Ga naar inhoud

Konijn gromt naar ander konijn


Chelsea Surmont

Aanbevolen berichten


Hallo iedereen,

 

Wij hebben 2 dwergkonijntjes buiten zitten in een kooi met een ren eraan. Het zijn 2 vrouwtjes ze zijn in mei 1 jaar oud. We hebben ze Pepe (een wit pooltje) en Popo (Franse hangoor) genoemd. Ze kwamen altijd heel goed overeen, was heel leuk om te zien hoe dicht ze altijd liggen, hoe ze elkaar wassen enzo.

Sinds kort wil het ene konijntje (Pepe) de hele tijd rijden op het ander (op Popo). Soms wel tot 3 of 4 keer in een paar minuten tijd. Op den duur is Popo dit beu en 'bijt ze van zich af'. Ze loopt dan boos achter Pepe aan en dat is het, daarna liggen ze weer samen.

 

Sinds gisteren kunnen we de konijntjes in onze tuin laten rond lopen (we hebben nog maar pas omheining). Gisteren hebben we hen een halfuurtje alles laten verkennen en alles ging prima, ook toen ze weer de ren in gingen.

 

Ik heb hen daarnet nog eens laten los lopen, maar het ging precies fout. Het eerste kwartier ging alles goed, maar plots was Pepe (het rijdende konijntje dus) haar kin aan het wrijven tegen een eetbakje dat we van mijn nonkel gekregen hebben (die hij al eerder gebruikt heeft bij zijn eigen konijnen). Ze heeft er ook tegen geplast denk ik, het was een soort van beige vloeistof. Toen Popo er ook eens aan snuffelde, begon ze plots grommend en met volle geweld achter Pepe te lopen, tot ik er tussen kwam. Pepe liep de ren in terwijl Popo verder in de tuin liep. Telkens wanneer Pepe weer uit de ren wilde, kwam Popo grommend aan gelopen, 't was precies of de tuin was plotseling van haar alleen.

Ik heb ze beiden terug in hun hok en ren gestoken, maar daar maakten ze ook weer 'ruzie' (of 1 van hen maakte ruzie tegen de ander). Omdat ik het niet vertrouw heb ik nu het ene konijntje in de ren gestoken en het ander in het hok. Dan kunnen ze even zonder elkaar tot rust komen.

 

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is en wat we er kunnen aan doen? Heeft het iets te maken met dat eetbakje die ooit bij andere konijnen werd gebruikt? Of is Popo het echt beu dat Pepe constant wil rijden en "de baas" wil zijn?

 

Eind deze maand zouden we de konijntjes in een nieuw hok steken, we zouden hen nog groter willen steken en met andere ondergrond. We hadden ook graag nog 2 konijntjes bij gestoken, de dierenarts zei dat we dit gerust mogen doen. Maar ik vrees daar nu een beetje voor, ik wil niet dat het nog meer mis gaat. Beide konijntjes zijn trouwens niet gesteriliseerd.


 



998893_609082049113142_1204080508_n.jpg


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt alsof de hormonen opspelen! Dat kan aan het mooie weer liggen en er is een kans dat het weer over gaat. Nu is het wel zo dat 2 voedsters meestal niet de meest stabiele combinatie is die je kunt maken. Wat dat betreft zou het goed kunnen zijn er 2 gecastreerde rammen bij te zetten, mits je ruimte groot genoeg is. Ga uit van minstens 5 of 6 m2 voor een groepje van 4 kleine konijntjes, groter is altijd beter. En, ik neem aan dat dit een oude foto is, omdat ik 2 piepkleine konijntjes zie en je het hebt over een franse hangoor? Grote konijnen hebben uiteraard ook meer ruimte nodig.


Over de rammen erbij, ik zou je aanraden daarvoor naar een opvang te gaan. Die hebben veel ervaring met koppelen en hebben kijk op de groepsdynamiek. De kans dat je dan een stabiel viertal zult krijgen is een stuk groter dan wanneer je gewoon 2 konijnen ergens vandaan haalt. Je moet wel erg veel geluk hebben wil je dan een stabiele groep kunnen creëren en dan zit je straks met 4 konijnen die niet samen kunnen. 


 


Mocht de rijdende voedster aan de gang blijven dan kan het uitkomst bieden haar te laten castreren (=eierstokken en eventueel ook de baarmoeder eruit). Dit geeft echter geen garantie dat ze daarna wel weer goed bij elkaar kunnen. 


 


Als je iets in de ren zet wat van andere konijnen geweest is kan dat inderdaad voor onrust zorgen, dat merkte ik hier ook toen ik een kooi van een opvang had overgenomen en die even hier in de woonkamer had gezet om hem schoon te maken. De konijnen waren druk bezig hun geur er op af te zetten en bij elke hoek van de kooi lag een plasje op de grond, terwijl ze normaal perfect zindelijk zijn. Even heel goed schoonmaken dus, zodat het niet meer naar andere konijnen ruikt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een oude foto, van toen we ze pas hadden. We zouden ze op 10 m2 steken. Had ook al gedacht aan 2 gecastreerde mannetjes.

Dus het is niet zo dat Popo "boos" werd omdat Pepe haar geur aan dat eetbakje aan het wrijven was? Want 't was op dat moment dat ze begon te grommen. Ondertussen blijven ze uit elkaars buurt. Ik heb wel de indruk dat Pepe nu bang is van haar vriendinnetje want telkens zij een beweging maakt rent Pepe als een gek de andere kant op. Niet zo leuk om te zien natuurlijk. Ik hoop dat ze vlug terug overeen komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De geur van een ander konijn kan ook even voor onrust binnen het koppel zorgen. Ik heb een paar maanden terug bij 1 van mijn koppels een hok in de ren gezet die eerst van mijn andere konijn was. Het normaal zo kleffe koppel ging er zelfs even van vechten! Na een half uurtje of zo vonden ze elkaar weer lief.

Verder sluit ik me aan bij Eefje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .