Spring naar bijdragen
Nemolientje

Informatie over hamster

Recommended Posts

Hoi bunnybunchers,

Wij hebben thuis 2 konijntjes en een hond. Ik heb verder vogeltjes en vissen gehad maar daarnaast eigenlijk nooit veel intresse voor andere soorten huisdieren gehad.

Nou vind ik sinds een tijdje hamsters toch wel heel erg leuk maar ik weet er helemaal niks van! Heb veel op internet gelezen maar wil toch nog wat tips.

De hamster zou bij ons op de slaapkamer komen en niet in contact met de andere dieren.

Het aller belangrijkste is voor mij dat de konijntjes er niet op achteruit gaan.

Ik zag een hamster ren en vond dit een goede uitkomst om te zorgen dat hij/zij ook af en toe kan rondlopen. Maar is dit elke dag nodig? En hoe lang is dit "normaal"?

Maken ze veel geluid snachts? Aangezien hij/zij in de slaapkamer zal leven.

Moeten ze bijv. Jaarlijks een check up of iets dergelijks bij de DA?

Verder zijn alle tips nog welkom en er komen misschien nog wel wat vragen want zoals ik al zei ik weet er vrij weinig van.

En wat vinden jullie zo leuk aan een hamster?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

nou, eigenlijk is een hamster best saai... ze slapen de hele dag en doen alleen wat als jij slaapt... maar voor de rest zijn ze best leuk! heb je al een kooi? en wil je een dwerghamster of een andere?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee ik heb nog niks zit echt nog in de informatie fase! Maar de rusisschedwerg hamster lijkt ons wel wat.

Haha je hebt er dus niet veel contact mee? Ik dacht al minder dan konijnen maar wel genoeg zegmaar

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 14 hamsters... Waarvan 2 op mijn slaapkamer en 7 muizen op mijn slaapkamer. Mijn ervaring is wel dat Russische dwerghamstertjes minder tralieknagen dan syren. Toch zou ik je aanraden om het beestje in een terrarium te huisvesten, dan kan hij niet knagen aan de kooi zelf.

Voor een dwergje kan je een aquarium van 50x30 nemen en voor een syr 60x40. Toch zou ik persoonlijk minimaal 80-100 cm x 50 x 50 aanhouden.

Dat is lekker ruim en kan je zelf ook nog klimmogelijkheden maken.

Een karlie wonderland wheel maakt vrijwel geen geluid. Wel is het prettig om die te lakken want hamsters plassen vaak in hun radjes. Voor een dwergje is een rad van 20cm goed en voor een syr 30cm.

Verder hoeven ze niet elk jaar naar de dierenarts maar natuurlijk wel als er iets met het diertje is. Verwacht van een hamster alleen geen onwijs knuffelbeest, dat zijn ze namelijk niet.

Wel vinden de meeste hamsters het heerlijk om los te lopen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn hamsters laat ik over het algemeen niet echt loslopen... Ze staan op de kamer met de konijnen en cavia's en ben veel te bang dat er wat gebeurd.

En hamsters zijn over het algemeen solitaire dieren. Behalve de campbelli dwerghamster en de roborovski dwerghamster. Die 2 soorten kan je wel samen houden.

Alleeeen.... De campbelli is over het algemeen een vrij territoriaal hamstertje, behalve als je ze bij een goede fokster vandaan haalt die dat territoriale eruit gefokt heeft. En.... de roborovski dwerghamster is een kijkhamster. Tam krijg je ze amper maar ze zijn wel erg leuk om naar te kijken.

Het grootste gedeelte hamstertjes die hier wonen zijn Syrische hamsters. Van alle soorten naar mijn mening de knuffeligste, maar die moet je absoluut alleen huisvesten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had ook een dwergje op mijn kamer, ik vond dat hij niet zoveel herrie maakte, behalve als hij in zijn rad liep inderdaad. In het begin haalden we het radje er 's nachts uit, maar nadien hebben we een manier gevonden om het beter vast te hangen zodat het minder lawaai maakte. Het hangt er dus ook van af wat voor rad je hebt denk ik (waarschijnlijk weet je dit ondertussen al, maar geen rad met tralies kopen). Ik heb nu mijn konijn op mijn kamer en die maakt veel meer herrie.

Hamsters zijn inderdaad solitair, ik vond het in begin ook wat zielig zo alleen (ik heb die hamster gratis meegekregen op school), een vriendin van mij had er twee, roborovski's of zo (geen idee hoe je dat schrijft). In begin leek dat allemaal gezellig, maar op een dag vond ze er maar eentje en hing heel de kooi vol bloed, de ene had de andere doodgebeten... Dat wil je dus ook niet. Mijn hamster had het volgens mij prima naar zijn zin op zijn eentje, hij kon zich best goed amuseren.

Over inentingen of zo heb ik nooit gehoord, dus geen idee of dat nodig is. Hou er wel ook rekening mee dat vele dierenartsen, net zoals bij konijnen, minder verstand van hamsters hebben dan van bv. honden. Ook dingen als operaties worden bij mijn weten zelden gedaan.

En ten slotte: de ren: ik had geen ren, nooit aan gedacht ook. Ik ben in de winkel een grote doos gaan halen, ongeveer 1m² en heb hier een handdoek en veel speeltjes ingedaan. Als ik thuis was liet ik hem daar vaak in rondlopen en hij leek dat heel leuk te vinden.

Vele mensen vinden hamsters maar saaie dieren, maar ik vond mijn hamster echt super! Oké het was geen knuffeldier, in het begin was hij zelfs redelijk agressief, maar zo leuk om naar te kijken. Hij sliep overdag inderdaad meer dan 's nachts, maar om nu te zeggen dat je hem nooit zag, was ook niet waar. En ik ben een knutselmens en vond het ook gewoon heel leuk om de kooi steeds anders in te richten, speelgoedjes te maken,...

En nog een tip: een zandbakje vond de mijne echt het leukste speeltje ooit en het is goed voor hun vacht :)

Oh en over de kooi: ik had een traliekooi en ik vond dat eigenlijk ook goed. Ik zelf ben niet zo voor aquaria geef ik toe, maar mijn hamster knaagde niet zo vaak aan de tralies, heel af en toe en keer en zijn favoriete bezigheid was op de tralies klimmen (al ging het naar beneden komen niet altijd even goed).

bewerkt door Cathedral

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je tips!

We zijn nog aan t kijken voor een geschikt aquarium of terrarium, wat zijn die dingen toch duur.

Ook hebben we een hamster gevonden waar we helemaal verliefd op zijn en daar horen we vandaag meer over. Spannend dus!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh leuk, wat voor eentje is het? :)

En ja inderdaad, zeker als je er een van een deftige grootte zoekt. Ik heb daar ook ooit nog naar gezocht voor onze wandelende takken, alle leuke aquariums (aquaria?) waren toen lichtjes boven mijn budget.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oh leuk, wat voor eentje is het? :)

En ja inderdaad, zeker als je er een van een deftige grootte zoekt. Ik heb daar ook ooit nog naar gezocht voor onze wandelende takken, alle leuke aquariums (aquaria?) waren toen lichtjes boven mijn budget.

ja, het is aquaria. waarom zeg ik dit eigenlijk?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf nu 7 hamsters op mijn kamer zitten, een roborovski, twee russen en 4 campbelli's.

De campbelli's zitten met elkaar omdat dat soortgenoten zijn, en de robo zit alleen, ik zou je alleen geen robo aanraden

dat zijn echte kijkhamsters. De rusjes zijn heel lief en sullig, echt schatjes , ze zitten alleen(man vrouw) maar ook man man of vrouw vrouw zou echt niet goed gaan, soms wel maar dat is echt heel kleine kans, ze gaan door tot er eentje dood is...

Mijn hamsters die alleen zitten vinden het wel lekker zo, rustig in hun eentje. Ze hebben geen behoefte tot gezelschap.

Mijn campbelli's zijn wel weer heel erg tot elkaar gericht, alles met elkaar doen. Campbelli's zijn wel wat sneller en actiever dan rusjes.

Ik heb ze in aqua's zitten van 100x50 met verdiepingen, dat maakt echt geen lawaai. Ik heb een silent spinner erin staan als radje, vinden ze helemaal geweldig.

Ts, waarom wil je zo graag een vrouwtje? mijn mannetjes zijn ook allemaal superlief, eerder wilde ik ook graag vrouwtjes, maar dat is helemaal omgeslagen nu ik Maylo heb, echt een lieve sul.

Je hebt ook wel goede fokkers, ik heb mijn russen bij derussischedwerghamster weg, zij fokt erg mooie en gezonde lijnen en de hamsters zijn erg tam.

Het is ook niet zo dat hamsters alleen s'nachts op zijn, meestal is sochtens en savonds ook wel, en overdag soms ook, zeker de roborovski.

succes met het zoeken naar een mooie hamster!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig om te lezen! Wij hebben gister besloten om toch een mannetje te nemen. Hij komt ook van de Russischedwerghamster en we noemen hem Mylo. Heel erg toevallig haha.

Hij komt uit het X3 nestje. Vanaf m'n telefoon lukt t niet om foto's te plaatsen dus dat zal ik later nog even doen.

Fijn om goede reacties te lezen over rusjes maar ook de fokster.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hierbij de foto's!

nest-x3-2.jpg

nest-x3-3.jpg

We kunnen niet wachten om hem op te halen en zijn nu bezig met het zoeken van een aquarium/terrarium.

Heb eens even in de tuincentra en dierenwinkels hier rond gekeken maar wat hebben ze weinig voor hamsters zeg.

Ik vond het voor konijnen al zo weinig, maar dit is nog veel erger!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .