Ga naar inhoud

Hoe bewaren jullie je baal hooi?


NaOomkuuHh

Aanbevolen berichten

Waar ik het bewaar komt er namelijk schimmel in. We hadden eerst het hooi altijd in een kist, en in zo'n plastic stoelen hoes. Heb de kist al een paar keer behandeld met anti schimmel spul, maar het komt steeds terug.

We hebben nu het hooi in allemaal kleinere zakken verdeeld en in de schuur gelegd, niet echt ideaal, maar er is ook nog eens schimmel in gekomen. Al het hooi dus weer weggegooid. Heb nu dus geen hooi, en pas morgen kan ik weer bellen naar de boer. (gelukkig zitten de ruiven nog vol)

We hebben trouwens een klein schuurtje waar geen hele baal in past.

Hebben jullie ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat raar dat het steeds beschimmeld. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Ik bewaar het tegenwoordig in een bak voor stoelkussens. Die heb ik ooit eens bij de lidl gekocht en daar past perfect een baal in. Daarvoor bewaarde ik de gehele baal gewoon in een enorme plastic zak die ik aan de bovenkant niet strak dicht deed zodat het nog wel gewoon goed kan ademen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een bak van de hema

Heb je misschien een linkje?? Past daar de hele baal in?

Vind het ook raar dat het hooi steeds gaat schimmelen. Geef ze nu ongeveer al 2 jaar hooi van de boer, maar dat schimmelen is iets van het laatste half jaar.

Mijn oom zei dat in hooi altijd een paar procent vocht zit, dus als dat vocht er niet uit kan gaat het schimmelen. (in een plastic zak ofzo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tegenwoordig pakjes hooi van C1000(of Kenner-Welkoop)en met 1 pakje doe ik 3 dagen.Dus makkelijk in opslag.Ik maak 1 pak vrij van het plastic en schud het buiten uit zodat het vrij word van stof en zaken die er niet in thuis horen en al het losse spul gaat in zo'n buigzame knalroze ton zonder deksel oid.En als het op is herhaal is dat weer.Maar als je een hele baal vochtvrij moet opslaan dat is lastig.Ik had eerst ook een baal gewoon rechtop in onze schuur daar is het droog.Maar mijn nijnen aten het nagenoeg niet dus nu pakjes en die zijn volgens mopsa en snoes erg lekker.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ander hooi eten ze niet zo goed, anders had ik ze inderdaad weer dierenwinkel hooi gegeven.

De kist hebben we twee jaar geleden gekocht, speciaal voor de hooibalen. Er is een keer vocht in gekomen (doordat het ging vriezen kwam er zo'n wit bevroren spul aan de binnenkant van de kist, wat is gaan ontdooien toen het warmer werd.) Sinds dien blijft er schimmel in komen. In het begin kwam het niet in het hooi, want er zat een zak omheen. Maar na een tijdje dus wel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zijn dat het een nieuwe partij is van je boer dat toch anders gedroogd is dan je vorige balen? Kan net ff een dag korter zijn geweest of 's morgens zodat er nog wat vocht in is gekomen van de dauw. Ik noem maar wat maar er zijn allerlei weersinvloeden die de vochtigheid nogal kunnen beinvloeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je misschien een linkje?? Past daar de hele baal in?

Vind het ook raar dat het hooi steeds gaat schimmelen. Geef ze nu ongeveer al 2 jaar hooi van de boer, maar dat schimmelen is iets van het laatste half jaar.

Mijn oom zei dat in hooi altijd een paar procent vocht zit, dus als dat vocht er niet uit kan gaat het schimmelen. (in een plastic zak ofzo)

Ik heb verschillende bakken van de hema en daar prop ik hooi in maar sorry ik heb geen linkje

Bij mij gaat het niet schimmelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat inderdaad ook te denken, zit er al geen schimmel in. Ik heb het ook een poos gehad. Kon 3 balen achtrr elkaar zo weggooien. Ik had het toen in een grote plastic zak idd, maar wel open. Daarna is dat gewoon weer prima gegaan. Tot ze hier nieuwe vuilcontainers gingen gebruiken in veendam :he: je mocht de oude grijze bak houdrn voor het oud papier, maar hoefde niet. Je kon het ook nog voor de school aanbieden in dozen. Dat doen wij dus, maar we hebben de kliko wel gehouden. Daar past een baal echt perfect in. Dat doen we nu bijna een jaar, en dat gaat super. Geen geknoei. Hooi blijft droog, maar kan wel ademen. En onze schuur is echt heel erg vochtig.(het dak valt over de muren zeg maar. Daartussen is het gewoon open) het gereedschap wat de vorige eigenaren hadden laten liggen was helemaal verroest. Behoorlijk vochtig dus ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ligt het gewoon in de garage, deels overdekt met een hoeslaken. Ik bewaarde het eerst in het tuinhuis maar van zodra de temperatuur wat stijgt is het daarbinnen erg warm en vochtig. Heb zo ook eens 2 volledige balen kunnen weggooien... Sindsdien bewaar ik het in de garage. Daar is het altijd koel. Het enige nadeel is dat de garage steeds vol hooi ligt, maar dat nemen we er maar bij! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook zijn dat het al geschimmeld is bij de boer. Zelf hebben wel ietswat van 30 pakken liggen op elkaar gestapeld. We doen onderin houten planken leggen zodat het hooi niet op de vloer ligt. We hadden eerder altijd dat door het vocht van de vloer de onderste balen van de onderkant gingen schimmelen.

Zelf hebben we zo'n sortera bakken van de ikea binnen staan. Daar doen we altijd het hooi in voor een week. Als het op is vullen we het weer aan.

aangepast door Laptopmuis
Link naar reactie
Delen op andere sites

De hooiman neemt niet op, dus toch maar dierenwinkel hooi gekocht. Eten ze niet echt, maar dan hebben ze in ieder geval de keus of ze eten of niet.

In de kliko lijkt me wel handig? Kan die buiten blijven staan met hooi er in?? In de schuur hebben we namelijk geen plek voor een kliko. Gebruiken jullie een normale kliko, of zo'n grotere?? En hebben jullie gaatjes in de kliko gemaakt, zodat er lucht bij kan? Of is dat niet nodig?

Het lijkt me trouwens niet dat het hooi al beschimmeld was. Dan had ik dat wel gezien toch??

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hooiman neemt niet op, dus toch maar dierenwinkel hooi gekocht. Eten ze niet echt, maar dan hebben ze in ieder geval de keus of ze eten of niet.

In de kliko lijkt me wel handig? Kan die buiten blijven staan met hooi er in?? In de schuur hebben we namelijk geen plek voor een kliko. Gebruiken jullie een normale kliko, of zo'n grotere?? En hebben jullie gaatjes in de kliko gemaakt, zodat er lucht bij kan? Of is dat niet nodig?

Het lijkt me trouwens niet dat het hooi al beschimmeld was. Dan had ik dat wel gezien toch??

Mijn ervaring is dat je een kliko met hooi niet buiten kan zetten,daar komt toch vocht bij.Als ruimte een probleem is dan zou ik een nieuwe baal hooi verdelen over plastic containerzakken en dan steeds een zak in gebruik nemen.De volle zakken afsluiten en opslaan in de schuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee of de kliko buiten kan staan. Ip is de luchtvochtigheid in mijn schuur gelijk aan die buiten. Maar er kan geen regen enzo bij. En dat is buiten wel zo natuurlijk.

en schimmel hoef je niet direct te merken. Je ziet het ook niet altijd. Alleen als je heel goed kijkt soms wat zwarte vlekjes. Het ruikt wel apart. Maar heb al verschillende geuren gehad haha. Van de geur van brie, een wat zoetig/weeeig luchtje tot echt de schimmel lucht.

ook kan het enorm "stoffen" zodra je wat pakt vliegen de schimmelsporen je om de oren. Dat lijkt heelfijn stof.

het ook wel gehad dat het eerste deel goed leek en later alsnog schimmel in bleek te zitten.

je zou eens een andere boer kunnen proberen. Baat het niet dan schaad het niet toch? Als het dan nietis, weet je dat het niet aan de manier van bewaren ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hadden we inderdaad de laatste keer ook gedaan. Niet echt handig, omdat we op allerlei verschillende plekken zakken hooi hadden gepropt omdat daar eigenlijk ook geen plek voor is. Plus dat het hooi weer is gaan schimmelen....

Echt vervelend dat we zo'n klein schuurtje hebben...

Ja dat is lastig,ik heb hier het zelfde probleem.Ik heb wel eens zakken hooi op mijn eigen zolder in huis bewaard,maar vond dit wel een rot idee ivm eventueele ongedierte.Wij hebben ook een klein schuurtje en de fietsen staan er ook al en onze cv-ketel,en tuingereedschap.Kun je misschien eens bij een andere winkel hooi proberen?(bv Vitakraft alpenhooi bij Jumper?)Mijn konijnen aten het hooi van de welkoop heel graag en nu eten ze hooi van c1000.Ik vind het er minder uit zien dan hooi van eeb baal,maar toch eten ze het heel graag,met zijn tweetjes eten ze een emmer vol iedere dag.

*Is het een mogelijkheid om aan het plafond van het schuurtje haken te maken waaraan je zakken kunt ophangen.Dus een beetje ruimte maken maar dan in de hoogte?

*Ik zag gisteren bij de Welkoop iets nieuws:Compact hooi,dat was 10 kilo maar dan in een heel klein pak geperst.Geen idee of het goed spul is oid?Kosten plm. 10 euro,dus niet echt goedkoper/duurder dan winkelhooi,maar wel erg makkelijk in opslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .