Ga naar inhoud

Hoe bewaren jullie je baal hooi?


NaOomkuuHh

Aanbevolen berichten

Hmm.. Die kliko wordt dan niks in ieder geval.

Ik ben nu inderdaad op zoek naar een andere boer, en dan het liefst kleinere balen. We willen het dan in een grote plastic wasmand in de schuur zetten.

Iemand enig idee hoeveel kg een kleine hooibaal weegt?? Ik weet namelijk niet hoeveel kg mijn vorige hooibalen waren, dus daarmee kan ik het niet vergelijken.

aangepast door NaOomkuuHh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik wel vragen als ik een andere boer heb gevonden, maar denk niet dat ze het doen. Dan moeten ze de baal open knippen, en dat is niet zo handig natuurlijk.

De konijnen eten onverwachts het hooi uit de dierenwinkel best goed, er zijn al een paar ruiven leeggegeten. Zo lang dat ik geen goede oplossing heb, geef ik ze gewoon DW hooi. Of misschien wel altijd, als het zo goed blijft gaan.

Zal wel duur worden, want ze eten echt veel. :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf wel iets handigs vind ik zelf.

http://www.xenos.nl/assortiment/huishoudelijke-artikelen/pedaalemmers/kliko hier zit mijn voer in.

dan heb ik er hier een paar van waar vanalles in zit. al kijk je naar de grootste. is dat geen oplossing. kweet niet hoeveel 150 liter is maar anders eventueel 2. ik heb ooit zelf een hokkie gebouw voor mijn konij toen ze nog niet samen mochten. er zit alleen een opening in van deksel een een waar die doorheen kon naar uitloop. daar zijltje in gelegt en mn vader haalt een baal hooi en die legt ie een grote bak (voor ijsklontjes vervoer..) en neemt ie elke week 2 plakjes mee. werkt prima:) je kan ook langs de ikea hebben ze ook grote bakken en anders zal ik het niet weten..

ik hoop dat je er wat aan hebt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier ook een kliko, hooi wordt per baal gehaald en past in de kliko. deze staat ook in de schuur, zonder gaatjes. Hooi moet droog opgeslagen worden. Ik heb ook ooit hooi via internet besteld een baal, deze heb ik gelijk weg kunnen gooien. Stof en een muffe geur kwam er vanaf. Sinds dien halen we het bij een dierenwinkel die eigen land heeft om hooi af te halen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De laatste pakken hooi van de dierenwinkel waren heel slecht, waardoor de konijnen het bijna niet aten.


Ik ben dus weer op zoek gegaan naar een hooi boer, en heb er een paar gevonden die mij halve balen willen verkopen! :D


 


Gisteren heb ik 1/3 baal hooi opgehaald voor 1,20 in een vuilniszak. Perfect zo! We kunnen het zo goed kwijt, en omdat het niet zo heel veel is zal het denk ik ook niet snel gaan schimmelen.


 


De boerin zei dat er heel veel voedingsstoffen inzitten, dus dat ik maar niet te veel moet geven. En dat het echt een feestmaal voor mijn konijntje is. :he:


Maar ik blijf ze gewoon onbeperkt hooi geven, als ze er dikker van worden krijgen ze wel minder biks. Maar dat zal wel meevallen denk ik.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga nu voor het Compact hooi van Welkoop(zie ander topic hierover van iemand),15 kilo voor 11 Euro.Ik heb ze inmiddels zien liggen en het zijn hele kleine dichtopeen geperste pakken in groen folie.Ideaal als je weinig ruimte hebt zoals wij.Ik heb dan toch 15 kilo hooi in huis,maar niet alle gedoe/rommel/ruimtegerek van een baal.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik kan uitmaken uit haar verhaal zit de schimmel in de plastieke bak waar ze haar hooi in bewaard.


Vocht dat niet kan ontsnappen gaat schimmelen dus veronderstel ik dat dit het geval is met je hooi...


je kan eventueel die plastieke bak volledig behandelen met een anti-schimmelproduct en goed ontsmetten...


Of hogedrukreiniger gebruiken hievoor.


Wel zorgen dat er niets van deze producten achterblijven en dan heel goed laten drogen of zelf afdrogen...


 


Maar is natuurlijk geen garantie.. Anders eventueel een andere bak gaan halen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een mini-kliko van de Xenos waar het hooi in zit. Buiten in een schuurtje, geen problemen met vocht. Als je wel last van vocht hebt zou je eens kunnen proberen om een pak rijst in een panty erbij te doen. Rijst doen ze ook door zout in zoutvaatjes omdat het goed vocht opneemt (en zout zo minder gaat klonten).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hooi zat in een houten kist. We hebben het al een paar keer behandeld met anti schimmel, aar het komt steeds terug. Daarom wil ik ook geen hooi meer in die kist.


We hebben gelukkig een goede oplossing gevonden, door gewoon bij een boer een vuilniszak vol met hooi te kopen.


 


Die tip van panty met rijst zal ik onthouden voor als er toch nog ooit schimmel in het hooi zou komen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .