Ga naar inhoud

Zoete aardappelen


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Als ik wikipedia er even op nasla, lijkt het me niet verstandig. Vooral omdat dit stukje er staat:


 


De zoete aardappel bevat de suiker raffinose, dat winderigheid veroorzaakt doordat deze suiker niet verteerd wordt in het voorste gedeelte van het spijsverteringsorgaan, maar pas in de dikke darm. Hierbij ontstaan de gassen waterstofgas en koolstofdioxide. Het gehalte aan raffinose verschilt van ras tot ras.


 


Ik vrees dat dat bij konijnen wel eens problemen op zou kunnen leveren.


 


http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoete_aardappel


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik wikipedia er even op nasla, lijkt het me niet verstandig. Vooral omdat dit stukje er staat:

 

De zoete aardappel bevat de suiker raffinose, dat winderigheid veroorzaakt doordat deze suiker niet verteerd wordt in het voorste gedeelte van het spijsverteringsorgaan, maar pas in de dikke darm. Hierbij ontstaan de gassen waterstofgas en koolstofdioxide. Het gehalte aan raffinose verschilt van ras tot ras.

 

Ik vrees dat dat bij konijnen wel eens problemen op zou kunnen leveren.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoete_aardappel

 

Maar een konijn verteert heel anders als een mens ;) En ze zeggen niets over de plant zelf..

 

Ik vraag het omdat ik sinds vorig jaar groentes kweek in mijn tuin. Ik kweek dus voor de veiligheid alleen groenten die konijnen kunnen eten. Normale aardappel kon niet, dus die kweek ik niet. Komkommer kan bijvoorbeeld wel, dus die kweek ik wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn extra gevoelig voor groenten die gasvorming tot gevolg hebben.


Dit zijn vooral koolsoorten: broccoli, bloemkool, spruiten,...


Op 2 verschillende website staat:


 


"De bladeren van de aardappel (geslacht der nachtschaden) zijn zeer giftig."


 


Wat je wel kan doen is ervoor zorgen dat je konijnen niet aan deze groenten kunnen door bijvoorbeeld hierrond een ren te zetten...


Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen... En deze niet planten...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn extra gevoelig voor groenten die gasvorming tot gevolg hebben.

Dit zijn vooral koolsoorten: broccoli, bloemkool, spruiten,...

Op 2 verschillende website staat:

 

"De bladeren van de aardappel (geslacht der nachtschaden) zijn zeer giftig."

 

Wat je wel kan doen is ervoor zorgen dat je konijnen niet aan deze groenten kunnen door bijvoorbeeld hierrond een ren te zetten...

Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen... En deze niet planten...

 

Maar dat vertel ik net... ZOETE aardappel is geen nachtschade.. ZOETE aardappel behoort niet tot de 'normale' aardappels. Het is een compleet andere familie.. Ze behoren overigens ook niet tot de kool soorten...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik kan vinden is het niet giftig, maar ook absoluut niet gezond voor konijnen;


 



 


Potatoes are very high in starch and should not be fed to rabbits. Sweet and starchy fruits and vegetables are difficult for rabbits to digest and simply end up feeding bad bacteria in their digestive system. These bacteria quickly ferment the starch and cause a change in the pH which eventually can lead to diarrhea. For the same reasons rabbits should not eat potato peels or sweet potatoes.



Bron: naturalrabbitfood.com


 


Als je in het Engels zoekt, kom je nog een aantal forumtopics en artikelen tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik goed dat je het ook niet wilt voeren, maar meer wilt weten of het kwaad kan mochten ze een keer uitbreken en ik je groentetuin belanden? Want ik neem aan dat ze ook niet 24/7 bij je komkommerplanten enzo kunnen toch?


 


Als ik het goed zie is de zoete aardappel een plant uit de windefamilie. De winde staat genoemd in de lijst met giftige planten (gehele familie) vanwege het hoge gehalte aan alkaloiden. Op basis daarvan zou ik het er persoonlijk dus niet op wagen.


 


Het is dus inderdaad zoals je zelf al zegt geen lid van de nachtschadefamilie, maar de windefamilie is helaas niet echt gezelliger vrees ik.


 


Misschien is cassave of yam een mogelijkheid, als je dat qua groente overweegt kunnen we uitzoeken hoe het daar mee zit. Of heb je zelf nog andere mogelijke kandidaten?


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Begrijp ik goed dat je het ook niet wilt voeren, maar meer wilt weten of het kwaad kan mochten ze een keer uitbreken en ik je groentetuin belanden? Want ik neem aan dat ze ook niet 24/7 bij je komkommerplanten enzo kunnen toch?

 

Als ik het goed zie is de zoete aardappel een plant uit de windefamilie. De winde staat genoemd in de lijst met giftige planten (gehele familie) vanwege het hoge gehalte aan alkaloiden. Op basis daarvan zou ik het er persoonlijk dus niet op wagen.

 

Het is dus inderdaad zoals je zelf al zegt geen lid van de nachtschadefamilie, maar de windefamilie is helaas niet echt gezelliger vrees ik.

 

Misschien is cassave of yam een mogelijkheid, als je dat qua groente overweegt kunnen we uitzoeken hoe het daar mee zit. Of heb je zelf nog andere mogelijke kandidaten?

 

Super bedankt!!

 

Ik hou mijn tuin altijd 100% konijn veilig omdat ze zo af en toe los in de tuin mogen. Ik zet dan een ren om een paar planten potten en mijn m2 bakken staan op poten, zo hoog dat ze er theoretisch niet bij zouden moeten kunnen, maar met konijnen weet je het nooit ;) Ze springen niet over een ren van 60cm, maar wel op een plantenbak van 70cm ;)

Daarnaast zit je met bladeren die eraf vallen ed.

 

Ik wil echt geen risico lopen, dus deze aardappel komt niet in mijn tuin. Misschien doe ik hem in de voortuin. Hij schijnt er best mooi uit te zien... En mijn voortuin is echt onbereikbaar voor mijn konijnen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .