Ga naar inhoud

Pijnstilling voor konijnen


Eefje91

Aanbevolen berichten

Aangezien ik in korte tijd twee keer pijnstilling heb moeten geven aan mijn konijnen en er beide keren sprake was van onduidelijkheid omtrent de dosering, zou ik willen proberen iets meer informatie te verzamelen over pijnstilling voor konijnen door middel van dit topic.


 


De eerste vorm van pijnstilling waarmee ik kennis maakte waren de Carprofen drops. Hiermee stuitte ik meteen op het probleem dat het mij onduidelijk was hoeveel ml ik iedere 12u moest geven.


De dierenarts had mij namelijk een andere dosering voorgeschreven dan de dosering waar ik op uit kwam volgens de berekening in de bijsluiter. Na raadpleging van een tweede dierenarts kwam ik op de juiste dosering uit volgens de bijsluiter. Toch was mijn andere dierenarts het niet met die dosering eens.


 


Eergisteren stuitte ik opnieuw op een probleem omtrent pijnstilling. Guus kreeg Metacam (Meloxicam) mee naar huis en volgens de dierenarts was de juiste dosering 5 druppels per 24 uur.


Guus kreeg na ongeveer 14 uur alweer pijn, wat mij aan twijfelen maakte over de werkzaamheid van Metacam. Hierop heb ik de dierenarts geraadpleegd, maar deze vertelde mij dat de dosering 1x in de 24 uur gegeven dient te worden.


Toch vindt ik op verschillende sites dat dit middel bij konijnen maar 12 uur zou werken. Ook twijfel ik over de hoeveelheid druppels die ik Guus dien te geven.


Op dit moment probeer ik aan te voelen en te zien aan Guus hoe vaak hij de pijnstilling nodig heeft, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Gisteren had hij zichtbaar pijn wat ik erg naar vond om te zien. Dat wil je voor zijn. Het zou zo fijn als je van te voren weet in welke dosering je pijnstilling moet toedienen.


 


Ik zou graag ervaringen horen over pijnstilling, zoals: de werkzame stof, de dosering, of het middel je konijn hielp.


 


 


Belangrijk! We zijn hier op het forum geen dierenartsen die er voor geleerd hebben, we zijn ervaringsdeskundigen. Aangezien ik zelf heb meegemaakt dat verschillende dierenartsen elkaar tegenspraken en er tot twee keer toe veel onduidelijkheid was bij het toedienen van pijnstilling, ben ik benieuwd of er veel verschillen zijn in ervaringen en doseringen van pijnstilling voor konijnen. Dat is ook de reden dat ik dit topic start.


Ik wil wel duidelijk maken voor degenen die dit topic lezen dat het altijd belangrijk blijft eerst je dierenarts te raadplegen alvorens te beginnen met het toedienen van pijnstilling.


Dit topic zou echter wel een handige verzameling van ervaringen kunnen worden.


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg van mijn dierenarts altijd Metacam (hond) als pijnstilling voorgeschreven, omdat hij vindt dat dit beter werkt dan Carprofen. Voorwaarde bij Metacam is wel dat de nieren goed moeten functioneren (info van mijn dierenarts).

De dosering van Metacam (hond) die mijn dierenarts aanhoudt is 0,1 ml per kg lichaamsgewicht van het konijn, en dit dan iedere 12 uur.

Ik vind zelf ook dat Metacam beter werkt dan Carprofen, maar goed dat is mijn ervaring, een ander kan uiteraard een andere mening hebben.

Verder vind ik wel dat je de dosering altijd in overleg met je dierenarts moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met metacam, heb zelf altijd carprofen in huis en dat gaat bij mij altijd goed. Als ik merk dat ze verstopping hebbenof gas en ik dien het toe dan zie ik best snel verbetering. Na de castratie van de voedster leek het ook goed te helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties tot nu toe!


 


Ik ben inmiddels iets wijzer geworden over de Metacam van Guus na nogmaals naar de dierenarts te zijn gegaan.


De Metacam die ik voor Guus heb gekregen is de versie voor honden (de zwaardere versie noemt de dierenarts dat).


De dosering is 0,065 ml per kg lichaamsgewicht, elke 12 uur.


Guus kreeg 5 druppels per 24 uur voorgeschreven, maar kreeg binnen die 24 uur alweer pijn.


Ik ben erachter gekomen dat 5 druppels gelijk is aan 1 ml.


Guus is 7 kg, dus volgens bijsluiter zou dosering moeten zijn 0,065ml x 7kg = 0,455 ml, dus afgerond een halve ml per 12 uur.


Dat staat gelijk aan 1 ml (5 druppels) per 24 uur volgens mijn dierenarts. Helaas heb ik daar inmiddels een andere ervaring mee.


Vanaf nu ga ik dus 0,5 ml (2,5 druppels) per 12 uur aan Guus geven totdat hij genezen is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen spuit bij de Metacam, maar een pipetje. Het gaat per druppel. Beetje onhandig is het wel.


De dosering voor honden is inderdaad anders dan voor konijnen. De dosering die ik hierboven gaf is voor konijnen.


Ik ben zo blij dat ik eindelijk helderheid heb over het middel.


Als iemand op het forum een keer op hetzelfde probleem stuit, hoop ik dat dit topic wat duidelijkheid kan verschaffen. Alhoewel ik van mening ben dat een dierenarts raadplegen altijd noodzakelijk blijft.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je toevallig welke versie Metacam je hebt meegekregen voor Bugs?


De versie voor honden is zwaarder dan die voor katten namelijk. Dat houdt in dat de dosering bij de katten versie hoger ligt, namelijk 0,2 ml per kg lichaamsgewicht. Dat zou precies 2 druppels per 12 uur zijn voor een 2kg konijn!


Kijk maar: 2 kg x 0,2 ml = 0,4 ml


1 druppel = 0,2 ml, dus 0,4 ml = 2 druppels! :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .