Ga naar inhoud

Konijn ineens en soms enorm bang


Drien

Aanbevolen berichten

Hallo,

dit is mijn eerste bericht op dit forum. Mijn excuses voor eventuele fouten.

Ik heb een konijn genaamd Diesel :) Hij is pas onlangs 1 jaar geworden! Hij zit altijd binnen, mag 's morgens een half uurtje uit en 's avonds een 4-tal uren. En het gans weekend.

Schat van een konijn, hij is redelijk tam. Ik heb op deze site eerst veel info opgezocht vooraleer ik een konijntje kocht. Ik heb hem dus ook nooit opgenomen ofzo. Altijd zelf uit en in zijn kooi laten gaan. Zonder problemen. Hij is ook zindelijk, gelukkig!

Sinds paar weken kan hij ineens zonder aanleiding enorm schrikachtig doen. Dan mag je niet bewegen of hij schrikt enorm en schiet weg.. Er is dan niks met hem aan te vangen. En diezelfde avond is er weer niks meer aan de hand, en dan kan het weer paar dagen/week goed gaan.

Deze morgen was het weer zo ver, ik laat hem uit zijn kooi en zag dat hij weer van alles schrikt en enorm bang is. Ik kreeg hem totaal niet terug in zijn kooi gelokt met iets lekkers, zijn eten, of zijn hooi. Waar hij anders altijd dol op is. Ik heb hem dus, tegen mijn hart in, moeten oppakken en in zijn kooi zetten.. (want ik moest vertrekken naar mijn werk) Ik zit daar dus echt mee in mijn maag.

Kan iemand mij tips geven? Of uitleggen waarom hij ineens zo bang heeft, en dat het af en toe zo is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom het kan zijn dat het zo ineens is, kan ik je niet meteen een antwoord op geven... Heeft hij misschien een wondje die pijn doet als hij erop loopt en verschiet hij daarvan?

Hier hebben ze dat ook soms. De kleine voedster (die woensdag geholpen wordt) kan zomaar uit het niets verschieten, het duurt dan wel geen hele avond. Meestal gaat het bij haar gepaard met gevaar-stampen. Ik denk dat ze dan iets hoort van buiten. Ook de grotere ram heeft dat af en toe, dan schiet hij het huis door maar is nadien niet meer bang. Maar dus niet zoals bij jou een ganse avond.

Misschien kan je eens nagaan of er telkens iets gemeenschappelijk is aan de momenten waarop Diesel schrikt? Een paar schoenen dat ergens naar ruikt, een vliegtuig, de tv,...

Wat ik ook doe als ze verschieten van iets is eerst tegen hen praten, ze kennen mijn stem (een beetje) en vaak kalmeert dat ook. Soms ook zet ik mij rustig naast hun en probeer ik hun te aaien. Misschien kan je dat proberen? niet zozeer lokken, maar aaien?

Ik ben zelf absoluut geen expert hoor! En moet er van door want de kleine voedster heeft ontdekt dat tapijt erg lekker is :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ten einde raad op die momenten.. :arf: Pijn lijkt hij helemaal niet te hebben, en het komt ook niet dagelijks voor.. Het was nu weer 2weken geleden. Ik heb ook al nagegaan of er eventueel iets nieuws in de kamer staat, dan is het normaal dat hij wat schrik heeft, maar dat was telkens niet het geval. Dat naast hem zitten of aaien lukt ook helemaal niet in zo'n schriksituatie.

Stampen doet hij ook al eens, en dan lukt het wel om hem te kalmeren. Maar in een schriksituatie helemaal niet.

Oei haast u dan maar, vooraleer je geen tapijt meer hebt :wink2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop het ook.. Ik heb ook al iets gelezen over Bach rescue remedy, misschien dat eens proberen.

Want het is inderdaad niet fijn voor ons allemaal. Neen er is geen andere kamer, ons keuken en living is 1 kamer. En de berging vind ik te klein voor hem.. Maar het gekke is dat het niet dagelijks is ofz.

Toch bedankt voor je raad en info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn de dingen waar ik ook al aan gedacht heb, maar in huis is helemaal niks veranderd. Hebben ook geen andere poetsproducten ofzo. Ik kom zelden in contact met andere dieren, maar dat is dan niet gelinkt met de schrikreacties.

Soms gebeurt het als hij aan't slapen is, dus denk ik dat het een slechte droom is ofz (kan dat trouwens?) maar het gebeurt soms ook als hij gewoon al even wakker is en al gespeeld heeft. Het is onvoorspelbaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gebeurt er precies op dat soort momenten? Hij schiet weg en dan? Waar gaat hij heen wat doet hij etc.

Hij verstijft dan echt, en is heel oplettend aan het rondkijken.. Ik krijg hem dan ook niet afgeleid met een snoepje ofz.

Maar hij gaat niet speciaal ergens naar toe of verstopt zich ook niet.

aangepast door Drien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gebeurt er precies op dat soort momenten? Hij schiet weg en dan? Waar gaat hij heen wat doet hij etc.

Hij verstijft dan echt, en is heel oplettend aan het rondkijken.. Ik krijg hem dan ook niet afgeleid met een snoepje ofz.

Maar hij gaat niet speciaal ergens naar toe of verstopt zich ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat ook met mijn vlaamse reus ram. Het is een binnen konijn.


 


`s avonds doet hij dit soms. Op eens staat hij stil en kijkt hij ergens naar. Soms gaat hij laag op de grond. Op al zijn 4 poten en dan laag. Dan denk ik...waar kijkt hij nou naar en op eens begint hij te stampen op de grond. Niet zach maar echt keihard.


 


Dit gaat dan 5 minuten door en soms schiet hij dan gelijk weg onder mijn bureau. En na 10 minuten of 15 minuten is alles weer normaal. Ik heb gelezen dat dieren paranormaal zijn en dingen kunnen zien of aan voelen wat wij niet kunnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Diesel stampt ook wel eens, maar dan denk ik dat hij iets gehoord of gezien heeft..

 

Maar als hij echt schrik heeft, is niks met hem aan te vangen.. Dat kan dan gerust 1 uur duren (dat is op zo'n moment immens lang :s).

Hij heeft ook vlug schrik, bv als je een glazen pot iets te hard neerzet op het aanrecht, schiet hij al weg.. En dan een andere keer is er niks aan de hand..
Ik zou maar al te graag in zijn lief koppeke willen kijken!! Zodat ik te weten zou komen waaraan het ligt :neutral:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen horen en ruiken natuurlijk wel stukken beter dan wij en kunnen daarom bijv. ook dingen horen die jij niet hoort. Kan het niet iets vanuit buiten of van de buren zijn wat hij hoort?


Daarbij kan het zo zijn dat situaties die wij niet als angstig zien, voor hen wel degelijk eng zijn, omdat ze het niet kunnen plaatsen wat het precies is wat ze horen, ruiken of zien.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet.. Ik hoor of zie op dat moment niets speciaal, mrj zo goed als hun zal ik dat niet kunnen hé :)
Ik begrijp dat wel dat ze op hun hoede zijn enz, maar voor zo schrik te hebben.. Ik wist niet dat da kon.
En ik probeer dan alles om hem te sussen, te kalmeren, ... maar dat helpt gewoon niet. Zelfs geen aandacht voor een rozijntje waar hij verzot op is.

Het is nu wel alweer 2 weken geleden! Gelukkig.. :goed:   En als ik zie dat hij beetje schrik heeft, geef ik hem een druppeltje Bach bloesem en dan merk ik even later dat het toch al beter gaat.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang Diesel niet continu compleet in de stress zit, zou ik je er niet teveel zorgen over maken. :)

Cas schrikt zich hier ook regelmatig het apelazarus van ogenschijnlijk niets, of gewoon een keer een wat harder geluid. En dan wisselt het per keer ook heel sterk waar hij van schrikt. Je kunt de ene week een lepel op de grond laten kletteren en er gebeurt niks, maar vouw een (plastic) tafellaken op en hij wordt doodsbang van het klapperende geluid. De week erna is het weer andersom. En de ene keer schiet hij onder de bank, op zijn weg alles omver maaiend en de komende uren daar blijvend, de andere keer blijft hij alleen wat verstijfd zitten.

Ik heb geen idee waar het precies aan ligt. Nieuwe dingen zijn vaak spannend, zeker als ze zijn route versperren, maar ook als er niets veranderd lijkt te zijn, heeft 'ie er wel eens last van. Terwijl hij dan ook wel weer een konijn is dat zorgeloos bunnyflops maakt op de vreemdste plekken, op schoot springt voor wat lekkers, en niet bang is voor vuurwerk en hier bij zijn komst juist de dapperheid zelve was. Sinds de zomervakantie, nadat hij bij een oppas is geweest, is dat omgeslagen. Geen idee wat er gebeurt is, misschien heeft een kat hem laten schrikken, of heeft hij gewoon last van angstige en minder angstige periodes.

 

Ah ja... 't blijft een konijn. Ik negeer de angst meestal, of roep hem wel eens onder de bank vandaan en pas als hij komt en kalm blijft zitten, beloon ik hem met wat lekkers.
Hoe drukker ik erover doe, hoe angstiger hij wordt. Hoe rustiger ik ben, hoe rustiger Cas is. Dat scheelt echt. En gelukkig hebben we Diva nog; die is echt nergens bang voor (die achtervolgt de stofzuiger als hij aanstaat :P ) en daar kan Cas zich ook wel een beetje aan optrekken. :)

Maar bachbloesem is natuurlijk alleen maar prima om te proberen hoor! :)


 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow dank je voor de reactie..
Dat is nu net hetzelfde als Diesel thuis. Een moment enorm schrik en het ander moment springt&hupst hij in het rond.

 Nu ben ik toch al wat meer gerust gesteld nu ik weet dat hij niet de enige schrik"haas" is :he:

 

Het enige ambetante is, het gebeurt al eens als ik net wil vertrekken.. Ik krijg hem dan niet in de kooi hé :s 
terwijl op een ander moment zijn we ons aan't klaarmaken om ergens naar toe te gaan, hupst hij al in de kooi omdat hij weet dat hij wat lekkers krijgt :bounce:

 

Mijn vriend zei nog 'ik ben bang dat we hem eens op zenne rug gaan vinden, dat zijn hartje dat niet meer aankan' :frown:   Maar zo ernstig zal het dan wel niet zijn hé?  We zijn in november nog bij dierenarts geweest, en alles was prima in orde dus..

 

Ik vind het zo jammer dat ik er niks kan aandoen en Diesel zelf al helemaal niets.. Ocharm.

Maar dan zal het wel allemaal niet zo erg zijn.. Ik ben toch al wat geruster.. Bedankt hé

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens ergens gelezen (volgens mij in dat boek 'konijnengedrag'), dat je in zo'n situatie zelf het beste 'normaal' kunt reageren, doen alsof er niets aan de hand is en er geen aandacht aan besteden. Als je er aandacht aan besteed door te aaien/troosten, bevestig je zijn angst en blijft hij bang, terwijl als jij normaal doet, hij dan merkt dat er niets aan de hand is en er sneller overheen is. Misschien dat je dat eens kunt proberen de volgende keer?


  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .