Spring naar bijdragen
bloemmie29

Napoleon - Franse Hangoor Ram

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben Bloemmie en ben sinds 2008 lid van het Bunnybunch forum. Ik heb toendertijd twee konijnen gekocht in de dierenwinkel (I know!). Twee hangoortjes, een ram en een voedster. Mr. K.O. Nijn en mevrouw K.A. Ninchen. Oftewel: Kootje en Kaatje.

Kootje al snel gecastreerd en samen hebben ze een hele tijd bij mij gewoond. Kootje is helaas eerder overleden en in februari is ook Kaatje overleden na 6 jaar.

Ik wilde mijn bakken, rennen en toebehoren wegdoen, maar op de een of andere manier kwam het hier niet van. Elke keer met groenten snijden mistte ik toch wat en toen besloot ik toch weer een nieuw konijn te nemen.

Ik heb besloten voor een Franse Hangoor vanwege het lieve karakter. Ik wil dolgraag een hond, maar ben daarvoor te vaak van huis, aangezien ik fulltime werk. Een kat is niet echt mijn ding en konijnen zijn natuurlijk super leuk.

Op 30 april ben ik naar een fokker van Franse Hangoren gegaan aangezien zij nestjes met oranje rammen had. In eerste instantie dacht ik er misschien met twee naar huis te gaan, maar dit raadde zij af. Ik heb 1 rammetje gekozen. Bijna niet te doen, want allemaal zo lief en schattig! Ik wist dat hij oranje moest zijn, maar alleen oranje of oranje bont? Mijn vriend heeft gezegd dat ik deze moest nemen en ben er erg blij mee. Deze was het nieuwsgierigste van allemaal, had de meest brede kop en de mooiste tekening op zijn koppie.

Woensdagavond had ik dus weer een konijn! Eerst nog naamloos. Ik wilde een Franse naam, maar kwam er niet echt uit. Jacques, George, Bellamy.... Ineens had ik het: Napoleon!!

Napoleon woont in een kamer die ik over heb. Na een grondige verbouwing heb ik een bak neergezet, salontafel als beschutting, kattenmandje als extra wegkruip optie. Ik probeer hem zindelijk te maken en dat lukt aardig. Door middel van twee panelenrennen maak ik zijn verblijf steeds groter. Ik durf het alleen nog niet om hem daarin alleen te laten als ik slaap/weg ben, dus voorlopig gaat hij 's avonds terug in de bak. Dat kan nog wel eventjes een paar daagjes.

Als hij straks iets groter is en ook groenvoer eet (fokker raadde dit de komende mnd nog af) mag hij ook naar het balkon, waar ik een mooie zandbak voor hem ga maken zodat hij flink kan graven. Ik heb al zitten zoeken naar een mooi klimtoestel maar ik denk dat ik daarvoor een dagje met mijn vader ga timmeren. Voorlopig heeft hij wel genoeg nog te doen.

Ik had al een goede tip gehad om vinyl over de vloerbedekking te leggen, want hij houdt erg van graven. Als Napoleon gecasteerd is, wil ik er een maatje bijhalen. Ik weet nu al wat voor soort konijn ik wil (een blauwe Frans). Als het een voedster wordt, dan zal zij Josephine gaan heten, evt. een ram, dan moet ik nog nadenken over de naam.

Ik zal denk ik veel lezen over gedrag, tam maken en de clickertraining ben ik in geïnteresseerd. Ik zou erg graag een super tam konijn willen en moet me bedwingen om hem niet op te pakken en te aaien. Tot nu toe gaat het aaien over het neusje goed en met behulp van snoepjes gaat hijzelf in de bak.

Hier enkele foto's van Napoleon! Super mooi is hij he?

http://www.bunnybunch.nl/forums/gallery/album/86-napoleons-eerste-dagen/

post-1439-0-80370800-1399302899_thumb.jppost-1439-0-87494200-1399302903_thumb.jppost-1439-0-82893600-1399302908_thumb.jppost-1439-0-39229100-1399302911_thumb.jppost-1439-0-71409000-1399302914_thumb.jp

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

welkom terug! wat is Napoleon mooi. ik zou idd voor een voedstertje gaan want ram-ram loopt bijna altijd slecht af. je kan Napoleon castreren en er een Josephine bij komt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hij is zeker mooi! Heel veel plezier met m :)

Je kunt straks het beste voor een Josephine erbij gaan als hij gecastreerd is (na castratie nog 2 weken wachten). 2 rammen gaan meestal vechten, een gecastreerde ram en voedster is de beste combinatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Super mooi konijn, en een super lief karakter hebben ze. Een beetje van die goedzakken. Waarom adviseerde hij maar 1 konijn??

( even voor mijn eigen nieuwsgierigheid).

Succes en vooral veel plezier met hem,

Diana

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Echt een mooierd! En het is je al gezegd...maar kies straks gewoon een leuke voedster voor hem uit. Je kunt tegen die tijd ook eens in de diverse opvangen kijken wat er zit. Misschien worden Napoleon en jij ineens wel verliefd op een heel ander soort konijntje dan je nu in gedachten hebt. :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@diana. De fokster raadde nu eerst een ram aan. De reden: als ik nu met 8 weken een ram en voedster zou nemen, dan zouden ze met 12 weken uitelkaar moeten. Wachten tot de ram gecastreerd moet worden en dan opnieuw koppelen wat wel eens mis kan gaan.

Voor twee rammen geldt hetzelfde dat ze te territoriaal worden en daarom uitelkaar tot castratie en dan weer opnieuw wennen aan elkaar.

Ik denk, dat ze vooral voorzichtig is met hoe groot de Fransen worden en allicht zoiets heeft van: kijk het eerst even aan hoe het gaat met de 1e en neem er daarna gerust een bij als alles goed gaat. Ik weet het niet.

Ze zeggen dat twee gecastreerd rammen van de Franse Hangoor best samen gaan. Maar hoe dan ook, ze wilde onder geen beding mij er twee meegeven op dat moment.

Ik twijfel ook nu om eigenwijs te zijn en uit een ander nestje een tweede Frans te halen maar dan denk ik: zo'n fokker fokt al jaren met Fransen. Ze kent ze beter dan anderen en zal echt wel weten wat ze aanraadt.

Ik kan me voorstellen dat er ook zat mensen zijn die er twee nemen als kleintjes en als ze dan groter zijn toch zeggen dat ze wel erg veel ruimte in beslag nemen. Ik weet het niet.

Naploeon heeft vandaag voor het eerst half om mijn schoot gezeten en ik kan hem nu overal aaien zonder dat hij in paniek wegrent. Hij lijkt het prima naar zijn zin te hebben en is u er nieuwsgierig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie zeggen dat 2 gecastreerde rammen best samen gaan???

Dat is niet zo. Ik zou als hij gecastreerd is een leuk voedstertje uit een opvang halen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees dat op verschillende sites van Franse Hangoor fokkers en de fokker gaf dit zelf ook aan. Maar goed, zoals gezegd er zal een tweede konijn bijkomen, hoe en wat dat zien we wel als Napoleon gecastreerd is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar het is toch geen slecht advies om nu eerst ram te nemen, die te laten casteren en dan vervolgens op zoek te gaan naar een geschikt vrouwetje. Dat doen volgens mij de meeste.

Ik heb inderdaad ook wel eens gelezen dat met franse hangoren twee rammen goed samen kunnen gaan, maar ook hun raden als je de optie hebt ook de ram + voedster combi aan omdat dit toch altijd het beste gaat.

had ik al gezegd wat een liefje ze is :love:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ nice, nee dat klopt, daarom doe ik dat nu zo. Misschien kom ik een beetje verdedigend over maar krijg het gevoel dat als je hier niet direct 2 konijnen uit de opvang haalt, je een of andere dierenbeul bent.

Diana vroeg waarom ik het zo gedaan had, en dus op aanraden van de fokker. Ik geef alleen maar aan dat ik ook een beetje twijfels heb bij dat advies, omdat als er nu een konijn bij komt, het ook geen 100% garantie is op een geslaagde koppeling en dat risico had ik ook gehad als ik direct 2 konijnen had genomen en die tijdelijk tot na de castratie uit elkaar had gehad en opnieuw gekoppeld.

Ik ben in ieder geval helemaal verliefd op dit oranje pluizenbeest. Wat een nieuwsgierig nomnom-monster is het. Hij eet echt behoorlijk en heb het idee dat hij alweer gegroeid is.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vind dat je jezelf helemaal niet hoeft te verdedigen. Het is prima als je een konijn bij fokker haalt, je hoeft echt niet gelijk twee konijnen uit opvang te halen. Maar je hebt gelijk sommige hier vinden dat wel, maar je moet doen waar jij je goed bij voelt.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh *geeft zelf een klap op de pols* nog niet gereageerd op mijn favoriete lollipop-in-binnenzak-historische-figuur?!

Napoleon ziet er echt superlief uit ^_^ en ook een beetje ondeugend... Ik ben zelf gelijk voor 2 konijntjes gegaan, als je de een laat uitgroeien, dan kan je kiezen om naar de opvang te gaan voor de ander, of je haalt een ander jong konijntje en moet dan weer wachten tot zij lichamelijk in staat is zichzelf te verdedigen bij een koppeling (je moet dus hoe dan ook ze uit elkaar laten voor een tijdje). Maar als de fokster ze niet meegeeft, dan kan je op je kop gaan staan, dan krijg je ze niet... 

Fransen worden trouwens wel flink aan de maat ... Maar dat wist je vast al. Dus er zal ook wel een deel "kijk eerst maar of je het echt wat vindt" aan vast zitten. 

Verder ben ik het wel een beetje met je eens wat betreft de opvang-konijnen-politiek hier af en toe, maar het valt me ook op dat het niet de leiders/eigenaren van de opvangen zijn die je zo op je nek zitten. Iemand maakte een heel doeltreffende opmerking elders op het forum wat betreft papegaaien (als werkwoord). Ja, zij verdienen ook een goed thuis! Maar soms, tja... soms voldoe je gewoon niet aan de eisen die ze stellen. En daar was ook weer een doeltreffende opmerking over, waar ik uit opmaakte dat over een paar jaar de konijnen hun eigen huis hebben en wij in een kamertje achterin bijwonen ^_^

Anyway! Geniet van je Napoleon. Ze groeien veel te snel op! Maar als ze ouder worden, worden ze weer op andere manieren leuk ;) 

(ps: Ik ben geen pusher van opvang-konijnen, dat moet ieder voor zich weten, dat voorop gesteld, maar het heeft wel zo zijn voordelen: Het elimineert wel een beetje het 'maar wat als je een konijntje koopt dat niet klikt' waar ik nu mee zit... Al heb ik een back up in mijn ma. Zij heeft Meiyo al gereserveerd als die twee elkaar na de castratie in de haren gaan vliegen, al twijfelt ze nu weer dat ze Makoto toch wel socialer (lees: knuffelbaarder) vindt, haha...) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thanks. Napoleon zou nu dus 10 weken zijn en gisteren heb ik hem op de weegschaal gezet. Ok een personenweegschaal en ik wist vantevoren dat het misschien niet zou kloppen maar het ding gaf 3,4 kg aan!! Dat is 1,4 kilo in 2 weken!! Hier schrok ik wel een beetje van want volgens de fokker zou hij elke maand 1 kg bij moeten komen zodat hij met een half jaartje volgroeid zou zijn.

Heb hem gisteren voor het eerst witlof gegeven en vandaag weer. Volgens mij vindt hij het allemaal prima.

Ik merk wel dat hij iets mist. Hij komt soms op me af lopen en als ik dan niets lekkers heb, ben ik niet meer interessant en loopt hij heen en weer te hopsen zo van: ja aandacht maar jouw soort aandacht wil ik niet.

Ik vraag me inderdaad wel af hoe dat straks moet met twee konijnen. Qua apart houden. Zindelijk maken. Eten opbouwen en verdelen. Maar goed. Dat kan later allemaal nog. Eerst Napoleon op zien groeien en castreren en dan zien we daarna wel verder. In Aug is hij 5 mnd dus eind aug/ begin sept maar verder kijken. Wie weet zijn er dan ook minder nestjes en heb ik minder keuze. We gaan het zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .