Ga naar inhoud

Voedster met wam


Nemolientje

Aanbevolen berichten

Hoi Bunnybunchers,

Muffin (NHD voedster) heeft een wam. Ze heeft eind November nog een check up gehad en de DA gaf aan dat ze helemaal gezond was maar niet (veel meer) moest aan komen. Dit is ook niet het geval maar sinds ongeveer 2 weken wast ze haar wam ook veel meer. Is dit normaal?

Ik las dat het vrij normaal is dat voedsters een wam hebben en dat als dit er eenmaal is het ook niet meer weg gaat. Ze kan zich nog keurig overal wassen en eet haar keutels ook gewoon op. Nu las ik ook dat dit vaak voor komt bij NHD voedsters, klopt dit? Ik heb haar moeder ook gezien en geaaid en zij had het ook.

Ik heb nog nooit eerder een voedster met een wam gehad vandaar dat ik toch even een berichtje plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is helemaal niks mis mee hoor als een konijn een wam heeft. Het betekent wel dat je konijn te veel eet. Dus ik zal even nagaan of ze de juiste hoeveelheden krijgt? Het ene konijn is er gevoeliger voor dan een ander. Niks om je zorgen over te maken, alleen dus opletten dat ze niet nog dikker wordt en haar wam dus groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze is raszuiver en ze had het al vrij vroeg (ze was toen jonger en lichter) en haar moeder dus ook. Vader heb ik alleen op foto's gezien en dat is niet zo duidelijk. Ze weegt 1650gr.

De DA gaf aan dat ze nu helemaal gezond was maar dus niet zwaarder moest worden en daar letten we ook zeker op maar omdat ze het nu opeens zo vaak wast wilde ik er toch wat meer over weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 voedsters, ze krijgen samen eten en de ene heeft een wam en de andere niet. Zolang het geen enorme dikke wam is valt het vast wel mee. Al zit ze natuurlijk wel net op het randje als ze niet meer zwaarder mag worden.

Maar dat is geen aanval hoor, ik heb het met Leyla, strijd tegen de kilo's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is helemaal niks mis mee hoor als een konijn een wam heeft. Het betekent wel dat je konijn te veel eet.

??

Dat is zeker niet altijd zo. Er zijn genoeg voedsters die een wam hebben zonder verder overgewicht. De dierenarts vond haar blijkbaar niet te dik, dus hoe weet jij zo zeker dat ze te veel eet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat haar dierenarts zegt dat ze niet meer veel aan moet komen lijkt mij dat het door het eten komt.. Dat het geen probleem is, maar ze het niet meer erger moet worden. En er zijn inderdaa voedsters die sws een wam hebben, maar uit het bericht van de ts maakte ik dit op.

Mijn voedster heeft amper een wam maar toch zei de dierenarts dat ze niets neer mocht aankomen. Een goede dierenarts concludeert dat niet op een wam maar op de bouw en het gewicht van een konijntje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heeft amper een wam maar toch zei de dierenarts dat ze niets neer mocht aankomen. Een goede dierenarts concludeert dat niet op een wam maar op de bouw en het gewicht van een konijntje

Mee eens, Muffin is ook echt niet beoordeeld op haar wam (word ook naar gekeken natuurlijk) maar heeft gewoon een gehele check up gehad. Het viel mij vooral op dat ze het nu meer wasde dan normaal. En omdat ik er geen ervaring mee had ging ik het me toch afvragen. Maar ik heb nu weer wat meer informatie en het lijkt me dus normaal dat ze het wast en het ligt ook niet in de weg zegmaar. Ze eet haar BDK gewoon op en houd zichzelf & Mars perfect schoon.

En de DA zei ook dat het geen probleem is nu maar dat ze niet veel meer moet aankomen. Ze hoefde helemaal niet op dieet of wat dan ook maar het is gewoon iets wat we wel extra in de gaten houden en ik moet zeggen, nu ze iets ouder is geworden eet ze ook iets minder dan voorheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, Muffin is ook echt niet beoordeeld op haar wam (word ook naar gekeken natuurlijk) maar heeft gewoon een gehele check up gehad. Het viel mij vooral op dat ze het nu meer wasde dan normaal. En omdat ik er geen ervaring mee had ging ik het me toch afvragen. Maar ik heb nu weer wat meer informatie en het lijkt me dus normaal dat ze het wast en het ligt ook niet in de weg zegmaar. Ze eet haar BDK gewoon op en houd zichzelf & Mars perfect schoon.

En de DA zei ook dat het geen probleem is nu maar dat ze niet veel meer moet aankomen. Ze hoefde helemaal niet op dieet of wat dan ook maar het is gewoon iets wat we wel extra in de gaten houden en ik moet zeggen, nu ze iets ouder is geworden eet ze ook iets minder dan voorheen.

Dat is alleen maar goed om te horen toch:) tuurlijk beetje in de gaten houden of ze niet te veel eet enzo maar dat zal vast wel goed zitten. Hoe oud is Muffin nou? Hier zijn ze helaas allebei niet minder gaan eten dus ik heb de hoeveelheid brokjes maar aangepast dan eten ze maar hooi:p

1 van de oorzaken kan zijn dat ze te dik zijn.. Maar als jullie het beter weten. Ookgoed.

Er is ook niemand die zegt dat dat niet een van de oorzaken kan zijn alleen wanneer je het verhaal van TS leest maak ik er niet uit op dat Muffin te veel eet.

Daarnaast ken ik een perfect voorbeeld van genetische aanleg, de voedster van een vriendin van mij is echt keurig op gewicht, dierenwinkelformaat konijntje van 2,3 kilo een prima gewicht alleen heeft ze echt een mega wam is ook nooit te dik geweest of zo maar gewoon genetisch bepaald. Een wam zegt dus eigenlijk niks en een dierenarts kan er het beste over oordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als haar moeder ook een wam had en muffin ook al vroeg is het waarschijnlijk erfelijk. Kun je niks aan doen. Officieel mag de nhd ook geen wam hebben geloof ik, maar goed, het komt wel voor.

voedsters slaan op die manier vet op voor als ze evt jongen groot moeten brengen in mindere tijden. Omdat het vetopslag is kan het idd ook door teveel voeren ontstaan, (vaak krijgen ze dan ook een rokje aan de achterkant een beenwammen) maar alsmze verder goed op gewicht is zou ik mij er niet teveel zorgen om maken.

als het echt een flinke wam is wel oppassen met warm weer of als ze nat wordt dat het niet gaat smetten. Het is ook een mooie plek waar als het er vies of nat is maden kunne gaan zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt. TS schrijft alleen dat de DA heeft gezegd dat Muffin gezond is en niet veel meer moet aankomen. Ik neem aan de haar DA weet waar hij/zij het over heeft. Mijn dierenarts heeft ook gezegd dat mijn konijnen niet meer mogen aankomen dat is niet omdat ze te dik zijn maar omdat ze gewoon perfect op gewocht zijn. Ik vind het nogal een voorbarige conclusie van je.

Daarnaast schrijft TS ook dat Muffins moeder ook een wam heeft. Er is dus niks gezegd door de DA dat Muffin te dik is. Ik ga ervan uit dat het erfelijk is aangezien moeders het ook heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je dat gelezen hebt. TS schrijft alleen dat de DA heeft gezegd dat Muffin gezond is en niet veel meer moet aankomen. Ik neem aan de haar DA weet waar hij/zij het over heeft. Mijn dierenarts heeft ook gezegd dat mijn konijnen niet meer mogen aankomen dat is niet omdat ze te dik zijn maar omdat ze gewoon perfect op gewocht zijn. Ik vind het nogal een voorbarige conclusie van je.

Daarnaast schrijft TS ook dat Muffins moeder ook een wam heeft. Er is dus niks gezegd door de DA dat Muffin te dik is. Ik ga ervan uit dat het erfelijk is aangezien moeders het ook heeft.

Klopt mijn DA heeft zeker niet gezegd dat muffin te zwaar/dik is. En het is in mijn ogen zeker een konijnkundige DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal als ze nu een half jaar oud is, dan zou je der al onwijs vetgemest moeten hebben en constant moeten hebben voeren zou ze te dik zijn:p zou het een hele prestatie vinden om zo'n relatief jong konijn op overgewicht te krijgen.

Gelukkig heb je vertrouwen in jou DA, geniet maar lekker van je hupsels:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .