Ga naar inhoud

Ten einde raad - Suzie, het marktkonijn


Koetjesreep

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen!


 


Na veel wikken en wegen heeft mijn moeder nu besloten dat onze Suzie weg moet.


Hier is onze situatie geschetst, hopelijk herkent iemand deze situatie, en weet mij de gouden tip te vertellen.


 


Ik heb Suzie gekocht op de vogeltjesmarkt in Antwerpen. Ze was veel te klein en te jong om van de moeder weg te zijn, en ik had haar in eerste instantie niet moeten kopen, dat weet ik ook. Maar ze is er nu, en als ik een dier eenmaal heb, dan zorg ik er ook voor.


De problemen met Suzie begonnen net nadat ze volledig uitgegroeid was, pak zo'n 2 maand later. Ze beet alles stuk, mest en plast overal, en haar 'straf' daarop is terug in het kot. Intussen had ze ook al kennis gemaakt op neutraal terrein met onze Bunny. Bunny is een (toen nog niet) gecastreerde ram, en het rustigste, braafste dier dat je je kunt voorstellen. Hem heb ik van een kinderboerderij, als toenmalige vriendje voor mijn vorige nijn. Ik heb hem gekregen als een 'haar' (eigen schuld, ik heb het geslacht nagekeken in het donker) en hij was erg bang voor alles (intussen niet meer). Hij is zindelijk en ligt het liefst de hele dag op de zetel. Hij bijt niet en krabte toen ook nog niet.  De eerste kennismaking ging niet zoals gepland, Bunny wou meteen rijden, we hebben ze dan ook terug gesplitst. Sindsdien 'jankt' Suzie ook regelmatig. Als we haar uit haar kooi halen, als ze Bunny ziet of als we haar vasthouden. Dan jankt ze ook bijna de hele tijd. Ze geeft heel veel likjes, maar dit lijkt eerder uit angst (?) Suzie's gedrag ging enkel 'bergaf' en ze heeft intussen alle plinten, gordijnen, zetels en kleren die ze kan vinden stukgebeten.


Nadat Bunny een maand gecastreerd was, besloten we dat het tijd was voor een 2e kennismaking. Dit ging heel goed, op een ander neutraal terrein waar beide nog niet geweest waren. De 2e kennismaking ging beter, maar Suzie besloot dat zij nu de dominante nijn was, en ging Bunny bijten en berijden. Sinds dat rijden wordt ze ook schijndrachtig.


Ondertussen kunnen beide konijnen niet meer samen spelen, want Bunny wordt steeds gebeten en verweert zich niet. Suzie bijt het haar en het vel van het dier.


Suzie is gewoonweg geen aangename nijn.. Als we haar bij ons nemen, moeten we haar continue aaien. Doen we dat niet, dan plast ze alles onder en gaat ze alles stukbijten. Ze heeft ons ook al een aantal keren gebeten, meestal vooraf gegaan door het 'graven' op onze huid of kleren. Bunny graaft ondertussen ook op ons als hij iets wil, maar hij bijt niet.


 


We wegen nu af om haar eerst te laten opereren voor de schijndracht (=steriliseren en alles eruit) omdat dat misschien onze oplossing is. Maar mijn moeder wilt absoluut geen 200 euro geven aan een operatie voor een nijn die mogelijk toch 'ondraaglijk' blijft, en weg moet. Ik wil het er wel aan geven, maar ik wil eerst weten of deze problemen niet op een andere manier op te lossen zijn.


 


Alvast bedankt om te lezen! Alle antwoorden en vragen zijn welkom!


 


Groetjes, Koetjesreep


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het verstandig is voor haar een ander baasje te zoeken. Ook als ze gesteriliseerd is, zal ze niet opgepakt willen worden. Je hebt geen garantie wat betreft zindelijkheid.

Ik denk dat ze meer heeft aan een baasje die kan accepteren dat dit konijn gewoon konijnengedrag vertoont.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad normaal konijnengedrag. Mijn konijnen gaan ook in mijn kleding graven en bijten als ik ze regelmatig oppak, gewoon omdat ze het niet leuk en heel eng vinden. Ik doe dat dus ook alleen als het echt noodzakelijk is. Dat 'janken' als je haar uit haar kooi pakt en vasthoudt is echt een teken van enorme angst en frustratie. Als je haar met beide pootjes op de grond laat en haar naar je toe laat komen, geen verplichte aaisessies maar alleen proberen te aaien als ze zelf weg kan lopen als ze het niet leuk vindt, wat uit je hand voeren, kortom, het idee van een knuffelkonijn los laat zul je zien dat je er een ander konijn voor terug krijgt. Wellicht reageert ze zich dan ook niet meer zo af op haar vriendje. Als je dit niet wilt en van haar verwacht dat ze graag opgepakt en geknuffeld wordt kun je beter zsm een ander huisje voor haar zoeken, want hier worden jullie allemaal niet gelukkig van en je konijn wel het minst. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet me toch helaas aansluiten bij wat al gezegd is. Sommige konijnen knagen niet of nauwelijks aan je spullen (hoewel er nooit garantie is dat ze het niet  toch een keertje proberen), en er bestaan absoluut zindelijke konijnen. Maar er zijn ook konijnen die altijd zullen knagen aan alles wat los en vast zit, en zindelijk worden is ook niet voor elk konijn weggelegd.Zeker als je ze binnen wil houden, is dat echt iets om rekening mee te houden en dat betekent dat je zelf wat meer rommel/knaagsporen moet accepteren. Dat is niet altijd tof, ik heb mijn konijnen ook binnen en ik word ook echt wel eens gestoord van de bende, maar ik vind voor mijzelf de voordelen toch opwegen tegen de nadelen. Dus voor straf opsluiten voor rondkeutelen doe ik niet; het is sowieso gewoon 'natuurlijk' gedrag, en daarbij helpt straffen vaak averechts in het geval van zindelijkheidstrainingen.

Ook willen maar weinig konijnen opgepakt worden, simpelweg omdat voor een konijn opgepakt van nature betekent dat ze door een roofdier gegrepen zijn.  Er zijn uitzonderingen, maar vaker is het een misverstand; veel konijnen geven zich volledig over en houden zich slap, wat veel mensen interpreteren als 'het konijn vindt het fijn'.

Dat betekent niet dat geen enkel konijn er van houdt om geaaid te worden, maar het werkt niet om dat af te dwingen. Dat werkt namelijk angst in de hand. Beter is het om het konijn zelf naar je toe te laten komen. Sommige konijnen zullen nooit geaaid willen worden, anderen leren als snel dat ze het heerlijk vinden. En de een zal op schoot willen zitten, de ander vind op de grond goed genoeg. Elk konijn verschilt daar in, en ik denk dat je de 'knuffelkonijnen' voor het gemak maar als uitzonderingen moet beschouwen. Ze bestaan, absoluut, maar je moet er niet standaard vanuit gaan dat elk konijn het is. En het vergt vaak wel wat geduld om het vertrouwen te winnen, of dit nu gaat om enkel bij je te komen kijken, geaaid willen worden of echt te knuffelen.

Wat betreft het sterilliseren (castreren eigenlijk :wink2: ) ; het kan normaalgesproken helpen wat het koppelen betreft, en ze zal misschien wat minder last hebben van haar hormonen, maar het is absoluut geen garantie dat ze niet zal blijven sproeien - dat kan namelijk ook gewoontegedrag geworden zijn - of Bunny niet meer zal aanvallen. Zij en Bunny hebben al flink gevochten zo te lezen, en of dat nog kans van slagen heeft betwijfel ik. In elk geval zou ik - als je die weg nog wil gaan bewandelen - hulp inroepen van een goede opvang of iemand met veel ervaring van koppelen. |
(Even een zijsprong; is Bunny trouwens wel gecastreerd?)

En rondkeutelen en knagen zijn (ook) geen zaken die je met castreren wegneemt. Daarvoor moet je toch echt zindelijkheidstraining gaan proberen en naast voldoende knaagmateriaal, je huis 'konijnproof' maken. Dat is eigenlijk de enige oplossing, want een konijn kun je wel uit de natuur halen, maar de natuur nooit uit het konijn.

Dus, kortom: als je bereid bent om je echt goed in te lezen over konijnen en hun behoeftes en gedrag, je huis 'konijnproof' wil en kan maken, het voor lief neemt dat je waarschijnlijk altijd wat meer schoon zal moeten maken,  én de wil en het geduld hebt om het vertrouwen van Suzie te winnen door haar het initiatief te laten nemen.... tja, dan zou castratie misschien de scherpe randjes eraf kunnen halen (voor haarzelf voornamelijk, want schijnzwangerschappen en last van je hormonen hebben is niet tof...) en je zo misschien een beetje kunnen helpen. Maar het is niet DE oplossing. Die zit dus meer in dat eerste deel, of in het vinden van een nieuw huisje.
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat het allemaal zo anders loopt dan jullie hadden verwacht. Ik sluit me inderdaad bij de rest aan en denk niet dat opereren zinvol gaat zijn omdat het resultaat geen supertam schootkonijntje zal worden. Er zijn heel veel mensen voor wie dat ook helemaal niet hoeft en waar ze misschien een veel betere 'match' is qua thuis. Los daarvan zou ik als ik jullie was ook even op een rijtje gaan zetten wat jullie eigenlijk verwachten van een huisdier. Lekker op schoot zitten, knuffelen... dat is gewoon niet iets wat je zomaar van konijnen moet willen. De kans is groot dat je bij ieder volgend konijn weer met frustraties komt te zitten, wat niet leuk is voor jullie maar zeker ook niet voor de dieren.


 


Krabben (graven!), bijten (knagen!) en willen rennen/springen/huppelen zijn heel natuurlijk konijnengedrag. Ook zindelijkheid is geen garantie bij konijnen. Daarbij is 'straffen', zeker in de vorm van een time-out in het kot, echt niet iets dat konijnen begrijpen.


 


Het is misschien heel vervelend om te horen, maar misschien past het gewoon niet, konijnen bij jullie. Het allerbeste en liefste wat je dan kan doen is voor een heel goed huisje gaan zorgen, waar ze al dat gedrag mogen vertonen zonder gestraft te worden. Ergens waar ze lekker de ruimte hebben.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mochten jullie besluiten Suzie weg te doen, dan wil ik je sterk aanraden om haar naar een konijnenopvang te brengen. Dan weet je zeker dat ze goed terecht komt. Wellicht kunnen ze je bij de opvang ook helpen met het vinden van een nieuw vriendinnetje voor Bunny, die beter in jullie situatie past.

Hier vind je een lijst met goede konijnenopvangen http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je de huppsels naar buiten verhuizen? als ze dan poept en plast kun je het zo weer opvegen en in de wc stoppen en zit je niet gelijk met alles uitwassen omdat konijn op een kussen heeft geplast etc. als ze allemaal dingen sloopt zou je kartonnen dozen neer kunnen zetten, wilgen tunnel, houten bruggetje, een oude handdoek waar ze lekker mee kan doen wat ze wil.

stelliriseren betekent niet dat het hormonaale gedrag over is. Het word misschien wel minder .

Het schuwe gedrag van suzie.. ik zou rustig gaan zitten/liggen en dan suzie haar gang laten gaan en haar uit je hand laten eten nergens toe dwingen is het belangerijkst!. Hier had ik ook een super schuw konijn. ik kan haar nu aaien en ze komt altijd gelijk naar me toe. als ik in de tuin ben en hun los lopen, ga ik wel eens op het gras liggen. ze komt mn gezicht helemaal aflikken, alleen maar omdat ik haar eten gaf uit mn hand en haar niet probeer te aaien maar rustig afwachten tot ze aan geeft dat ze aandacht wil.

veel succes ik hoop dat je hier iets aan hebt.. Maar als het niet lukt of kan vrees ik toch dat het het beste is om haar aftestaan. En een leuk vriendinnetje uit te zoeken voor bunny

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor all reacties!

Zoals ik lees, is mijn manier van denken helemaal verkeerd, maar soit, iedereen maakt fouten, en het is aan mij om daar iets aan te doen natuurlijk! Dus bij deze ga ik proberen om haar leven zo aangenaam mogelijk te maken. Waarom ik dacht dat zij gewoon stout was? Wij hebben reeds een ander konijn gehad, Dash, en zij was ook helemaal schootmak en zindelijk. Dat was misschien inderdaad de verkeerde veronderstelling om een konijn te kopen. Toch wil ik even apart reageren op alle vragen en bevindingen, zodat alles zeker duidelijk is:

@Eefje: Als ik haar op de grond zet, gaat ze in een hoek van de bewuste kamer eerst plassen en mesten, daarna loopt ze me vrolijk voorbij om 'wat stuk te gaan doen'. Ik ga wel proberen haar meer uit mijn hand te voeren, misschien dat dat de band wat versterkt.

@Marjoleintje: Bunny is wel degelijk gecastreerd. Hij is hier zowat de kat in huis zegmaar. Zijn kooi staat voordurend open en hij loopt zelf naar zijn kooi als hij zijn behoefte moet doen. De meeste tijd van de dag spendeert hij op de leuning van de bank, lekker slapend op zijn zijkant. Onze vorige nijn deed dat ook, en misschien daarom mijn valse hopen bij Suzie? Zoals ik al eerder aangaf, ga ik mijn best doen om Suzie een normaal leven te geven tot ze in een ren kan, met een vriendje die gekoppeld is door een erkende opvang, en zal zij niet meer gestraft worden voor het mesten en plassen.

@Lienappelsien: Ik kijk zeker eens tussen de lijst met plaatsen om te zien of er eentje in de buurt is (of de provincie) waar ik terecht kan met mijn vragen, en eventueel ook met mijn Suzie, mocht het nodig zijn. Ik ben niet van plan haar weg te geven aan een gezin met kinderen dat haar als knuffel wilt, als ik het niet kan dan vind ik dat een ander met meer kennis haar mag begeleiden en helpen.

@Picasso123: Op dit appartement is daar jammer genoeg geen plaats voor. Wel dacht ik eraan om Suzie aan een leibandje te doen, en haar haar eigen weg te laten gaan in een park? Dus ik heb haar nog steeds vast, maar ze mag van mij dan een uur of een half uur (om te beginnen) lopen waar en hoe ze wilt. Zou dat een goed idee zijn, of gaat haar dit enkel nog maar gefrustreerder maken aangezien ze dan weet wat vrijheid is? Ze kan inmiddels wel al op commando aan het lesje op de bank springen, daar hebben we 5 min op geoefend.

 

Ik hoop dat als ik hier verhuis, ik een klein tuintje ga hebben waar mijn nijntje haar eigen gang kan gaan. Bunny blijft zoizo in het ouderlijk huis, Suzie gaat zoizo mee. Ik verhuis eind dit jaar, en zolang volg ik jullie tips van haar met rust te laten en zelf laten afkomen. Ik hou heel erg veel van dit konijn, en ik vind het heel erg jammer dat ik blijkbaar de verkeerde eisen/doelen had. Dit zijn alvast een paar dingen die ik heel graag wil veranderen:

Suzie zit nu in een hok van 1m lang, 52 cm hoog en 50 cm breed. Ik wil haar liever in een grotere kooi, maar die moet natuurlijk wel betaalbaar zijn. Heeft er iemand een idee of een hok voor binnen, dus liefs met tralies, zelf gemaakt kan worden, dan niet aangekocht kan worden maar dan groter?
Ook heeft zij nog niet genoeg speelgoed. Mag ik haar kartonnen dozen en wcrolletjes aanbieden, of gaat ze vergiftigd worden van die materialen? Ze heeft nu wel een balletje met hooi in waar ze heel veel en graag mee speelt, ze gooit het dan in het rond, en ze bijt er in, knabbelt op het hooi en duwt met haar pootjes tegen het balletje.

Suzie knaagt haar kunststoffen slaaphok en voederbak stuk. Een aarden potje gooit ze in het rond, hoe zwaar het ook is. Zijn er andere alternatieven, of moet ik haar laten gooien met haar eten bij wijze van spel?
Suzie krijgt nu dagelijks groenten, maar ze is heel kieskeurig op fruit en krachtvoer. Ze krijgt 20g krachtvoervoer, 2x per dag, maar ze eet de helft van de dingen erin niet op. Mag ik haar krachtvoer beperken tot 1 schepje als 'proevertje', en haar meer groenten bijvoeren?

 

Nogmaals bedankt voor alle tips!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je dat je haar aan een tuigje in het park wilt laten lopen?? Dat is een leuk idee, maar helaas niet veilig. Als ze schrikt en weg wilt rennen krijgt ze een schok in haar rug van het tuig, waardoor ze haar rug kan breken.


 


Heb je misschien een balkon?? Of een kamer over??


 


Je kooi is echt te klein, maar dat had je zelf ook al in de gaten. ;) Je zou aan je kooi gewoon een panelen ren vast kunnen maken, of een puppyren. panelen rennen zijn best goedkoop, 15 euro voor een setje geloof ik. Op MP nog goedkoper.


 


Waarom zitten de konijnen niet meer samen?? (misschien heb ik daar overheen gelezen) Als ze samen zitten hebben ze veel meer afleiding, en zal ze misschien ook minder knagen. 


Ik denk eigenlijk dat ze gewoon een buitenkonijn is. Dus hopelijk vind je een huis met een tuintje. :) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dit vind ik nou tof om te lezen! Super dat je het voor haar wilt verbeteren!

Om op je vragen terug te komen:

- Dat tuigje kun je beter laten voor wat het is. Het kan namelijk ook ontzettend gevaarlijk zijn als je konijntje wegsprint en je hebt dat iets te laat door. Een konijn reageert instinctief met vluchten, mensen hebben even tijd nodig om te 'schakelen' zogezegd. Het gevolg kan zijn dat je konijntje haar rug breekt.

- Qua verblijf is de kooi prima hoor! Mits het verblijf wel vergroot wordt. De allergoedkoopste optie is een panelenren eraan koppelen en klaar is je verblijf. Dure, grote hokken zijn helemaal niet nodig. Het gaat erom dat je konijn zich even terug kan trekken als dat nodig is, en dat kan ze! Laat haar dan ook naar jou toe komen als ze aandacht wil. Haar kooi moet echt haar vertrouwde plek worden, waar ze in kan als ze rust wil en vooral ongestoord wil blijven :) In de ren of de kamer kan ze dan rennen, spelen, etc.

- Wat betreft het eten... Wat is haar gewicht en leeftijd nu? 2 x 20 gram lijkt me namelijk wat veel, maar kan natuurlijk goed zijn, afhankelijk van die details. En welk voer geef je? Dan kunnen we daar gerichter op antwoorden. Wat betreft groente en fruit: Fruit met mate ivm de suikers, en verder vooral wat ze lekker vindt en goed verdraagt. Zul je zien dat snel alles op gaat! :) Hooi blijft natuurlijk onbeperkt nodig, dat is nu eenmaal het hoofdvoer van een konijn.

- Qua aanbieden van het voer hoef je ook niet moeilijk te doen ;) Gooit ze met haar bakken? Prima. Dan lekker de brokjes verspreiden door het verblijf. Heeft ze meteen een leuke bezigheid!

- Dozen en wc-rollen zijn goed, maar laat haar er niet te veel van eten. Zeker dozen met inkt zijn niet goed. Verscheuren is prima, vinden ze nog leuk ook. Verder is een voerbal ook een leuke optie. Vinden ze leuk speelgoed én het is een andere manier van voer aanbieden. Knaaghout als takken van fruitbomen en wilg of wilgenhouten speeltjes zijn ook favoriet. En heel goed om te knagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je dat je haar aan een tuigje in het park wilt laten lopen?? Dat is een leuk idee, maar helaas niet veilig. Als ze schrikt en weg wilt rennen krijgt ze een schok in haar rug van het tuig, waardoor ze haar rug kan breken.

Heb je misschien een balkon?? Of een kamer over??

Je kooi is echt te klein, maar dat had je zelf ook al in de gaten. ;) Je zou aan je kooi gewoon een panelen ren vast kunnen maken, of een puppyren. panelen rennen zijn best goedkoop, 15 euro voor een setje geloof ik. Op MP nog goedkoper.

Waarom zitten de konijnen niet meer samen?? (misschien heb ik daar overheen gelezen) Als ze samen zitten hebben ze veel meer afleiding, en zal ze misschien ook minder knagen.

Ik denk eigenlijk dat ze gewoon een buitenkonijn is. Dus hopelijk vind je een huis met een tuintje. :)

in de OP staat dat bij de eerste kennismaking bunny steeds wilde rijden en bij de 2e koppel poging het eerst goed ging maar dat suzie toen op bunny ging rijden en hem steeds beet en hij geen enkele poging deed om zichzelf te verweren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps had perongeluk op verzenden gedrukt en was te laat om m nog aan te passen dus dan maar even zo.

In je laatste post staat er iets over krachtvoer dat ze niet alles eruit opeet. Voer je toevallig gemengd voer? (Dat is met die gekleurde dingetjes enzo) In dat geval zou ik over gaan naar biks (alleen die bruine staafjes) dan kan ze niet selectief eten want elk brokje ruikt, smaakt en ziet er hetzelfde uit en bevat ook hetzelfde. Bij selectief eten kunnen er op de duur namelijk te korten ontstaan en al die kleurstoffen ed. die er inzitten zijn ook niet super gezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

over het tuigje ben ik het met de anderen eens :) Super zeg dat je het niet opgeeft!

Je zou 2 panelen rennen kunnen kopen (op marktplaats staan een paar die ze of gratis of voor een paar euro weggeven) en die dan aan elkaar koppelen en een ruimte zoeken waar niks staat en ze daar tegen de muur zetten. Dan wat spulletjes erin zetten (wilgentunnel, wilgen brug, kartonnen doos, oude handdoek, huisje etc.) en natuurlijk etens bakje, drinkensflesje/bakje en een wc, dan je 2 konijnen nog eens proberen te koppelen zolang ze niet vechten en gewond raken zou ik ze bij elkaar laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Suzie met de juiste aanpassingen helemaal niet meer zo ondraaglijk is. En echt goed van je dat je dat ook voor Suzie overhebt natuurlijk!!


 


Ik vroeg me af of je Suzie en Bunny niet kunt laten koppelen bij een opvang? Als ik de eerste en tweede koppelpoging lees hoeft het echt nog geen verloren zaak te zijn. Rijden hoort daar vaak bij en het kan er behoorlijk heftig aan toe gaan. Dit is niet echt een prettig gezicht en zeker niet als het om je eigen konijnen gaat. Daarom is het handig om ze te laten koppelen door iemand met veel ervaring die weet wanneer die in moet grijpen.


 


Je gaat vast een heel gelukkig konijntje van Suzie maken met jouw inzet!


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Suzie met de juiste aanpassingen helemaal niet meer zo ondraaglijk is. En echt goed van je dat je dat ook voor Suzie overhebt natuurlijk!!

 

Ik vroeg me af of je Suzie en Bunny niet kunt laten koppelen bij een opvang? Als ik de eerste en tweede koppelpoging lees hoeft het echt nog geen verloren zaak te zijn. Rijden hoort daar vaak bij en het kan er behoorlijk heftig aan toe gaan. Dit is niet echt een prettig gezicht en zeker niet als het om je eigen konijnen gaat. Daarom is het handig om ze te laten koppelen door iemand met veel ervaring die weet wanneer die in moet grijpen.

 

Je gaat vast een heel gelukkig konijntje van Suzie maken met jouw inzet!

Slim! ik had daar zelf niet aan gedacht maar ben het met je eens dat dat een handige manier is!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals bedankt voor alle tips!

Weer zal ik zo goed mogelijk proberen te antwoorden op alle vragen, en mijn mogelijkheden beschrijven.

@Deeskuh88 & alle anderen ivm het tuigje: Ik snap jullie standpunt hierin, en ik zal het ook niet doen. Mag ik haar wel binnenshuis nog dingen laten doen met het lesje voor snoepjes of brokjes voer, of kan ik weter wachten tot ze zelf naar mij komt om haar 'trucjes' aan te leren? Het lesje zorgt er eigenlijk vooral voor, dat met lichte spanning, ze haar aandacht bij mij houdt. Suzie wilt nl liever geaaid worden (denk ik) als eten. Ze likt eerst mijn hand als ik die in haar buurt doe, en dan stopt ze haar hoofd eronder. Of zoekt ze hierbij eerder beschutting?

 

@NaOomkuuHh: We hebben geen kamer over en ook geen noemenswaardig balkon. Bunny ligt er soms op maar het balkon is letterlijk een vensterbank groot, dus 10 cm.. De konijnen zitten niet samen omdat eerdere koppelpogingen door mij, na inlezen hoe het moet, niet gelukt zijn. Ik wil verder niets verpesten dus ik houd beide nijnen apart. Zoals jij aangeeft, denk ook ik dat Suzie een buitenkonijntje is, en ik wil haar dit zeker gunnen. Ook zou ik zeker mijn konijn naar een andere thuis doen als ik het zelf niet kan, maar ik zou mezelf geen goede diereneigenaar vinden als ik zelf niet eerst probeer om dit probleem op te lossen.

 

@Deeskuh88: Een panelen ren is inderdaad een optie (wel wat weinig plaats maar dat kan opgelost worden) alleen zal ik dan de ren héél hoog moeten maken. Suzie springt vanuit stilstand uit haar kooi en opent de bovenste opening van haar kooi als die open staat, om dan zelf te ontsnappen. Ze duwt ook de deuren open, en is ooit eens in mijn slaapkamer geraakt, om daar mijn duurste, nog nooit gedragen schoenen te voorzien van kleine bijtrandjes :P

Ik ben ook bereid om een 2e kooi te kopen zoals we die voor Bunny hebben. Die is ook 1m lang, maar 44 hoog maar wel 55 cm lang. Deze heeft mij maar 25 euro gekost, en is misschien een beter oplossing omdat ze dan ook aan de zijkanten kan zien wat er allemaal beweegt in huis. Nu staat haar kooi met de achterkant tegen een muur, en kan ze dus enkel naar boven en rechtdoor zien (en opzij een stuk) Eerdere pogingen om de konijnen van kooi te verwisselen na volledige uitkuising met dettol en verwisseling van plaats zijn niet gelukt, Bunny wist niet waar zijn voer stond en was ronduit ongelukkig, Suzie zat maar in een hoekje heel stil te wezen.. Suzie's huidige kooi is eentje met de zijwanden uit plastic, waarvan in 1 kant haar drankflesje en etensbakje zit, en aan de andere kant een hooiruif, die niet gebruikt wordt. Ik heb Suzie vorig jaar augustus gekocht, ze was toen nog zeker geen 2 maand (heel klein konijn dat warmte zocht in mijn nek). Suzie weegt ongeveer 1kg en is redelijk lang voor zo klein te zijn! Verder roep ik hier al jaren moord en brand voor mono componentenkrachtvoer :P Maar mama leest hier ook mee, en zegt dat ze dit terug zal aanschaffen voor onze nijntjes wegens gezonder. Zij dacht serieus dat het gemengde voer beter was ivm meer variatie.. Een voerbal heeft ze voor haar hooi (de oude van Bunny want die werd er gefrustreerd door dat het niet snel genoeg ging) en daar speelt ze wel mee. Als zij niet op haar slaaphokje zit, dan legt ze haar balletje erop. Echt schattig om te zien, hoe ze met dat balletje speelt! Het maakt echter veel geluid, en aangezien de konijnen in de living zitten, doet mama het balletje er soms uit. Maar sinds ik haar zei dat ze daar zo mooi mee speelt, mag het er altijd inblijven. De brokjes verspreiden door het verblijf kan ik ook doen, maar ik houd mijn dieren liefst allemaal op houtkrullen door het absorptievermogen, en hoe proper Bunny daarin is (alles netjes in een bakje in de hoek), zo vuil is Suzie. Ze doet haar behoefte, en krabt het overal onder en over.. Is het dan nog veilig om na een paar dagen daar voer in te verstoppen? De kooi van Suzie wordt vernieuwd om de 4 dagen, Bunny's wc'tje elke dag en zijn kooi om de week omdat die steevast proper is. Geraak ik gemakkelijk aan die takken? Ik durf ze niet in de buurt gaan afzagen omdat ik schrik heb voor mogelijke parasieten en sproeistoffen.. Suzie's favoriete voer is salade en peterselie. Bunny lust alles, en we hebben hem al betrapt met spaghetti en zelfs kip en ham in zijn mond (gestolen van een bord) Ook steelt hij ijs als je even niet kijkt O.O
Bunny is nog nooit ziek geworden van al zijn fratsen, Suzie daarentegen gaat al heel snel plat af, van bv een tekort aan hooi alhoewel het onbeperkt ter beschikking is.

 

@Picasso123, ik ga zelf niet verder koppelen aangezien ik daar de kunde niet voor heb. Zo'n speelhok klinkt anders wel goed! Eens kijken of we dat niet kunnen maken voor de konijntjes.

 

@Sanne1993: Daar dacht ik zelf ook aan eigenlijk. Maar moet ik mij eerst bezig houden met het gedrag van Suzie en het begrijpen ervan, of met het koppelen?

 

Suzie is momenteel uit haar kooi, en is uit zichzelf op de zetel bij mijn moeder gesprongen. Mijn moeder aait haar dan, en dan is zij gelukkig en doet ze haar oogjes min of meer toe.

Hier ook nog foto's zodat jullie weten over welke dieren het eigenlijk gaat:

1381604_10201556806538764_2030832300_n.j

Dit is Suzie, oktober vorig jaar. Wat ze hier doet, doet ze niet meer, jammer genoeg!

 

526575_10200401502016873_1446233714_n.jp

Dit is onze allemansvriend Bunny, die rustig poseert met een gouden ketting alsof hij het dagelijks doet :P

 

 

Als ik al deze commentaar lees, lijkt het net alsof ik de enige ben die haar nijn houdt, ook omdat ik vind dat ze 'stout' gedrag vertoont? Een dier heb je toch voor het leven, of niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog niet alles teruggelezen (ben net weer thuis), maar in elk geval van wat ik snel even 'doorgescand' : wat super dat je je zo in wil zetten voor Suzie! :D
Echt heel tof dat je de tips/adviezen/het commentaar zo sportief oppakt en er wat mee gaat doen!

Goed, wat het gemengde voer betreft is het al gezegd; biks is beter dan gemengd. En dat mag je gerust in een snackballetje doen, of verstoppen op plekjes, in een andere puzzel stoppen, of in wcrolletjes/eierdozen, etc. Wil je echt een beetje een band opbouwen, dan heb ik gemerkt dat het prima werkt om dat 'samen' met je konijn te doen. Dus op lieve toon aanmoedigen, aanwijzen, soms een beetje valsspelen door wat te geven als ze de juiste kant op gaat, etc. En in het begin zal ze het misschien wat spannend vinden, maar liefde gaat bij heel veel konijnen toch uiteindelijk ook wel een beetje door de maag :wink2:

En probeer maar uit je hand te voeren. Lukt misschien niet gelijk, maar verklein dan telkens wat de afstand tussen jouzelf en de traktatie. En hoe vriendelijker en rusttiger jezelf blijft, hoe meer vertrouwen ze waarschijnlijk steeds meer zal krijgen. (Oh, even voor het idee; vertrouwen winnen kan echt lang duren. Ik ben met Diva toch wel een half jaar bezig geweest, en met Cas gaat het - na een soort terugval - nu na zo'n 9 maanden pas weer echt de goede kant op. (Er zat opeens zo'n angst in hem, af en toe aaien ging wel maar hij sleet af en toe hele dagen onder het bed of de bank.) Hij vertrouwt me steeds wat meer, en raakt steeds wat minder van dingen (lang) in paniek. Maar geduld loont, dus geef niet op! :) )

Wat ik zelf in elk geval ook doe is heel erg laten weten dat ik lekkers en aaitjes/knuffels in de aanbieding heb. Dus als ik 's morgens opsta dan is het eerste wat ik doe heel vrolijk de konijntjes begroeten en vragen of ze meegaan naar de woonkamer, lekker witlof knabbelen! (Vergeet dat ochtendhumeur, vergeet de vermoedelijk rare blikken van mensen die me eventueel als een blije debiel horen praten; ik heb twee konijntjes die me vrolijk volgen!). En nouja, de ene keer krijgen ze wat lekkers, en een andere keer alleen even een lekkere aaibeurt. Maar ik begroet ze altijd - als ik opsta, als ik langsloop - en ik kwebbel echt wat af tegen ze. Laat ze wennen aan mijn stem en mijn aanwezigheid.
(Ik las geloof ik dat je zei dat Suzie haar neus onder je hand duwt; dat is inderdaad een teken dat ze 'gewassen' wil worden. Maar aaien mag ook :P )

En wat het koppelen nog betreft; het is misschien nog wel een idee om het hulp te doen (dus toch nog een keer Suzie en Bunny), maar dan zou ik haar wel eerst laten castreren. (En dat Bunny geholpen is, is natuurlijk al super. Ik vroeg het eigenlijk meer voor het geval dat :) ) Dat scheelt toch wat veel hormonen die de boel in de soep kunnen laten lopen.

En mooie hupsels hoor! :love:






 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaa foto's! Leuke konijntjes. Bunny ziet er echt prachtig uit met zijn ketting haha.


 


Je bent echt niet de enige die een 'stout' konijn gewoon wil houden hoor (zeker niet hier op het forum), maar er zijn ook genoeg mensen die bepaald konijnengedrag niet willen accepteren en daarom soms op de meest bizarre manieren van het konijn af proberen te komen. Het is altijd leuk om te zien dat er ook een hoop mensen zijn die wel genoeg om hun konijn geven om er wat meer moeite in te steken (zoals jij  :goed:).


 


Wat betreft koppelen, ik weet niet of je nog van plan bent om Suzie te laten steriliseren, mocht je dat willen doen dan zou ik ervoor kiezen om dat voor de koppeling te doen. Dan zitten de hormonen in ieder geval een stuk minder in de weg en het kan ook nog wel eens gebeuren dat een koppel na een sterilisatie niet meer samen gaat. 


 


Verder moet je zelf maar even kijken wanneer je ze eventueel zou willen laten koppelen. Het is natuurlijk leuk voor ze als ze zo snel mogelijk samen zitten, maar het is niet zo dat ze nu ziek worden van eenzaamheid. Als jij liever eerst even zelf een goede band op wil bouwen met Suzie en probeert haar gedrag te begrijpen is dat ook prima. Waar je wel eventueel rekening mee kan houden is dat konijnen elkaars gedrag ook kunnen beïnvloeden, dus misschien pikt ze wel een aantal goede gewoontes op van Bunny (zou natuurlijk leuk zijn).


 


Succes nog, het lijkt er in ieder geval op dat het de goede kant op gaat als ze zich laat aaien door je moeder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eens naar een opvang bellen en vragen of die iets voor je kunnen betekenen met het koppelen. Wat suzie allemaal doet kan ook een vervelings actie zijn en daar helpt een maatje juist weer bij. Ook nemen konijnen (hier tenminste) gedrag over van hun maatje. dus het kan best zijn dat als bunny naar jou toekomt dat suzie op een gegeven moment ook komt. dus een maatje kan invloed hebben op het gedrag van je andere konijn.

ik snap echt dat je het zelf niet meer aan durft. maar het lijkt mij echt geen verloren zaak! als je konijnen dan samen zijn zit je ook niet met het probleem van 2 verblijfen maar heb je 1verblijf. en je kun je ze samen in die speelhoek laten. Als je konijn uit de ren springt kun je er als je niet thuis bent of slaapt een net over heen doen zodat ze niet wegkunnen.

Als je 2 panelen rennen koopt. rond de 15/20 euro. die zijn meestal 60 breed (tenminste hier bij de welkoop en alle dierenwinkels) zoiets:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk om te horen dat je je zo inzet om het voor zowel Suzie als jou leuker te maken :cool:

De dieren die bij mij in huis/tuin komen gaan ook niet meer weg, en zo denken gelukkig de meeste BBers. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen waarbij het voor het konijn toch beter is om een ander huis te vinden. Via een forum is het natuurlijk lastig in te schatten in welke situatie mensen zitten.

Suzie in huis aanlijnen is net als in het park geen goed idee. Konijnen horen gewoon niet aan een lijntje. Haar naar je toe laten komen (en dan niet aaien) werkt het beste. Ik geef mijn nijnen ' morgens en 's avonds altijd een paar biksjes uit de hand. Gewoon als begroeting. Ze weten het altijd precies en komen dan aangestormd, kunnen niet wachten (ook de nijnen die ik niet kan aaien, een biksje uit mijn hand pakken durven ze wel)! Ik geef ze dan gewoon wat van hun voer. Heerlijk moment altijd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat je het niet opgeeft!

Mijn konijnen zijn sinds ze hier zijn nog nooit opgetild, bugs komt zijn aandacht bij mij halen door naar me toe te huppelen. Het grootste gedeelte van de dag is hij op avontuur in huis en heeft hij geen tijd om geaaid te worden. Wanneer hij moe onder de bank ligt of in de ren mag ik hem wel komen aaien. Maar ik pak hem nooit op.

Mijn voedster stip is nu 8 weken en laat ik ook alleen uit haar zelf naar me toe komen, en aaien vind ze nog een beetje eng en huppelt dan weg. Dan stop ik er ook mee! Zelfs voor de castratie van Bugs vorige week heb ik hem niet opgepakt...groente in de reismand gedaan en toen hij erin ging de deksel erop. De DA heeft hem in zijn reismand zijn narcose gegeven zodat hij hem ook niet op hoefde te pakken.

En zorg vooral dat ze de ruimte hebben! Dus een mooie grote ren of iets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .