Ga naar inhoud

Drinkt veel water


spongebob

Aanbevolen berichten

Hoe zwaar is je konijn?

Een konijn drinkt gemiddeld 100ml per kg dacht ik, dus als je een konijn hebt van een kg of 6 dan is het niet zo vreemd :mdr:

Als je een kleiner konijn hebt en hij is ineens zoveel meer gaan drinken, dan kan ik je alleen maar adviseren om met je konijn naar de dierenarts te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen drinken meer dan een ander. Hier drinken er een aantal ook veel meer dan de anderen, het zijn kerngezonde konijnen.

Zo gauw je gaat zien/merken dat het dier ziek lijkt, veel meer plast dan gewoonlijk of zelfs een vuil kontje/pootjes van de urine heeft, moet je er mee naar de DA om de laten onderzoeken of er bijv. een blaasprobleem is.

Maar dit omschrijf je niet, dus ik ga er vanuit dat er met jouw nijn niks geks aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van het formaat van je konijn is het nog geen extreme hoeveelheid. 100 ml water per kilo lichaamsgewicht is normaal, en afhankelijk van de omstandigheden kan dit meer zijn (zogende voedsters zelfs 900 ml per kilo lichaamsgewicht!). Als je je konijn groenvoer bij voert zal hij minder water drinken. Krijgt hij alleen droog hooi en droge brokken, dan zal hij inderdaad meer drinken. Als je echt twijfelt kun je altijd wat urine laten onderzoeken bij de dierenarts voor controle op blaas / nierproblemen.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voedingsbehoefte-van-een-konijn.html

Water

Een toevoer van vers schoon water moet beschikbaar zijn op alle tijden. Je kunt dit in waterbakjes of drinkflessen aanbieden aan je konijn. Een konijn heeft ongeveer 10ml/100g lichaamsgewicht nodig aan water, maar dit kan tot 90ml/100g lichaamsgewicht verhogen als het om een voedster gaat die haar jongen nog zoogt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even iets anders nog, heb je al eens overwogen om een bakje te plaatsen ipv een flesje? Konijnen drinken graag snel en veel in een keer, tenminste, die ervaring heb ik hier met die van ons. Ik ben afgestapt van het flesje en ben heel blij met die beslissing voor de nijnen.

Niet dat het noodzakelijk is, maar als je een nijn hebt die meer drinkt is het voor het beestje veel lekkerder om binnen een minuut zijn hoeveelheid op te kunnen slobberen dan dat hij in 5 minuten gefrustreerd wat druppels uit een flesje krijgt.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond het altijd een beetje gezeur over veel drinken. Vaak wordt er gelijk EC geroepen.

Vorig jaar heb ik het echter zelf meegemaakt. Mijn dwergje dronk elke dag meer. Duidelijk anders dan anders. Na een paar weken bleek het toch echt EC te zijn, toen ze opeens geen kracht in de achterpoten had.

Hiermee zeg ik natuurlijk niet dat jouw konijn dat ook heeft, maar als het duidelijk verandert in korte tijd, kan het wel een symptoom van ziekte zijn en is een bezoekje aan de dierenarts m.i. niet overbodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je dat doen als er niks anders te zien/merken is aan het beestje? Zo kun je wel om elke scheet naar de DA vliegen. Persoonlijk ben ik daar niet zo voor, maar dat moet je eigenlijk ook zelf weten TS.

Ja, dat dacht ik dus ook. Ik moest toen voor iets anders bij de dierenarts zijn en heb het gevraagd. DA zei hetzelfde. Een paar dagen laten kon mw niet lopen.

Natuurlijk is het een uitzondering en niet elke slok meer is een probleem. Bij Saartje was het op een gegeven moment zo erg dat ze niet kwam eten. Alle flessen waren leeg als ik kwam voeren en ze dronk eerst een halve fles voor ze mee kwam eten.

Als het echt extreem veranderd is, zou ik me er wel wat zorgen om maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan een DA EC vaststellen eigenlijk? Want als het gaat om voor de zekerheid te behandelen hoef je niet eerst langs de DA toch? Ik heb dat toen uit voorzorg via de opvang afgesproken en de medicijnen gewoon online besteld. Ben even de naam kwijt, zo'n pasta is het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij plast wel veel, ik had zijn hok verschoont en na 2 dagen zat het er al helemaal onder, tenminste, het stukje waar hij altijd poept en plast.

Dat is wel een vrij logisch gevolg natuurlijk, na veel drinken moet je ook veel plassen.

Panacur heet die pasta waarschijnlijk Asti.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan een DA EC vaststellen eigenlijk? Want als het gaat om voor de zekerheid te behandelen hoef je niet eerst langs de DA toch? Ik heb dat toen uit voorzorg via de opvang afgesproken en de medicijnen gewoon online besteld. Ben even de naam kwijt, zo'n pasta is het.

Tja, dat vind ik toch wel lastig. Ik had toen panacur in huis van het ontwormen. Toen sarah niet kon lopen, ben ik dus direct zelf met de behandeling begonnen. Ik heb wel vaker zieke konijnen gezien en ook wat kennis over ziekten e.d. Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts, dus ik ga toch altijd even langs als er iets is.

Als je zelf weinig ervaring hebt, denk ik dat het toch goed is alles in overleg met een dierenarts te doen. Als hij geen EC kan vaststellen, kan hij wellicht wel andere dingen vinden wat EC weer minder waarschijnlijk maakt. Geen enkel medicijn is zonder bijwerkingen, dus ik vind dat je wel echt een goede reden moet hebben om te behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .