Spring naar bijdragen
schoenveter

Rui, dus konijn borstelen... Maar hoe?

Recommended Posts

Het is weer zover en ook mijn nijn Rembrandt is lekker in de rui!

Ik kam hem iedere ochtend, maar toch vliegen de vlokken door het hele huis.

Dan zou je zeggen: "Kam hem vaker!" Maar de reden dat ik hem maar 1 keer per dag kam, is omdat hij alleen stil zit als hij net z'n eten heeft gehad... En dat is 's ochtends.

Op een ander moment van de dag hem eten of iets te snoepen of groente geven interesseert hem niets.

Rembrandt is een enorm eigenwijs ding en hij gaat liever op avontuur door de kamer dan dat ik hem vast kan houden.

Ik heb al eens geprobeerd hem te kammen op het balkon (met het idee, het is een afgesloten ruimte weinig afleiding etc.) Maar nee hoor hij hupst vrolijk door.

Wat kan ik nou het beste doen om eigenwijze Rembrandt stil te laten zitten als ik hem moet kammen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zet mijn konijnen altijd op tafel, dan kunnen ze nooit ver weg en kan ik er beter bij. alsnog moet ik ze nog wel tegenhouden, maar de aanhouder wint ;)

maar in de rui kun je niet echt voorkomen dat de haren door de kamer vliegen helaas. je kunt het inderdaad wel iets verminderen door de juiste borstel en kammen te gebruiken. (de borstels en kammen speciaal voor konijnen kun je alleen mee aaien :P) ik gebruik voor mijn duitse hangoor (dikke vacht met veel onderwol) een honden slickerborstel en een hondenruikam. (met name voor de achterhand. hier zit veel onderwol wat kan gaan knopen als je het oude haar er neit uitkamt)  en mijn handen. Flink je handen door zijn vacht halen en "plukken" (de vacht door je vingers laten glijden.) de nieuwe en gezonde vacht zit heel vast en trek je er niet gemakkelijk uit. Oude vacht wrijf je er als het ware zo uit. Schrik niet als je een kaal plekje krijgt. dan is de vacht al wel aan het loslaten, maar de nieuwe haren komen nog niet door.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier moet ik met de borstel niet in de buurt komen, daarom pak een bakje water maak mijn handen steeds een beetje vochtig en aai haar dan. Mijn hele handen zitten dan onder de haren maar zij zijn het kwijt. Misschien heb je hier iets aan.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hier valt het op dit moment wel mee ff met de stofzuiger door de ren en ff met wat vochtige handen door marley heen :D ze gaat er ook nog eens relaxt bij liggen zo van ja ga maar door hahaha :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey,

Hier gaan de nijnen op tafel, en ga ik eerst lekker aaien en kriebelen zodat ze ontspannen zijn, en dan laat ik uitgebreid aan de borstel snuffelen, en begin ik met een paar keer borstelen, na die paar 'aaien' met de borstel beloon ik het konijn als ze is blijven zitten.

Dit kan je zo steeds opvoeren, en op ten duur ontvangt het konijn de beloning (iets lekkers) ná de borstelsessie.

Ik heb sinds vorige week een furminator voor mijn nijnen.

Dit is een ideaal ding, het haalt gemakkelijk de losse haren uit de vacht, en ik heb er al goede ervaring mee.

En een groot pluspunt is dat de nijnen het prettig vinden als ik de furminator gebruik.

Er zijn verschillende furminators, maar deze is speciaal voor konijnen.

Echt een aanrader!  :goed:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Furminator zou ik niet doen. Kan in de huid snijden, en snijdt ook goede haren kapot. Er zijn dieren die na het kammen allemaal wondjes op de huid hadden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt inderdaad NaOomkuuHh, daarom is deze speciaal voor konijnen, de maat en lengte van de pennetjes is heel anders dan bijvoorbeeld de furminator voor katten of honden, juist om dat te voorkomen.

Of is het ook al voorgekomen dat konijnen wondjes hadden van de furminator voor konijnen?

Dat hoop ik niet zeg....zou niet best zijn.

Ik ga sowieso even extra alert zijn bij het gebruik, dankjewel! ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik zelf ook de furminator voor konijnen en heb nog geen last gehad van snijwonden. Als je deze furminator rustig door de vacht haalt kan er volgens mij niets gebeuren. Ik vind het een ideaal ding. Je haalt er zoveel losse haren mee weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij is het ding ook afgeraden, omdat je de dode haren weg moet halen die juist de klitten veroorzaken. En dat apparaat snijdt ook de gezonde haren af en daar gaat het fout. Geef mij maar gewoon een kam, borstel en bij langharige konijnen een schaartje. Niet mooi, maar wel zeer praktisch!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij konijnen heb ik dat nog niet gehoord, maar wel van honden met de furminator voor honden. Buiten dat je ze zou kunnen snijden ( wat denk ik meevalt als je voorzichtig doet) schijnt het niet goed te zijn voor de vacht omdat je die kapot snijdt. Vandaar dat er zoveel vanaf komt als je kamt.

Zelf geen ervaring mee, maar we hebben zelf gedacht er een aan te schaffen. Maar door slechte revieuws niet gedaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oké, ik heb nooit meegekregen dat het gezonde haren afsnijdt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zal er nog eens goed naar kijken en anders ga ik ook weer terug naar de borstel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik leg hier een handdoek op tafel en zet ze dan op tafel één voor één in het begin vonden ze het echt niet leuk maar langzaam begonnen ze er aan te wennen. Jaillbreaker vind het nog steeds niet helemaal super die is het na 5 minuten ook echt zat en bijt die de borstel om aan te geven dat die er klaar mee is. Lady kan er geen genoeg van krijgen die gaat er ook helemaal plat voor liggen, sluit haar oogjes dan ook half die kan ik zo een kwartier borstelen voor ze aangeeft dat ze het genoeg vind. Tussen door krijgen ze een brokje wat ze natuurlijk ook erg lekker vinden :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stamper heb ik van t weekend ook moeten borstelen. Maar hij vindt dat minder leuk dan nagels knippen (dat laat hij toe) dus was het steeds proberen te ontsnappen. Ik borstel eerst de bovenkant en kont en daarna doe ik hem even op de rug om de losse plukken bij kont en staart voorzichtig weg te halen. Het is wel even doorzetten en erg streng zijn. Maar daarna maak ik het goed met een rozijn. :P

Ik gebruikt trouwens een kattenborstel: zo'n klein vierkant ding met stalen pennetjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pomme is al n week enorm in de rui, ze poep zit ook onder de haren.

Net met n natte hand zitten aaien maar t lijkt niet echt te geven.

iemand nog ideeën?

Kammen heb ik ook al geprobeerd...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik plukte Morty altijd tot ik er een tweede konijn van kon maken. Bizar hoeveel haar eraf kwam. Allemaal van die grijze dons. Hij bleef eeuwig zitten en vond het allemaal prima.

Mocht het bij de huidige konijnen een probleem worden (die zijn nog niet in de rui) dan denk ik dat ik ze eens met de kruimeldief ga aaien. Dat klinkt misschien gewelddadig, maar ze komen steeds op het ding af en voor de grap zet ik dan die stofzuiger tegen hun vacht. Dan gaan ze er meteen lekker voor zitten 0.o

Misschien vinden ze het wel lekker, ondanks die herrie.

Ik zou het uiteraard niet aanraden als ze bang zijn van stofzuigers XD

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Flint is ook enorm in de rui...

Vandaag ging ik mijn kleine mannetje Fluffy kortzetten dus ga ik haar ineens meepakken...

Een furminator voor langharige konijnen: kan dit ook niet of juist wel? want met knippen, knip je toch ook de gezonde haren?

Kammen is mijn dame Flint helemaal niet gewoon en loopt dan altjd rondjes rond de borstel, als ik begin te kammen..

Wel een grappig zicht!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een poos geleden diep in de buidel getast en besloten een Furminator aan te schaffen (ik geloof af en toe mijn eigen mazzel niet, precies die dag 'dagaanbieding' afgeprijsd voor 15 euro). Beet hij eerst alles kort en klein als ik met een kam of borstel in de buurt kwam, eindelijk ging hij erbij liggen  :sarcastic: Vind ze nog steeds aso duur (zo 29 euro), maar ze werken wel voor een konijn met veel onderwol. Als hij niet in de rui was gebruikte ik een mensenhaar-massageborstel (gewoon om hem iedere week weer te herinneren dat 'borstelen niet erg is' en tegen klitten), waar hij vaak genoeg zelf mee aan kwam zeulen van 'maaaaam, borsteltijd!'. En om 'af te ronden' (eventueel overgeslagen losse rest-haren) heb ik een varkenshaar mensen-haarborstel. Het is zaak vooral voor het varkenshaar te gaan en niet voor de synthetische, als je geen statische bal door het huis wilt hebben hobbelen met een lage luchtvochtigheid (en 80% hier is metaal... Geen optie).

Ik heb die routine pas een jaar geleden volledig bij elkaar gesprokkeld en hij genoot ervan... Saampjes op de bank (met een nepbontkussen om op te liggen) en gaan, vooral veel prijzen, 'likjes op de kop' (met mn vinger ;) ) en zorgen dat je het vel beet hebt (je hand vlak op het konijn vlak voor de plaats waar je gaat borstelen), net alsof je zelf heel veel klitten in je haar hebt, zodat je hem geen pijn kan doen als je er onverhoopt 1 tegenkomt. En er zeker geen haastklus van maken omdat ze het niet fijn vinden... Als je zelf plezier hebt en rustig bent, nemen ze dat vanzelf over. Nu heb ik de haarborstels door de dettol en shampoo gehaald en klaargelegd voor de nieuwe kinders, dus over een paar weken kan ik melden of het algemeen goed werkt of alleen op extreme gevallen  :mdr:

Edit: Ff reageren op het 'snijden'. Zaak is om de furminator niet met de tanden over de huid van het konijn te halen, maar de tanden parallel aan het konijn te houden. Haren worden niet 'gesneden' maar je kan je konijn wel goed verwonden met dat ding (ben er op gaan staan nadat Max hem uit de doos getrokken had... Dat doet verrektes zeer!) . Dus je zet de 'kop' van de Furminator op het konijn en haalt de tanden op die manier door het haar. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok. Stamper haart echt gigantisch. Ik ben was aan het opvouwen en hij springt op schoot. Helemaal onder het haar. Dus de pluizenroller pakken om het van mijn shirt af te halen en denk: hmmmmm. :)

Ja ik heb de pluizenroller op Stampie gebruikt en dat werkte hartstikke goed! Hij bleef er zelfs voor zitten. :P Ik bedoel dus zo'n roller met plakpapier wat je steeds moet afscheuren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .