Spring naar bijdragen
snuitje_pluisje

SPOED! Duif gevonden, vleugel sterft af?

Recommended Posts

Hallo,

Gisteren een duif gevonden, vermoedelijk gepakt door een hond of ander dier. Zijn vleugel is nog heel maar helemaal naar de knoppen.. Ik heb het gisteren en vandaag gewassen met betadine shampoo zodat er geen verdere bacteriën bij kunnen maar het is al dicht en het kwaad is al geschied!

Ik heb gisteren de hele avond  research gedaan maar kan echt helemaal niks vinden.. Heb zelf wel verstand van dieren maar hierover durf ik echt niets te zeggen.... 

Sterft de vleugel nu af? Of weten jullie meer hierover? Foto's:

2hsagll.jpg s28g9t.jpg

De vleugel is op een plek open geweest door vermoedelijk een beet en daar zit ook een korst. De rest van de vleugel is fel blauw.. Een vreemde kleur waar ik een beetje bang van wordt. De duif is zelf helemaal in orde, eet en drinkt vrijwillig en is de hele dag op de been. Loopt alleen scheef en heeft weinig evenwicht wat voortbewegen lastig maakt maar dit kan hij wel.. De ontlasting is ook helemaal in orde.

Help mij!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb eerder voor een vogel gebeld waar ik het antwoord op kreeg dat ik de natuur zijn gang moest laten gaan en de vogel in de bosjes moest leggen.. Bellen heeft voor mijn gevoel niet veel zin... Geen idee wat dit kan zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dierenarts heb ik nog niet geprobeerd nee maar deze is op het moment dicht dus daar kan ik morgen pas mee aan de slag.. Zou de dierenarts hierbij trouwens helpen? Heb op een andere site gelezen dat dierenartsen dit niet doen..??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou ook de dierenarts of een andere vogelopvang bellen. Dikke kans op bloedvergiftiging zo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, een blauwe vleugel klinkt niet heel hoopvol voor het herstel. Als een opvang geen optie is, zou ik morgen zeker naar de dierenarts gaan. En ik vraag me sterk af of de dierenarts dan iets anders doet dan in laten slapen.

Maareh... Ga je er vanuit dat de dierenambulance niks wil doen, of heb je daadwerkelijk gebeld?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://www.vogelopvang.com/vogelasielen.html

Het is een eindje vandaan maar die in Eck en Wiel is sowieso goed, mocht je in jouw buurt afgewezen worden.

(Van die vogelopvang komt 1 van mijn konijnen (Nee ze is niet stiekem een vogel maar ze doen ook andere wilde dieren, alleen bleek mijn konijn dan weer niet 100% wild).

Wellicht kunnen zij wel weer iets aanraden. )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ja ik denk dat jij ook dierenambulance regio Uden moet hebben? Heb er ook geen geweldige ervaringen mee maar nee heb je ja kan je krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben een keer een eend naar de vogelopvang gebracht die we al een tijdje opgevangen hadden en die ook z'n vleugel had gebroken. Verder was hij wel gezond dus hij kon wel blijven leven maar ze hebben hem toen toch nog afgemaakt en aan de roofvogels gevoerd....

Heb je misschien een foto van de duif in zn geheel dan kan ik misschien zien wat voor duif het is en je (misschien) verder helpen. (mn opa heeft postduiven)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je realistisch moet zijn en in moet zien dat deze duif geen kans heeft.

Wij halen als asiel wel duiven op, maar wat niet kan, kan niet.

Wel super dat je het probeert!

Maar ik denk inderdaad dat als je bij de dierenarts aankomt, hij hem inslaapt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje jammer.... Haha..

Als je goed kijkt zie je dat de veertjes ook blauw zijn. De kleur is van de welbekende ctc spray... De huid rondom de oude wond is ook gewoon roze en de bovenkant van de vleugel ook.. Ik heb even een vriend van me geraadpleegd die helemaal into vogels is en hij heeft er dan ook echt enorm veel verstand van.. 

Hij zegt dat zolang hij goed eet en drinkt een goede kans maakt en ik het gewoon af moet wachten. Het is niet gebroken en de wond is mooi dicht. Ik ga verder met het wassen met betadineshampoo en kijk het aan!

Iedereen bedankt voor het reageren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedenk ook wel dat je als particulier geen wilde dieren MAG opvangen ;) daar heb je speciale kennis voor nodig, zodat het dier weer uitgezet kan worden. Daarbaast kunnen wilde dieren diverse gevaarlijke ziektes bij zich dragen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk wel dat hij een kans heeft, of toch had, ik weet niet hoe het er nu mee is? Maar dan heeft hij professionele hulp nodig, vogelopvangcentra kunnen bijvoorbeeld heel veel. Gewone mensen kunnen hem niet de zorg bieden die hij nodig heeft, hebben niet de kennis, de medicijnen of zelfs de toestemming aangezien je niet zomaar een wild dier mag houden, ook niet om hem te verzorgen. Ik zou zelf eigenlijk gewoon naar een opvangcentrum gaan, al is het wat verder, heb ik gisteren toevallig nog gedaan met een stervende egel. Misschien kan je hem even in leven houden, maar of je hem kan laten herstellen en weer vrijlaten betwijfel ik...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .