Ga naar inhoud

Morris blijft maar tralieknagen/trekken


wupsie

Aanbevolen berichten

Ons konijn Morris drijft ons een beetje tot wanhoop....


 


Het is over het algemeen een heerlijk druk blij ventje, maar sinds een paar maanden rammelt hij keihard aan de tralies van het hok. (een dubbelhok, waarvan het onderste paneel alleen met schuifjes vast zit.) Dit is op een het moment zelf voor ons erg irritant, omdat het een enorme herrie maakt, maar hij heeft zijn boventanden inmiddels al scheef getrokken en ook het paneel waar hij aan trekt hangt soms nog maar aan 2 schuifjes vast, waardoor de kans bestaat dat die boven op hem valt.


Zijn scheve tanden heeft hij momenteel nog geen last van, maar als hij zo door gaat heeft hij ze straks zo scheef getrokken dat ze er uit moeten. Dat willen wij uiteraard voorkomen


 


We hebben al verschillende dingen geprobeerd.


- Roepen; werkt hooguit een halve minuut.... daarna gaat hij vrolijk verder...


- een tik tegen het paneel; hij schrikt even maar gaat daarna ook weer vrolijk door.


- het deurtje open doen en hem erbij weg duwen; helpt ook maar even.


-afleiden met knaagdingen; totaal niet interessant


 


inmiddels hoeven we maar naar het hok te lopen en hij stopt al, tot we weer weg lopen, dan begint hij weer.


Daarom hebben we ook een poos geprobeerd het te negeren, hij houd op den duur wel op,(na 10 a 15 minuten) maar hij begint elke keer weer opnieuw. (soms na 5 minuten al weer. andere keren 1 of 2 dagen later pas weer) Ook dat is dus geen oplossing. Het enige waar hij wel mee af te leiden is, is eten. Maar goed, dat is ook positief belonen en ben bang dat hij het dan nog meer gaat doen, om wat lekkers te krijgen. En steeds maar iets te eten geven kan ook niet natuurlijk. Dan wordt hij moddervet :P


 


Het lastige is ook dat we geen idee hebben wat hij er nou mee wil bereiken. Als hij aandacht wil, dan zou negeren moeten werken lijkt mij. Meer vrijheid ook niet, want hij doet het ook als het hok open staat en soms zelfs vanaf de buitenkant.. Ik hoor het ook af en toe smorgens als ik nog op bed lig. Dus echt geen idee waarom hij het doet.


 


Wij zijn inmiddels dus een beetje ten einde raad wat we nog kunnen doen om het hem af te leren.  Op den duur zal het probleem zich zelf oplossen natuurlijk als zijn tanden er uit moeten, omdat hij het dan niet meer kan, maar wij hopen toch dat we voor die tijd een andere oplossing hebben gevonden.


 


 


hier onder nog even een foto van het hok:


 


969138_10151782050844382_1956188540_n.jp


 


inmiddels staat er ipv het hooikarretje een houten huisje en een boomstronk van de wilg in de ren waar ze ook graag aan knagen. En dus ook een aantal speelballen. Ze hoeven zich dus totaal niet te vervelen en er is genoeg om aan te knagen en dat doen ze dus ook.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens in het klaagtopic een stukje erover gelezen van je. Maar een directe oplossing zou ik jammer genoeg ook niet weten. Het is idd net een kind dat aandacht wil.


 


Of mss vindt hij de "textuur" van tralies gewoon echt leuk? Is het fijner dan hout? En is het voor hem zoiets als nagelbijten. Ook mensen die het doen, maar zonder enige reden? Ik weet het niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit me net te bedenken wil die dan niet gewoon door de kamer lopen? marley doet het ook wel eens als ik net wakker ben, dan wil ze door de kamer huppen :P ja prima maar wat ik nou doe is als ze stopt mag ze eruit, en ik merk wel dat de tijden dat ze eraan knaagd korter worden en ze knaagd dan voornamerlijk bij het deurtje soms ook aan een ander plekje maar daar heb ik 2 van die vogelhangers hangen met hout eraan, en op dat plekje doet ze het nu niet meer ;) en misschien iets eraan hangen waar ze aan knaagd ! het proberen waard tog ? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit me net te bedenken wil die dan niet gewoon door de kamer lopen? marley doet het ook wel eens als ik net wakker ben, dan wil ze door de kamer huppen :P ja prima maar wat ik nou doe is als ze stopt mag ze eruit, en ik merk wel dat de tijden dat ze eraan knaagd korter worden en ze knaagd dan voornamerlijk bij het deurtje soms ook aan een ander plekje maar daar heb ik 2 van die vogelhangers hangen met hout eraan, en op dat plekje doet ze het nu niet meer ;) en misschien iets eraan hangen waar ze aan knaagd ! het proberen waard tog ?

nope, zoals ik al schreef, doet hij het ook als het hok open staat en dan soms ook aan de buitenkant van het hok..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel ze los mogen, maar misschien kan hij zijn energie niet kwijt?

Niet dat los mogen daaraan iets hoeft te veranderen hoor, obsessief overal aan knagen kan dan net zo goed weet ik uit ervaring :P maar wat ik toch wel bij zowel Hazel als Klaver zie is dat ze veel energie stoppen in de boel verbouwen en graven en rennen en ontdekken. Ze zijn gewoon buitenkonijnen eigenlijk omdat ze binnen hun ei niet kwijt kunnen ook al geef je ze ruimte en speelgoed etc.

Misschien is Morris er ook zo 1. Hoop het niet natuurlijk want je wilt ze niet buiten houden, maar als het hem zo zijn tanden kost en het is dan nog een gefrustreerd beestje dan is het ook niks zo. :/

Ik zou toch maar plexiglas proberen eerst. Het is een hoop gedoe maar als het het oplost zou heel fijn zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook plexiglas proberen, het kan idd zijn dat hij het vervangt door iets anders, maar soms merk ik dat konijnen niet volgens die logica denken. Soms als ze iets doen wat ik niet wil (mat opeten, deuren bijten, gat in de muur, eender wat) volstaat het om iets aan de situatie te veranderen (ander soort mat, stuk muur afschermen, tape over de plinten, ...) om te zorgen dat ze het niet meer doen. Niet altijd natuurlijk, maar in jouw geval zou ik eerder proberen te voorkomen dat hij nog aan de tralies kan bijten dan proberen het hem af te leren, want dat is zéér moeilijk lijkt me. + ik merkte bij mijn konijnen zo'n gedrag (tralies bijten) ook op toen ik ze in een beperkt stuk zette, omdat ze toen de rest van de kamer nog konden zien maar er niet bij konden, en dat werkte frustrerend hoewel ze toch best wel wat plek hadden. Nu heb ik voor elk koppel een volledige kamer ter beschikking en hebben ze dat natuurlijk niet meer, want er is geen hekwerk meer...maar dat is in jouw geval misschien niet mogelijk..en je hebt ook wel een mooi plekje voor hem daar ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

wat misschien voor afleiding kan zorgen is de boel helemaal veranderen, de dingen in de ren enzo balletjes wisselen de boomstam anders leggen het huisje net iets anders zetten. doe ik ook zelf in de ren voor afleiding zorgen en misschien een leuk idee is om bijvoorbeeld zonnebloempitjes door de ren te strooien dan kan hij lekker daar zijn aandacht op richten ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

@ valentine wat jij zegt over het zien van de kamer is idd waar, ik bedenk me ineens dat marley eerst kijkt van hee daar wil ik heen en vervolgens stort ze zich op het deurtje rammen en knagen. dus wil ze de kamer in wat ik wel eens heb, dan knaagd ze aan de ren ik doe het deurtje los springt op de bank en gaat liggen zovan ik wil daar op liggen haha


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook zo 1, gelukkig zit ze buiten.


De onder ren van het hok bestaat uit tralies natuurlijk en dat was ook iedere keer knagen en trekken als een idioot.


Alles bedekt met plastic, plexiglas maar dan goedkoper en het was over.


 


Van de ren is de maaswijdte gelukkig te klein, past haar snuit niet tussen.


 


Nu heb ik het probleem alleen nog als ik een deel van de tuin voor ze afzet, ze mogen altijd even los rennen maar niet altijd de hele tuin hebben want dan wordt alles gesloopt.


Dus dan krijgen ze alleen het grasveld en gebruik ik panelen van een panelenren. Nou dan gaat mevrouw weer los, rukken en trekken met soms nog gegrom erbij ook.  


Link naar reactie
Delen op andere sites

De boomstam staat er net een week, dus die situatie is nog nieuw.

eten strooien werkt 5 minuten, dan is het op :he:

Plexiglas hebben wij ook aan gedacht en die optie houden we open, maar dan wordt het zo dicht als we alle tralies dicht maken...

komend weekend gaan we de kamer anders inrichten en komt het hok ook anders te staan, als het uitkomt zoals wij denken. De ren komt dan voor het hok en het paneel er dus uit. Hopen dat hij dan niet een ander stuk tralies uit gaat zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey! 

De oplossing is zo simpel 

 

een zandbak het help echt ! 

Verder heb ik: 

een katten tunnel. 

 

een ballletje 

 

een hondenmand 

 

verse wilgentakken. 

 

vers hooi

 

3 bakjes vers water 

 

2 konijnen :P  haha 

 

1 knuffel.  

 

1 konijnenwc 

 

 

Ik kan nu heerlijk slapen ik hoor geen herrie meer van spider of star!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En mogen mijn konijnen ook nog in hun verblijf? :P het meeste hebben ze overigens al.

een zandbak beginnen we niet aan binnen. Dat wordt 1 bende en dat is nu al genoeg.buiten mogen ze graven, maar dat doen ze nooit. Schijnbaar zijn het niet echt gravers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, meestal wel. Er zijn situaties dat het even niet kan natuurlijk.

het hok staat inmiddels in de nieuwe opstelling en volgens mij bevalt het ze wel :) de ren is nu wel korter, maar een stuk breder, waardoor ze toch meer bewegingsruimte hebben.

en ik hoop dat het probleem nu opgelost is nu dat paneel aan de voorkant weg is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .