Ga naar inhoud

Kasper faunafood?


Jillesvs

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

Krijg volgende week mijn jonge hollandertjes! Heb er helemaal zin in, maar voordat het zover is moet ik wel een goede soort biks hebben. De fokker rade me kapser faunafood sports aan...heb is zitten googlen en zie dat dat in vergelijking tot SS en HFST veel goedkoper is!(15 euro voor 25 kg), heeft dat met de samenstelling/kwaliteit te maken?

Moet ik nu geven wat ze nu krijgen bij de fokker, kasper, of moet ik een ander merk nemen?

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes

Jilles

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen ervaring mee, wel heb ik zelf bij ondervinding dat het handig is om ervoor te zorgen dat je dat eerst geeft. Mijn konijn was al 3 jaar toen ik haar kreeg en at altijd Havens brok, zelf gaf ik mijn eigen konijn HFST, en dat leek me veel beter maar wat ik ook probeerde ze wilde het niet. Maar aangezien je aan de Havens brok niet zo makkelijk komt heb ik de SS gekocht, want dat schijnen alle konijnen lekker te vinden. Wel wat duurder idd, maar ik heb 2 dwergjes en ze hoeven dus niet veel. Ze krijgen nu een mix van Havens en SS. Dus begin sowieso met Kasper brok en dan kun je langzaam overstappen of het daar bij laten.

Succes!!

Groet Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de voedingsanalyse van Kasper faunafood sport:

 

Ruw eiwit 16,5 %                   Lysine 0,72 %
Ruw vet 4,2 %                       Methionine 0,31 %
Ruwe celstof 14,4 %             Threonine 0,6 %
Ruwe as 8,0 %                      Tryptofaan 0,2 %
Calcium 0,95 %                     Zetmeel 14,5 %
Fosfor 0,58 %                       Suiker 6,7 %
Natrium 0,18 %                     NDF 32,5 %

 

Wat mij opvalt is dat er erg veel ruwe eiwit, ruw vet, calcium en suiker in zit. Dat is allemaal niet zo gezond. Verder zitten er ook vrij weinig vezels (ruwe celstof) in. Bij SS zitten er tussen de 21,0 en 26,0% vezels in. Vezels zijn juist weer heel erg belangrijk voor een goede darmwerking

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

zal het voor konijnen van 8 weken een probleem zijn als ik wissel? Of is het beter als ik even wacht met wisselen tot een iets latere leeftijd? Is het wel nodig om te wisselen of zal ik gewoon bij kasper faunafood blijven? Mn fokker fokt voor shows dus hij zal ook niet iets geven wat slecht is denk ik zo!

Ik hoor graag van jullie!

Jilles

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja fokkers geven vaak kasper faunafood heb ik al gehoord. Ik zou vragen dat je een zakje voer meekrijgt als overgangsvoer en dat te mengen met het voer dat je dan uiteindelijk wil geven. Ik heb zelf geen ervaring met Kasper faunafood maar als ik de voedinsanalyse van Kasper zie zitten er inderdaad zoals HJW zegt te weinig vezels in. Ik geef zelf Science Selective = SS van Supreme petfoods vinden ze hier superlekker, ze zouden er zelfs een moord voor doen als ik  ze niet snel genoeg hun SS geef.... :sarcastic:  :whistle2:


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf kasper fauna food. Ik hoor mijn konijnen niet klagen! ;) Ik denk er over na misschien naar hfst  weer te gaan. Die vonden ze super lekker! :) het is het proberen waard om weer te wisselen. ik heb zelf nog een zak van 25 kilo maar ik ga echt even letten op acties. Dan ben ik er als de kippen bij :) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

zal het voor konijnen van 8 weken een probleem zijn als ik wissel? Of is het beter als ik even wacht met wisselen tot een iets latere leeftijd? Is het wel nodig om te wisselen of zal ik gewoon bij kasper faunafood blijven? Mn fokker fokt voor shows dus hij zal ook niet iets geven wat slecht is denk ik zo!

Ik hoor graag van jullie!

Jilles

Fokkers en voeding... het is helaas niet zo simpel als je het hier stelt ;) Veel fokkers hebben er vaak een heel eigen theorie over. Duur voer is onzin en niet te betalen. sommigen zijn van mening dat hooi niet onbeperkt moet, maar elke dag max een handje, lijnzaadolie over de brok, onbeperkt brok enz.  Dit zijn uiteraard niet alle fokkers natuurlijk. Maar van wat ik gehoord heb van sommige fokkers onderschatten een heleboel de kwaliteit van bepaalde voeding. Ik ben er van overtuigd dat overmatig voeren en veel vet en suiker in de voeding zeker van invloed is op de ontwikkeling van wammen bij voedster. Maar een heleboel fokkers willen daar niet aan als ik het zo hoor en lees.

Ook deze fokkers willen het beste voor hun dieren hoor, zeker weten! alleen hebben ze er andere gedachten over.

 

wat betreft de kwaliteit van de kasper faunafood sport zijn de mindere punten inderdaad wel benoemd. Natuurlijk zijn er konijnen die het er prima op doen, elk konijn is anders. Maar als je op de analyse afgaat is idd het eiwit, vet en suikergehalte te hoog (grotere kans op overgewicht en naar mijn overtuiging dus ook wammen)  en het vezelgehalte naar mijn zin te laag. vezelgehalte hoeft neit direct problemen te geven, maar bij een konijn met zwakke darmen kan dit zeker. Ook is mijn ervaring, hoe meer vezels in de brok, hoe beter/sneller de darmen werken en hoe meer hooi er gegeten wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen ik afgelopen zaterdag bij de fokker was kwam hij wel over als een persoon die niet zomaar zijn konijnen weggeeft, hij vroeg ons van alles...hoe groot het hok was...hoevaak we tijd hebben om met de konijnen te 'spelen' enz. dat lijkt mij een goed teken. de hokken daar zien er goed uit en de dieren helemaal natuurlijk :) ! mijn hok is trouwens net bezorgd...maar das wat anders. wat je zegt is inderdaad waar, elke fokker bekijkt het anders! ik denk dat ik er uit ben.. ik ga vrijdag een zak SS halen en vraag of ik voor een weekje kasper mee mag dan kan ik wat mengen, komt allemaal wel goed denk ik!


 


groeten


Jilles


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel kasper gevoerd.

Helaas had ik toen regelmatig verstopte konijnen en ben toen overgegaan op SS.

Sindsdien geen verstoppingen meer (zeg ik nu terwijl er een konijn me heel zielig aan zit te kijken met z'n zere buik).

Maar mijn konijnen doen het er veel beter op.

En hollandertjes eten niet zoveel, dat scheelt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer ook al jaren kasper naar volle tevredenheid. Nu echter 1 konijn wat (in mijn ogen) mega dik is nooit verwacht dat het mogelijk hier vanaf kan komen maar hier zal ik zo een apart topic over openen. Qua voeding echter doen mijn konijnen het er goed op verder. Alleen is biks hier een zeer klein deel van de totale voeding die ze dagelijks krijgen (nu met 4 vlaam achtige konijnen krijgen ze 200 gram in totaal aan biks per dag naast veel groenvoer en fruit en hooi)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn teddy's kregen eerst kasper faunafood, dat voer waren ze van de fokker gewend en dus moesten we het later mengen met ons eigen voer. Ik heb er geen slechte ervaringen mee ook geen goede, heb het ook niet heel lang gebruikt. Maar de teddy's leefden er goed mee dus ik zie geen probleem om het te geven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf het eerst ook, aan mijn vorige konijnen. Ik vond steeds helemaal witte plasplekken, van de calcium bleek dus. Ik ben overgestapt op HFST en vanaf toen ging het super.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .