander konijn. Wat ook mee kan spelen is het weer. Bij warm weer word er vaak meer gedronken. Ook hun eetpatroon kan van invloed zijn. Krijgen ze bijvoorbeeld veel natte groenten, dan word er vaak minder gedronken. Eten ze veel hooi en brokjes, dan word er vaak weer meer gedronken. Zolang ze geen zieke indruk maken, geen pijn lijken te hebben bij het plassen, netjes op hun toilet plassen, niet nat zijn van onderen, niet de hele dagen aan het drinken zijn en normale hoeveelheden plassen, maak ik mij niet zo snel zorgen. Ik heb 1 konijn gehad dat opvallend veel dronk en ook erg veel plaste. Hier gingen er soms op 1 dag wel 3 drinkbakken van 500 ml doorheen. Op den duur was hij ook echt nat van onderen. Uiteindelijk bleek hij suikerziekte te hebben in combinatie met een blaasontsteking, waar hij voor behandeld is. Vervolgens dronk en plaste hij lang zoveel niet meer. 300 ml vind ik persoonlijk klinken als een normale hoeveelheid. In mijn ogen is dat niet abnormaal veel. Gezien je konijntje het verder ook gewoon goed doet, zie ik dus geen reden tot zorg.


Link naar reactie
Delen op andere sites

ok..het verschilt dus best wel per dier..Dierenarts zei tegen mij dat wanneer hij 600 ml op een dag gaat drinken in een keer, dat dat verontrustend was.


Als hij altijd gewoon veel drinkt, dus constante hoeveelheid, is dat ok..


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Als ik dit zo allemaal lees dan drinken mijn nijnen wel heel weinig. Bij de groep van 6 hangt een fles van 320 ml, hier gaat per dag ongeveer 50 ml uit. Dus per konijn ongeveer 9 ml per dag.

M'n koppeltje drinken ook niet zo heel veel. Die drinken ook niet meer dan 10 ml per dag.

De nijnen krijgen hier wel drie keer per dag groenvoer, zijnde andijvie, witlof, wortel met loof, soms komkommer, broccoli en een stukje appel erbij. Ik denk dat ze dan door het groenvoer al het nodige aan vocht binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, hier wordt door een aantal nijnen ook meer gedronken dan door de andere. Vooral onze Teddy Widder drinkt best veel, misschien doet ze dat wel om die enorme bos irritante haren waar ze geen knal aan heeft, te kunnen verwerken in haar darmen, lijkt mij best een logische gedachte. :wink2:


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .