Ga naar inhoud

Schijnzwanger


Nemolientje

Aanbevolen berichten

Beste bunnybunchers,

Ik heb nog nooit eerder een voedster gehad die schijnzwanger was. Ik (denk) nu dat Muffin dit is.

Ze is sinds vanochtend van 1 van de 2 huisjes een nestje aan het maken. Ik zie nog niet veel van haar eigen haar er in zitten maar ze heeft het er maar druk mee. Ook probeert ze bijvoorbeeld het kleed kapot te maken of mee haar hok in te nemen. Af en toe loopt ze rond in de kamer en is het alsof ze naar iets zoekt. De helft van de tijd doet ze dit met dr mond vol hooi.

Nu heb ik een beetje rondgelezen maar moet ik nog ergens rekening mee houden of iets speciaals doen voor haar of juist Mars?

En hoe lang duurt dit gemiddeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster maakte deze zomer ook vaak nestjes en veel haar plukken en boos op me zijn. Ik heb haar gewoon het nestje laten bouwen tot het 'zogezegd' "af" was en dan heb ik het uit haar hok gehaald en meteen daarna begon ze terug een nestje te maken en weer eruit gehaald na een week ofso en dan is ze er mee gestopt. Ze had haar buik bijna helemaal kaalgeplukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan dat geen kwaad? Dat ze d'r buik zo kaal plukt?

Wij hebben een beetje zitten rekenen en zijn ergens toch een beetje bang dat ze echt zwanger zou zijn.

Mars was 15 dagen gecastreerd toen ze samen zijn gezet dus dit zou niet mogelijk moeten zijn toch? Ze zitten nu 17 dagen samen.

Maar ik lees ook dat als ze gaat plukken en ze echt zwanger zou zijn dat betekend dat ze binnen 24u zou bevallen maar dit zou veel te vroeg zijn. Is dit iets waar we ons zorgen om zouden moeten maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat het nestje liggen. Want telkens je het weg neemt zal ze een nieuw maken en zich blijven plukken (en haar maatje ook). Best gewoon dus laten liggen tot ze er niet meer naar omkijkt en het plattrapt. Hoelang dat zal duren kan ik niet zeggen, niet elk konijn is hetzelfde.

Khoop voor jullie dat ze niet echt zwanger is. Na 15 dagen zou het toch niet mogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan haar voor de zekerheid altijd nog castreren (kweet wel niet hoever in de zwangerschap dat dat mogelijk is). In geval dat ze zwanger is, zijn de kleintjes dan weg. Bijkomend voordeel is dat ze in de toekomst niet tot minder schijnzwangerschap/hormonaal gedrag zal vertonen en geen kans op baarmoederkanker. Dus eigenlijk wel een win-win situatie. Maar het kost natuurlijk wel een hoopje geld. En niet iedereen laat graag in gezonde diertjes snijden. De meningen daarover zijn nogal verdeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nergens voor nodig! Als je ram 2 weken gecastreerd was, dan kan je voedster niet zwanger van hem zijn, als je ze tenminste voor die 2 weken nooit samen gezet hebt. Als je haar wilt laten helpen, dan moet je dat natuurlijk zelf weten, maar om deze reden zou het onzin zijn. Je ziet wel vaker dat voedsters een nest gaan maken een paar weken na de koppeling. Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken.

Overigens laat ik de nestjes nooit liggen. Zodra het tijd is voor een schoon hok, gaan de nestjes eruit. Mijn ervaring is dat ze dan niet gelijk een nieuwe gaan bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor die ene keer zou ik het ook niet doen hoor. Tenzij er echt een kans is dat ze zwanger is of als ze meer dit gedrag zou vertonen. Hier was het maanden aan een stuk dus dan liever het mes erin. Was voor haar maatje echt niet meer leuk, voor ons ook niet trouwens. Hier maakte ze wel steeds terug een nest, maarja, niet alle nijnen zijn hetzelfde zeker ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal bij Christa aan. Hier waren de dames eigenlijk allemaal 2 tot 3 weken na de koppeling schijnzwanger. Ik leg meestal wat extra hooi los in het hok als een dame schijnzwanger is, mijn ervaring is dat er dan toch iets minder geplukt wordt, maar dat kan ook aan mijn dames liggen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zitten over haar castratie te twijfelen maar wilde dit als we het doen pas doen als ze 1 jaar is (ongeveer) ik vind 5 maanden een te groot risico. Dus zo lang dit nu nog niet hoognodig is zullen we het nog niet doen. En dan voor de toekomst gaan we er zeker nog overna denken. We twijfelen gewoon nog te erg, zolang er geen aanleiding is. Maar indien ze vaak schijnzwanger zal zijn is dat er natuurlijk wel.

Ik hoop dat er nog wat advies en meningen bij komen over of ze überhaupt wel zwanger zou kunnen zijn en anders kan ik altijd morgen de DA nog even bellen. Hoop dat het allemaal niet zo ver hoeft te komen en dat het gewoon schijnzwangerschap is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te horen, dankje! Heeft zr het daarna nog vaak gehad?

Nee, ze heeft er in de koppelperiode 2 dagen last gehad. Tussen die twee dagen zat ongeveer een dag of 4. Maar mijn voedster is wel een aparte dame, ze heeft de hele dag met haar mond vol hooi gelopen, maar begreep niet helemaal wat ze nou mee moest.

Ze heeft er nu al heel lang geen last van, dus ik zou zeker niet te overhaast beslissen om te steriliseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie nu pas alle reacties! Dank jullie wel. Nee ze zijn voor die 15 dagen een paar maanden niet samen geweest omdat we dat risico zeker niet wilde nemen.

Dan hoef je echt niet bang te zijn dat ze zwanger is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ze heeft er in de koppelperiode 2 dagen last gehad. Tussen die twee dagen zat ongeveer een dag of 4. Maar mijn voedster is wel een aparte dame, ze heeft de hele dag met haar mond vol hooi gelopen, maar begreep niet helemaal wat ze nou mee moest.

Ze heeft er nu al heel lang geen last van, dus ik zou zeker niet te overhaast beslissen om te steriliseren.

Dat is niet erg inderdaad. Nee over castreren gaan wij nog rustig even nadenken want we willen het zeker niet te jong doen, als we het al doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hoef je echt niet bang te zijn dat ze zwanger is.

Gelukkig! Dat dacht ik al, maar ik heb er nog helemaal geen ervaring mee dus dan ga je toch twijfelen.

Zo, dat lucht weer op.

Wel vervelend dat ze nu steeds weer op elkaar aan het rijden zijn, het was net zo gezellig.

Zal ook wel weer overgaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij heb een gecastreerde ram van 2 1/2 en een voedster van 7 maanden.

Ze gaan allebei goed met elkaar om en lopen als we thuis zijn los. (zitten nu iets van 5 1/2 maand bij elkaar)

Nu gaat het rammetje Pumba sinds 1 week op de voedster Pukkie rijden.

Dit kan gebeuren is rang bepaling dacht ik.

Maar nu is het dat Pukkie duidelijk begint te piepen of mopperen dat ze het niet leuk vindt (met af en toe een stamp er bij) en dat het ook lang doorgaat (niet een hele dag maar toch..)

Ik vindt het een beetje zielig voor Puk en weet niet precies wat ik moet ondernemen en Of ik iets moet ondernemen..

(nu liggen ze weer rustig tegen elkaar aan :-s )

ik lees ook iets over dat het schijnzwanger kan zijn maar heb daar geen tekenen van gezien en reageert het rammetje hier dan op?

(om deze reden ook in dit topic)

iemand hier een logische verklaring of een tip??

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .