Ga naar inhoud

Rouwend konijn?


Diana1970

Aanbevolen berichten

Hallo,

Misschien ben ik inderdaad een beetje overbezorgd of heeft Gijs een beetje een offday maar wil toch graag advies:

Vorige week zaterdag lag Walter dood in het hok, ze was 8 jaar en had een pittig jaar achter de rug dus we hadden het wel een beetje zien aankomen.

Gijs blijft alleen achter. De hele week goed in de gaten gehouden en hij deed het goed. Vanochtend heeft hij nog wel een stukje wortel gehad maar de rest van de dag ligt hij in zijn nachthok en wil er niet uit.

Hij is niet warm ademt rustig en oogjes schoon dus oogt niet ziek meer zielig....

Woensdag 26 maart wordt hij gecastreerd en dan kan hij na 2 weken een nieuw maatje uitzoeken maar tot die tijd moet hij wel een beetje happy zijn ( heb hem een knuffelkonijn gegeven)

Herkent iemand dit, en wat te doen.

Rouwen konijnen????

Groet Dianapost-14575-0-51759600-1394221937_thumb.j

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of konijnen rouwen weet ik niet. Persoonlijk ben ik er altijd voorzichtig mee om mijn eigen gevoel te projecteren op dieren, want als ik Gijs zou zijn zou ik hem natuurlijk enorm missen en de hele dag jankend in mijn hok zitten. Maaarr.... mijn konijnen zijn een fijn blij koppeltje en die zitten meestal ook overdag gewoon in hun nachthok. Het kan best zijn dat Gijs een beetje een nieuw ritme aan het vinden is nu hij alles zelf kan bepalen (geen nijnenvriendje dat hem wakker maakt of die aanstekelijk gaat gapen). Konijnen zijn schemerdieren dus het is heel normaal eigenlijk dat in de vroege ochtend er meer activiteit is dan overdag of midden in de nacht.


 


Zolang hij gewoon normaal eet, keutelt, normaal loopt en dergelijke zou ik me niet teveel zorgen maken. Bovendien... al zou het zo zijn, dan moet het maar gewoon even. Rouwen is enorm zwaar en dan kan je het voor iemand (mens of dier) nog zo leuk willen maken, het moet soms gewoon even. Zo te horen ben je hartstikke goed bezig met de castratie en een maatje daarna... meer kan je gewoon echt niet doen. Je doet het goed.


 


Succes ermee :bunny2:


  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte nog met het verlies!


Het zou heel goed kunnen dat hij zijn maatje mist, ik herken het wel een beetje in ieder geval. Toen Minky hier afgelopen december was overleden, merkten wij ook aan Nijn dat hij haar miste, hij was heel passief en zat ook steeds op dezelfde plaats terwijl hij daarvoor altijd heel actief was. Houd wel in de gaten dat hij in ieder geval goed blijft eten, dan komt het waarschijnlijk met de tijd wel goed.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat?? Ik weet niet wat ik lees. Wat ontzettend naar zeg :( Tjonge, in 1 week tijd allebei je konijnen kwijt. Heel triest, maar je had dit niet kunnen voorkomen. Toen ik je topic net begon te lezen dacht ik ook aan een rouwend konijn, dat lees je op BB wel vaker. Of ze waren ingeënt is wel een goede vraag. Bij VHS zie je er ook vaak niks aan en liggen ze opeens dood. Nu heeft een konijn van Emilyrose myxomatose terwijl hij was ingeënt, de enting geeft natuurlijk ook geen 100 procent garantie.

Sterkte...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze waren wel geënt vorig voorjaar dus wel even geleden, Walter heeft vorig jaar een zware bevalling gehad ( ons verkocht als man dus verwachten we niet) walter was een dwerg en Gijs een franse hangoor ( ons verkocht als dwerg vrouwtje....Welkoop nooit weer). Dus een zware bevalling jong veel te groot de DA heeft het eruit gehaald en volgens de foto zat er nog een jong dat er niet uitkwam. Dus operatie om baarmoeder en jong te verwijderen. Wat bleek het was geen tweede jong maar een tumor. Walter herstelde goed en kon gelukkig terug bij Gijs. Ze hebben een prima winter gehad vorige week leek walter het wat benauwd te hebben. Zat met zijn sorry haar kopje omhoog ze at wel, we hadden besloten naar de DA te gaan maar de volgende dag lag ze dood in het hok. Ik dacht misschien toch wel meer tumoren ofzo....ze was 8 jaar. Gijs leek het redelijk op te pakken. At de hele week goed. Gisterochtend nog stukje wortel biks water. Rond de middag heb ik de ren verschoont en lag hij wat lusteloos moest hem aan de kant sturen om erbij te kunnen. Heldere oogjes normale keutels ook voldoende, ik dacht ze mist haar maatje, vandaar dat ik dit topic starte hoopte op andere ervaringen maar mocht niet zo zijn. Toch ziek?

Heb de ren schoongeboend met chloor en hij staat nu leeg......

Weet het even niet meer.....

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel sterkte met dit wel heel plotselinge verlies, wat vreselijk voor je.

Het is trouwens niet mijn konijn, maar die van Laura met myx, maar dat even terzijde.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte!


Een paar jaar geleden hebben mijn konijnen VHS gehad. De ene dag leek er niks aan de hand de volgende ochtend zaten ze lusteloos in een hoekje, en waren ze binnen een uur dood. 6 dagen lang is er zo elke dag een konijn dood gegaan. Maar één konijntje heeft het overleefd. Zou het dit misschien geweest kunnen zijn??


 


Heb je nog meer konijnen??


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte!

Een paar jaar geleden hebben mijn konijnen VHS gehad. De ene dag leek er niks aan de hand de volgende ochtend zaten ze lusteloos in een hoekje, en waren ze binnen een uur dood. 6 dagen lang is er zo elke dag een konijn dood gegaan. Maar één konijntje heeft het overleefd. Zou het dit misschien geweest kunnen zijn??

 

Heb je nog meer konijnen??

Ja alles zou kunnen, ik heb het echt niet gezien. Ik ga de winter over sowieso 3 keer per dag even heen. Smorgens een wortel smiddags hun voer en savonds wat groen. Ze kwamen altijd op me af, lieten zich aaien en dan bleef ik even kijken hoe ze lekker aten. Ik heb niets gemerkt. Gisterochtend liet hij zich nog met een plof lekker op zijn zij vallen en genoot van het zonnetje. Tussen de middag hebben we het dekkleed wat de winter over de hele ren zat weg gehaald om die te vervangen voor een soort rolgordijn tegen de regen. Het viel me op dat hij toen veel rustiger was. Ik direct in paniek mijn man veel rustiger en zei we hebben allemaal wel een moment dat het iets minder gaat nu de rest weten jullie.

Voelde me zo slecht, had ik maar.....had ik iets gezien dan had ik ook wel maar goed.....het is te laat.

Ja sinds kort heb ik een afgekeurd kleurdwergje ( oortjes te lang voor de tentoonstelling maar niet voor mij) hij zit binnen. Kwam dus niet in contact met de andere. Ik had voor Gijs een afspraak voor castratie de 26e maart, ik laat die nu staan voor Bert ( de kleurdwerg) dan wil ik een vrouwtje zoeken en dan kunnen ze samen in de ren buiten. Dit is voor Bert ook een nieuwe ruimte. Ik heb vandaag de ruimte en hokken schoon gemaakt met bleek. Alle andere zaken weg gegooid. De ren blijft dus minimaal nog 5 weken leeg staan.

Is dit voldoende??? Ben wel blij dat ik een nog een paar weken heb want ik kan er verstandelijk nog niet bij. Alleen als ik de lege ren zie weet ik dat ze er niet meer zijn.

Diana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ugh ik blijf het zo erg vinden voor je! Heb mijn nijnen vanmiddag even uit het nachthok gesjord om ze goed te bekijken, word er paranoide van. Maar goed, sommige ziektes zijn heel sluipend en anderen gaan enorm snel, je kan er gewoon niet altijd wat aan doen. Daarbij zijn het bikkels, heel anders dan een kat of hond die meteen komt miepen als er wat is. Prooidieren he... voel je echt niet schuldig, je hebt gewoon niks anders kunnen doen. Misschien was het wel een hartaanval ofzo, het hoeft ook niet altijd een slepende ziekte of aandoening te zijn.


 


Sterkte nogmaals :(


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ontzettend naar verhaal zeg! Ik schrok gewoon toen ik het aan het lezen was. Vond het al rot dat je één konijn verloren had, maar dit... Kan me voorstellen dat je er met je verstand even niet bij kan. Heel veel sterkte en probeer je niet gek te maken met "had ik maar...". Je maakte je zorgen om een rouwend konijntje, en daarvoor wilde je al het goede doen. Je had er geen idee van dat er fysiek iets mis was, dus wat hád je kunnen doen? En zoals Asti al zegt het kan natuurlijk net zo goed iets acuuts zijn geweest. Heel veel sterkte!


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk ook dat als je er wel mee naar de dierenarts was gegaan (wat in dit geval niemand had gedaan) die ook niets had kunnen doen als het VHD is geweest, waar het wel een beetje op lijkt.

Ik word er ook helemaal naar van van dit verhaal. Ik heb de enting in de planning voor woensdag en als je dan dit soort dingen lees krijg ik gewoon echt de zenuwen dat ik bang ben dat het net te laat is of zo.

Heb vroeger (voor er een enting voor bestond) ook een konijn aan (waarschijnlijk) VHD verloren, die lag ook zomaar opeens s ochtends dood in het hok met bloed aan de neus. Dit is gewoon helemaal niet te bevatten, 2 konijnen in 1 keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heej...jullie krijgen het voor je kiezen !!


Dan ben je nog zó voorzichtig en dan overkomt je toch dat het konijn waar je het niet van verwacht, waar geen duidelijke tekenen van ziekzijn van af komt, zò tussen je vingers door glipt.


Aan 'hadden' heb je niets....In feite was er op dat moment ook iets aantoonbaars 'fout'..


En je bent voorzichtig geweest...Dit is je overkomen...maar met 2 konijnen in één week is dat wel even slikken en jezelf voorhouden dat je dit ook niet kon voorzien.


 


Sterkte....


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .