Ga naar inhoud

konijn maakt een knorrend/pruttelend geluid


jordy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb 2 konijnen en die zitten nu een tijdje bij elkaar. Het rammetje maakt sinds kort (ongeveer een maandje) een knorrend/pruttelend geluid. In het begin vonden we het wel 'grappig', maar het werd steeds wat vaker. We dachten dat hij verkouden was ofzo, want het leek net alsof er snot aan het pruttelen was. (zijn neus was gewoon schoon trouwens)

We zijn dus naar de dierenarts gegaan en die heeft hem nagekeken. Daar maakte hij ook het geluid dus ze kon niet echt goed naar zijn longen luisteren omdat het geluid overheerste. Er zijn toen foto's gemaakt en daarop zagen de longen er top uit! Daarna was hij gestopt met het geluid en klonken de longen ook goed. Ze hadden het geluid nog nooit gehoord.

Op internet vind ik wel een aantal sites over geluiden bij konijnen. Maar de ene heeft het daar over knorren en de ander over grommen. Ik kan niet omschrijven hoe het geluid klinkt want het lijkt eigenlijk nergens op. Grommen is het sowieso niet. Het gaat dan met tussenposen zomaar 5 minuten door. Meestal maakt hij deze geluiden zo tegen laat in de avond. Hij maakt het bijvoorbeeld ook tijdens het eten.

Ik heb ook getest of het geluid ontstaat als hij moe wordt. Maar dat is ook niet het geval. Als ik hem goed moe maak door te spelen en hem te laten rennen dan maakt hij het niet.

De dierenarts raade aan om een bronchoscopie te laten maken, maar de kosten daarvan zijn ruim 300 euro. Of ze wat vinden is dan ook nog maar de vraag. Hebben jullie misschien een idee wat het geluid kan zijn? Misschien is het wel gewoon normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken wel een pruttelend geluid als een brommertje van een konijn met snot als het zich druk maakt/stress heeft. Bijvoorbeeld inderdaad bij eten en helemaal bij dierenarts-bezoek. Inderdaad niet bij lichamelijke inspanning maar wel bij emotionele opwinding. Op het moment van pruttelen zie je niet per se snot. Maar als je verder helemaal geen snot ziet en hij niest ook niet en de dierenarts herkende het ook niet als zodanig dan zal dat het inderdaad wel niet zijn.

Lastig, want gezond lijkt het me niet maar om er nu ruim 300 euro aan te besteden terwijl de longen schoon zijn en je niet weet hoe je dit geluid moet interpreteren is ook wel een gok.

Ik zou het denk ik wel doen, maar wel eerst uitsluiten dat het niet een geluid is dat hij zelf bewust maakt. (Dus geen zoemen, of trompetteren of zo maar ik zou niet weten waarom hij uit het niets ineens regelmatig zoiets zou doen dus lijkt me niet uit jouw omschrijving.) Denk dat de raad van de dierenarts opvolgen nooit verkeerd kan zijn in deze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben een konijn in de opvang die al 2 jaar knort, maar dan wel de hele dag door en voornamelijk in rust. Op het moment zit ze aan de broomhexine om slijm op te lossen mocht dat het zijn, wellicht nog een idee voor jou.

Wat wij hebben gedaan is al zoveel antibiotica, foto's van de longen (waren inmiddels wel wat aangetast, maar wat wil je), onder narcose nakijken en als dit (broomhexine) niet aan slaat gaan we voor rhinoscopie. In de neus kijken, want alles wijst erop dat het uit de neus komt. Zij heeft ook geen natte neus oid.

Het geluid van onze Lucy is op dit filmpje te horen (geluid niet te zacht zetten):

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets als op dat filmpje van Aniek heeft mijn konijn smash ook gehad. Heb hem lange tijd antibiotica moeten geven, vernevelen... vanalles gedaan. De mensen in de wachtkamer keken altijd vreemd op toen ik met hem binnenkwam.

Nu is het eindelijk over en ik ben heel trots op hem hoe hij er nu uitziet. Supermooi glimmende vacht en hij "voelt goed aan" niet te mager of te dik.

Ik heb hem op het laatst behandeld met Gentapol-B dat is eigenlijk een oogdruppel maar ik moest die in zijn neus druppelen. En nu heeft hij er dik anderhalf jaar geen last meer van gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .