Ga naar inhoud

Voedsters in de puberteit

Maad

Aanbevolen berichten

Hallo!

Met mijn vriend heb ik twee konijnen genomen en het zijn twee zussen.

Helaas is het toch zover gekomen en zijn ze in de puberteit en zijn ze gaan vechten.

Ze lopen rondjes achter elkaar kont en daarna begint het vechten.

Ik heb een hok die gesplitst kan worden dus nu zitten ze even apart.

Ik zou eigenlijk het liefst willen dat het weer goed gaat en dat ze weer bij elkaar komen.

Is er een mogelijkheid wanneer ik ze beide laat steriliseren dat ze weer gekoppeld kunnen worden?

Of komt het nu nooit meer goed?

Nog andere tips?

Groeten :poot:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kán goedkomen, maar dan zou ik inderdaad steriliseren, week of acht wachten tot de hormonen zeker allemaal weg zijn, elkaar absoluut uit elkaar houden, dus echt in een andere ruimte en daarna koppelen bij iemand die er echt verstand van heeft, dus in een opvang oid. Maar de kans is zeer aanwezig dat het niet meer goedkomt. De kans op slagen is groter met 1 of 2 ex-rammetjes erbij. Daarom is proberen in een opvang een goed idee, om eventueel met een rammetje te koppelen. Zo heb ik het bij mijn zusjes weer goed gekregen. Nu kunnen ze niet meer zonder elkaar (het was een groep van 4, nu van 5).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Deeskuh88,

Bedankt voor je bericht! Had jij een groep van 4 zusjes? Met nu 1 rammetje?

Misschien een hele domme vraag, maar wat wordt er bedoelt met 'ex-rammetje'? Gecastreerd rammetje?

Ik ga het proberen. De konijntjes kunnen nu nog niet gesteriliseerd worden, ze zijn net 4 maanden. Maar als ze oud genoeg zijn ga ik dat zeker doen en een deskundig iemand erbij halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 voedsters is niet de meest ideale combi. Een voedster en een gecastreerde ram gaat het beste. Maar ja, nu heb je ze al. Weet je trouwens zeker dat het 2 voedsters zijn? In bijvoorbeeld dierenwinkels worden de geslachten vaak verkeerd beoordeeld, en het is ook moeilijk te zien als ze zo jong zijn. Je zou voor de zekerheid even bij een dierenarts langs kunnen gaan (1 die verstand heeft van konijnen) of een konijnenopvang, die zullen het zo kunnen zeggen. In de dierenwinkel worden ze nogal vaak als '2 zusjes' verkocht.

Als ze jong zijn gaat het bijna altijd goed. Maar nu komen je nijnen in de puberteit en spelen de hormonen op. Ook wordt hun karakter dan pas gevormd. Na de puberteit kunnen ze weer wat rustiger worden, maar dat hoeft niet. Sterilisatie kan helpen, maar geeft geen garantie. 1 of 2 gecastreerde ram(men) er bij koppelen kan een oplossing zijn, zoals Daisy al zei. Laat dat wel bij een goede konijnenopvang doen, want het moet wel klikken. Voor je ze op een gegeven moment weer bijelkaar laat (bijvoorbeeld als ze met puberen gestopt lijken) moeten ze een paar weken uit elkaars zicht, gehoor en reuk. Dan kunnen ze elkaar even vergeten. Koppel ze daarna wel in een neutrale ruimte (waar beide nog nooit geweest zijn), want als je ze meteen gewoon weer samen in het hok zet zullen ze gaan vechten om hun 'eigen' territorium te verdedigen.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik had 2 zusjes en 2 rammen, nu nog een voedster erbij. Ik heb de groepen ook laten koppelen bij iemand hier van bb die koppelvakanties doet. Mij zelf lukt dat niet, want dat is echt wat lastiger.. Daarom zou ik met je uit elkaar gehaalde dames naar een opvang gaan, een rammetje erbij zoeken en het drietal daar laten koppelen. Met een geschikte ram gaat dat goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Super bedankt voor jullie reacties :cool: . Ik ben naar de konijnen-cavia opvang in Hillegom geweest, daar ga ik wekelijks vrijwilligerswerk doen :bunny4: . Ik heb geen ruimte voor een derde konijn :aww: , zij zeiden dat de kans niet groot is dat dat nog goed komt. Daarom denk ik dat ik er een ga omwisselen met een ram. Zodat ze beide aan een maatje gekoppeld kunnen worden. Eén koppel houd ik dan zelf (het meest schuwe konijn :bunny1: ). Het liefste beestje Frits kan dan met een ex-ram maatje gekoppeld worden en door mensen uitgekozen worden, Frits is super lief en kindvriendelijk en ik wil graag dat mensen blij zijn met mijn konijn daarom wissel ik de liefste om. Bij de opvang zijn ze er erg blij mee omdat ze veel jonge rammen hebben die alleen zitten. Ik vind het wel echt moeilijk, ga Frits echt ontzettend missen :( , ben ook al aan het kijken of ik mensen ken die nog een konijn willen, want dan weet ik zeker dat die op een juiste plek komt. Maar nu ik zelf vrijwilligster word bij de Konijnenopvang kan ik Frits wel in de gaten houden en kijken bij welke mensen die terecht komt :go: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .