Spring naar bijdragen
Browny

hey ik ben nieuwe hier!

Recommended Posts

heey allemaal,

hierbij stel ik me zelf even voor:

ik ben Melissa en 15 jaar oud

ik heb me geregistreerd, omdat ik  2 konijntjes van mijn ouders heb gekregen als verrassing

(jammer genoeg komen ze niet uit een opvang) het zouden 2 vrouwtjes zijn, maar ik zag ze wel heel vaak op

elkaar rijden. ik dacht o dat is voor de rangorde maar heb toch nog even gekeken als het wel 2 voedsters waren.

en ja hoor volgens mij is er eentje een ram ik ben dus nu wel erg bang dat de  echte voedster zwanger is.

ik heb me al aardig ingelezen hier, maar ik dacht dat het wel handig zou zijn als er straks echt konijntjes zijn

dat ik hier vragen kan stellen enzo.

groetjes Melissa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Melissa!

Sinds wanneer heb je de konijnen ? Hoelang vermoed je als het een man en een vrouw zou zijn het vrouwtje zwanger is ? Kleine konijntjes is het beste te vermijden! Als je konijn nog maar net zwanger is kan je je konijn nog steeds laten sterilliseren zodat er geen kleintjes komen. De beste combinatie is toch wel een gecastreerde ram met een vrouw die eventueel gesterilliseerd is.

Als je nog met vragen zit kan je me steeds een privéberichtje versturen! :)

Oh ja,

Welkom op het BunnyBunch forum en veel (konijnen)(lees)plezier! ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

heee hallo en welkom!

Wat leuk dat je twee konijnen hebt, lastig alleen dat je niet weet of het wel goed gaat samen. Hier op het forum vind je vast een heleboel informatie. Het beste kan je even door een dierenarts laten kijken wat de geslachten zijn. Als het een mannetje-vrouwtje is kan je er nog voor kiezen om het vrouwtje te laten helpen. Bij het weghalen van de baarmoeder worden dan ook de ongeboren konijntjes weggehaald. Sommige mensen vinden dat een vreselijk idee en willen dat absoluut niet, anderen vinden het juist fijn omdat er zo niet nog meer konijnen op de wereld komen want het zit al zo vol in de opvang. Als het mannetje-vrouwtje is dan zal je ze voor nu even uit elkaar moeten halen tot een paar weken nadat het mannetje gecastreerd is, daarna kunnen ze weer gewoon fijn bij elkaar.

Hopelijk is ze niet zwanger, aan twee wollige kadootjes heb je vast genoeg ;)

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ben vandaag naar de dierenarts geweest en het is idd een mannetje

heb direct een afspraak gemaakt voor de castratie. Ze waren ongeveer 3 dagen samen.

niet heel lang dus ik hoop dat ze niet zwanger is. mijn moeder vindt het ook een vreselijk idee

om het vrouwtje te laten helpen en vind dat ik het af moet wachten. Dus ongeveer een maand wachten nog en dan weet ik het.

groetjes Melissa

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe oud is je vrouwtje ongeveer?

Want soms is het beter om de kleintjes te laten weghalen met een sterilisatie dan ze ter wereld te laten komen.

Er kunnen heel veel dingen fout gaan zowel met de mama als met de kleintjes...
Soms laat de mama ze links liggen en sterven ze, soms sterft de mama en hierdoor ook de kleintjes...

Het kunnen er ook heel veel zijn, heb al nesten gehoord van 7-8 konijnen...

Heb je hier ruimte voor om 7-8 kleintjes van 8-10 weken bij te houden?

Heb je genoeg budget om voor (stel dat het 8jongen zijn) 10konijnen te zorgen?

Dierenarts kosten, eten, hooi, groenten,...

Allemaal dingen die heel goed in overweging genomen moeten worden.

Nu zitten er nog geen kleine konijntjes in haar baarmoeder enkel een bevrucht eitje...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja het is een ethische discussie... ik ben het met MaddyB eens dat de risico van een zwangerschap en alle zorgen omtrent jongen voor mij reden zouden zijn om te aborteren (want daar hebben we het over). Maar goed... als je de consequenties accepteerd van de zwangerschap laten uitdragen, dus ook bereid bent om te zorgen voor prima huisvesting voor mogelijk een flink aantal jongen en alle medische kosten (inenten, castreren van de mannetjes) die je zelfs in het meest gunstige geval zal hebben...

Laten we hoe dan ook hopen dat alles in gezondheid verloopt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De hokken zijn ongeveer 2 meter bij 80 cm en 60 cm hoog

Ik kan ook nog het tussenschot verwijderen en dan is de ruimte 2 keer zo groot

Dan heb ik dus 2 nog grotere hokken. Er komt waarschijnlijk ook nog een rennetje bij

dit hangt er een beetje van af hoeveel konijnen erover blijven en of ze wel genoeg ruimte hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In totaal 2 meter bij 80 centimeter of met het schotje er al tussen uit?

Meestal houden wij hier als minimale maat voor een koppel konijnen twee vierkante meter aan. Als je gewoon tijdelijk een plek wilt bieden aan jongen voor wie je een ander huis gaat zoeken is het natuurlijk een ander verhaal, maar als het permanente huisvesting wordt dan is een ren erbij een prima idee inderdaad.

Maaarrrr we weten nog steeds niet 100% zeker of ze zwanger is natuurlijk en of ze wel gezonde levende jongen krijgt. Hou ons op de hoogte hoor! Heb je ook al goed alles doorgelezen in het gedeelte van het forum over onverwachte nestjes? Maak ook gerust daar een eigen topic aan straks, mocht het zover komen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

dan in het schotje er nog tussen. ik hou jullie zeker op de hoogte :wink2:

het is niet de bedoeling om de jongen te houden het is alleen voor als

ze niet verkocht kunnen worden

groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

welkom,

wat een verhaal krijg je twee konijntjes zijn mannetje en een vrouwtje, maar ja nu maar afwachten of ze zwanger is. Goed dan je mannetje gelijk gecastreerd hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom!

wat vervelen. Eigenlijk heb je ook een beetje geluk. De kans dat het niet goed zou gaan tussen de rwete voedsters zat er namelijk wel in. Een xram en voedster is een betere combinatie. :)

Ik vind dat je hok een mooie maat heeft, zeker zonder tussenschot. Als je de kleine moet hiuden kun je nog kijken evt voor uitbreiding mocht het nodig zijn.

nu maar hopen dat ze niet zwanger is. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vandaag ook nog even een groter hok gekocht voor mijn exram waar ze later samen in kunnen en we zijn bezig met het maken van een ren van ongeveer 16 vierkante meter waar hun hok dan aan vast komt. Zodat ze extra veel ruimte hebben.

groetjes

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op BB!

Wat een gedoe met jou konijnen zeg!

En wat een ruimte voor je konijntjes! je hebt er echt veel voor over zeg!

Veel succes en plezier op het forum!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .