Ga naar inhoud

Hoeveel eten mag mijn konijntje en hoeveel moet ze drinken?


Dvw

Aanbevolen berichten

Wij hebben een konijntje vn ongeveer 8 weken oud, wij proberen haar elke ochtend rond 10.30 eten te geven omdat wij veel wisseldiensten draaien. Ze krijgt nu ongeveer 6 eetlepels op voer op een dag en savonds rond 11 uur is dat op. Wij geven haar dan nogmaals 2 eetlepels eten voor de nacht en ook dat is sochtends op. Hoeveel mag ons konijntje eigenlijk krijgen? Hooi eet ze wel maar ik kan niet zo goed zien of ze dat nou veel weinig of juist genoeg eet, wel poept ze erg goed. En hoeveel water moet ze ongeveer per dag drinken?volgens mij drinkt ze minimaal 50 tot max 100cc op een dag is dit voldoende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij volwassen konijnen moet je gaan kijken naar het gewicht van het konijn. Hier wordt gezegd 25gram biks per kg lichaamsgewicht.

Dit kan je spreiden over 's ochtens en 's avonds maar is niet verplicht.

Hooi mag ze/hij onbeperkt eten (dit is erg goed voor de tanden) dus zorg je er best voor om altijd genoeg hooi aangevuld te hebben.

Als je wilt kan je haar/hem ook gewoon maken van verse groenten te eten.

Maar begin hier met heel kleine porties van 1 groente en naarmate je ziet dat haar/zijn darmen het goed verdragen, kan je een 2e groente bij geven... Ook te beginnen met heel kleine porties van de nieuwe groente... En zo kan je blijven doorgaan natuurlijk.

Voor de rest is het belangrijk dat het konijntje goed keutelt, maar zoals je al zei is dit geen probleem.

Ik moet elke dag hooi bijvullen omdat het goed binnen gaat... Mijn kleintje weegt maar 1kg250 en krijgt dus 30gram biks. Deze doe ik in een speelbal zodat hij een beetje moet werken voor zijn biks. Ook krijgt mijn kleintje elke dag zowel 's ochtens als 's avonds verse groenten (witloof, venkel, koolrabi, radijs,...) en dit gaat ook erg goed naar binnen.

Met het water kan ik je minder helpen aangezien mijn konijntje veel groenvoer krijgt en dus minder water drinkt hierdoor. Maar ik veronderstel dat dit normale hoeveelheden water is om te drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me niet zoveel zorgen maken over drinken, als verder alles goed is met je nijn zorgt zo'n beestje daar zelf wel voor. Persoonlijk heb ik altijd zowel een drinkfles als een bakje water beschikbaar, zodat ze naar voorkeur kunnen drinken. Die van mij gebruiken ook echt regelmatig beiden.

Ik sluit me verder aan bij Maddy. Hooi, hooi, hooi, hooi! Het belangrijkste om in gedachten te houden is ook dat wanneer de spijsvertering van een konijn stil komt te liggen, deze erg moeilijk weer op gang komt. Zorg dus dat er altijd hooi beschikbaar is (geen stro! Stro is om te stappen, hooi om te happen ;) ). Biks is een nodige bijvoer en persoonlijk heb ik dat nooit afgewogen. Gewoon een klein handje voor twee volwassen dwergjes geef ik. Soms wat meer, soms wat minder. Daarnaast geef ik dagelijks groenvoer, maar wat Maddy ook al zegt dat moet je wel opbouwen. Als je ineens veel waterhoudende groente (komkommer, tomaat, witlof) gaat geven dan kan zo'n ongewend maagje aan de diarree raken. Let er ook op dat dingen als oud brood en hele wortels eigenlijk helemaal niet zo goed zijn voor konijnen, ondanks dat het 'klassiek' konijnenvoer is bijna als je veel kinderboerderijen mag geloven. Wortel heeft veel suikers, dus geef kleine stukjes als extraatje maar niet hele penen. Je kan je nijn ook verwennen met wilg, op het moment kan je hele bossen bij de bloemist halen (wel even navragen of ze niet behandeld zijn met iets) maar goedkoper is het natuurlijk om ze gewoon in het plantsoen van een boom te halen. Alle wilgsoorten mogen, dus van knotwilg tot hangende wilg. Zowel kale takken als met blad of met 'katjes'.

Aangezien je zo te horen niet heel veel ervaring nog hebt ook even: sommige groenten kunnen de urine rood kleuren. Van roestbruin tot vrij rood. Niet meteen schrikken dus en denken dat het bloed is!

Welkom op het forum en heel veel plezier hier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .