Ga naar inhoud

Welk voer geef jij aan je Nijn


twister

Aanbevolen berichten

Volgens mij zijn er al best wel heel veel van dit soort topics :whistle2:

Maar ik kan het mis hebben.

Ik voer normaal gesproken alle konijnen tasty bites van supreme, maar heb een hoop ss gekregen dus die maak ik nu op bij de buiten konijnen. Bij mini durf ik hrt niet aan ivm haken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorheen Kasper Faunafood Konijnenkorrel Hobby en omwille van verkrijgbaarheid nu Havens Kuni Hobby-Pro. Overigens krijgen ze nu Havens Premium Fiber Mix, omdat ik per abuis de verkeerde baal had gekocht.

Jaren terug kregen ze Suoreme Science Selective Rabbit, maar vanwege een aantal absurde prijsstijgingen waarbij ik het gevoel kreeg dat aan het meebetalen was een de Mercedes van de directeur zijn we overgestapt. Puur een principekwestie niet omdat we het niet wilde betalen. Hopefarms SuperTrio werd niet zo goed gegeten bij ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Haken op de kiezen (dat is wat anders dan tanden ;) tanden zitten voor in je mond en kiezen achter en die zien er heel anders uit ;)) worden niet veroorzaakt door een bepaalde brok, maar een brok kan wel invloed hebben op hoevaak en of de haken terug komen.

Bij haken op de kiezen is er eigenlijk precies aan de hand wat het zegt. het gebit van het konijn blijft altijd doorgroeien en slijt dus ook af. Staan de kiezen niet helemaal recht tegenover elkaar, dan zal een deel van die kies niet goed afslijten. Dat deel zal dan langer blijven dan de rest van de kies. er vormt zich dus een punt aan de kies: het haakje. Deze punt kan lelijk in de tong of de wang prikken waardoor eten en drinken pijnlijk wordt en het konijn hier dus mee zal stoppen. Een andere oorzaak kan zijn dat een konijn een periode slecht of niet eet. Dan slijt het gebit dus niet (want maal bewegingen zijn de enige manier waarop het gebit kan slijten) en worden deze te lang waardoor het eten ook erg lastig wordt. (een konijn kauwt immers niet net als ons door te "happen" maar maalt zijwaarts.) Ook dan wordt er vaak gezegd dat het konijn haken heeft, hoewel er dan dus eigenlijk geen sprake is van haken maar te lange kiezen.

Haken zijn dus niet altijd te voorkomen, maar belangrijk is dat een konijn zoveel mogelijk maalbewegingen maakt om het gebit goed te laten slijpen. Daarom is hooi ook zo belangrijk. hier moet veel op gekauwd worden, maar bevatten weinig voedingsstoffen waardoor er meestal veel van gegeten wordt. Dit kun je bevorderen door weinig brok te voeren en onbeperkt smakelijk hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, nou jouw duidelijke uitleg snap ik ook de tanden/kiezen :P wupsie, aan de tandjes zullen vast geen haken zitten denk ik.

Duidelijk verhaal, maar als ik het goed begrijp, heeft het voornamelijk te maken met continue kunnen eten (en dus de kauwbeweging maken) wat je idd door hooi goed voor elkaar hebt en dus minder met het biks. Dan kan de hoeveelheid haken, of überhaupt het feit óf je konijnen haken hebben, niet liggen aan welk merk biks je voert, toch? Omdat dat hakenverhaal wel eens is genoemd in combinatie met SS en ik daar nu juist een proefverpakking van heb aangevraagd :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zou denken dat die kleine hoeveelheid brok inderdaad geen invloed zou hebben op de haken. Maar ik heb hier echt anders gezien. De ene brok elke 4 weken en met een andere brok heeft het 1.5 jaar geduurd voor de haken terug waren. (heb meerdere brokken geprobeerd en dit waren de 2 uitersten) heb nadat het lang goed ging 1 keer de stap terug gemaakt omdat ze de brok die ze kregen niet goed kauwden en daarom problemen met de maag kregen en gelijk was het weer mis. De brok had dus wel degelijk invloed.

mijn gedachte hierbij is dat verschillende structuren en vorm van de brokken vragen om een verschillende manier van malen. SS is vrij bros en valt makkelijk uit elkaar,zeker als het nat wordt, terwijl bijvoorbeeld trovet een andere vorm heeft, veel harder is en echt heel lang moet weken voor je een papje hebt. Daarnaast bemerkte ik ook (en ik heb het vaker gelezen hier op BB) dat er meer hooi gegeten werd met de trovet. Dus schijnbaar kan ook de vertering van de brok of hoe de brok valt ofzo meespelen.

Dit zijn mijn ervaringen en ik ken vergelijkbare verhalen hier op BB met dezelfde uitkomsten. Onderbouwende theorie heb ik niet, maar op 1 of andere manier lijkt de brok dus wel degelijk van invloed, als krijgen ze maar zo weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedenk overigens wel dat als de haken in combinatie met SS werden genoemd, deze konijn ook al eerder haken hadden en die met een andere brok vaak ook wel krijgen, maar dat de tijd er tussen langer is. Daarnaast zijn er ook konijnen met gevoeligheid voor haken die het wel goed doen op SS.

Zolang die kiezen goed staan krijgt een konijn geen haken. (mogelijk een keer lange kiezen bij ziekte o.i.d)

En staan die kiezen goed, zal het voor het gebit ook echt helemaal niks uitmaken wat voor brok je voert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hhmmmm, oke, snap ik, bedankt voor je reactie! Heb jij ervaringen met SS? Tot op heden, ik voer nu HFST, geen haken, maar nu begin ik toch een soort van 'bang' te worden voor de overgang naar ander voer. SS wordt hier op het forum toch vaak genoemd als een goede keuze. Maar wat ik begrijp uit jouw verhaal is eigenlijk ook wel, het gaat niet alleen om het merk. Anderzijds geef je aan dat SS brosser is, dus makkelijker te kauwen. Is dat dan wel een soort van voorteken dat de kans op haken, als je konijn er gevoelig voor is, groter is?

Sorry voor mijn bak met vragen :-) nu ik opeens over het bestaan van haken weet, zie ik ze overal ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha dat is een bijwerking van beginnen met lezen op dit forum. Ik zag ook ineens allemaal ziektes en gekke dingen en ging me zorgen maken om de kleinste dingen. Mijn tip: laat je niet gek maken!

Er is helemaal niks mis met SS en de meeste konijnen hebben geen last van haken. Er is niets dat je kunt doen om het te veroorzaken. Mocht over een tijdje toch blijken dat je konijn last van haakjes heeft, dan kun je daar de voeding op aanpassen, net zoals je de voeding moet gaan aanpassen als er iets met de darmen van je konijn blijkt te zijn. Je kunt hier veel lezen over verschillende ziektes en daardoor kun je zelf symptomen snel herkennen en sta je goed voorbereid bij een dierenarts, maar echt, maak jezelf niet gek met alles wat je hier leest, de meeste konijnen zijn gewoon blij en gezond, gelukkig :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .