Ga naar inhoud

Help: Konijn rijdt op hond


belboo

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik kom hier op het forum om een vraag te stellen over mijn voedster.

Mijn konijn is een albino hollandse reus. Ik heb er nooit aan gedacht om een konijn te nemen maar toen ik haar vond in een bak waarin ze nauwelijks kon strekken heb ik haar meegenomen. Ze is naar de dierenarts geweest, ze is gezond. Ze was toen ik haar meenam al iets ouder maar waar ik later pas achterkwam: nog niet helemaal volgroeid.

Ik heb niet de meest ideale situatie voor een konijn, ik heb geen tuin, wel een balkon en een woonkamer en keuken waar ze altijd vrij mag rondlopen. Ze is zindelijk, ze heeft haar toiletje. Het is in iedergeval beter dan toen ik haar vond.

Thuis had ik al een hond, een golden retriever. Nu is het konijn ongeveer negen maanden tot een jaar oud en een tijdje geleden begon ze op de hond te rijden. Dat is niet erg, maar het gebeurt de hele dag door en de hond krijgt geen rust meer. En ik ook niet meer omdat ik de hele tijd het konijn van de hond af probeer te halen. Ze is daarnaast een prima huisdier, ze morst af en toe een keuteltje maar ik heb verder nooit last van haar.

Het is tegen mijn principes in om een huisdier weg te doen, maar ik begin het nu voor het eerst te overwegen. Ik heb ook mijn verantwoordelijkheid voor de hond, dat zij zich thuis fijn voelt.

Steriliseren is nu nog geen optie. Ik heb het klopje al geprobeert ik heb haar weggeduwt (lange lange tijd), geschreeuwd, geklapt, gestampt. Ze is er zo gedreven op en het is gewoon niet leuk meer. Ik begin ook mijn geduld langzaam aan kwijt te raken.

Ik hoef niet op mijn kop te krijgen dat ik dingen misschien verkeerd doe, maar ik wel graag horen hoe ik het beter kan doen.

Ik hoop dat ik hier (bruikbare) reacties op krijg.

Gr,

B.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er geen ruimte een gedeelte van je woonkamer af te zetten (met bijvoorbeeld een ren) waar zij kan verblijven en haar dan een gecastreerd vriendje te geven? Al is het wel raadzaam als zij erg veel last heeft van de hormonen haar te laten helpen, anders wordt het voor het voor een evt vriendje misschien ook afzien.

Of misschien heb je een aparte kamer waar zij met een vriendje kan wonen?

Ik denk dat schreeuwen, klappen, stampen etc niet gaat helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waarom steriliseren geen optie is, maar ik denk dat je dat toch moet doen om te zorgen dat ze rustiger wordt.

Het bepalen van rangorde staat los van sterilisatie. Konijn zal dit met iedere aanwezig wezen blijven doen. Ook na sterilisatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bepalen van rangorde staat los van sterilisatie. Konijn zal dit met iedere aanwezig wezen blijven doen. Ook na sterilisatie.

Dit ben ik eerlijk gezegd niet met je eens. Ik heb hier ook voedsters gehad die maar bleven rijden. En nadat ze waren geholpen is dat naar bijna nul gegaan. En waarom moet ze het konijn meteen naar de opvang brengen? Beest heeft een hoop ruimte in huis, is keurig zindelijk. Als het mogelijk is, is het misschien toch ook een optie om er een gecastreerde ram bij te nemen? Als de juiste match gevonden kan worden zal de hond ook veel meer rust krijgen.

(Niet rot bedoeld hoor Rian, maar dit is mijn idee erover ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb inderdaad dezelfde ervaring als domino. territorium drang wordt vaak versterkt door hormonen. zijn de hormonen weg kan dit gedrag minder worden. Rangorde bepalen bij een nieuwe ontmoeting zal ze waarschijnlijk wel blijven doen idd.Maar als de rangorde is bepaald, waarom zou ze daar dan mee doorgaan?

en ik zie ook niet waarom dit konijn maar gelijk naar de opvang moet... zo te lezen heeft het diertje heel veel ruimte en het baasje zoekt informatie om het tussen de hond en het konijn leefbaarder te maken. Ik zie niks waarom dit beestje het bij de TS niet goed zou hebben. Ik ben wel heel benieuwd naar jouw argumenten die jouw mening ondersteunen. Enige waar je over zou kunnen vallen is dat ze geen maatje heeft, nou wat niet is kan nog komen toch?

wellicht is de TS niet op de hoogte dat konijnen groepsdieren zijn en is zich er dus niet van bewust dat de dame gelukkiger zou zijn als zij gekoppeld wordt aan een ex-ram.

Maar omdat ik ervan overtuigd ben dat overmatig rijden veroorzaakt wordt door hormonen ben ik er dus ook van overtuigd dat dit gedrag niet af te leren is. Het is niet iets wat ze doet omdat ze dat leuk vind, maar omdat ze door hormonen en instinct wordt gedreven. Een soort dwangmatig gedrag zeg maar. het is niet gezegd dat castratie het gedrag volledig doet verdwijnen, maar het wordt waarschijnlijk wel minder. Bepaald gedrag wat door hormonen wordt veroorzaakt kan ook gewoonte gedrag worden.

ik weet niet wat de reden is dat jij noemt dat ze nog niet gecastreerd kan worden, maar wat betreft de leeftijd kan dat prima. Vanaf een maand of 6 is het geen probleem.

ik ben overigens wel heel benieuwd wat voor konijn een hollandse reus is :whistle2: die ken ik nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster bleef ontzettend op mijn ram rijden. Na sterilisatie doet ze dat vrijwel nooit meer. Het had ook niks meer met rangordebepaling te maken, het was gewoon obsessief de hele dag door. De enkele keren dat ze het nu nog doet heeft idd wel met rangorde te maken volgens mij, ik zie een duidelijk verschil tussen die hormonale onrust van voor de operatie en dat halfslachtige rijden dat ze nu af en toe doet.

Dit is gedrag dat je niet kunt afleren, maar waarschijnlijk wel (gedeeltelijk) kunt wegnemen met sterilisatie.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het op zich wel lachen dat je jezelf in je vierde alinea tegenspreekt op je eerste alinea Wupsie, dat is precies de reden waarom rangorde bepalen altijd door zal blijven gaan. Rijden = rangorde bepalen. Tadaaaaa....

En mijn argumenten, die geeft TS zelf al aan. Ze had nooit het plan om een konijn te nemen, ze denkt eraan om het konijn weg te doen, ze heeft al problemen met hond en 1 konijn, ze heeft niet de geschikte ruimte voor een konijn, en dan zou er nog een 2e konijn bij moeten komen? Welja...

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik niet met je eens. Rijden is natuurlijk een onderdeel van rangordebepaling. Maar wat ik hier gezien heb bewijst voor mij dat het ook puur hormonaal kan zijn. Wat hier gebeurde had echt niet meer met rangordebepaling te maken, dat was pure hitsigheid, wat ook verklaart waarom het meteen afgelopen was na castratie van Wilma, terwijl ze verder nog precies dezelfde pittige tante is en Frits regelmatig even laat zien dat zij de baas is.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien jouw hond geen soortgenoot is, denk ik dat haar rijgedrag puur hormonaal is.

Door sterilisatie zal dit afnemen, waardoor je aan kan nemen dat haar behoefte om te gaan rijden ook minder zal worden of zal stoppen.

Ook wij hebben een voedster gehad die enorme behoefte had om te rijden op huisgenoten...Nadat ze geholpen was, was dat helemaal over...en ook het bepalen van de rangorde speelde niet echt een grote rol meer.

Nadeel is alleen dat je geen 100% garantie hebt dat het echt over gaat en wat dat betreft is het best een dure gok, maar zoals het nu gaat is ook geen leven voor jullie 3.

Ben je niet bang dat je hond het konijn iets aan kan doen als hij dat rijden echt een keer zat wordt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als sterilisatie echt geen optie is, zou ik ook voor een ren gaan. Dan kan je je konijn daar af en toe in zetten zodat de hond even rust heeft. Wat ik ook al eens gehoord heb, is mensen die hun konijn een knuffel geven zodat ze niet meer op hun been of zo gaan rijden, maar of dat helpt weet ik niet, ik denk eigenlijk van niet, maar je kan altijd eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik niet met je eens. Rijden is natuurlijk een onderdeel van rangordebepaling. Maar wat ik hier gezien heb bewijst voor mij dat het ook puur hormonaal kan zijn. Wat hier gebeurde had echt niet meer met rangordebepaling te maken, dat was pure hitsigheid, wat ook verklaart waarom het meteen afgelopen was na castratie van Wilma, terwijl ze verder nog precies dezelfde pittige tante is en Frits regelmatig even laat zien dat zij de baas is.

Onze Wood blijft, vooral in het voorjaar, op Pluis rijden omdat hij de baas wil zijn. Is gecastreerd, dus hormonaal is het niet, maar duidelijk rangordebepaling.

Maakt verder ook geen bal uit, wat Zaza al ongeveer zegt en waar ik mijn mening aan toevoeg; er komt een dag dat de hond het goed zat is en een beet zal doen, ben ik bang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Wood blijft, vooral in het voorjaar, op Pluis rijden omdat hij de baas wil zijn. Is gecastreerd, dus hormonaal is het niet, maar duidelijk rangordebepaling.

Maakt verder ook geen bal uit, wat Zaza al ongeveer zegt en waar ik mijn mening aan toevoeg; er komt een dag dat de hond het goed zat is en een beet zal doen, ben ik bang.

Sommigen blijven ook wat last van de hormonen hebben, je neemt het niet altijd helemaal weg en soms blijft er mini beetje weefsel achter. Omdat het vooral in het voorjaar opsteekt zou het mij dan ook in deze niet verbazen. Anders deed hij dit wel het hele jaar door.

Na castratie zie ik ze vrij zelden nog zo obsessief rijden, soms een gewoonte, maar heel obsessief rijgedrag wordt meestal veroorzaakt door de hormonen. In mijn groepskoppeling waar alle dieren gecastreerd zijn heeft geen enkel konijn op elkaar gereden en ze doen het nu nog nooit, wel is er een duidelijke rangordebepaling. Ik vermoed dat het rijgedrag vaker uit hormonen naar voren komt dan dominantie. Voedsters die hier lastig te koppelen zijn, omdat ze bij elke speeddate extreem rijden, worden geholpen en een paar weken er na zijn ze probleemloos zonder rijgedrag te koppelen.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen,

Ik ben het hier blijven volgen en ik kwam dus tot de beslissing dat ik het konijn zou laten steriliseren.

Alleen vanochtend tilde ik het konijn weer op omdat ze op de hond aan het rijden was. En wat zag ik tussen haar/zijn benen? Juist. Het is een mannetje. Ik ben in shock, ik ben in de paar maanden dat hij bij me is naar twee dierenartsen geweest en die hebben allebei bevestigd dat het een vrouwtje was. Dit maakt de zaak veel logischer.

Ik ga maandag de dierenarts bellen voor advies en de kosten voor eventuele castratie.

Is dit gedrag beter te verklaren en dus te verhelpen omdat het een mannetje is?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel aan. Ik weet niet veel van konijnen maar ik weet dat ik veel om dit konijn geef en dat ik hem een fijn leven wil geven zover dat mogelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een geluk bij een ongeluk eigenlijk! Castratie van een rammetje is veel minder ingrijpend dan bij een voedster. Het konijn zal sneller herstellen en het zal je flink wat schelen in de portemonnee. Ik zou wel even een andere dierenarts bellen dan die twee die je vertelden dat het een vrouwtje was :whistle2:

Het duurt een aantal weken voor de hormonen uit het lijfje zijn, dus het rijden zal misschien niet meteen stoppen, maar na een week of 8 zal het toch waarschijnlijk wel over zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is wel fijn dat het goedkoper is en minder ingrijpend (de operatie).

En het verklaard de obsessie heel erg.

Ik vind konijnen echt super. Ik heb nu bezig met een obsessie voor konijnen te ontwikkelen maar mijn vriend wilt er echt geen dier meer bij. Het is echt een reuze konijn en ik denk dat als ik er een teddy konijntje bij doe dat de ander in no time geplet zal worden. En twee grote konijnen in een woonkamer en keuken met hond erbij is ook weer zoiets. Mijn vriend vind het konijn maar vervelend en irritant en dat snap ik ook wel als hij de hele tijd op de hond rijdt (het konijn, niet mijn vriend ;).

Ik ga eerst het konijn laten castreren. Ik denk meestal goed na over mijn beslissingen (behalve het konijn zelf dan, hij was onverwachts) en ik wil niets overhaast doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .