Ga naar inhoud

Project kleine inktvisjes haken

Gast
 Delen

Aanbevolen berichten

Lieve BBers,

Van de week was in het nieuws op TV Rijnmond een item over een nieuw project, het project kleine inktvisjes.

In januari 2013 haakte een Deense vrouw een inktvisje voor een veel te vroeg geboren kindje.
Dit inktvisje werd bij het kindje in de couveuse gelegd en het bleek dat het kindje daar een stuk rustiger van werd en ook niet meer zo vaak aan de slangen en sonde trok.
Ook andere te vroeg geboren kindjes kregen zo’n inktvisje en wat bleek: de ademhaling en hartslag van de kindjes werden regelmatiger en het zuurstofgehalte in hun bloed werd hoger.

Dit concept wordt nu in veel meer landen toegepast en ook in Nederland. De inktvisjes worden gehaakt door vrijwilligers. Het mooie is, iedereen kan hier aan mee doen. Aangezien er op BB ook een aantal fanatieke hakers zijn, wilde ik dit graag met jullie delen. 

Dit is de site van het project:http://kleine-inktvisjes.eu/.

Op de site staat meer over het verhaal, foto's van kinderen met de inktvisjes etc.

Je vindt hier ook een lijst met de ziekenhuizen die meedoen, het haakpatroon en de eisen waar een inktvisje aan moet voldoen. Er is een speciaal patroon voor beginners, zelfs ik begreep het!

Het is mijn goede voornemen om hier aan mee te werken, maar ik moet eerst nog even leren haken :he:. Ik hoop dat ik jullie ook enthousiast kan krijgen voor dit project. Eigenlijk is het een win-win situatie. Je kan fanatiek met je hobby bezig zijn, maar je hebt achteraf niet alle troep in huis :he:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga hier zeker aan meedoen. Haken is leuk, maar al die dingen in huis wat minder, daarom heb ik ook voor een opvang gehaakt. Dit is wel een mooi project als opvolger daarvan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk Emilyrose!

Ik heb ook twee linker handen Ainariel, maar ik moet zeggen dat haken me meevalt. Ik ben donderdag begonnen en met hulp van Emilyrose begint mn sjaal al ergens op te lijken. Mocht je nog iemand weten met een haakverslaving, vertel dit vooral verder :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan wel even vragen in mijn omgeving. Mijn zusje heeft een prematuur kindje en toen zij in januari geboren is, was dit in dat ziekenhuis niet bekend. Misschien dat zij (als ze weer een beetje is bijgekomen van alles, want het was een heel heftige en spannende tijd, dit wil gaan doen).

Haken is iets wat ik gewoon echt niet kan: alles wordt breder ipv langer en ik ben gewoon niet geschikt voor dat priegelwerk. Binnen 10 minuten vliegt het ook het raam uit (je moet er het geduld voor hebben. :P). :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij lijkt het leuk om te doen. Ooit in mijn enthousiasme twee boekjes gekocht over minihondjes haken. Ze zagen er zo schattig uit.. Boekje met instructies. Beter kan niet, dacht ik, want... Ik snap er he-le-maal niks van! :P Superleuk initiatief en had graag mee gedaan, maar helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stichting Earlybirds is een non-profit organisatie die fotoreportages maakt van premature baby'tjes. Ook maken ze foto's van vlinderkindjes. Echt een prachtige organisatie! Zij hebben een heel team op gezet om vogeltjes te haken. Geeft zo'n zelfde effect als de inktvisjes. Wel super dat er iets is bedacht zodat die kleine ukkies niet meer zo veel last hebben van al die slangetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de inktvisjes inderdaad :) maar heb ook al gehoord dat het in bepaalde ziekenhuizen niet toegestaan was ivm de hygiene.

maar haken is best simpel. En of je nou een lapje haakt of een figuurtje, principe blijft hetzelfde. Je gaat alleen niet terug maar haakt steeds rond. Ik heb het mijzelf ook aangeleerd met behulp van een boekje met stap voor stap instructies (gelukspoppetjes) en youtube. (En een correctie van mijn schoonmoeder :he: ik stak verkeerd in :P)

ik heb nog wat dingetjes liggen die eerst even af moeten voor mijn eigen ventje, maar zal daarna eens kijken naar de inktvisjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Leuk Wups!

en Lonja, dit project is ook heel leuk in de zomer hoor :he:.

Ik ben vandaag aan mijn eerste inktvisje begonnen. Met behulp van youtube en de ondersteuning op afstand van Emilyrose heb ik de eerste rijen erop zitten. Ik moet zeggen, het valt me alles mee qua moeite. Ik heb twee linker handen en zelfs ik kan het :he:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga inderdaad ook te strak. Met acryl kan ik helemaal niet meer zien wat ik gedaan heb. Dat wordt 1 grote pluisbol. Met katoen is het wel strak, maar kan je in ieder geval nog zien waar je moet zijn. En soms een beetje grof geweld gebruiken helpt ook :he:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .