Ga naar inhoud

Problemen in de groep


Kidde

Aanbevolen berichten

Beste konijnenliefhebbers,


 


ik heb een situatie waar ik dringend advies voor zou willen krijgen. Ik zal het even uitleggen:


 


wij hadden vier konijnen: een teddy widder, een thuringer, een teddy mixje en een hangoor mix. Het laatste konijn hebben wij twee maanden geleden helaas moeten laten inslapen wegens abcessen die zich hadden gevormd in zijn nek.


 


We hebben er nu nog drie over, de thuringer Isa (intacte voedster), de teddy widder, heet ook Teddy (gecastreerde ram) en het teddy mixje muffin (ook een gecastreerde ram). Het probleem is dat de Thuringer, Isa dus,  Teddy niet naar buiten laat, waardoor hij al vanaf vorige zomer de bovenverdieping van z'n hok niet meer uitkomt. Als wij hem toch in de ren zetten, jaagt Isa hem direct terug. Dit resulteert altijd in veel teddy widder haar in de ren en ze plast regelmatig over hem heen. Soms horen we ook 's avonds kabaal uit het hok komen ('s nachts slapen in het hok ivm marters en katten). Voorheen sliepen beide koppels (de thuringer en de inmiddels overleden ram, en de twee teddy's) beide in een eigen hok. Sinds de dood van de laatste laten we ze met z'n drieën in één hok slapen. Ze vechten niet, maar Teddy komt het hok gewoon nooit uit. Isa, de thuringer, laat dit niet doe en jaagt hem hardhandig naar binnen. Zolang hij in het hok blijft is het goed. Buiten komen is er voor hem niet bij.Samen eten en samen slapen doen ze wel. Wel eet Teddy veel minder, waardoor hij ook aanzienlijk dunner is dan de andere twee. Konijnen moeten blijven eten, dat weten we. We zetten ook regelmatig biks bij hem (naast het hooi) en zetten Isa en Muffin dan beneden met biks.


 


Hieronder heb ik een foto bijgevoegd van de ren. Om het achterste hok staat een rennetje waar we Isa af en toe indoen zodat Teddy even rust heeft. Teddy komt dan nog steeds z'n hok niet uit... Op de foto zie je overigens muffin, het teddy mixje. Isa en Teddy zitten in het hok, waar ik ze zonet samen heb laten eten.


 


Wat kunnen we nu doen? Voor Teddy is dit geen leven. Het idee om Isa te herplaatsen speelt wel, maar is toch lastig. Ik ben gehecht aan haar. Ze is absoluut geen knuffelkonijn. Maar een écht konijn. Territoriaal, beschermt haar groep, deinst nergens voor terug. Met Isa in de groep hoef ik eigenlijk nooit bang te zijn dat de konijnen iets overkomt. Behalve nu de kwestie met Teddy.. Misschien hebben jullie ideeën? Vraag gerust om meer informatie!


 


1972298_753864707966551_987995246_n.jpg


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel zielig dat je dit al laat duren vanaf de zomer, maar heel goed dat je om advies komt vragen en een betere situatie voor je nijnen wenst.

Zo te zien heb je een aardige ruimte, erg mooi. Is het daarom geen optie om er nog een voedster bij te halen en twee koppels te maken in twee verschillende rennen? Mocht dat allemaal goed gaan, kun je altijd nog later proberen weer een groep te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou naar de opvang gaan en samen met Teddy een voedster uitzoeken en dan de twee koppels apart houden. Je hebt een grote ruimte voor ze, dus je kan deze makkelijk opsplitsen.

Dat je de toen nog 4 konijnen 's nachts steeds apart hield is niet optimaal voor de groepsvorming. Ook dat je ze nu 's nachts met z'n drieen in 1 hok houdt is verre van ideaal, zeker als het tussen twee al niet goed gaat. Daar zou ik meteen mee stoppen voor er 'ongelukken' gebeuren. Ik bedoel het trouwens niet als kritiek hoor, ik wil je er alleen maar bij helpen. Isa weg doen lijkt me ook niet de beste oplossing, want dan hou je 2 rammen over.

Ik zou dus zeggen: geef Teddy een eigen voedster uit de opvang, splits de ren, en overdek de rennen zodat ze ook 's nachts van hun heerlijke ruimte kunnen genieten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teddy en muffin waren voorheen een koppel. Twee rammen dus. Dat is echt nooit een probleem geweest, ook toen teddy nog niet gecastreerd was.

Een konijn erbij halen wil ik eigenlijk niet. Maar Isa weg doen wil ik ook niet. De ren opspiltsen vind ik jammer, we hebben bewust een grote ren gemaakt zodat ze de ruimte hebben.

Weten jullie niet waar dit gedrag vandaan komt? Is het niet op te lossen tussen die twee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan het inderdaad nog overdekken ;-) We wonen hier net een jaar en de ren is tijdelijk. Van het voorjaar gaan we de boel overdekken zodat die lelijke hokken eruit kunnen. De nijntjes hebben er flink aan zitten knabbelen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap wel dat je liever niet op wil splitsen, maar een halve ren is altijd meer dan de rest van je leven in een hok en angst om eruit te komen.


Ik denk niet dat je dit op gaat kunnen lossen. Het lijkt mij gewoon het karakter van de konijnen. 


Het enige wat ik nog kan bedenken is Isa er echt een tijd weg halen, helemaal uit de buurt, tot Teddy weer het hok uit durft, maar dan moet je ze ook weer opnieuw koppelen en ik denk dat de kans bestaat dat ze eenmaal terug met zijn drieën gauw weer in hetzelfde cirkeltje draaien.


Als je er zeker van bent dat Teddy en Muffin goed samen gaan zou je ook voor Isa een ram met flink wat pit kunnen zoeken die ze niet kan domineren, en dan zo 2 koppels houden.


 


Je zegt nu dat de ren overdekt gaat worden en de hokken weg gaan. Ik neem aan dat er toch wel andere hokken terug komen? Ze moeten wel een donker plekje hebben om zich beschut in terug te kunnen trekken, waar het niet waait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben me helemaal bewust van wat konijnen nodig hebben :-) Er komen wel twee nieuwe nachthokken. De hokken die er nu staan zijn gewoon niet mooi meer.

We gaan er even over denken om toch weer een vierde te halen. Isa herplaatsen zie ik echt niet zitten. Ze is niet het type knuffelkonijn dat iemand zou willen. Ze moet in haar waarde gelaten worden en het konijn kunnen zijn dat ze is. Lekker vrij en ruimte om haar eigen ding te kunnen doen. Misschien dan toch maar de ren scheiden. Het enige waar ik bang voor ben is dat er weer een konijn ziek wordt. We hebben er al twee verloren en willen dat eigenlijk niet meer. Een vierde is wel weer een extra risico. Hmm, stof om over na te denken dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben Isa gered uit een situatie waar ze alleen in een klein hok zat opgesloten waar ze nooit uit kwam. Gekocht voor een kind. Maar het kind vond haar niet leuk meer.. Typisch. Isa was door haar situatie destijds gefrustreerd en is bij ons weer opgebloeid. Dat wil ik eigenlijk zo laten tot ze er op een dag ook niet meer is. Misschien dat haar geschiedenis wel haar pittige karakter verklaart?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker te begrijpen dat je haar niet weg wilt doen. En ik snap ook best je angst dat je met een vierde wat meer risico hebt dat er 1 wegvalt. Maar dat ze gelukkig zijn is natuurlijk ook heel belangrijk. Het klinkt nou niet alsof Teddy het afgelopen half jaar het erg fijn heeft. Natuurlijk zal hij best z'n fijne momenten hebben, maar als hij als sinds de zomer zijn hok niet meer uit durft en komt vanwege Isa dan is dat toch best zielig? Hij heeft dan ook geen plezier van de grote ren.

Gaat Muffin met allebei goed? Denk er nog eens goed over na. Leuk dat je de ren gaat overdekken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of haar geschiedenis dit verklaart weet ik niet. Er zijn vele, vele konijnen met deze trieste voorgeschiedenis. Die doen niet allemaal zo.


Ze zou juist moeten weten dan dat het leven in je uppie in een hokje niet leuk is :P


Misschien kan je haar vorige baasjes opsnorren en die bij haar in de ren zetten. Mag ze die opsluiten in het hok. Dat zou ik dan wel weer leuk vinden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh wat een leuke foto. En het is goed te zien dat er aardig aan het hok is geknaagd ;)

Het kan best met het wegvallen van het vierde konijn te maken hebben, dat de balans in de groep daardoor minder is. Maar ik haal uit je verhaal dat het de laatste maanden dat zij nog leefde het tussen Teddy en Isa ook al niet goed ging. Vervelend hè, maar ik denk dat er niks anders op zit dan het stel te scheiden (maar die boodschap is vast al wel over gekomen ;) ). Mijn drietal is in oktober ook uit elkaar gevallen. Zo gaat dat soms.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het overleden konijn was ook een ram. :-) Gecastreerd weliswaar en héél onderdanig. Ik heb nog nooit vechtende rammen gehad eigenlijk. Misschien is het beter om Isa en Muffin samen te houden, want dat gaat wél prima. Die twee zijn kop en kont. Terwijl Muffin altijd Teddy's vriendje was. Tedje en Muffin gaan overigens nog steeds normaal met elkaar om, daar lijkt niets in veranderd te zijn.


 


Moeilijk hoor. Misschien toch een dwergje, een voedstertje. Misschien valt er nog wat te redden uit knijpende kinderhandjes.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, sorry, natuurlijk dat was een ram.

Dat Muffin en Teddy oorspronkelijk een koppel waren is op zich niet zo van belang (al kijken wij als mensen daar wel gauw naar). Het gaat er vooral om wie met wie het beste klikt. Als Isa en Muffin zo goed samen gaan, dan zou ik die twee lekker samen laten, zeker aangezien Isa zo pittig is en het wel goed met Muffin kan vinden.

Er zitten heel veel leuke konijnen in konijnenopvangen te wachten. Allemaal met een eigen achtergrond (positief of negatief). Ik heb drie keer een konijn uit een opvang gehaald en ik vond het inderdaad ook een prettig idee dat ik ze nu wel een fijn leven (met maatje) kon bieden. Kijk uit met Marktplaats e.d. Je weet dan niet wat je krijgt.

Edit: ik moet het nodig hebben over Marktplaats. Ik zie nu je post over dat konijntje van Marktplaats... Het probleem bij dit soort advertenties is dat je niet zeker weet of het geslacht klopt (dat wordt nogal eens verkeerd beoordeeld), of het konijn niks (besmettelijks) heeft en of het met jouw konijn klikt... Bij een opvang wordt dat allemaal ondervangen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eigenlijk ook helemaal niet op marktplaats kijken, dan heb ik morgen tien extra konijnen in huis gehaald. Wat een gruwelijke advertenties vind je daar. Muffin komt uit een opvang in Oldenzaal. Daar hebben we een goede ervaring mee dus lang hoef ik niet te zoeken.


 


Super bedankt zeg voor alle reacties. Wat fijn dat jullie zo begaan zijn met de nijntjes.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad geen konijn van marktplaats halen. Straks matchen de karakters weer niet en dan zit je helemaal met de gebakken peren.


In een opvang zitten de konijnen ook niet voor hun lol, je doet daar net zo goed een goede daad mee om Teddy of Isa er daar 1 uit te laten zoeken die ze zelf leuk vinden.


Dan heb je gelijk een konijn waarvan je het geslacht heel zeker weet, en in het geval van een ram een al gecastreerd konijn.


 


Edit: Ah, jij was net iets sneller met je berichtje :) Dat had ik nog niet gelezen toen ik dit schreef.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat we je een beetje kunnen helpen. Voor een buitenstaander is het meestal wat makkelijker, omdat je er dan heel neutraal naar kijkt en er niet 'in' zit. Als het om je eigen konijnen gaat is het vaak lastiger. Dat is ook het fijne van dit forum vind ik. :)

Succes! Laat je ons weten wat je uiteindelijk besluit? Altijd leuk om een happy end te horen (liefst met foto's :he: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 6 maanden later...

Hallo iedereen.


 


Ik had beloofd om te laten weten hoe het zou gaan, maar ben dit heel eerlijk eigenlijk helemaal vergeten.Teddy leeft al een tijdje gescheiden van Isa en Muffin nu. We hebben de ren dusdanig opgeplitst dat ze elkaar nog wel kunnen zien, maar niet meer in de weg zitten. Teddy was erg mager geworden door het gedrag van Isa. Dat is nu niet meer zo, hij is weer helemaal gezond :-)


 


Komend weekend wordt de ren winterklaar gemaakt. Dat houdt in dat de ren helemaal overdekt wordt, wordt dichtgemaakt met dik gaas en aan weerszijden dicht tegen de tocht. Zo komen er geen roofdieren binnen (of de hond). De ren blijft opgesplitst. Teddy krijgt eigenlijk een vriendinnetje, zodra de ren klaar is. Ik ga binnenkort kijken naar drie rassen: de gouwenaar, de luchs en de nog niet erkende engelse mini rex. Aan de hand van het karakter ga ik een nieuw vriendinnetje voor hem selecteren :-) De ren is straks neutraal terrein doordat die helemaal vernieuwd wordt, dus dat maakt de kans weer wat groter dat het koppelen goed gaat, Dat, maar ook het zachte karakter van Teddy zorgt ervoor dat ik me hier niet zo'n zorgen om maak.


 


Ik heb er zin in! Foto's volgen uiteraard.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zie ik net dat Muffin enorm kwijlt toen ik hem witlof aan het voeren was. Weg vreugde, want ik lees op internet niet veel goeds rondom kwijlen bij konijnen. Weet jij hier iets over, Lienappelsien? Anders open ik wel een nieuw topic. Maak me zorgen nu..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .